Anoppi valehtelee, kerronko miehelleni siitä?
Sellaista salakähmäisyyttä ja peittelyä olen havainnut aiemminkin, mutta nyt sain anopin kiinni valehtelusta. Siis valehteli aivan mitättömästä asiasta, josta ei olisi edes ollut syytä valehdella. Mutta vähän eri valossa näyttäytyy nyt vuosienkin takaiset outoudet, samoja ilmeitä ja eleitä on nähty aiemminkin kuin nyt valehdellessaan. Appi myhäilee hiljaa, antaa vaimonsa valehdella - ei korjaa, mutta ei toisaalta itse aktiivisesti osallistu.
Ongelma onkin nyt siinä, että kerronko miehelleni että hänen äitinsä valehtelee. Vai annanko asian olla ihan omana tietonani.
Melkoinen myllerrys omassa mielessäni käy. Minä en ymmärrä, miksi anoppi toimii kuten toimii. Luottamus häneen on nyt nolla, kertakaikkiaan. Tajuan hänen vuosien varrella onkineen kauttani tietoja ja kääntäneen puheen minua vastaan. Minä puhuin luottamuksella ihmiselle, jota arvostin! Kysyin neuvoja ja sainkin niitä, mutta myös pilkallisuutta selän takana.
Työskentelemme samalla alalla, oikeastaan "saman firman itsenäisinä alihankkijoina". Anoppi toki tehnyt tätä työtä kolmekymmentä vuotta, minä vasta muutaman. Anoppi on onneksi hiljalleen jäämässä eläkkeelle, siirtänyt vastuuta eteenpäin lapsilleen. Mutta minä siis olenkin hänelle kilpailija, en saman perheen jäsen. Ja minä luotin, kun anoppi antoi ymmärtää milloin mitäkin.
No, minulla on kuitenkin asiat hyvin. Emme ole riippuvaisia appivanhemmista. Olen kiitollinen siitä, että löysin oman paikkani heidän jalanjälkiään osittain seuraten, ottamalla mallia. Harmi, että anopin silmissä olen tainnut olla iljettävä loinen. Sain kuitenkin hyvän idun heistä, opiskelin alaa ja aloitin ihan muulla työnantajalla omat hommani. Sain vain pikkukeikkoja, mutta pärjäsin jo siinä. Lopulta puolivahingossa tulin kysyneeksi samalta firmalta isompaa työtä hoitooni, kerroin mitä olin muualla tehnnyt ja mitä ajattelin heidän firmastaan ja tavastaan teettää työtä - ja sain ensin yhden osan hoitooni ja sitten lisääkin. Anoppi aina antoi ymmärtää, että hänen työnantajallaan ei ole enää tarjota työtä tähän suuntaan Suomea.
Anoppi on ehkä jo tuolloin joutunut aika lailla korjaamaan omia puheitaan, koska syvää hämmennystä on nähty ihmisten kasvoilla kun on tajuttu että minäkin olen olemassa - eri nimellä mutta silti samaa perhettä.
Kommentit (24)
[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 17:05"]
[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 16:29"]
Jos kerrot miehellesi, älä suorilta leimaa anoppiasi valehtelijaksi, vaan hämmästele miehellesi: "Mitenhän tässä pitäisi suhtautua, kun äitisi kertoi tämmöistä. Minä kun olen vähän eri mieltä. Miten sinä suhtautuisit tähän?" Eli anna miehesi päättää, miten hän asiaan suhtautuu. Vai onko jutuissa kysymys jostain liikesalaisuuksista, joita ei voi miehellesi paljastaa?
[/quote]
Näin anopin kaupungilla hoitamassa työasioita. Hän sanoi jutustellessamme olleensa tuohon aikaan jossain ihan muualla tuohon aikaan. Kyse ei siis ole mielipiteestä, vaan sittä että hän halusi salata minulta ollensa neuvottelemassa.
ap.
[/quote]
Tämäkö oli se valehtelu? Minä syyllistyn vastaavaan joka viikko, en kerro esim äidilleni tai lapselleni joka menoani.
[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 19:32"]
[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 17:05"]
[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 16:29"]
Jos kerrot miehellesi, älä suorilta leimaa anoppiasi valehtelijaksi, vaan hämmästele miehellesi: "Mitenhän tässä pitäisi suhtautua, kun äitisi kertoi tämmöistä. Minä kun olen vähän eri mieltä. Miten sinä suhtautuisit tähän?" Eli anna miehesi päättää, miten hän asiaan suhtautuu. Vai onko jutuissa kysymys jostain liikesalaisuuksista, joita ei voi miehellesi paljastaa?
[/quote]
Näin anopin kaupungilla hoitamassa työasioita. Hän sanoi jutustellessamme olleensa tuohon aikaan jossain ihan muualla tuohon aikaan. Kyse ei siis ole mielipiteestä, vaan sittä että hän halusi salata minulta ollensa neuvottelemassa.
ap.
[/quote]
Tämäkö oli se valehtelu? Minä syyllistyn vastaavaan joka viikko, en kerro esim äidilleni tai lapselleni joka menoani.
[/quote]
Tajusin tuosta valheesta, että on tehnyt sitä muutenkin. sanoinhan toki jo alussa, että valehteli aivan mitättömästä asiasta.
Piti tulla tänne nostamaan vanha juttu kun ei äkkiä löytynyt uudempia. Vituttaa niin paljon, että pakko purkaa johonkin tätä. Tilanne tosiaan se, että anoppi valehteli mitättömästä asiasta ja valkeni, että on todennäköisesti vuosien aikana laskenu valheita enemmänkin. Olen aina kyllä epäillyt todella epäloogisia juttuja mutta nyt jotenkin ajatus valkeni.
Tulee vaan mieleen, että mitähän hän valehtelee muille, mitä ei ole kukaan totuudentietäjä kuulemassa. Sekin varmasti vaikuttaa, että ei kuuluta hänen suosikkeihin, edes vaimoni. Hänen siskonsa on etusijalla.
Onko muille paljon kokemuksia valehtelevista anopeista, appeista tai omista vanhemmista?
Jätä se sika, ansaitset parempaa.