Siis oikeastiko pitäisi ottaa töitä vastaan 80km päästä?
Mihin tällä pyritään? Onko tarkoituksena saada enemmän väkeä pois työttömyysturvalta karenssin avulla vai mitä?
3h työmatkat ovat kohtuuttomat varsinkin perheellisille ihmisille. Se tarkoittaa, että lasten pitäisi olla 11h päiväkodissa ja miten sellainen voi olla kenenkään etu? Ja näissä työmatka-ajoissa ei huomioida sitä, että esim. se linja-auto harvoin pääsee lähtemään omasta pihasta eikä se yleensä pysähdy työpaikan eteen eli aikaa menee myös pysäkeille kulkemiseen.
Mitä järkeä tässä on?
Kommentit (177)
[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 16:22"]
Tässä sen taas näkee. Työhaluja ei ole ja tekosyitä keksitään syiden perään.
Toivottavasti työttömyyskorvaus ja sosiaaliapu pannaan vastikkeelliseksi. Vaikka eivät saisi mitään aikaiseksi, seisoisivat vaikka sen harjan varressa ojan vieressä päivän.
Tukia pitää pienentää, jos niin hyvin tullaan toimeen, että ei haluta mennä töihin
[/quote]Kun palkka on alle 1500 euroa ja siitäkin menee suurin osa asumiseen, seuraavaksi suurin siivu matkakuluihin ja lopuilla saa ruokaa (vaikka sulla ei ole edes aikaa tehdä sitä, eli eineslinjalle mennään), niin voi kysyä millaiset työmotivaatiot itselläsi olisi?
Ne upporikkaat veronkiertäjät ei olekaan täällä keskustelemassa. Joidenkin työttömien vali-vali -asennetta täällä ihmettelee eniten keskituloiset, jotka ensi kouluttautuvat perse ruvella monta vuotta, hankkivat työpaikkansa ja ovat valmiita sen vuoksi uhrautumaankin, esim. hankkivat niillä alkuvaiheen pienillä tuloilla sen auton, joka mahdollistaa työssäkäynnin, pitävät omia lapsiaan hoidossa, maksavat kaikesta maksimimaksut ja tienaavat nykyään toki kohtuullisen palkan mutta maksavat siitä myös veroina jopa 35-40% - ja mitään Bahaman verojärjestelyitä tai pääomatuloja ei ole olemassa. Ei kauheasti huvita lukea valitusta siitä, että onko mun oikeasti pakko tehdä töitä ja eikö mulle maksetakaan ikuisesti täällä kotona olemisesta ja enhän mää nyt voi töihin mennä, kun ei ole ajokorttia ja kukas sen auton mulle sitte maksaa.... Juu, ihan itse on maksettu ajokortit ja autot ja etsitty työt ja muutettu työpaikkojen perässä, jotta nyt ollaan tässä. Miksi mun pitäisi maksaa ne vielä sullekin?
[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 16:29"]
Toivottavasti työttömyyskorvaus ja sosiaaliapu pannaan vastikkeelliseksi. Vaikka eivät saisi mitään aikaiseksi, seisoisivat vaikka sen harjan varressa ojan vieressä päivän.
Tukia pitää pienentää, jos niin hyvin tullaan toimeen, että ei haluta mennä töihin
[/quote]
Palstan mammathan tekevät töitä vaikka palkka menisi matkakuluihin. Mammohen autotkaan eivät ilmeisesti kulu ajamisesta vai maksaako ukko teidän autot, bensat ja elämisen?
[/quote]
Etkö ihan oikeasti ymmärrä. Ihmiset kulkevat ihan normaalistikin pitkiä työmatkoja. Moni tuttu jopa sieltä Turusta Helsinkiin. 80km ei ole matka eikä mikään monille.
Mutta kun ei haluta töihin, niin ei haluta. Minusta on hyvä, että jos ei ole työhaluja, niin sitten paukkuu karenssia. Jos ei tee töitä ja kieltäytyy työtarjouksesta, niin sitten ei tule rahaa. On aikaa hoitaa sitä lasta kotona.
[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 16:23"]
Miksi mun pitäisi maksaa ne vielä sullekin?
[/quote]
Onko sinulla lapsia? Miksi minun, lapsettoman, pitäisi maksaa sinun lapsilisiäsi? Ja kuitenkin joudun sen tekemään, minulta ei siitä kysytä!
Että kaada ittelles vaan.
[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 13:16"]
[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 10:33"]
Ei tuo nyt ihan kauhea matka ole. Tuskin luonnistuu julkisilla, tulee kalliimmaksi kuin omalla autolla kulkeminen ainakin mulle. En tosin olle töissä, vaan opiskelen tuommoisen matkan päässä.
Mutta työttömälle ja kortittomalle varsinkin minusta mahdoton ajatus. Puhumattakaan jos on lapsia, julkisissa istut tuntisotulla plus että aivan takuulla saat hoitopaikan kaupungin toiselta puolelta että tulee joku 4bussimatkaa päälle vielä siihen.
[/quote]
Milloinhan lapsiperheet tulevat takaisin tästä ihmeellisestä pilvilinnastaan, jossa koko ajan vaaditaan parempia palveluita PERHEILLE mutta mitään vastuuta ei oteta mistään koska se PERHE ja LAPSET.
[/quote]
En ole vaatinut parempia palveluita, vaikka minulla se perhe, lapset, opiskelupaikka toisella paikkakunnalla ja lapsen tarhapaikka toisella puolella kaupunkia onkin. Terveisin ensimmäisen lainauksen kirjoittaja.
Ja se joka mietti 11h tarhapäiviä, jos on yh niin voi muuttaa työn/opiskelupaikan perässä?
Meillä toisella työpaikka täällä ja toisella opiskelupaikka muualla, eli samat ajot on ajettava joka tapauksessa vaikka muuttaisi.
Ei ole lapsella 11h hoitopäiviä, koska täällä työssä oleva hakee kun töistä pääsee.
[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 16:32"]
[/quote]
Palstan mammathan tekevät töitä vaikka palkka menisi matkakuluihin. Mammohen autotkaan eivät ilmeisesti kulu ajamisesta vai maksaako ukko teidän autot, bensat ja elämisen?
[/quote]
Etkö ihan oikeasti ymmärrä. Ihmiset kulkevat ihan normaalistikin pitkiä työmatkoja. Moni tuttu jopa sieltä Turusta Helsinkiin. 80km ei ole matka eikä mikään monille.
Mutta kun ei haluta töihin, niin ei haluta. Minusta on hyvä, että jos ei ole työhaluja, niin sitten paukkuu karenssia. Jos ei tee töitä ja kieltäytyy työtarjouksesta, niin sitten ei tule rahaa. On aikaa hoitaa sitä lasta kotona.
[/quote]
Minä tunnen montakin, jotka kulkevat pitkää työmatkaa. Vain yksi heistä on kaupan kassa ja hänkin kokoaikainen vakinainen, hänen matkansa taitaa olla jotain 60 km. Kaikki muut ovat toimihenkilöitä tai johtajia. Itse olen lopuista se pienipalkkaisin ja käteen jää lähinnä työn ilo ja ruokarahaa. Vaihtaisin koska tahansa osa-aikatyöhön kotikunnasta. Mies ei lähde ko. kuntaan, kun hänen alansa töitä taas on entisellä paikkakunnalla paremmin.
[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 16:42"]
[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 16:32"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Minä tunnen montakin, jotka kulkevat pitkää työmatkaa. Vain yksi heistä on kaupan kassa ja hänkin kokoaikainen vakinainen, hänen matkansa taitaa olla jotain 60 km. Kaikki muut ovat toimihenkilöitä tai johtajia. Itse olen lopuista se pienipalkkaisin ja käteen jää lähinnä työn ilo ja ruokarahaa. Vaihtaisin koska tahansa osa-aikatyöhön kotikunnasta. Mies ei lähde ko. kuntaan, kun hänen alansa töitä taas on entisellä paikkakunnalla paremmin.
[/quote]
Unohdin opettajat, pari heitä.
[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 15:07"]
Voisko joku nyt laskea kuukauden bensakulut tähän? Paljonko joutuu ise maksamaa työssä käymisestä? Esim. 100 km/suunta.
[/quote]
70km suunta, bensa-autolla. Bensat venäjältä. 70€/viikko plus muut auton kulut, renkaat, vakuutukset, huollot, kuluvat osat ja valitettava lainanlyhennyskin.
500€/kk. Onneksi opiskelu muutoin on ilmaista.
Minä taas ihmettelen, että millä ihmeellä maksan työttömänä työhaastatteluista koituvat matkakulut. Ei ole omaa autoa, joten joutuisin kulkemaan julkisilla. Esim Lahdesta Helsinkiin joutuisin maksamaan lipuista noin 40euroa per työhaastattelu, mikäli kulkisin z-junalla. Ja tosiaan olen työtön ja käteen ei laskujen ja ruokakulujen jälkeen jää paljoa mitään. Tuskinpa on työkkärintätien mielestä hyväksytty syy jättää menemättä työhaastetteluun sen vuoksi ettei ollut rahaa kustantaa matkoja. Mutta kun ei se ihan oikeasti ilman rahaa ole mahdollista! Sossu tuskin auttaa noissa kulussa yhtään, sekin on varmaan laskettu jo siihen perusosaan. Yhden kuukauden aikana jos noita haastatteluja on vieläpä useampi... Mistä saan sataset matkoihin kuukausi toisensa jälkeen? Tätäkään seikkaa ei ole mietitty yhtään.
Mietitäänpä nyt vähän. Minä siis en ole työtön ja minulla on pitkä ja hankala työmatka, mutta hyvä työ ja työpaikka, joten siksi kestän sen.
Mutta - ajatellaampa tilannetta että saat paikkakunnalta X työn kuukaudeksi, palkka 1500 euroa. Kas, ensimmäinen juna lähteekin klo 9.15 ja bussi 10.00. Ostapa auto. Tuossa tilanteessa tulee todellakin halvemmaksi vaihtoehdoksi ottaa se karenssi. Epäilempä suuresti, ettei monella teistä, joiden mielestä noin pitäisi tehdä, tekisi sitä kuitenkaan tositilanteessa itse. Se on niin nähty, ettei ne hanttihommat kelpaakaan kun itse jää työttömäksi näitä aiempia kriitikkoja ja niitä onkin työttömänä paljon. Tiedän vaikka kuinka paljon "kyllä töitä pitää ottaa mistä saa mitä saa" -asenteen omaavia, joilla mieli on muuttunut heti kun itse jää työttömäksi. Varsinkin kun itse otin töitä mistä sain, niin olen kyllä aukonut nokkaani heille.
[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 16:52"]
Minä taas ihmettelen, että millä ihmeellä maksan työttömänä työhaastatteluista koituvat matkakulut. Ei ole omaa autoa, joten joutuisin kulkemaan julkisilla. Esim Lahdesta Helsinkiin joutuisin maksamaan lipuista noin 40euroa per työhaastattelu, mikäli kulkisin z-junalla. Ja tosiaan olen työtön ja käteen ei laskujen ja ruokakulujen jälkeen jää paljoa mitään. Tuskinpa on työkkärintätien mielestä hyväksytty syy jättää menemättä työhaastetteluun sen vuoksi ettei ollut rahaa kustantaa matkoja. Mutta kun ei se ihan oikeasti ilman rahaa ole mahdollista! Sossu tuskin auttaa noissa kulussa yhtään, sekin on varmaan laskettu jo siihen perusosaan. Yhden kuukauden aikana jos noita haastatteluja on vieläpä useampi... Mistä saan sataset matkoihin kuukausi toisensa jälkeen? Tätäkään seikkaa ei ole mietitty yhtään.
[/quote]
Haastetteluihin saa liikkuvuusavustuksen, joten se ei ole ongelma.
Kun saisinkin työtä vain 80 km:n etäisyydeltä! Eihän se olisi kuin tunti aamuin illoin, ja saisin nukkua kotona omassa sängyssäni.
Viime aikoina työmatkani ollut lähempänä 800 kuin 80 kilometriä.
[/quote]
Työttömänä sinä saat liikkuvuusavustusta työhaastattelumatkoihin, myös työpaikkaan tutustumiseen ja työsopimuksentekoon. Jos olisit työtön työnhakija, sinä kyllä tämän asian olisit tiennyt.
Väitätkä sinä vakavissasi, että joku hyppää monta kertaa kuukaudessa työhaastatteluissa saamatta työpaikkaa? Älä viitsi! Minäkin käyn niissä aika usein siitä syystä, että oman alani paikat ovat julkisella puolella ja lain mukaan laitettava hakuun siinäkin tapauksessa, että niissä olisi jo joku. Silti minäkään en käy haastatteluissa yhtenään.
Me asumme kohta paikkakuntaa. Toisella on paikkakunnalla omakotitalo ja toisella vuokra-asunto. Työpaikkakunnalla olen lasten yksihuoltaja ma- pe joten lapsilla ei ole 11 tunnin hoitopäivää vaan 9,5 tuntia. Kotipaikkakunnalla olisin työtön. Matkaa kotiin meillä on täältä n. 4 tuntia.Työkaverit ihmettelee miksi asun vuokraslummissa, kun pitäisi olla se omistus-okt. Meillähän se onkin, mutta en asiasta juuri puhu. Pelkään että minut heivattaisiin pihalle seuraavissa yt:ssä kun laitan lapset matkustamaan. Kirjoilla olemme työpaikkakunnalla.
[/quote]
Outoa, Z-junassa meille muille edestakainen matka Helsinkiin maksaa vain 32 e. Miksi sinulle myytäisiin lippu 40 eurolla?
Ja työttömänä tiedät, että olet oikeutettu matkakorvaukseen, joka tuolta matkalta olisi 35 euroa (maksu on 9 e omavastuun jälkeen 20 snt/km). Eli yllättäen "voittaisit" 3 e.
Ei niitä töitä ole pakko niin kaukaa ottaa, jos löytää lähempää.
Tai muuttaa sinne missä on töitä.
[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 16:23"]
Ne upporikkaat veronkiertäjät ei olekaan täällä keskustelemassa. Joidenkin työttömien vali-vali -asennetta täällä ihmettelee eniten keskituloiset, jotka ensi kouluttautuvat perse ruvella monta vuotta, hankkivat työpaikkansa ja ovat valmiita sen vuoksi uhrautumaankin, esim. hankkivat niillä alkuvaiheen pienillä tuloilla sen auton, joka mahdollistaa työssäkäynnin, pitävät omia lapsiaan hoidossa, maksavat kaikesta maksimimaksut ja tienaavat nykyään toki kohtuullisen palkan mutta maksavat siitä myös veroina jopa 35-40% - ja mitään Bahaman verojärjestelyitä tai pääomatuloja ei ole olemassa. Ei kauheasti huvita lukea valitusta siitä, että onko mun oikeasti pakko tehdä töitä ja eikö mulle maksetakaan ikuisesti täällä kotona olemisesta ja enhän mää nyt voi töihin mennä, kun ei ole ajokorttia ja kukas sen auton mulle sitte maksaa.... Juu, ihan itse on maksettu ajokortit ja autot ja etsitty työt ja muutettu työpaikkojen perässä, jotta nyt ollaan tässä. Miksi mun pitäisi maksaa ne vielä sullekin?
[/quote]
Kiitos tästä! Olen täsmälleen samaa mieltä kanssasi.
Jos työmatka on liian hankala kuljettavaksi, niin sitten pitää muuttaa. Useimmat lähipiirini ihmisistä ovat muuttaneet vähintään kerran elämässään työn perässä. Ei meidän yhteiskunta kestä sitä, että maksetaan mammojen ja ukkojen kotona lorviminen vain siitä syystä, että kyseisen työttömät haluavat asua paikassa, missä ei ole työpaikkoja.
[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 15:50"]
Kaikillahan on täällä tietysti niin hyvät palkat että bensa tai diiseli ei maksa mitään niin että 160 km tai 200 km päivässä 5 pv viikossa ei tunnu missään:D
[/quote]
Kaikillahan on täällä tietysti niin hyvät palkat että joutenolijoiden elättäminen ei maksa mitään. Pitkää päivää pakertaen kustannat veroillasi niille saman elintason kuin itselläsi, eikä tunnu missään:D
[/quote]