Hei te, köyhät työssäkävijät
Valmistuin juuri ammattiin ja mieheni valmistui pari vuotta aikaisemmin. Aloitimme heti valmistuttuamme työelämän ja molemmat sai suht. pian vakituisen paikan. Meillä molemmilla on takana vuosien opiskelijaelämä ja pienellä rahalla toimeentuleminen on hyvinkin tuttua. Aina opiskellessani vain odottelin valmistumista ja että pääsen palkkatulojen ääreen, mutta mitä vielä! Verottaja nappaa kivan summan palkasta + eletään ilman opiskelija-alennuksia, asutaan halvassa vuokra-asunnossa ja maksellaan opintolainoja, niin samanverranhan tässä melkein jää elämiseen kuin silloin! Minulle tuli ikävänä yllätyksenä tämä työntekijöiden köyhyys. Vauvakuume on kova ja yritämme laittaa mahdollisimma paljon säästön rahaa, meillä ei ole autoa, käytämme kirppiksiä ym. Voin rehellisesti sanoa, että harmittaa kaikki uutisen toimeentulolla elävistä niin paljon, että ihan itkettää. Heille jää sama raha käytettäväksi, vaikka maakaavat vaan päivät kotona. Miten tämä voi olla mahdollista? Opiskelijan jouduin illat käymään töissä koulupäivien jälkeen, että sai edes vuokran maksettua. Miksi ihmeessä työttömyyttä kannatetaan näin paljon? Tämä on ihan älytöntä! Sanokaa joku minulle, ettei se pidä paikkaansa.
Meillä on haaveena ostaa oma asunto, mutta pankissa kertoivat, että tulisi olla asunnon hinnasta 10-15% säästettynä. Meillä on kovan säästämisen jälkeen kertynyt 5000e.. Emme saa ostettua asuntoa vielä moneen vuoteen, ainakaan pääkaupunkiseudulta. Miten joillakin ihmisillä on mahdollista ostaa kesämökkikin?
Kommentit (44)
Tällaista se on Suomessa! Työntekijän ostovoima on naurettavan pieni korkean verotuksen ja asumiskustannusten (etenkin pk-seudulla) vuoksi.
Noo, kyllähän siinä taloudenhallinnan oppimisessa menee jonkin aikaa...
No, voitte olla tyytyväisiä vakituisista työpaikoista, eikö? Ilman niitä ehdottaisin teille muuttamista pois pääkaupunkiseudulta, jos omistusasunto on toiveena. Ei tarvitse mennä edes minnekään korpeen, niin kaksion saa 50 000 eurolla (Riihimäki, Turku esim.).
Tsemppiä, ap! Ymmärrän harmistuksesi, mutta jos vain saatte pitää työnne, niin varmaan tulet huomaamaan, että tilanteenne paranee pikku hiljaa.
Näinhän se on täällä. Palkkani on tällä hetkellä vain 2x työttömyystukeni suuruinen (nettoja verrattaessa). Töihin mennessä nousi hoitomaksut ja tuli matkakulut (töihin lähemmäs 30km). Eli aika pikkuiseksi jää se summa (max. 200e), jonka takia raahaan itseni töihin joka päivä.
Koulutusta vastaavassa työssä palkka voisikin olla paaaljon parempi. Mutta töitä ei vain löytynyt siltä alalta. Pitkän työttömyyden jälkeen olen tosin suht tyytyväinen tähänkin, mutta miten kauan... Ei tässä paljon järkeä ole.
Kuinka niin työssäkäyvät ja lisäksi toimeentulotukea saavat vain makoilevat kotona? Ilmiselvästi et ole nähnytkään pienituloisia töitätekeviä - todella pienituloiset joutuvat hakemaan sitä toimeentulotukea sen palkkansa rinnalle. Tosiasia on, että työkykyisistä suurinosa toimeetulonsaajista kuuluu tähän ryhmään.
Otapa siis asioista selvää!
No mutta toimeentulotuella ei makseta opintolainaa, tai jos maksetaan, niin se on pois muusta. Ei lainan maksua varten saa mitään ylimääräistä rahaa mistään.
Teillähän tilanne paranee paljon, kun lainat on maksettu pois. Ja kun kerran säästöjäkin olette saaneet kerrytettyä, niin opintolainan maksun jälkeen saatte vielä nopeammin kertymään loppusumman asuntoa varten.
[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 00:45"]
Eli aika pikkuiseksi jää se summa (max. 200e), jonka takia raahaan itseni töihin joka päivä.
[/quote]
Minusta alkaa nyt tuntua, kun tätä palstaa olen lukenut, että ihmiset mieltävät palkaksensa sen summan, joka jää yli kaikkien menojen jälkeen. Oikeastaan tämä on itselleni aika 'heureka'-elämys, kun nyt tajusin.
Eli sinunkin silmissäsi palkkasi on n. 200 euroa, josta voi todeta, ettei se nyt ole summa eikä mikään. Mutta sinähän maksat palkallasi oman elämäsi. 200 euroa on ekstraa. Toki moni muu saa huimasti enemmän, mutta jotkut eivät saa mitään ja todella kärsivät.
Sinulla on mahdollisuus jäädä työttömäksi ja saada "ilmaista rahaa", jos katsot, että se on parempi vaihtoehto. Työttömänä vain olet tilivelvollinen yhteiskunnalle tekemistäsi. Nyt olet itsenäinen ihminen, joka voi tehdä tuolla 200 eurolla mitä lystää.
-5-
Siis anteeksi nyt vaan mutta näyttäkää mulle kaksio Turusta tai Riihimäeltä, jonka saa 50 tuhannella? Rovaniemeltäkään ei saa asuntoa tuolla hinnalla:D
10: Miten vaikea on mennä Etuoveen laittamaan hakuehdoiksi: Turku/Riihimäki, 50000 euroa, kerrostalohuoneisto?
Niin minä äsken tein. Ei niitä vaihtoehtoja tullut kuin pari, mutta ainahan nekin asunnot jollekin voivat käydä.
-5-
Käytin tuota 50 000 euron asuntoa esimerkkinä, kun ap sanoi säästäneensä 5000 euroa ja tarvitsevansa väh. 10 % käsirahaan. En ajattele, että hän edes niin halvan asunnon haluaa. Tarkoitus oli vain näyttää, että pienikin summa riittää.
Kajaanista saa yli 60 neliön kolmion 15 000 eurolla.
Turhaa siellä miinuspeukkua laitatte faktalle :D
-11-
[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 00:09"]
Valmistuin juuri ammattiin ja mieheni valmistui pari vuotta aikaisemmin. Aloitimme heti valmistuttuamme työelämän ja molemmat sai suht. pian vakituisen paikan. Meillä molemmilla on takana vuosien opiskelijaelämä ja pienellä rahalla toimeentuleminen on hyvinkin tuttua. Aina opiskellessani vain odottelin valmistumista ja että pääsen palkkatulojen ääreen, mutta mitä vielä! Verottaja nappaa kivan summan palkasta + eletään ilman opiskelija-alennuksia, asutaan halvassa vuokra-asunnossa ja maksellaan opintolainoja, niin samanverranhan tässä melkein jää elämiseen kuin silloin! Minulle tuli ikävänä yllätyksenä tämä työntekijöiden köyhyys. Vauvakuume on kova ja yritämme laittaa mahdollisimma paljon säästön rahaa, meillä ei ole autoa, käytämme kirppiksiä ym. Voin rehellisesti sanoa, että harmittaa kaikki uutisen toimeentulolla elävistä niin paljon, että ihan itkettää. Heille jää sama raha käytettäväksi, vaikka maakaavat vaan päivät kotona. Miten tämä voi olla mahdollista? Opiskelijan jouduin illat käymään töissä koulupäivien jälkeen, että sai edes vuokran maksettua. Miksi ihmeessä työttömyyttä kannatetaan näin paljon? Tämä on ihan älytöntä! Sanokaa joku minulle, ettei se pidä paikkaansa.
Meillä on haaveena ostaa oma asunto, mutta pankissa kertoivat, että tulisi olla asunnon hinnasta 10-15% säästettynä. Meillä on kovan säästämisen jälkeen kertynyt 5000e.. Emme saa ostettua asuntoa vielä moneen vuoteen, ainakaan pääkaupunkiseudulta. Miten joillakin ihmisillä on mahdollista ostaa kesämökkikin?
[/quote]
Se ei pidä paikkaansa.
Kuten joku jo sanoikin, iso osa toimeentulotukea saavista on niitä pienipalkkaisia, joilla on pienempi palkka kuin teillä tai jotka esimerkiksi asuvat yksin tai ovat yksinhuoltajia eivätkä voi jakaa asumis- ja muita kuluja puolison kanssa. Toimeentulotuella eläessä ei voi myöskään maksaa velkoja eikä kerryttää säästöjä, eli ilmeisesti teidän tulonne ovat kyllä ihan merkittävästi toimeentulotuella eläviä ihmisiä suuremmat.
Lisäksi edes se, että on työtön ja saa toimeentulotukea ei tarkoita sitä, että haluaa vain maata kotona. Kaikilla nyt vaan ei mene putkeen. Vai kuinka itse koet asian? Oletko mieluummin töissä, maksat velkojasi ja säästät asuntoon viettäen itsenäistä elämää vai tuntuisiko mielekkäämmältä elää toimeentulotuella kädestä suuhun ja kulkea joka kuukausi hattu kourassa toimittamassa tiliotteita anonyymille virkailijalle, joka perehtyy yksityiselämääsi ja kyseenalaistaa yksityiset valintasi?
Lisäksi tämä ei ole nollasummapeliä, jossa sinun ahdinkosi johtuu toimeentulotuen saajista. Valtion budjetista leijonanosan haukkaavat peruspalvelut. Vaikka toimeentulotuki puolitettaisiin, veroprosenttisi ei olisi moksiskaan. Ainoa seuraus olisi se, että toimeentulotuella ei enää tulisi toimeen. Te olisitte edelleen yhtä köyhiä, mutta toimeentulotuen saajat olisivat vielä nykyistä köyhempiä.
On ikävää, että teillä on tiukkaa, mutta toimeetulotuen saajat eivät ole siihen syypäitä.
[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 01:40"]
Käytin tuota 50 000 euron asuntoa esimerkkinä, kun ap sanoi säästäneensä 5000 euroa ja tarvitsevansa väh. 10 % käsirahaan. En ajattele, että hän edes niin halvan asunnon haluaa. Tarkoitus oli vain näyttää, että pienikin summa riittää.
[/quote]
Hei jotain rajaa näihin provoihin :D
Terveisiä Kainuusta
12 asuntoa löytyi Rovaniemeltä 50 000 eurolla.
[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 01:43"]
[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 01:40"]
[/quote]
Hei jotain rajaa näihin provoihin :D
Terveisiä Kainuusta
[/quote]
Tässä sulle, kun et itse osaa nettiä käyttää:
En ymmärrä mitä ap valittaa:
Oma päätös, jos ottaa opintojen aikana lainaa. Jos olisi elänyt vielä säästäväisemmin, ei lainaa olisi tarvinnut ottaa ja maksella nyt pois.
Ap valitta veroista. Jos ei verotettaisi, niin olisiko ap:lla ollut mahdollista saada ilmaista koulutusta (verorahoilla maksetaan), ilmaista rahaa (sitähän opintotuki on, verorahoilla maksetaan), opiskelija-alennuksia (taas ilmaista rahaa, jonka veronmaksajat maksavat)
Ap:n tilanne olisi paljon kurjempi, jos olisi ollut maksullinen koulutus, ei opintotukea eikä opiskelija-alennuksia.
Ihanko oikeasti ap luuli, että työssäkävijän ei tarvitsisi veroja maksaa, mutta kaikenlaisia tukia (se ilmainen koulutus, opintotuki, opiskelija-alennukset) silti pitäisi saada?
Kuinka hemmetin korkea vuokra teillä on opiskeluaikana ollut, jos teitä on ollut kaksi ihmistä sitä maksamassa ja olette opintotuen lisäksi SEKÄ nostaneet opintolainaa ETTÄ käyneet työssä (ainakin ap)?
Ja kuinka korkeita lainanlyhennyksiä maksatte nyt ja kuinka paljon vuokraa?
Jos teillä molemmilla on muutaman vuoden koulutus takana ja vakityöpaikat, niin kai teidän bruttotulojenne nyt sentään vähintään joku neljä tonnia kuussa on pakko olla? Kyllä sillä nyt luulisi kahden hengen talouden maksavan vuokraa ja lyhentävän lainoja - jos ei missään megakalliissa ja/tai isossa kämpässä asu. Ja rahaa pitäisi vielä jäädäkin...
No me ollaan just niitä töissäkäyviä toimmentulotuensaajia eli ei teillä nyt niin huonosti mene. Sentään jää jotain käteen kuun lopussa. 200€ sais vaikka hienon takin, talvisaappaat tai jopa pienen merkkilaukun ostettua joka ikinen kuukausi. Tai säästämällä pääsis etelään kerran vuodessa. Noi on sellaisia asioita josta me voidaan vaan haaveilla.
Mullakin särähti korvaan tuo lainan otto + töissäkäyminen.
Itse kävin kyllä töissä, mutta asuin edullisesti soluhuoneessa. Lainaa ei ollut ja kun sain työpaikan, alkoi rahaa jäädä säästöön ihan itsestään.
Mutta jos olette saaneet 5000 säästöön, saatte helposti toisen 5000, ja 100000 euroa on raha, jolla saa asunnon jo pk-seudultakin.
Itse olin ollut kaksi vuotta täysipäiväisesti töissä ennen kuin ostimme oman asunnon. Minulla oli säästöjä, miehellä ei, mutta meillä oli kolmiota varten kuitenkin se 15 %.
Ette kyllä taida kovin hyväpalkkaisissa töissä olla sillä kuulostaa omituiselta... Ja olet kenties suuruuden hullukin, pitäiskö niitä säästöjä jo kymppitonneja olla? Mun mielestä 5000 euron säästöt on tosi hyvin jos on työelämässäkin noin vähän aikaa ollut.