Kolmen lapsen tt-perhe saa tukeja yhteensä n. 3000 euroa(brutto) /kk + nyt loppuvuodesta 1500 euroa verotonta koronalisää - Onko tämä mielestäsi riittävästi?
Millainen tuki olisi mielestäsi riittävä työttömälle perheelle?
Kommentit (160)
Minä on tuo koronalisä? Multa on ainakin jäänyt hakematta :'( paljonko sitä saisi töissä käyvä 5-henkinen perhe? Ai sviidu taas on jäänyt työmatkakulutkin vähentämättä... Eipä kestä, Suomen kansa, me hoidetaan nää talkoot!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa on mukana kaikki perhekunnalle tuleva raha eli lapsilisät, muut mahdolliset lasten tuet ja sosiaalietuudet, asumistuki, tt-tuki ja tuöttömyysrahat. Ja bruttona ei nettona, luultavasti kaikkiaan viiden hengen talouteen käteen tuleva summa on 2300-2400e.
Pienituloinen palkkaa tai eläkettä saava viisihenkinen talous, kun laskee yhteen tulot, asumistuen ja lapsilisät, jää varmasti enemmän käteen kuin tuolla esimerkillä. Tai jos jää vähemmän, niin sitten vaan hakemaan tt-tukea.Ei muuten varmasti saa. Ymmärrätkö, että se työssä käyvä maksaa myös verot ja siitä sitten pois kaikki muut menot?
Kyllä saa. Ymmärrätkö, että tt-tuessa huomoidaan nettotulot. Sillä ei ole tt-tuessa väliä mitä lajia tulot ovat, palkkaa+lapsilisät vai sosiaalietuuksia+lapsilisät. Menoista hyväksyttyjä menoja tt-tuessa ovat vuokra (ei huomoioida taulukon ylittävää vuokraa), sähkö, vesi, kotivakuutus ja reseptilääkkeet. Kaikki muut menot ovat menoja, joita ei huomoida tt-tuen laskelmissa. Jos tulojen ja hyväksyttyjen menojen jälkeen syntyy vielä oikeus saada tt-tukea, sitä saa. Olet sitten työssä oleva tai työtön.
Täällä moni näkyy puhuvan pelkästä palkasta, mutta sopivasti unohtavat mainita lapsilisät sekä kaikki muut rahat tuloinaan. Kaikki perheen tileille tuleva raha, myös lasten tileille, on tuloa tt-tuessa.
Vierailija kirjoitti:
No, kuvittellaanpa että kyseinen perhe asuu pääkaupunkiseudulla vuokra-asunnossa. Heillä menee asumisen kuluihin kuussa vähintään 1000 euroa, luultavasti ei edes riitä. Viisihenkisen perheen ruokaan menee vähintään 400 euroa kuussa, luultavasti enemmän. Puhelinlaskut ja internetliittymä: vähintään useita kymppejä. Sen päälle sitten kulkeminen esim. autolla tai bussilla: satasia. Lasten menot, kuten vaatteet, harrastukset jne: vähintään useita kymppejä, pahimmillaan satasia. Hygieniatuotteet ja pesuaineet: useita kymppejä. Äkilliset menot, kuten kodinkoneen rikkoutuminen tai rikkinäiset kengät: useista kympeistä satasiin. Auton huolto. Mahdolliset lemmikkeihin kuluvat menot. Mahdolliset juhlapyhät, joihin liittyy ylimääräisen ruoan tai lahjojen ostaminen. Terveydenhuollon menot, jotka on ensin maksettava itse ja mahdollisesti korvataan myöhemmin toimeentulotuessa. Äkkiä siinä käy rahat vähiin, varsinkin jos päälle pitää ostaa vielä maskit ja käsidesit viidelle ihmiselle tai käyttää terveydenhuollon palveluita.
Toimeentulotuella elävä perhe pois Hkistä,vaikka Kouluvolaan jossa 100 sa 400 eurolla. Lisäksijos ei ole varaa älä väännä pershedelmiä. Lapsiperheiltä saisai ottaa kaikki tuet pois,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, että Suomessa on paljon työssäkäyvien köyhyyttä ei ratkea sillä, että kaikilta otetaan tuet pois, vaan sillä etä työnteosta tehdään kannattavaa riittävän suurilla tuntipalkoilla ja kieltämällä esim. nollatuntisopimukset ja työehtosopimusten jatkuvat huononnukset, kuten Postin tapaus osoitti. Toimeentulotuen varassa elävistä suurin osa on pitkäaikaistyöttömiä tai töykyvyttömiä ihmisiä, joiden työllistyminen on joko hankalaa tai mahdotonta. Heillekin kuuluu ihmisarvoinen elämä ja toimeentulo.
Ehdotuksesi on yhtä pöljä kuin pakkasella lämmittely sillä että pissaa housuun. Katsos kun työn teettäminen maksaa. Jos työ, jota teetetään on sellaista, että ei suurta inhimillistä pääomaa, on luonteeltaan suorittavaa kuten pienipalkkaiset työt ovat, sen tuotto on heikkoa. Jos työn hinta nostetaan, tulee kiusausta korvata työntekijä mm. automaatiolla. Poistuu työpaikkoja. Jotta siellä pienipalkkaisessakin työssä olisi joku ihmisarvo, sen tulee olla tekijälleen niin tuottavaa, että hän tuntee siinä mielekkyyttä. Koska työn hinta ei voi kovinkaan paljoa nostaa ilman, että koko työpaikka poistuu, on alennettava tukia. Ihmisarvoinen elämä toisten kustannuksella ei voi olla sama kuin keskiluokkaisen työssäkäyvän elämä.
Onko tämän tyyppinen kuvio mielestäsi moraalisesti kestävä? Siis se, että ihmisarvoa mitataan ennen kaikkea tuottavuudella?
Työn arvoa mitataan sen tuottavuudella. Työstä maksetaan palkkaa. Mitä tuottavampaa työtä on, sitä korkeampaa palkkaa. Jos työ ei tuota, sitä ei teetetä. Miksi kylmät lainalaisuudet ovat niin vaikeita sinulle?
Vierailija kirjoitti:
Minä saan työttömänä äitinä työmarkkinatukea 689e.kk/netto ,plus lapsilisän kahdesta 199e. Laskujen jälkeen kolmilapsiselle perheellemme jää kuusta riippuen 400-600e.kk ruoka,vaate,bensa ym.elorahaa.Emme saa asumistukea,emmekä sossurahoja.,emmekä koronalisiä.Onko tämä mielestäsi oikea summa elää kahdelle aikuiselle ja kolmelle lapselle...????
Mikai muiden pitäisi elättää perheesi? Miksi teit lapsia ??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa on mukana kaikki perhekunnalle tuleva raha eli lapsilisät, muut mahdolliset lasten tuet ja sosiaalietuudet, asumistuki, tt-tuki ja tuöttömyysrahat. Ja bruttona ei nettona, luultavasti kaikkiaan viiden hengen talouteen käteen tuleva summa on 2300-2400e.
Pienituloinen palkkaa tai eläkettä saava viisihenkinen talous, kun laskee yhteen tulot, asumistuen ja lapsilisät, jää varmasti enemmän käteen kuin tuolla esimerkillä. Tai jos jää vähemmän, niin sitten vaan hakemaan tt-tukea.Ei muuten varmasti saa. Ymmärrätkö, että se työssä käyvä maksaa myös verot ja siitä sitten pois kaikki muut menot?
Kyllä saa. Ymmärrätkö, että tt-tuessa huomoidaan nettotulot. Sillä ei ole tt-tuessa väliä mitä lajia tulot ovat, palkkaa+lapsilisät vai sosiaalietuuksia+lapsilisät. Menoista hyväksyttyjä menoja tt-tuessa ovat vuokra (ei huomoioida taulukon ylittävää vuokraa), sähkö, vesi, kotivakuutus ja reseptilääkkeet. Kaikki muut menot ovat menoja, joita ei huomoida tt-tuen laskelmissa. Jos tulojen ja hyväksyttyjen menojen jälkeen syntyy vielä oikeus saada tt-tukea, sitä saa. Olet sitten työssä oleva tai työtön.
Täällä moni näkyy puhuvan pelkästä palkasta, mutta sopivasti unohtavat mainita lapsilisät sekä kaikki muut rahat tuloinaan. Kaikki perheen tileille tuleva raha, myös lasten tileille, on tuloa tt-tuessa.
Muuten kaikki pitää paikkansa, mutta reseptilääkkeiden lisäksi huomioidaan muut julkisen terveydenhuollon kohtuulliset menot (esim. hammaslääkärilaskut).
Tt-tuen maksusitoumuksia annetaan vain hyvin perustellusta syystä ja silloinkin se on tyyliin ekotorille tms. paikkaan hakea jokin halvin mahdollinen. Polkupyörään esim. saa maksusitoumuksen, jos ei pyörää ole ja pystyy perustelemaan tarpeen ja sitoumus on yleensä käytettyyn n. 100e maksavaan pyörään. En tiedä mistä hankkivat uusia pyöriä, ostaako isovanhemmat vai onko osamaksulla, mutta maksusitoumuksella saatuja ne eivät taatusti ole. Sama juttu pesukoneessa, jos sinulle ei ole pesukonetta ollenkaan, eikä taloyhtiössä ole pesulaa, saat maksusitoumuksen, mutta ei sillä mitään "hienoa" osteta, vaan halvim mahdollinen maksimissaan 300e:n kone.
Vierailija kirjoitti:
Minä saan työttömänä äitinä työmarkkinatukea 689e.kk/netto ,plus lapsilisän kahdesta 199e. Laskujen jälkeen kolmilapsiselle perheellemme jää kuusta riippuen 400-600e.kk ruoka,vaate,bensa ym.elorahaa.Emme saa asumistukea,emmekä sossurahoja.,emmekä koronalisiä.Onko tämä mielestäsi oikea summa elää kahdelle aikuiselle ja kolmelle lapselle...????[/quot
Jos sinulla on jotain ylimääräisiä laskuja, niin sehän on ihan oma ongelmasi.
Toimeentulotukiasiakkaalle tulee jäädä käteen noin 500 euroa (lapsille vähemmän) VÄLTTÄMÄTTÖMIEN menojen jälkeen. Kaikki muut kuin välttämättömät laskut maksat tuosta summasta. Jos olet shoppaillut Klarnalla kledjuja, niin maksat ihan itse sen laskun.
Ja edelleenkin, tuo laskennallinen tuki on kai-kil-le. Jos siis tulojen ja menojen (vuokran, sähkön, veden ja lääkkeiden) jälkeen sinulle ei jää tuota noin 500 euroa, niin silloin ole hyvä ja ota yhteyttä Kelaan.
Ja tietysti ne omat säästöt pitää ensin käyttää! Sen takiahan sitä säästetään, että sitten jos/kun tulee yllättävä tilanne, on sitä pelivaraa. Jotenkin erikoinen ajatus, että minun pitäisi nyt olla katkera tt-asiakkaille, koska minulla on omistusasunto ja tilillä/rahastoissa 37 000 euroa :D
Ja sitäpaitsi! Esim omistusasuntoa ei tarvitse heti realisoida!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä saan työttömänä äitinä työmarkkinatukea 689e.kk/netto ,plus lapsilisän kahdesta 199e. Laskujen jälkeen kolmilapsiselle perheellemme jää kuusta riippuen 400-600e.kk ruoka,vaate,bensa ym.elorahaa.Emme saa asumistukea,emmekä sossurahoja.,emmekä koronalisiä.Onko tämä mielestäsi oikea summa elää kahdelle aikuiselle ja kolmelle lapselle...????[/quot
Toimeentulotukiasiakkaalle tulee jäädä käteen noin 500 euroa (lapsille vähemmän) VÄLTTÄMÄTTÖMIEN menojen jälkeen. Kaikki muut kuin välttämättömät laskut maksat tuosta summasta. Jos olet shoppaillut Klarnalla kledjuja, niin maksat ihan itse sen laskun.
Ja edelleenkin, tuo laskennallinen tuki on kai-kil-le. Jos siis tulojen ja menojen (vuokran, sähkön, veden ja lääkkeiden) jälkeen sinulle ei jää tuota noin 500 euroa, niin silloin ole hyvä ja ota yhteyttä Kelaan.
Ja tietysti ne omat säästöt pitää ensin käyttää! Sen takiahan sitä säästetään, että sitten jos/kun tulee yllättävä tilanne, on sitä pelivaraa. Jotenkin erikoinen ajatus, että minun pitäisi nyt olla katkera tt-asiakkaille, koska minulla on omistusasunto ja tilillä/rahastoissa 37 000 euroa :D
50 000 vuosikausia tienannut ja leveää elämää elänyt tuhluru saa työttömäksi jäädessään tt tukea, jos ei omista mitään.
22000 tienannut kituuttaja, jolla on asunto-osake ja toinen kouvolassa ja tilillä 5000 joutuu ensiksi käyttämään rahansa ja myymään omaisuutensa ennen kuin saa tt tukea työttömäksi jäätyään.
Ikänsä tukisurffannut saa kaiken vuodesta toiseen. Saa enemmän kuin tuo pienellä palkalla ahkeroinut.
Reilua?
Suosittelen kaikille etenkin nuorille tukisurffaajan uraa. Kaiken saa ilmaiseksi, kun heittäytyy avuttomaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä saan työttömänä äitinä työmarkkinatukea 689e.kk/netto ,plus lapsilisän kahdesta 199e. Laskujen jälkeen kolmilapsiselle perheellemme jää kuusta riippuen 400-600e.kk ruoka,vaate,bensa ym.elorahaa.Emme saa asumistukea,emmekä sossurahoja.,emmekä koronalisiä.Onko tämä mielestäsi oikea summa elää kahdelle aikuiselle ja kolmelle lapselle...????
Mikai muiden pitäisi elättää perheesi? Miksi teit lapsia ??
Olenko sanonut,että muiden pitäisi elättää perheeni? En ole. Kerroin vain tekstissäni,miten paljon minun perheeni saa tukia,emme kaikki köyhät ole oikeutettuja tt-tukeen,joten emme saa mitään 3500e./kk käteen ,niinkuin rikkaat luulee...Lapsentekoni ei sinulle kuulu. Mutta jos kuuluisi,niin tahtoisit ehkä tietää,että ihan joka lapsesta olen työpaikalta jäänyt suoraan äitiyslomalle.Työmarkkinatukeen olen oikeutettu,kun en ole töitä saanut ja lapset ovat oikeutettuja lapsilisään....???????? Oletkos katsellut viime aikoina,kuinka paljon Suomessa on työttömiä...???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
50 000 vuosikausia tienannut ja leveää elämää elänyt tuhluru saa työttömäksi jäädessään tt tukea, jos ei omista mitään.
22000 tienannut kituuttaja, jolla on asunto-osake ja toinen kouvolassa ja tilillä 5000 joutuu ensiksi käyttämään rahansa ja myymään omaisuutensa ennen kuin saa tt tukea työttömäksi jäätyään.
Ikänsä tukisurffannut saa kaiken vuodesta toiseen. Saa enemmän kuin tuo pienellä palkalla ahkeroinut.
Reilua?
Suosittelen kaikille etenkin nuorille tukisurffaajan uraa. Kaiken saa ilmaiseksi, kun heittäytyy avuttomaksi.
Perustulo on ainoa oikea ratkaisu.
Jos saisin tukeja, lukisin lehtejä ja ottaisin kuveja päivät pitkät.
En sano, että tuet ovat liian suuret, mutta palkat saattavat olla liian pienet. Me eletään alle toimeentulotuen minimin, mutta ei saada tt tukea koska omistusasunto, jota ei ole aikeena myydä. Vuokraa joutuisimme maksamaan reilusti enemmän kuin tämä pienehkö lainanlyhennys ja asumiskulumme. Lisäksi minun palkasta menee iso osa ulosottoon (konkurssi) ja mikäli saisimme toimeentulotukea, se katsottaisiin menona, eli saisin kelalta sen summan takaisin, mitä maksan kuukaudessa velkojani pois.
Mikäli myisimme nyt asunnon pois, sillä kuitattaisiin minun uo velat pois, ja meille jäisi velkaa asunnosta jota ei ole. Tätä velkaa taas ei otettaisi toimeentulotuessa huomioon, joten vaikka saisimme asumistuen ja tt tuen, suurin osa siitä menisi asuntolainan lyhennykseen. Sitä taas ei voi päästää ulosottoon tt tuesta maksettavaksi, koska sitten menisi myös miehen luottotiedot.
Tiukilla mennään eikä ole herkkua tämä elämä kyllä.
Niinpä. Ja aikanaan kolmen lapsen päivähoitomaksut ylimmässä maksuluokassa, kolmen lapsen lukio-opinnot tietokoneineen, oppikirjoineen jne.
Vierailija kirjoitti:
Siis mihin teidän rahat kuluu jos tollasilla tuloilla ei saa asumistukea edes. Oletan, että perheen toisella aikuisella on jotain tuloja kuitenkin? Noi mainitsemasi summat eivät varmaan ole teidän kaikki tulot. Jos toinen tienaa niin paljon, ettei mitään tukia saa, niin johonkin rahat hupenee.
Mikä ihmeen tt-perhe? ttt?
Mainittu summa riittää, jos se kattaa perusmenot.
Suomessa ei kannata omistaa edes kotiaan. Pysytään kaikki köyhinä vaan.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei kannata omistaa edes kotiaan. Pysytään kaikki köyhinä vaan.
Kyllä. Siihen kannustan kaikkia. Lapset ja opiskelut mahdollisimman nuorena niin, että yhteiskunta maksaa kaiken. Töitä ehtii tehdä myöhemmin, tai ei ollenkaan, jos ei jaksa.
Ei se väärin ole ottaa tukia vastaan. Hatun nosto kaikille tukien maksimoijille. Itse ymmärsin vasta 33 vuotiaana ilmaisen rahan. Olin jo hankkinut omaisuutta, joten ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin mennä takaisin töihin. Edes vakavan sairauden aikana en saanut tttukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, kuvittellaanpa että kyseinen perhe asuu pääkaupunkiseudulla vuokra-asunnossa. Heillä menee asumisen kuluihin kuussa vähintään 1000 euroa, luultavasti ei edes riitä. Viisihenkisen perheen ruokaan menee vähintään 400 euroa kuussa, luultavasti enemmän. Puhelinlaskut ja internetliittymä: vähintään useita kymppejä. Sen päälle sitten kulkeminen esim. autolla tai bussilla: satasia. Lasten menot, kuten vaatteet, harrastukset jne: vähintään useita kymppejä, pahimmillaan satasia. Hygieniatuotteet ja pesuaineet: useita kymppejä. Äkilliset menot, kuten kodinkoneen rikkoutuminen tai rikkinäiset kengät: useista kympeistä satasiin. Auton huolto. Mahdolliset lemmikkeihin kuluvat menot. Mahdolliset juhlapyhät, joihin liittyy ylimääräisen ruoan tai lahjojen ostaminen. Terveydenhuollon menot, jotka on ensin maksettava itse ja mahdollisesti korvataan myöhemmin toimeentulotuessa. Äkkiä siinä käy rahat vähiin, varsinkin jos päälle pitää ostaa vielä maskit ja käsidesit viidelle ihmiselle tai käyttää terveydenhuollon palveluita.
Mikä ihmeen Auto? Lemmikki? Työttömällä? Ei kai nuo ole mitään perusoikeuksia. Puhelimenkin pitäisi olla kaikkein halvinta mallia, kuten kaiken muunkin sosiaalituista korvattavan.
Mielestäni työttömille (lue: pitkäaikais = +3-v työttömänä) ei missään nimessä tulisi kuulua oikeutta asua Suomen kalleimmilla asuinalueilla, kuten pk-seudulla/tampereella.
Toki nykyisestä järjestelystä hyötyy ruhtinaallisesti myös asuntosijoittajat, eli se rikkain kymmenys kansalaisista.
Myöskään puhelin ei ole mikään perusoikeus.
Sinä ilmeisesti olisit tyytyväinen vasta, kun työttömät sullottaisiin maaseudulle kolhooseihin, joiden tuet vedettäisiin vähitellen nolliin, kun niiden omavaraisuusaste kasvaisi. Sitten tulee yksi poikkeusvuosi ja koko kolhoosin väki kuolee nälkään?
Minun brutto on 4500e kk. Tämän lisäksi saan lähivanhempana 320e lapsilisää, 360e elatustukia (kunta maksaa koska ex on elatyskyvytön) ja 770e yksityisen hoidon tukea