Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

PÄÄKAUPUNKISEUTULAISET, pari kysymystä julkisista!

Vierailija
29.11.2013 |

Eilen yöllä aloin miettimään tätä asiaa kun tää kiinnostaa mua kovin :D

Sinä joka liikut metrolla/ratikalla/junalla tai bussilla, voitko vastata näihin omakohtaisten kokemusten perusteella?

Kuinka paljon julkisissa liikkuu häiriköitä tai tappeluita, et onko siel rähinöitä tms huutoa tai muuta tommosta?

Usein julkisissa joku oksentaa, kuinka usein kohtaat tämmöstä vai ootko koskaan? Kuinka yleistä on et joku oksentaa julkisessa kulkuvälineessä ja tapahtuuks tätä eniten vklp öisin?

Kerro joku hauska/outo/pelottava kokemus julkisista?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 15:37"]

Eilen yöllä aloin miettimään tätä asiaa kun tää kiinnostaa mua kovin :D

Sinä joka liikut metrolla/ratikalla/junalla tai bussilla, voitko vastata näihin omakohtaisten kokemusten perusteella?

Kuinka paljon julkisissa liikkuu häiriköitä tai tappeluita, et onko siel rähinöitä tms huutoa tai muuta tommosta?

Usein julkisissa joku oksentaa, kuinka usein kohtaat tämmöstä vai ootko koskaan? Kuinka yleistä on et joku oksentaa julkisessa kulkuvälineessä ja tapahtuuks tätä eniten vklp öisin?

Kerro joku hauska/outo/pelottava kokemus julkisista?

[/quote]

Mölisijöitä ja humalaisia näkee säännöllisesti, varsinkin metrossa. Mutta yleensä ovat harmittomia, harvoin on mitään tappelijoita tai muita. 

Oksentamista en ole ikinä nähnyt julkisessa. Oksennuksia metroasemalla kyllä.

Viimeisin "jännä" kokemus oli kun eteeni istui metrossa nuori aineissa tai kännissä oleva mies, joka kuunteli musiikkia kuulokkeista. En sanonut hänelle mitään, minua ei häirinnyt musiikki. Mutta tämä alkoi riidanhaluisesti inttämään mulle, että kyllä hän saa kuunnella musiikkia, perkele, älä sinä ämmä siinä toljota. Jatkoi jotain tyyliin "niin kuule, tähän sun eteen olis voinu sattuu joku väkivaltanen jätkä joka vetäs sua turpaan, mut oo vitun onnellinen et mä oon tässä ja mä oon rauhallinen mies vittu saatana". Huvitti lähinnä, ei pelottanut.

Vierailija
2/11 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

metrossa päivisin työmatkoilla ei tapahdu juuri koskaan mitään kiinnostavaa, ei oksentelua, riehumista, mitään. pelkkää apaattista möllötystä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikun päivittäin bussilla ja silloin tällöin myös junalla. En näe oikeastaan koskaan mitään oksentelijoita tai mölisijöitä. Liikun oikeastaan vain työmatka-aikoihin tai viikonloppuna päivällä.

Nuorempana tuli liikuttua yöelämässä ja nämä mölisijät liittyy kyllä yöbusseihin ja yön viimeisiin juniin. Kolmosen ratikassa olen törmännyt mölisijöihin ja epämääräisiin tyyppeihin myös päivällä.

Vierailija
4/11 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mölinää ja humalaisia metrossa jopa amautuimaan, yleensä harmittomia, harvoin on osunut agressivisia tyyppejä mun kohdalle onnex. Oksentamista en ole nähnyt, oksennuksia kylläkin asemien ovien edessä yms.

Yömetroa enkä busseja en käytä.

Vierailija
5/11 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikun viikolla junalla, ratikalla ja bussilla. Viikonloppuna saatan istua junassa 2min jos käyn kylässä. En käytä metroa lainkaan.

Joskus junassa on illalla 8-10 aikaan humalaisia tai äänekkäitä teiniporukoita, mutta ei niistä ole ollut ikinä haittaa.

Bussissa on yllättävän usein ongelmia juuri aamulla. Tässä kuussa kaksi kertaa joku nuorimies on tullut kyytiin maksamatta ja sitten haukkunut kuskia neekeriksi kun tämä on ilmoittanut, että pitää joko tulla näyttämään sitä korttia tai poistua bussista. Siinä on sitten seisty ja odotettu myöhästymiseen asti kunnes muut matkustajat hälyttävät poliisia ja mies livahtaa ulos. Ihme porukkaa.

Vierailija
6/11 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 15:47"]

Mölinää ja humalaisia metrossa jopa amautuimaan, yleensä harmittomia, harvoin on osunut agressivisia tyyppejä mun kohdalle onnex. Oksentamista en ole nähnyt, oksennuksia kylläkin asemien ovien edessä yms.

Yömetroa enkä busseja en käytä.

[/quote]

Jep, nro 2 kokemus myös ihan päiväsaikaan liikkumisista, pääosin välillä Siilitie-Kamppi. Ja kyllä niitä örisijöitä näkee melkein mihin aikaan vaan. Lauantai on jostain syystä erityisen hedelmällinen päivä. Mutta tosiaan itseäni ne ei ainakaan pelota tai ole mitenkään häirinneet koskaan.

Vierailija
7/11 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväsaikaan näkyy vain alkoholisteja ja nistejä, jotka kiertävät asemilla roskiksia tonkimassa. Illalla olen pari kertaa törmännyt häiriökäyttäytymiseen - vartijat poistivat junasta mölisevän ja humalaisen virolaisporukan, somali yritti matkustaa pummilla dösässä ja hänet tultiin poistamaan jne. Pelkäämään en ole joutunut ikinä, mutta löyhkäävät pummit kyllä ällöttävät.

Vierailija
8/11 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuljen päivittäin bussilla ja useamman kerran viikossa metrolla, ratikalla jokusen kerran kuukaudessa. Bussissa örisojöitä on ehkä kerran kuukaudessa, metrossa en edes muista milloin olen törmännyt häiriöihin. Kasin ratikka välillä sörnäinen-linnanmäki on todellinen elämysmatka, joka kerran riippumatta päivästä tai kellonajasta. Oksentamisiin en ole törmännyt missään.

Vierailija
9/11 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivittäin junalla kulkenut 15 v. Ikinä nähnyt oksentamista paikallisjunassa... Pakko sanoa, että kysymys on mielestäni HYVIN outo.

Vierailija
10/11 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuljen päivittäin bussilla, ratikalla, junalla tai metrolla, yleensä aika keskustassa. Olen kulkenut päivittäin julkisilla nyt 20 vuotta eli lapsesta saakka. Liikun paljon myös ilta- ja yöaikaan, myös yöbusseilla.

Törmään örisijöihin aika harvakseltaan ja varsinaisesti uhkaavaa tilannetta ei ole tullut vastaan koskaan. Ikävimmät tilanteet ovat yleensä sattuneet bussissa, kun joku tulee sisään maksamatta tai tekee jotain muuta tyhmää ja kuski yrittää heittää ulos. Näitä on ollut muutaman kerran viimeisen viiden vuoden sisään.

Kolmosen ja kasin ratikoissa on aika paljon pulsuja, mutta siinähän ne istuvat. Ei ne yleensä ole agressiivisia tai edes epäkohteliaita.

Yöbusseissa on yleensä täysi hulabaloo päällä. Kukaan ei käy käsiksi tai oksenna päälle, mutta vähintään jengi on enemmän tai vähemmän kännissä ja kolmen ja viiden välillä bussit ovat aina ihan ääriään myöten täynnä. Kukin voi varmaan tykönään kuvitella, miltä kuulostaa bussissa, johon on pakkautunut 150 ihmistä suoraan baarista eriasteisissa humalatiloissa, vaikka kukaan ei varsinaisesti häiriköisi tai käyttäytyisi huonosti. Kuuntelen aika usein musiikkia just sen metelin takia.

En ole nähnyt kenenkään oksentavan julkisissa. Joskus 04.45 yödosässä olen kyllä kuullut, että joku laattaa takarivissä.

Mun kokemukseni yksin kaikkina vuorokaudenaikoina liikkuvana nuorena naisena on se, että asemia ja julkisia liikennevälineitä pelkäävät lähinnä ihmiset, jotka eivät niitä hirveästi käytä.

Vierailija
11/11 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuljen metrolla lähes päivittäin, ja ruuhka-aikoihin, siis aamulla ja iltapäivällä, ei juurikaan häiriköitä näy, lähinnä vain normaaleja työmatkalaisia. Päivällä taaskin, kun on muuten hiljaisempaa, jonkin sortin häiriköitä on melko usein. Siis nistejä sun muita. Ei niistä yleensä mitään suurta harmia ole, mutta onhan se vähän ahdistavaa, kun metelöivät ja potkivat vastakkaisia penkkejä/seiniä tai ramppaavat ees taas keskustellen itsensä kanssa. Sitä vaan toivoo, ettei ne istahda viereen. Pahin oli kerran, kun joku nisti hyökkäsi jonkun keski-ikäisen pariskunnan kimppuun. Yritti lyödä miestä ja jankkasi jotain, että "sä veit multa lapsen, vittu, sä veit multa lapsen!". Se mies oli vaan, että "enhän mä ole sua koskaan edes nähnyt! Me asutaan Ruotsissa ja ollaan vaan käymässä" ja yritti suojautua lyönneiltä. Joku ulkopuolinen sai sen nistin sitten vähäks aikaa rauhoittumaan, mutta hetken päästä se taas yritti hyökätä miehen kimppuun. Joku sitten soitti vartijalle, mutta nisti luikki seuraavalla pysäkillä toiseen vaunuun.

Ratikassa en oo mitään kummempaa riehumista nähnyt, mutta usein niissä istuu haisevia spugeja, ainakin ratikan peräpäässä. Varmaan siksi, kun ratikassa ei tarvitse lippua näyttää, ja lipuntarkastuksia on harvoin.

Bussilla kuljen myös tosi usein, mutta niissä en muista mitään ihmeempiä häiriöitä olleen, ainakaan niillä reiteillä joilla kuljen. Haisevia alkkiksia tietty, mut missäpä ei olisi. Yöbussissa voi olla äänekästä joo, mutta harvoin olen siihen aikaan liikkeellä.

En ole nähnyt kenenkään oksentava, paitsi Itiksen metrolaiturilla joskus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän yksi