Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kasvisruokapaikassa näen usein ihmisten koostavan annoksen väärin

Vierailija
29.11.2013 |

Syön usein kasvisruokapaikassa, jossa on salaatti, lämmin ruoka, leipä ja leivälle rasvaa tai hummusta/papulevitettä.

Lämmin ruoka on melko tavallista kasvisruokaa, siinä on proteiininlähteinä joko papuja, linssejä tai soijapaloja, välillä vain kasviksia soijakermakastikkeessa.

Salaattipöydässä taas on muutamaa eri salaattia, joista yhdessä on kaalia, kahdessa muussa joko kikherneitä, papuja, siemeniä, pähkinöitä tai muuta proteiininlähdettä. Lisäksi on aina porkkanaraastetta.

Kuitenkin välillä näkee ihmisten ottavan tällaisia ruoka-annoksia: lautasellinen täyteen lämmintä ruokaa, reunalle hiukan porkkanaraastetta, vierelle leipä, joka on voideltu rasvalla. Missä siis proteiini? Annos siis on melkein kokonaan hiilihydraatteja ja ainoa proteiininlähde on kasviskastikkeessa lilluvat pavut/linssit/soijapalat. Liian vähän.

En ihmettele, jos ihmiset mieltävät kasvisruoan sellaiseksi, joka ei voi täyttää, jos itse annostelevat ruokaa väärin.

Jotta annos olisi täyttävä, kannattaisi koostaa annos siten, että puolet annoksesta on salaatteja, erityisesti niitä, joissa on proteiininlähteitä. Lämmintä ruokaa vain puolet. Leivän päälle hummusta tai papulevitettä. Näin kasvisruokakin on täyttävää eikä vain porkkanaraastetta, kesäkurpitsakastiketta ja perunoita, joista jää nälkä.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 13:21"]

Mikä tän aloituksen pointti oli?

Otsikossa sanot, että näet usein ihmisten annokset. Eli siis sanot suoraan, että kyttäät, mitä muut syö.

Yritätkö kenties kertoa meille harvoin kasvisruokaa syöville, kuinka syödään "oikein"? Ihan vaan tiedoksi, tuollainen ylhäältäpäin annettu, kyttäämisellä saavutettu jeesustelu ei ihan hirveästi asiaa auta. Pistä vaikka neuvova blogi pystyyn, sinne varmaan etsiytyy ihmisiä, jotka etsivät aiheesta tietoa ja kaipaavat tuollaista vastenmielistä luennointia.

Kaikki meistä eivät syö ruokaansa vain sen ravintoarvon takia, vaan arvostavat makua enemmän.

[/quote]

No eivät maku ja proteiinit ole toisensa poissulkeva asia.:) Usein nuo mainitsemani salaatit, joissa on jyviä/papuja/pähkinöitä ovat todella hyvänmakuisia.

Ikävää jos pointti ei kirkastunut näin monen viestin jälkeen.:)

Rohkaisen sinua kuitenkin pohdiskelemaan, kun seuraavan kerran käyt kasvisbuffassa, kuinka koostat annoksesi. Voit yllättyä iloisesti, kun ruoka olikin täyttävää.:)

Ap

Vierailija
2/27 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainiin, minun ei tarvitse kytätä erikseen ihmisten annoksia. Näen ne muutenkin lähimpien ruokailijoiden annokset ihan vaan, koska istun syömässä ko. paikassa. Ilmeisesti kaikki muut täällä laittavat laput silmille, kun syövät lounasruokalassaan?:) Eihän nyt kukaan oikeasti voi havaita, mitä vastapäätä istuva henkilö syö?:)

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maito ja piimäkin ovat ihan hyviä proteiinien lähteitä, melkein parempiakin kuin joku pari lusikallista papuja siinä lautasen reunalla.

Vierailija
4/27 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen vuoksi syönkin lihaa. helppoa.

Vierailija
5/27 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

syö se ruokasi äläkä vahdi muita

Vierailija
6/27 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna ihmisten syödä miten haluavat.

Vierailija
7/27 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 11:50"]

Maito ja piimäkin ovat ihan hyviä proteiinien lähteitä, melkein parempiakin kuin joku pari lusikallista papuja siinä lautasen reunalla.

[/quote]

Itseasiassa juon piimää oman ruokani kanssa joten täytyy sanoa, että olen samaa mieltä. Kun huolehtii, että annoksessa on tarpeeksi proteiinia ja vielä piimälasi juomana niin lopputulos on ravitseva ja täyttävä.:)

Voi toisaalta sitten miettiä, onko tuo lasi maitoa tai piimää tarpeen ruokailijalle, joka syö lounaaksi ne lihapullat kermakastikkeessa puolukkahillolla vai tuleeko annoksesta kaloreita jo muutenkin mukavasti.:)

Ap

Vierailija
8/27 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 11:55"]

[/quote]

Av:n fiksuimmat ja avarakatseisimmat kokoontuivat taas tänne väläyttämään älyään.:-)

Vierailija
9/27 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Minäkin käyn kasvisruokapaikassa. Otan lämmitnä ruokaa yleensä nokareen. Suosin papuja, linsejä, tofua, ja valkosipulilla täytettyjä oliiveja. Poimin ne herkkupalat lautaselleni, joita suurin osa ei tajua edes ottaa. Sopivasti yrteillä maustettu salaatti on myös herkkua. Nam nam!

Vierailija
10/27 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Välillä ihan säälittää se, mitä tarjottavaa joillakin kommentoijilla on näihin keskusteluihin..

Vierailija
11/27 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kierrätkö ravintolasalissa arvostelemassa ihmisten ruoka-annoksia ja opettamassa oikeaa kasvisruokailua? Tunge vain siihen nenän alla olevaan läpeen oma annoksesi ja anna muiden olla rauhassa. Ei ole sinun päänsärkysi, miten annoksensa koostavat. Meillä ei tietääkseni ole vielä ravintolakohtaisia ruokapoliiseja.

Vierailija
12/27 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei helvetti. Kylläpä nousi ärsytys tästä aloituksesta. Että joku kyttää ihmisten annosten koostamisia ja arvostelee mielessään kuinka väärin nämä koostavat annoksensa.

Minä ainakin koostan annokseni juuri niin kuin mieli tekee. Joskus en syö proteiinia aterialla ollenkaan, joskus syön enemmän. Lounaalla varsinkaan en yleensä syö paljoa proteiinia, koska se tekee minulle helposti raskaan olon mikä haittaa töitä. Minkäänlaisia terveys- tai paino-ongelmia minulla ei ole, joten ruokavalioni lienee ihan riittävän hyvä.

Vierailija
13/27 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko 9 vähän kireä? Halusin herättää keskustelua siitä, miksi ihmiset kokevat kasvisruoan kevyenä. Ja kerroin syyn sille, miksi näin on. Minua ei kiinnosta, kuinka itse kukin kasvisruoka-annoksensa syö...sihen asti kunnes tämä henkilö alkaa kertoa minulle, että kasvisruoka ei ole ruokaisaa ja täyttävää. Tosiaan syyn tälle esitin edellä.:)  Miksi tämä pointtini on niin vaikea sinulle?:)

Onko sinulla joku fiksaatio tahallaan ymmärtää asioita väärin?:)

Ap

Vierailija
14/27 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi satunnainen ateria voi olla melkein mitä vaan olematta terveydelle haitallinen. Se ei myöskään kerro mitään ihmisen ruokavaliosta, päiväohjelmasta  tai edes siitä miten hänen on yleensä tapana koostaa annoksensa. Ihmisillä voi olla hyviä syitä syödä tarkoituksella kevyt tai ei-niin täyttävä lounas. Mutta sitähän ap:n kaltaiset älyköt eivät koskaan pysähdy ajattelemaan kun on kiire pätemään.

Vierailija
15/27 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 12:08"]

Minä ainakin koostan annokseni juuri niin kuin mieli tekee. Joskus en syö proteiinia aterialla ollenkaan, joskus syön enemmän. Lounaalla varsinkaan en yleensä syö paljoa proteiinia, koska se tekee minulle helposti raskaan olon mikä haittaa töitä. Minkäänlaisia terveys- tai paino-ongelmia minulla ei ole, joten ruokavalioni lienee ihan riittävän hyvä.

[/quote]

Yleensä se on ruoka-annoksen rasva, joka tekee ihmisille raskaan olon, ei proteiini. Samoin liian suuri ruoka-annos.

Tuolla sinun logiikallasi kaikki laihduttajat, joiden annoksessa on vaikkapa kanaa ja raejuustoa proteiinina ja loppuannos kasviksia, pitäisi olla valittamassa sitä, kuinka "raskasta" on syödä noin.

Et taida ihan tietää mistä puhut.:D

Vierailija
16/27 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 12:12"]

Yksi satunnainen ateria voi olla melkein mitä vaan olematta terveydelle haitallinen. Se ei myöskään kerro mitään ihmisen ruokavaliosta, päiväohjelmasta  tai edes siitä miten hänen on yleensä tapana koostaa annoksensa. Ihmisillä voi olla hyviä syitä syödä tarkoituksella kevyt tai ei-niin täyttävä lounas. Mutta sitähän ap:n kaltaiset älyköt eivät koskaan pysähdy ajattelemaan kun on kiire pätemään.

[/quote]

No jos kanssani tulee lounastamaan mieshenkilö, jonka tiedän syövän lounaaksi reilun kokoisia annoksia mutta hän kuvittelee saavansa täyttävän annoksen lappaamalla pelkästään lämmintä ruokaa lautasensa täyteen niin valitettavasti se kertoo siitä, että hän ei ymmärrä, että hänen kannattaisi valita proteiinipitoisempia ruoka-aineita lounaakseen. Eli olen lounastanut tuossa paikassa myös henkilön kanssa, jonka tapaa syödä tunnen.

Ja ainoa haitta, joka seuraa siitä, ettei huolehdi, että proteiinia on riittävästi, on, että pian tulee nälkä.:) Vakava haitta tosiaan.:D

Ap

Vierailija
17/27 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna ihmisten syödä miten haluavat.

[/quote]

Annathan sitten myös käyttää mitä päihteitä haluavat?

Vierailija
18/27 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 12:14"]

[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 12:08"]

[/quote]

Yleensä se on ruoka-annoksen rasva, joka tekee ihmisille raskaan olon, ei proteiini. Samoin liian suuri ruoka-annos.

Tuolla sinun logiikallasi kaikki laihduttajat, joiden annoksessa on vaikkapa kanaa ja raejuustoa proteiinina ja loppuannos kasviksia, pitäisi olla valittamassa sitä, kuinka "raskasta" on syödä noin.

Et taida ihan tietää mistä puhut.:D

[/quote]

Se lienee henkilökohtaista, minkä sulattaminen tekee kullekin raskaan olon. Joillekin se on rasva, joitain alkaa unettaa hiilariaterian jälkeen, ja minulle se on runsas proteiini joka tekee fiiliksen että pitäisi päästä pitkälleen ruokalevolle. Minulla taas yhdistelmä hiilarit + kohtuupaljon rasvaa antaa erittäin energisen fiiliksen, joten usein syönkin lounaalla esim. pastaa kastikkeella, niin on iltapäivän fiilis että jaksaisi lähteä vaikka maratonille tästä.

Olen sitä mieltä, ettei kannata kuunnella yleisiä ohjeita vaan omaa kroppaansa. Itsekin tein siinä virheen, että vuosikaudet söin aamupalan vaikka ruoka aamulla kuvottaa. Kun se on kuulemma päivän tärkein ateria jne. Lopulta ymmärsin jättää aamupalan pois ja se on ollut minulle loistava ratkaisu.

Vierailija
19/27 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liharuoan syöjälle joka on siirtymässä enemmän kasvisvoittoiseen ravintoon, tässä oli ihan pointti. En ole koskaan osannut ajatellakaan että se lämmin ruoka ei olisi se tuhdein. Itse haluaisin syödä enemmän kasviksia kuin nykyään, mutta juuri se että en ole saanut kasvisruoalla nälkääni tainnutettua on se ongelma. Tämä oli mulle ihan uutta että salaattipuolelta löytyisi ratkaisu, perinteisessä lihaa sisältävässä ruoassa kun se lämmin ruoka on se tuhdein. Lisää vinkkejä täyttävään kasvisruokaan kiitos! 

Vierailija
20/27 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua taas järkyttää liharuokia tarjoavissa paikoissa, míten ihmiset kasaavat lautaselleen salaatteja (niissä on pähkinöitä ja papuja seassa) ja sitten ottavat sitä lihaa pari siivua tai lihapullia vain 3 kpl jättäen kastikkeen sivuun. Mistä ihmeestä ne maksaa, jos ei edes lihaa syö?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme yksi