Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kasvisruokapaikassa näen usein ihmisten koostavan annoksen väärin

Vierailija
29.11.2013 |

Syön usein kasvisruokapaikassa, jossa on salaatti, lämmin ruoka, leipä ja leivälle rasvaa tai hummusta/papulevitettä.

Lämmin ruoka on melko tavallista kasvisruokaa, siinä on proteiininlähteinä joko papuja, linssejä tai soijapaloja, välillä vain kasviksia soijakermakastikkeessa.

Salaattipöydässä taas on muutamaa eri salaattia, joista yhdessä on kaalia, kahdessa muussa joko kikherneitä, papuja, siemeniä, pähkinöitä tai muuta proteiininlähdettä. Lisäksi on aina porkkanaraastetta.

Kuitenkin välillä näkee ihmisten ottavan tällaisia ruoka-annoksia: lautasellinen täyteen lämmintä ruokaa, reunalle hiukan porkkanaraastetta, vierelle leipä, joka on voideltu rasvalla. Missä siis proteiini? Annos siis on melkein kokonaan hiilihydraatteja ja ainoa proteiininlähde on kasviskastikkeessa lilluvat pavut/linssit/soijapalat. Liian vähän.

En ihmettele, jos ihmiset mieltävät kasvisruoan sellaiseksi, joka ei voi täyttää, jos itse annostelevat ruokaa väärin.

Jotta annos olisi täyttävä, kannattaisi koostaa annos siten, että puolet annoksesta on salaatteja, erityisesti niitä, joissa on proteiininlähteitä. Lämmintä ruokaa vain puolet. Leivän päälle hummusta tai papulevitettä. Näin kasvisruokakin on täyttävää eikä vain porkkanaraastetta, kesäkurpitsakastiketta ja perunoita, joista jää nälkä.

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun löytö hiljattain oli pähkinät! Olen ovo-lakto-vegetaristi, eli syön kasvisravinnon lisäksi kananmunaa ja maitotuotteita, noin periaatteessa. Hiljattain jouduin jättämään maitotuotteet kokonaan ruokavaliosta pois. Täysimetän vauvaani, jolla todettiin maitoallergia. Aluksi olin nälkäinen koko ajan. Sitten aloin syödä kerran-pari päivässä välipalaksi kourallisen pähkinöitä, eikä enää ollut nälkä! 

Runsaasti siis myös siemeniä ja pähkinöitä ruokavalioon, siinä minun vinkkini!

[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 13:10"]

Liharuoan syöjälle joka on siirtymässä enemmän kasvisvoittoiseen ravintoon, tässä oli ihan pointti. En ole koskaan osannut ajatellakaan että se lämmin ruoka ei olisi se tuhdein. Itse haluaisin syödä enemmän kasviksia kuin nykyään, mutta juuri se että en ole saanut kasvisruoalla nälkääni tainnutettua on se ongelma. Tämä oli mulle ihan uutta että salaattipuolelta löytyisi ratkaisu, perinteisessä lihaa sisältävässä ruoassa kun se lämmin ruoka on se tuhdein. Lisää vinkkejä täyttävään kasvisruokaan kiitos! 

[/quote]

Vierailija
22/27 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tän aloituksen pointti oli?

Otsikossa sanot, että näet usein ihmisten annokset. Eli siis sanot suoraan, että kyttäät, mitä muut syö.

Yritätkö kenties kertoa meille harvoin kasvisruokaa syöville, kuinka syödään "oikein"? Ihan vaan tiedoksi, tuollainen ylhäältäpäin annettu, kyttäämisellä saavutettu jeesustelu ei ihan hirveästi asiaa auta. Pistä vaikka neuvova blogi pystyyn, sinne varmaan etsiytyy ihmisiä, jotka etsivät aiheesta tietoa ja kaipaavat tuollaista vastenmielistä luennointia.

Kaikki meistä eivät syö ruokaansa vain sen ravintoarvon takia, vaan arvostavat makua enemmän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sä syöt VÄÄRIN!"

Vierailija
24/27 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun kokoan itse annokseni, otan nimenomaan lämpimiä ruokia, koska kylmistä ruuista minulle tulee kylmä. En voi syödä edes jääkaappikylmää viiliä tai jogurttia, koska alan välittömästi palella, ja kotona otankin ne huoneenlämpöön pari tuntia ennen ruokailua.

Myönnän, että ruokaa valitessani en todellakaan ajattele mitään ideaalista proteiinikoostumusta, vaan sitä että pysyisin lämpimänä. Pyydän täten vilpittömästi anteeksi kaikilta, joille ruokailuni näkeminen aiheuttaa ahdistusta.

Vierailija
25/27 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 12:05"]

Kierrätkö ravintolasalissa arvostelemassa ihmisten ruoka-annoksia ja opettamassa oikeaa kasvisruokailua? Tunge vain siihen nenän alla olevaan läpeen oma annoksesi ja anna muiden olla rauhassa. Ei ole sinun päänsärkysi, miten annoksensa koostavat. Meillä ei tietääkseni ole vielä ravintolakohtaisia ruokapoliiseja.

[/quote]

No ehkä ap juuri siksi teki tämän aloituksen av:lle kun nimenomaan ei kehtaa siellä ruokalassa kierrellä ja kommentoida ihmisten annoksi. En kehtaisi minäkään, mutta joo, olen myös ihmetellyt että miten ihmiset ei tajua enää ollenkaan mitä ravintoaineita mistäkin ruuasta saa ja mitä kannattaa syödä.

Vierailija
26/27 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän ravintolasalissa on erikseen merkitty proteiininsaantilähteet. Ja kerrottu paljonko niitä saa ottaa ruoka-annokseensa, joten eip tarvitse miettiä moista.

Vierailija
27/27 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka aterialla ei tarvitse syödä proteiinia.