Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako opettajan opiskella sairaanhoitajan tutkinto?

Vierailija
24.09.2020 |

Olen valmistumassa oleva opettaja. Valmistumisen jälkeen minulla on pätevyys opettaa kolmea vierasta kieltä sekä toimia luokanopettajana.

Olen aiemmin opiskellut vuoden verran sairaanhoitajaksi. Ensimmäinen harjoittelu puuttuu.

Nyt pitäisi ensi kevään jälkeen päättää, alanko etsiä töitä opettajana vai palaanko suorittamaan sh-tutkinnon loppuun. Jos en ensi lukuvuonna jatka tutkinnon suorittamista, niin en ehdi sitä tehdä ennen kuin tutkinto-oikeus päättyy.

Jos vietän seuraavat 2 vuotta sairaanhoitajaksi opiskellen, saanko sitten enää opettajan töitä?

Sairaanhoitajan töitä saisi tietysti aina. Kielitaidollani vaikka ulkomailtakin.

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tahdot tehdä opettajan töitä, niin hae niitä kaikin voimin. Heti valmistumisen jälkeen on kriittistä löytää niitä oman alan töitä ja saada kokemusta. Esim. 5 vuoden työkokemuksen jälkeen on turvallisempi pitää taukoa.

Toinen vaihtoehto on aloittaa sh-opinnot ja jatkaa työnhakua, ja jos saat opettajan paikan, niin jättää opinnot uudestaan kesken.

Jos siirryt opeopinnoista ilman opettajan kokemusta suoraan sh:ksi, niin todennäköisesti jäät kokonaan sille uralle, koska siellä työllisyys niin paljon parempi.

Tuo oli kyllä hyvä neuvo! Mutta aika todennäköistä on, että saan ensi kesän aikana syksyksi  lyhyemmän tai jopa puolen vuoden tai vuoden opettajansijaisuuden. Eli kannattaako sitten ennemmin ottaa se vastaan kuin jatkaa sh-opintoja...? Sitä tässä pohdin.

Tai ehkä täytyy antaa kohtalon päättää. Jos on tarkoitettu, että teen töitä opettajana, ehkä saan keväällä valmistuttuani vakituisen työpaikan? 

Vierailija
22/28 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea valmistumisen johdosta !!

Sairaanhoitajan työ on kieltämättä raskasta ja alipalkattua. Itse kuitenkin pidän siitä koska pidän ihmisten kohtaamisesta ja voin hyödyntää omaa persoonallisuuttani työssäni. Koen työni mielekkäästi ja työpäivät harvoin muistuttavat toisinaan. Olen myös luonteeltani pikkutarkka ja keskityn pieniin yksityiskohtiin. Tämä sopii sh:lle erittäin hyvin. Lisäksi meillä on tosi hyvä yhteishenki duunissa ja duunikaverit ovat tosi mukavia ja osaavia. Hyvä yhteishenki auttaa jaksamaan raskasta työtä.

Kuitenkin uskoakseni opettajan työ on paremmin palkattua kuin sh:n. (Toki alakanttiin tämäkin ). Mielestani opettajan ammatti on myös yhteiskunnallisesti arvostetunpaa, kuin sh:n ammatti (yliopisto vs. Amk). Itse olisin ikionnelinen jos minulla olisi opettajan tutkinto. Vuorotyö ja perhe vievät sen verran voimavaroja, etten meinaa jaksaa opiskella enää pitemmällä vaikka olenkin vielä melko nuori. Tee niinkuin parhaaksi näet. Onnea valitsemallasi tiellä.

T. Eräs sh

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
26.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ullapulla kirjoitti:

Onnea valmistumisen johdosta !!

Sairaanhoitajan työ on kieltämättä raskasta ja alipalkattua. Itse kuitenkin pidän siitä koska pidän ihmisten kohtaamisesta ja voin hyödyntää omaa persoonallisuuttani työssäni. Koen työni mielekkäästi ja työpäivät harvoin muistuttavat toisinaan. Olen myös luonteeltani pikkutarkka ja keskityn pieniin yksityiskohtiin. Tämä sopii sh:lle erittäin hyvin. Lisäksi meillä on tosi hyvä yhteishenki duunissa ja duunikaverit ovat tosi mukavia ja osaavia. Hyvä yhteishenki auttaa jaksamaan raskasta työtä.

Kuitenkin uskoakseni opettajan työ on paremmin palkattua kuin sh:n. (Toki alakanttiin tämäkin ). Mielestani opettajan ammatti on myös yhteiskunnallisesti arvostetunpaa, kuin sh:n ammatti (yliopisto vs. Amk). Itse olisin ikionnelinen jos minulla olisi opettajan tutkinto. Vuorotyö ja perhe vievät sen verran voimavaroja, etten meinaa jaksaa opiskella enää pitemmällä vaikka olenkin vielä melko nuori. Tee niinkuin parhaaksi näet. Onnea valitsemallasi tiellä.

T. Eräs sh

Kiitos näkemyksestäsi!

Uskon, että voisin viihtyä sairaanhoitajan ammatissakin. Eniten mietityttää vuorotyö tässä elämäntilanteessa.

Arvostus ei minulle niin merkitse. Tärkeintä olisi, että saisi työpaikan.

Vierailija
24/28 |
26.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin tätä asiaa edelleen, mielellään luen näkökulmia.

Vierailija
25/28 |
26.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme kieltä ja luokanopen pätevyys on aika hyvä kombo, kysymys kuuluu oletko valmis muuttamaan töiden perässä?

Vierailija
26/28 |
27.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kenenkään ei kannata opiskella hoitoalalle.

Minua myös mietityttää, kannattaako. Työ sairaanhoitajana sinänsä kiinnostaisi kyllä myös. Mutta olen yksinhuoltaja, joten yövuorot olisivat todella hankala juttu. Ja alan kuormittavuus mietityttää myös.

Haasteensa toki on opettajan ammatissakin. Mutta olen ollut jonkin verran sijaisena ja pärjään haastavienkin luokkien kanssa suht hyvin. Lisäksi minulla on opettajan työhön todellinen palo, se on oikeasti kutsumusammattini. Innoissani käyn opetushallituksen ylimääräisiä täydennyskoulutuksia ja ideoin, miten tietoja ja taitoja voisi opettaa toisin. Tykkään opetusmateriaalin suunnittelemisesta ja sitten niiden suunnitelmien toteuttamisesta luokassa.

Sairaanhoitajan työhön minulla ei ole sellaista sisäistä paloa. Se olisi vaan duunia. Vaikka toki hoidettavista ihmisistä välitänkin. Mutta ei siinä työssä ole sellaista luovuutta ja mahdollisuutta ideoidensa toteuttamiseen.

Sijaisuuksien perusteella et voi vielä tietää työn kuormittavuudesta mitään. Opettajan työ on todella kuormittavia, lähipiirissä on muutama ope, joilla myös sh-tutkinto ja ovat tehneet kumpaakin työtä. Sanovat, että open työ on henkisesti huomattavasti kuormittavampaa.

Sh:lla on parempi palkka, jos lisät ottaa huomioon, opettajien palkka on huono, kun ottaa huomioon koulutusvaatinukset ym.

Opettajan työ on päivätyötä (paitsi ne illat, jolloin on koulun juhlia, vanhemoainiltoja jne). Pääsääntöisesti kaikki palaverit ovat virka-aikaan, mutta vanhempaintapaamisia voi olla klo 16 jälkeen ( jos vanhemmalle ei sovi mikään muu aika).

Yh:lle tärkeää: opettaja et välttämättä pysty osallistumaan omien lastesi joulu-ja kevätjuhliin tai todistusten jakoon, jos ne osuvat samaan aikaan oman koulusi juhlien kanssa.

Vierailija
27/28 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua myös mietityttää, kannattaako. Työ sairaanhoitajana sinänsä kiinnostaisi kyllä myös. Mutta olen yksinhuoltaja, joten yövuorot olisivat todella hankala juttu. Ja alan kuormittavuus mietityttää myös.

Haasteensa toki on opettajan ammatissakin. Mutta olen ollut jonkin verran sijaisena ja pärjään haastavienkin luokkien kanssa suht hyvin. Lisäksi minulla on opettajan työhön todellinen palo, se on oikeasti kutsumusammattini. Innoissani käyn opetushallituksen ylimääräisiä täydennyskoulutuksia ja ideoin, miten tietoja ja taitoja voisi opettaa toisin. Tykkään opetusmateriaalin suunnittelemisesta ja sitten niiden suunnitelmien toteuttamisesta luokassa.

Sairaanhoitajan työhön minulla ei ole sellaista sisäistä paloa. Se olisi vaan duunia. Vaikka toki hoidettavista ihmisistä välitänkin. Mutta ei siinä työssä ole sellaista luovuutta ja mahdollisuutta ideoidensa toteuttamiseen.

Sijaisuuksien perusteella et voi vielä tietää työn kuormittavuudesta mitään. Opettajan työ on todella kuormittavia, lähipiirissä on muutama ope, joilla myös sh-tutkinto ja ovat tehneet kumpaakin työtä. Sanovat, että open työ on henkisesti huomattavasti kuormittavampaa.

Sh:lla on parempi palkka, jos lisät ottaa huomioon, opettajien palkka on huono, kun ottaa huomioon koulutusvaatinukset ym.

Opettajan työ on päivätyötä (paitsi ne illat, jolloin on koulun juhlia, vanhemoainiltoja jne). Pääsääntöisesti kaikki palaverit ovat virka-aikaan, mutta vanhempaintapaamisia voi olla klo 16 jälkeen ( jos vanhemmalle ei sovi mikään muu aika).

Yh:lle tärkeää: opettaja et välttämättä pysty osallistumaan omien lastesi joulu-ja kevätjuhliin tai todistusten jakoon, jos ne osuvat samaan aikaan oman koulusi juhlien kanssa.

Pystyykö noihin koulun kevät- ja joulujuhliin osallistumaan sittenkään, jos on sairaanhoitaja? Joulut, juhannukset ja pääsiäiset jäävät ainakin helpommin välistä. Mutta joo, noita koulun juhliin osallistumisia en ollut tullut ajatelleeksi.

Vierailija
28/28 |
28.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsoisin, että yhlle se, että 6 viikon jaksossa on sairaanhoitajalla ehkä vain yksi tai kaksi vapaata viikonloppua olisi isompi ongelma kuin se, että ei näe jotain 1-2 tunnin kevät- tai joulujuhlaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kolme