Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko tämä teistä ok kommentti velalta?

Vierailija
28.11.2013 |

Kysyisin mielipidettä, että oliko tämä teidän mielestänne tahditon kommentti vapaaehtoisesti lapsettomalta ystävältäni.

Menimme mieheni kanssa naimisiin viime keväänä. Tiedossa on, että minä en voi saada lapsia luomusti, joten olemme pääsemässä nyt hoitoihin. Ehkäisyä meillä ei ole ollut 4 vuoteen, luomu-ihmekin olisi ollut tervetullut mutta sitä ei ole kuulunut.

Ajattelin kertoa yhdelle ystävälleni asiasta (siis että nyt kohta hoidot alkaa) ja hän jotenkin meni hiljaiseksi ja kysyi sitten että "Miksi sä oikeastaan haluat lapsia?" En oikein osannut odottaa, sanoin vain että molemmat haluamme ja on ollut toiveita vuosia ja kun vielä nuoria ollaan niin ajateltiin että lapsettomuushoidoille olisi nyt hyvä ajankohta. Ystäväni jatkoi sitten että "Niin.. ettei siksi kun kaverillakin on" ja viittasi tällä ilmeisesti muutamaan ystävääni, joilla on lapsia. Sanoin, että en ole kavereiden tilannetta tässä nyt ajatellutkaan ja minulla on lapsettomiakin ystäviä toki.

Sitten hän sanoi suoraan, ettei noissa hoidoissa hänen mielestään ole mitään järkeä. Miksi saada lapsi hoidoilla kun voi vaikka hankkia kummilapsen jostain maasta ja käyttää sen ajan mikä kuluisi lasten kanssa esim. hyväntekeväisyystyöhön lapsia kohtaan. Ja että adoptio olisi parempi vaihtoehto.

Sanoin sitten että adoptiota ei saa kukaan sillä perusteella että se on hyväntekeväisyyttä ja että nuo lapsettomuushoidot eivät sulje pois adoptiota, vaan meille on kummatkin vaihtoehdot ihan ok. Ehkä jossain vaiheessa adoptiojonoon.

Lopuksi sanoi, että hänestä on vaan uskomatonta että jotkut ihmiset sikiävät vaan eivätkä ajattele ollenkaan miten paljon on jo pahoinvoivia lapsia ja toinen ryhmä jota hän ei ymmärrä on lapsettomuushoidoissa kävijät.

Ymmärrän täysin pointin ja työn puolesta näen lasten ja nuorten pahoinvointia paljonkin. Minä en tiedä millainen maailma on esim. 15 vuoden päästä ja voin vain tehdä oman osuuteni että lapseni voisi hyvin. Mutta kysymys onkin, että oliko teistä nuo kommentit tähän tilanteeseen vähän ajattelemattomia..?

Kommentit (70)

Vierailija
41/70 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vapaaehtoisesti lapseton. En tahdo lapsia ensinnäkään koska minä vain en ole äitityyppiä. Olen tätityyppiä. Olen se jolle lapset tuodaan hoitoon viikonlopuksi ja lellin ne pilalle sinä aikana herkkujen ja hauskojen leikkien kera. Mielestäni maapallo on liikakansoitettu jo valmiiksi ja muistan ihan 5-vuotiaasta saakka miettineeni, etten "tee lapsia" vaan adoptoin niitä pallovatsaisia tummia lapsia joita näkyy SPR:n nälkäkeräyksen mainoksissa. Vaikka vela olenkin, niin varmasti jo nyt huomasitte, että lapset ovat mainioita mielestäni. Olen ammatiltani hoitaja ja olen ollut töissä myös päiväkodilla. Se oli ihanaa aikaa. Minulla on myös kummilapsi World Visionin kautta. Tätä taustaa vasten sanon mielipiteeni ystäväsi kommenteista...

Ymmärrän hänen pointtinsa kuten sinäkin. Olen hänen kanssaan samaa mieltä. Adoptio olisi aina parempi juttu kuin lapsettomuushoidot, MUTTA... Minä en ole koskaan tahtonut omaa lasta. En tiedä millaista on kaivata jälkeläistä jossa näkee omia piirteitään. Josta voi arvuutella, että "nuo silmät se on kyllä perinyt isältään, hiukset taas on ihan niinku mun mummon!" En siis lähtisi ketään tuomitsemaan lapsettomuushoidoista varsinkin kun adoptio on tehty niin pirun monimutkaiseksi. Jos olisin ollut ystäväsi tilalla, olisin kysellyt tuntemuksiasi, ehkä hieman udellut oletteko koskaan miettineet adoptiota ja toivotellut rutkasti onnea hoitoihin. Mielestäni ystäväsi lähti aika asiattomille linjoille. Maailman liikakansoittumisesta ja adoptiosta voi keskustella syvällisesti jollakin toisellakin kerralla. Minunkin ystäväni on tehnyt päätöksiä joista en ole aina samaa mieltä. Olen kuitenkin tukenut häntä ja päättänyt olla rinnalla myötä- ja vastoinkäymisissä. Sitä minun mielestäni on ystävyys. Lisääntyminen on kuitenkin niin henkilökohtainen päätös ettei siihen pitäisi kellään olla nokankoputtamista. Minä jos kuka sen tiedän. Velat saavat nimittäin niskaansa ihan uskomatonta paskaa pelkästään sanomalla, etteivät tahdo omia lapsia. Toivotan sinulle onnea! Toivottavasti saatte ihanan lapsen tavalla tai toisella :)

Vierailija
42/70 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olkoonkin ap ystäväsi vela, mutta tahditon ja empatiakyvytön joka tapauksessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/70 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.11.2013 klo 23:55"]

Ei taida ihan vapaaehtoisesti lapseton olla tuo ystäväsi, aika katkeralta nimittäin kommenttinsa vaikuttaa.

[/quote]

Mitäs katkeraa tuossa kommentissa sinusta oli?

Vierailija
44/70 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.11.2013 klo 22:40"][quote author="Vierailija" time="28.11.2013 klo 22:38"]

Adoptio taas on pitkä, kallis ja usein raastavakin prosessi. Meillä on ainakin muutakin käyttöä sille ajalle ja rahalle, enkä tiedä olisiko henkinen kantti kestänyt sitä.

[/quote]

Ja hedelmällisyyshoidot ovat ilmaisia ja tuottavat lapsen nopeasti ja varmasti... eikun...

[/quote]

Meidän kohdallamme kyllä. Syy lapsettomuuteen oli tiedossa eli todennäköisin ratkaisukin, joten se oli kevyttä hömppää adoptioon verrattuna.

Vierailija
45/70 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Adoptiolapsi on aina erityislapsi siinä mielessä, että on kokenut vähintään yhden valtavan menetyksen varhaislapsuudessaan. Usein adoptio on lapselle uusi trauma, etenkin jos lapsi on asunut perheessä tai hyvää hoivaa antavassa laitoksessa. Ulkomailta Suomeen adoptoitu lapsi kokee monesti myös syrjintää jossakin elämänsä vaiheessa. Adoptiojonoon haluavat vanhemmat joutuvat myös käymään läpi tiukan viranomaissyynäyksen, kurssit ym. Adoptio on rankka prosessi lapselle ja adoptiovanhemmille, paljon rankempi kuin lapsettomuushoidot. Väitteeni perustuu muutaman adoptioperheen elämän seuraamiseen läheltä sekä omiin lapsettomuushoitoihini.

Minusta adoptio ei ole aina paras vaihtoehto eikä puhtaan epäitsekäs tai aina edes sen adoptiolapsen kannalta paras vaihtoehto.

Vierailija
46/70 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on OK kysyä, että miksi haluat lapsia. Sehän on varsin hyvä kysymys. Mutta tuo muu oli hyvin ajattelematonta. Itse en ystävälle tuollaista suoltaisi. Eihän kukaan aito ystävä ala kyseenalaistaa vaikeassa tilanteessa olevaa ihmistä, vaikka ei tajuaisi ystävän motiiveja.

Toisaalta muistan, että nuorena ennen kuin edes tiesin haluavani lapsia pidin adoptiota täsmälleen samanlaisena tapana saada lapsia kuin biologinen tapa, koska en tajunnut, että adoptiolasta voi joutua odottamaan kauan, että vastasyntynyttä ei yleensä "saa" ja että lapset voivat olla traumatisoituneita. Tajusin vasta vanhempana lastenhankintaa pohdittuani, että adoptio on monella tapaa vaikea prosessi eikä tapahdu sormia napsauttamalla. Ehkä kaverisi ei tajua tätä, koska ei itse halua lapsia eikä ole perehtynyt asiaan?

(siis olen tietenkin sitä mieltä, että adoptiovanhemmuus on täsmälleen yhtä paljon vanhemmuutta kuin biovanhemmuus ja yhtä arvokasta jne.).

Onnea ap:lle hoitoihin!!!

Vierailija
47/70 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.11.2013 klo 22:29"]

Minusta aika tökeröä puuttua teidän asioihin tuolla tavalla.

[/quote]

Totta. Mutta jos itse tuo asian esille, niin toki pitää olla valmis siihen, että toinen ei vastaakkaan kuten on kuvitellut, tai on jopa eri mieltä.

Vierailija
48/70 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.11.2013 klo 23:32"]

Olen itsekin silti sitä mieltä, että toivoisin ihmisten jotka lapsia haluavat, kääntyvän adoption puoleen. Minun mielestäni adoptio on hieno asia ja surettaa kun on paljon lapsia jotka tarvitsisivat rakastavan kodin, niin mielestäni olisi mahtavaa jos useammat pyrkisivät adoptoimaan ensisijaisesti jotka lapsia muutenkin haluavat. Vaikka toki jokainen tekee omat valintansa, en nyt mitenkään kritisoi niitä jotka omia lapsia saavat tai käyvät hoidoissa, mielestäni vaan adoptio voisi olla monessa mielessä "parempi" vaihtoehto. [/quote]

Suomalaiset adoptoivat alle 500 lasta vuodessa. Ongelmana ei ole suinkaan se, etteivät suomalaiset haluaisi adoptoida. Ongelmana on se, että syystä tai toista eri maista ei anneta adoptioon kovinkaan suurta määrää lapsia.

Jo nyt adoptiojonot ovat tuskallisen pitkiä: viiden vuoden adoptioprosessi ei ole mikään harvinaisuus. Jos halukkaiden adoptoijien määrä kasvaisi, jonot venähtäisivät aivan mahdottoman pitkiksi.

Jos ihminen haluaa lapsen, tietyllä tapaa epäitsekkäintä on hankkia biologinen lapsi, jos se vain on mahdollista. Näin niillä, jotka eivät biologista lasta voi saada, on edes teoreettinen mahdollisuus adoptioon.

Vierailija
49/70 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vela, mutta mielestäni ei ole korrektia kysellä keneltäkään, miksi joku haluaa lapsia tai muutenkaan kyseenalaistaa toisten lapsisuunnitelmia. En itsekään halua selitellä, miksi en halua lapsia. Mielestäni nämä ovat niin henkilökohtaisia asioita, ettei niihin toisten tule puuttua.

Vierailija
50/70 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki asioista voi ystävien kesken keskustella, mutta mielestäni noiden näkemysten esiin tuominen _tuossa yhteydessä_ oli kyllä tosi tökeröä ja osoitti tilannetajun puutetta. Kyllä rohkaisu "valitsemallanne tiellä" olisi ollut tuossa kohdin ystävän teko, ja omia mielipiteitään voisi tuoda esille sitten ihan erillisessä keskustelussa yleisellä tasolla. 

Vierailija
51/70 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen tahattomasti lapseton ja nyt adoptiojonossa. Täytyy sanoa, että kyllä tämä on vaikeampi ja kivikkoisempi tie kuin hoidot. Olemme olleet hoidoissa ja hoidoissa kuitenkin asiat tapahtuu suht nopeaa, koko ajan saat jotain tietoa. Sinulla on aina toivonkipinä jossakin. Kun sitten hoidot päättyivät tulokseen, että ei lasta niin oli vaihtoehtona lahjasolut tai adoptio. Ei oikeastaan tuntunut pahalle, olimme julkisella puolella ja jäi todella jaksava ja kannustava kuva lääkäreistä ja hoitajista.

Varsinainen piina ja tuska alkoi adoptiojonossa.. Jo ensikäyntiä soittaessa oli melko tyly vastaanotto. Ymmärrän, että adoptiota ei mennä hakemaan niin että jutellaan mukavia, mutta kyllä monen työntekijän käytöksessä olisi parantamisen varaa. Lapsettomuushoidoissa kaikki olivat aina empatiakykyisiä ja ystävällisiä. Kukaan ei mitenkään kyseenalaistanut sitä onko meistä vanhemmiksi. Adoptioasioissa ollaan hyvin paljon tarkempia, kaikki se kysely tuntuu alkuun todella stressaavalle ja rankalle. Nyt on alkanut odottaminen, odottaminen ja odottaminen. Tämä on tuskaa, kun mitään ei kuulu mistään ja en tiedä koska saan ja saanko ollenkaan sen jo olemassa olevan, vanhempia tarvitsevan lapsen syliini.

Itselle ainakin henkinen kantti kesti paremmin lapsettomuushoidot, eivätkä ne kustannuksetkaan mitään älyttömiä olleet, emme edes ole mitään isotuloisia. Lääkkeet ja pkl-maksut maksoimme vain itse ja jaoimme kustannukset. Lääkekattokin tuli jossain vaiheessa täyteen. Kyllä adoptio tulee myös maksamaan enemmän, siitä olen varma.

Tämä on vain minun oma kokemukseni... Jollekin toisellehan adoptio voi olla helpompi, mutta itselle on turhauttavaa kun mitään ei kuulu mistään ja elät epätietoisuudessa pahimmassa tapauksessa vuosia.

Vierailija
52/70 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Adoptio EI ole lapsettomuuskysymys. Adoptiota hakevat myös ne, jotka ovat saaneet normaalisti biologisia lapsia. Adoptio on lapseksi ottamista, ei vaihtoehto sille että "jos en saakaan omia lapsia". Tahaton lapsettomuus ei myöskään koskaan ole syy, tai peruste adoptiolapsen saamiselle.

Vierailija
53/70 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.11.2013 klo 22:27"]

Kysyisin mielipidettä, että oliko tämä teidän mielestänne tahditon kommentti vapaaehtoisesti lapsettomalta ystävältäni.

Menimme mieheni kanssa naimisiin viime keväänä. Tiedossa on, että minä en voi saada lapsia luomusti, joten olemme pääsemässä nyt hoitoihin. Ehkäisyä meillä ei ole ollut 4 vuoteen, luomu-ihmekin olisi ollut tervetullut mutta sitä ei ole kuulunut.

Ajattelin kertoa yhdelle ystävälleni asiasta (siis että nyt kohta hoidot alkaa) ja hän jotenkin meni hiljaiseksi ja kysyi sitten että "Miksi sä oikeastaan haluat lapsia?" En oikein osannut odottaa, sanoin vain että molemmat haluamme ja on ollut toiveita vuosia ja kun vielä nuoria ollaan niin ajateltiin että lapsettomuushoidoille olisi nyt hyvä ajankohta. Ystäväni jatkoi sitten että "Niin.. ettei siksi kun kaverillakin on" ja viittasi tällä ilmeisesti muutamaan ystävääni, joilla on lapsia. Sanoin, että en ole kavereiden tilannetta tässä nyt ajatellutkaan ja minulla on lapsettomiakin ystäviä toki.

Sitten hän sanoi suoraan, ettei noissa hoidoissa hänen mielestään ole mitään järkeä. Miksi saada lapsi hoidoilla kun voi vaikka hankkia kummilapsen jostain maasta ja käyttää sen ajan mikä kuluisi lasten kanssa esim. hyväntekeväisyystyöhön lapsia kohtaan. Ja että adoptio olisi parempi vaihtoehto.

Sanoin sitten että adoptiota ei saa kukaan sillä perusteella että se on hyväntekeväisyyttä ja että nuo lapsettomuushoidot eivät sulje pois adoptiota, vaan meille on kummatkin vaihtoehdot ihan ok. Ehkä jossain vaiheessa adoptiojonoon.

Lopuksi sanoi, että hänestä on vaan uskomatonta että jotkut ihmiset sikiävät vaan eivätkä ajattele ollenkaan miten paljon on jo pahoinvoivia lapsia ja toinen ryhmä jota hän ei ymmärrä on lapsettomuushoidoissa kävijät.

Ymmärrän täysin pointin ja työn puolesta näen lasten ja nuorten pahoinvointia paljonkin. Minä en tiedä millainen maailma on esim. 15 vuoden päästä ja voin vain tehdä oman osuuteni että lapseni voisi hyvin. Mutta kysymys onkin, että oliko teistä nuo kommentit tähän tilanteeseen vähän ajattelemattomia..?

[/quote]

Oli ystävältäsi ajattelematonta sanoa noin,varsinkin jos tietää miten arka asia on. En itse sanoisi noin lasta yrittävälle ystävälle.Sinänsä hän on oikeassa,maailmassa on jo nyt liikaa ihmisiä,ei niitä tarvitse väkisin lisää tehdä.

Vierailija
54/70 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.11.2013 klo 22:55"]

Jyrkkä ei keinosiemennykselle!

[/quote]

Samaa mieltä, seurauksena on ainoastaan normaalia sairaampia lapsia joilla huono perusvastustuskyky. On julmaa TEETTÄÄ sellaisia (pakko)lapsia väkisin, eli siihen on luonnostaan jokin syy miksi kaksi (ei täysin tervettä) ihmistä ei pysty lisääntymään keskenään.

Vierailija
55/70 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se oli hänen mielipiteensä, mutta ei saisi tyrkyttää sitä samaa sinulle. Ja oli loukkaavaa vihjata, ettet haluaisi omaa lasta tai että se olisi jotain h*ton matkimista tms. Asenteissa on eroja, vähän sama ku sinkkuudessakin, että mikä on sinkulle sallittua. Minusta ei mikään, kun taas jostakin toisesta sinkulle nmenomaan on kaikki sallittua. Enää ei ajatella niin, että vakinaisen kumppanin kanssa kohdataan maailman ilot jne. :)

Vierailija
56/70 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni on täällä kirjoittanut, että mm. liikakansoituksen vuoksi adoptio olisi "aina parempi vaihtoehto". Eli lastensaannin voisi vaikka kieltää Euroopassa, kunnes kaikki kiinalaiset ja afrikkalaiset lapset on pelastettu? Mihin tämä johtaisi, laskekaapa?

En ymmärrä sitä, että lapsenhankinnalle pitää antaa jokin syy. Ihmisen tai minkä tahansa muun eläimen seksuaalivietti on niin voimakas ja hallitsee melkein koko elämää, ettei sen lisäksi mitään syitä tarvita. Karkeasti voidaan sanoa, että jokainen joka on tuntenut seksuaalista himoa, haluaa lapsen. Tämä on biologiaa, ei mitään yhteiskuntatiedettä. Ja sille ei kukaan voi mitään, se on ihmisen luonto.

Mua kiinnostaisi tietää, miksi lapsivapaat viihtyvät niin hyvin täällä vauvapalstalla? Aina kun on joku velakeskustelu menossa, niin kaikki velamyönteiset kommentit saavat 20 tykkäystä ja lapsenhankintamyönteiset 20 miinusta hyivn pian. Ihmettelen vaan, että jos ei asiaan liity mitään katkeruutta tai oikeasti sitä ymmärtämättömyyttä, josta veloja usein syytetään, niin miksi asiaa pitää vatvoa vauvapalstalla ja miten he tiensä tänne ylipäätään kokoajan löytävät?

Vierailija
57/70 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.11.2013 klo 23:10"]

Miksi juuri ap:n ja miehensä pitäisi saada lisääntyä? Mitä hyötyä geeneistänne on ihmiselle lajina?

[/quote]

Kaikilla on geeneissään hyvä ja huonoa, geneettisiä muunnoksia voi osua mihin kohtaan sukupuuta tahansa ja lääketiede kehittyy koko ajan, niin seulonnassa kuin parantamisessa, joten kysymyksesi ovat jokseenkin merkityksettömiä.

Ja adoption KUULUU lähteä ITSEKKÄISTÄ syistä, koska haluaa lapsen. Maailmanpelastuspohjalta sitä ei pidä tehdä, eikä myöskään lasta pelastaakseen, koska aikomuksena on antaa lapselle vanhempi, vanhemmat, perhe, suku; ihmisiä, jotka rakastavat häntä - ei siis tehdä lapsesta projektia.

Vierailija
58/70 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 14:00"]

En ymmärrä sitä, että lapsenhankinnalle pitää antaa jokin syy. Ihmisen tai minkä tahansa muun eläimen seksuaalivietti on niin voimakas ja hallitsee melkein koko elämää, ettei sen lisäksi mitään syitä tarvita. Karkeasti voidaan sanoa, että jokainen joka on tuntenut seksuaalista himoa, haluaa lapsen. Tämä on biologiaa, ei mitään yhteiskuntatiedettä. Ja sille ei kukaan voi mitään, se on ihmisen luonto.

[/quote]

Nyt tuli varsinaista höpönpöpöä. Sääliksi käy sinuakin. :(

Vierailija
59/70 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 14:00"]

niin miksi asiaa pitää vatvoa vauvapalstalla ja miten he tiensä tänne ylipäätään kokoajan löytävät?

[/quote]

Tämä on vauva.fi:n aihe vapaa -palsta. En käy muilla palstoilla, esim. raskaus ja synnytys- tai vauvat ja taaperot -palstoilla. Jos sinua niin kovasti velojen pyöriminen aihe vapaalla rassaa, ehkä sinunkin kannattaisi pysytellä vain noilla edellä mainitsemillani palstoilla? Eikö niin?

Vierailija
60/70 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi on höpönpöpöä? Ja varsinkin, miksi tuo sääli?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän viisi