Suomi ja suomalaiset ovat olleet kolonisoituja
Suomalaiset olivat orjan asemassa Ruotsin vallan aikana. Täältä vietiin tervaa ja elintarvikkeita Ruotsiin joita emme saaneet myydä itse, vaan kuningas myi ne meidän puolesta ulkomaille ja nettosi siitä rahat kalliisiin sotiin ja upeaan kuninkaan linnaan.
Tukholman kuninkaanlinna on rakennettu osaksi suomalaisten verellä ja rahoilla.
Kommentit (6)
Suomalaisilta ryöstetyllä omaisuudella nyt aivopestään suomalaisia palvomaan ruotsalaisuutta.
Ja suomalaiset joutuivat myös käymään Ruotsin sotia Venäjää vastaan. Sittenhän Ruotsin suurvalta-asema loppuikin, ja Suomi siirtyi Ven alaisuuteen.
Milloin Helsingin Sanomat julkaisee napakan pääkirjoituksen tästä siirtomaahistoriasta?
Vierailija kirjoitti:
Mutsis on kolonisoitu
Runeberg on kolonialismia. Tänään on Runebergin päivä. Runeberg ei osannut suomea ja hänet on pakotettu meille kansallisrunoilijaksi aikana kun suomenkielinen kirjallisuus oli kielletty. Runeberg kuvasi meidät hitaiksi ja tyhmiksi. Mikä alemmuuden tunne meitä hallitsee, kun hyväksymme tällaisen kolonialismin itsellemme.
Runeberg on kolonialismia, kulttuuri-imperialismia, vähättelyä, syrjintää, pakottamista, taloudellista hyväksikäyttöä, pakkokieltä, koulutuksen estämistä, kirjallisuuden estämistä, oman kulttuurin kehittämisen estämistä, oman identiteetin kehittämisen estämistä ja kaiken muun ruotsalaisen pakottamista.
Professori Tove Skuttnab-Kangas, (Vähemmistö, kieli ja rasismi, Gaudeamus 1988):
"Kun kuljeskelin Kuninkaallisen Linnan saleissa Tukholmassa tai muissa suurissa julkisissa rakennuksissa, saatoin toisinaan miettiä, miksi meillä ei ollut sellaisia mahtavia rakennuksia Suomessa (tässä vaiheessa tiesin jo ettei niitä ollut). Suomen luonnonvarathan eivät juuri jää jälkeen Ruotsista, ja ahkeria kai olemme aina olleet, ja kauneuttakin rakastamme. Ja sen tapaisista seikoista kai se riippuu? Ensimmäinen selitykseni oli että suomalainen yhteiskuntamme ei ehkä ollut ollut niin tyypillinen luokkayhteiskunta kuin Ruotsi. Kunnes minulle yht'äkkiä rupesi selviämään jossain vaiheessa, että nämä linnat tietysti oli osittain rakennettu minun kansani hiellä, työllä, rahoilla ja osittain myös minun maani raaka aineista. Välähdys tuli lukiessani jotain kaikesta siitä tervasta jota Suomesta oli viety Ruotsiin."
Hyppää järveen iigor