Onko tämä teistä ok kommentti velalta?
Kysyisin mielipidettä, että oliko tämä teidän mielestänne tahditon kommentti vapaaehtoisesti lapsettomalta ystävältäni.
Menimme mieheni kanssa naimisiin viime keväänä. Tiedossa on, että minä en voi saada lapsia luomusti, joten olemme pääsemässä nyt hoitoihin. Ehkäisyä meillä ei ole ollut 4 vuoteen, luomu-ihmekin olisi ollut tervetullut mutta sitä ei ole kuulunut.
Ajattelin kertoa yhdelle ystävälleni asiasta (siis että nyt kohta hoidot alkaa) ja hän jotenkin meni hiljaiseksi ja kysyi sitten että "Miksi sä oikeastaan haluat lapsia?" En oikein osannut odottaa, sanoin vain että molemmat haluamme ja on ollut toiveita vuosia ja kun vielä nuoria ollaan niin ajateltiin että lapsettomuushoidoille olisi nyt hyvä ajankohta. Ystäväni jatkoi sitten että "Niin.. ettei siksi kun kaverillakin on" ja viittasi tällä ilmeisesti muutamaan ystävääni, joilla on lapsia. Sanoin, että en ole kavereiden tilannetta tässä nyt ajatellutkaan ja minulla on lapsettomiakin ystäviä toki.
Sitten hän sanoi suoraan, ettei noissa hoidoissa hänen mielestään ole mitään järkeä. Miksi saada lapsi hoidoilla kun voi vaikka hankkia kummilapsen jostain maasta ja käyttää sen ajan mikä kuluisi lasten kanssa esim. hyväntekeväisyystyöhön lapsia kohtaan. Ja että adoptio olisi parempi vaihtoehto.
Sanoin sitten että adoptiota ei saa kukaan sillä perusteella että se on hyväntekeväisyyttä ja että nuo lapsettomuushoidot eivät sulje pois adoptiota, vaan meille on kummatkin vaihtoehdot ihan ok. Ehkä jossain vaiheessa adoptiojonoon.
Lopuksi sanoi, että hänestä on vaan uskomatonta että jotkut ihmiset sikiävät vaan eivätkä ajattele ollenkaan miten paljon on jo pahoinvoivia lapsia ja toinen ryhmä jota hän ei ymmärrä on lapsettomuushoidoissa kävijät.
Ymmärrän täysin pointin ja työn puolesta näen lasten ja nuorten pahoinvointia paljonkin. Minä en tiedä millainen maailma on esim. 15 vuoden päästä ja voin vain tehdä oman osuuteni että lapseni voisi hyvin. Mutta kysymys onkin, että oliko teistä nuo kommentit tähän tilanteeseen vähän ajattelemattomia..?
Kommentit (70)
No veloilta nyt ei kannata kysyä mielipidettä mihinkään. Odotas sitten jos saat sen lapsen, niin sieltä tulee kasvatusneuvoja vaikka käytännön kokemusta ei ole mistään.
[quote author="Vierailija" time="28.11.2013 klo 22:44"]
Mä oon aika varma siitä, että musta ei olisi adoptoimaan missään tilanteessa. Suomessa annetaan todella vähän vauvoja adoptioon ja kriteerit ovat sellaiset, ettei me niitä täytettäisi. Todella usein adoptoiduilla lapsilla on erityistarpeita siksi, että lastenkotilapsilla ei useinkaan synny kiintymyssuhdetta kehenkään. Ja mä en tiedä, syntyiskö mulla kiintymyssuhdetta isompaan lapseen. Joten paras tehdä niille puutteenalaisille palvelus ja jättää auttamisyritykset sellaisille, joilla on kanttia siihen. Tai velat suuressa epäitsekkyydessään vois tietenkin kokeilla.
[/quote]
Mistä sä tän velojen epäitsekkyys -jutun olet keksinyt? Jos toteaa ääneen sen, ettei omien geenien levittäminen ole kovin kummoista epäitsekkyyttä, ei siinä kai vielä tule erityisesti omalla epäitsekkyydellään leveilleeksi.
[quote author="Vierailija" time="28.11.2013 klo 22:52"]
Odotas sitten jos saat sen lapsen, niin sieltä tulee kasvatusneuvoja vaikka käytännön kokemusta ei ole mistään.
[/quote]
Ai samalla tavalla kuin lapsellisilta tulee lapsellisia neuvoja ja "kasvamisohjeita" vapaaehtoisesti lapsettomille?
[quote author="Vierailija" time="28.11.2013 klo 22:55"]Jyrkkä ei keinosiemennykselle!
[/quote.
Höpsistä! Typerä kommentti.
Jos et häneltä kysynyt mielipidettä, en ymmärrä miksi hän sen kertoi.
Kenelläkään ei ole oikeutta kyseinalaistaa muiden lapsenhankintaa, ei luomu eikä ns. keinomenetelmällä.
[quote author="Vierailija" time="28.11.2013 klo 22:34"]
[quote author="Vierailija" time="28.11.2013 klo 22:33"]
Normaalia keskustelua asiasta, josta on usein vaikea keskustella. Olet lapsellinen jos vedät herneet nenään. Loukkaantuminen kertoo vain siitä, ettet itsekään ole miettinyt, miksi oikeasti haluat lapsen.
[/quote]
Vastaavasti saa sitten varmaan kysenalaistaa, miksi ihmiset haluavat uuden parisuhteen tai ylipäänsä parisuhteen. Siksi varmaan, kun kaverillakin on.
[/quote]
Miksei saisi kyseenalaistaa? Onko kaverin lupa vain hymistellä valintoja? Jos valinta on punnittu, kaverin kyseenalaistus sitä tuskin horjuttaa. Jos asiaa ei ole miettinyt, on varmaan ihan hyvä että kaveri sysää ajattelemaan.
[quote author="Vierailija" time="28.11.2013 klo 22:52"]
No veloilta nyt ei kannata kysyä mielipidettä mihinkään. Odotas sitten jos saat sen lapsen, niin sieltä tulee kasvatusneuvoja vaikka käytännön kokemusta ei ole mistään.
[/quote]
Ja sinä et koskaan keskustele ystäviesi kanssa mistään asioista, kuten yhteiskunnallisista aiheista ellet ole poliitikko... Ja se vela voi olla myös päiväkodissa työskennellyt psykologi, että ei nyt ehkä suoraan kannattaisi tuomita ihmisiä sen perusteella mitä heillä on, vaan mieluummin muodostaa mielipiteensä sen perusteella mitä heillä aivoissa on;)
Kuulostat kyllä aika "katkeralle" tiettyä ihmisryhmää kohtaan:)
Itse en ehkä lähtisi kyseenalaistamaan ystäväni lisääntymissuunnitelmia, vaikka en olisikaan niistä samaa mieltä. Ilmeisesti teillä on kuitenkin aika läheiset välit, kun ystäväsi saattoi olla noin suorapuheinen? Jotkut arvostavat tuollaista, että läheinen ihminen haastaa omaa ajattelua, ja toisille on tärkeämpää saada tukea ja hyväksyntää. Ei tuosta voi sanoa, onko se objektiivisesti oikein vai väärin. Älä liian raskaasti tuota ota.
Miksi juuri ap:n ja miehensä pitäisi saada lisääntyä? Mitä hyötyä geeneistänne on ihmiselle lajina?
[quote author="Vierailija" time="28.11.2013 klo 23:02"]
[quote author="Vierailija" time="28.11.2013 klo 22:55"]Jyrkkä ei keinosiemennykselle!
[/quote.
Höpsistä! Typerä kommentti.
Jos et häneltä kysynyt mielipidettä, en ymmärrä miksi hän sen kertoi.
Kenelläkään ei ole oikeutta kyseinalaistaa muiden lapsenhankintaa, ei luomu eikä ns. keinomenetelmällä.
[/quote]
Eikö? Eikö missään tilanteessa? Jos molemmat tulevat vanhemmat ovat vaikka työttömiä ja kouluttautumattomia, kukaan ei saa sanoa, että minusta teidän kannattaisi keskittyä ensin opiskelemaan ja hankkimaan perheeseen ainakin yksi työpaikka?
Itse en ehkä sanoisi kaverilleni ääneen noin, mutta ajattelisin kyllä. Saattaisin mainita kotona miehelleni ja käyttää noita samoja sanoja. Ainakin kaverisi oli rehellinen eikä jauha scheisseliä selkäsi takana.
Mä olen lapsivapaa ihminen ja lapsivapaassa parisuhteessa (en "vapaaehtoisesti lapseton", koska termi antaa ymmärtää, että sen kohteelta puuttuisi jotain). Mielestäni ystäväsi käyttäytyi tökerösti sinua kohtaan.
Olen itsekin sitä mieltä, ettei lapsien tekemistä pitäisi pitää minään oletusarvona ja olen huomannut, että valitettavan monet pariskunnat kuitenkin pitaävät. Sitä voi ja pitää kyseenalaistaa. Mielestäni lapsenhankinnan pitäisi olla aina tarkoin harkittu päätös, koska se vaikuttaa ratkaisevasti niin monen elämään. Lapsen tulevaisuuden voi myös sössiä aika pienilläkin kasvatusvirheillä.
Ystäväsi kuitenkin tiesi, että olet menossa hoitoihin, joten hän haukkui sinua ja teidän jo tehtyä päätöstänne melko suoraan. Tuollainen tivaaminen ja pariskunnan päätöksen kyseenalaistaminen moittivaan sävvyn on ilman muuta väärin, kun asia on vieläpä hyvin henkilökohtainen.
[quote author="Vierailija" time="28.11.2013 klo 22:27"]
Kysyisin mielipidettä, että oliko tämä teidän mielestänne tahditon kommentti vapaaehtoisesti lapsettomalta ystävältäni.
Menimme mieheni kanssa naimisiin viime keväänä. Tiedossa on, että minä en voi saada lapsia luomusti, joten olemme pääsemässä nyt hoitoihin. Ehkäisyä meillä ei ole ollut 4 vuoteen, luomu-ihmekin olisi ollut tervetullut mutta sitä ei ole kuulunut.
Ajattelin kertoa yhdelle ystävälleni asiasta (siis että nyt kohta hoidot alkaa) ja hän jotenkin meni hiljaiseksi ja kysyi sitten että "Miksi sä oikeastaan haluat lapsia?" En oikein osannut odottaa, sanoin vain että molemmat haluamme ja on ollut toiveita vuosia ja kun vielä nuoria ollaan niin ajateltiin että lapsettomuushoidoille olisi nyt hyvä ajankohta. Ystäväni jatkoi sitten että "Niin.. ettei siksi kun kaverillakin on" ja viittasi tällä ilmeisesti muutamaan ystävääni, joilla on lapsia. Sanoin, että en ole kavereiden tilannetta tässä nyt ajatellutkaan ja minulla on lapsettomiakin ystäviä toki.
Sitten hän sanoi suoraan, ettei noissa hoidoissa hänen mielestään ole mitään järkeä. Miksi saada lapsi hoidoilla kun voi vaikka hankkia kummilapsen jostain maasta ja käyttää sen ajan mikä kuluisi lasten kanssa esim. hyväntekeväisyystyöhön lapsia kohtaan. Ja että adoptio olisi parempi vaihtoehto.
Sanoin sitten että adoptiota ei saa kukaan sillä perusteella että se on hyväntekeväisyyttä ja että nuo lapsettomuushoidot eivät sulje pois adoptiota, vaan meille on kummatkin vaihtoehdot ihan ok. Ehkä jossain vaiheessa adoptiojonoon.
Lopuksi sanoi, että hänestä on vaan uskomatonta että jotkut ihmiset sikiävät vaan eivätkä ajattele ollenkaan miten paljon on jo pahoinvoivia lapsia ja toinen ryhmä jota hän ei ymmärrä on lapsettomuushoidoissa kävijät.
Ymmärrän täysin pointin ja työn puolesta näen lasten ja nuorten pahoinvointia paljonkin. Minä en tiedä millainen maailma on esim. 15 vuoden päästä ja voin vain tehdä oman osuuteni että lapseni voisi hyvin. Mutta kysymys onkin, että oliko teistä nuo kommentit tähän tilanteeseen vähän ajattelemattomia..?
[/quote]
Vähän höpö höpöltä kuulostaa.
Ehkä ystävä ajatteli että voi keskustella kanssasi mistä tahansa, jos teillä on erimielisiä keskusteluita muutenkin joissa kumpikin voi kertoa oman näkökulmansa ym. eikä välttämättä tarkoittanut pahaa, vaikka ei välttämättä kaikkea ääneen olisi tarvinnut sanoa? Olen itse vapaaehtoisesti lapseton ja en ole kyllä ystäviltäni koskaan kyseenalaistanut heidän haluaan saada lapsia tai muuta tuollaista, tietyt mielipiteeni joistain asioista pidän mieluummin itselläni, kuin että ajattelisin ystävästä negatiivisesti tai kritisoisin hänen valintojaan.
Olen itsekin silti sitä mieltä, että toivoisin ihmisten jotka lapsia haluavat, kääntyvän adoption puoleen. Minun mielestäni adoptio on hieno asia ja surettaa kun on paljon lapsia jotka tarvitsisivat rakastavan kodin, niin mielestäni olisi mahtavaa jos useammat pyrkisivät adoptoimaan ensisijaisesti jotka lapsia muutenkin haluavat. Vaikka toki jokainen tekee omat valintansa, en nyt mitenkään kritisoi niitä jotka omia lapsia saavat tai käyvät hoidoissa, mielestäni vaan adoptio voisi olla monessa mielessä "parempi" vaihtoehto. En vaan toisaalta ymmärrä miksi monelle ne hoidot ovat ensisijaista ja adoptio toinen vaihtoehto, vaikka toki tiedostan miksi ja moni haluaa kokea äitiyden, mutta silti en tavallaan "ymmärrä". Ehkä koska itselläni ei ole ollut halua saada lasta tai kokea äitiyttä, niin koen että nämä olisivat samanarvoisia asioita ja siksi jotenkin ihmettelen miksi useammat eivät yritä adoptoida... Joskus aikanaan nuorena mietin, että jos muuttaisinkin mieleni vanhempana niin ainoa vaihtoehto minulle olisi ollut adoptio, muulla tavoin en lasta olisi voinut kuvitellakaan haluavani.
Ja mitä tulee adoption hintaan, niin jos se maksaa n.10.000-20.000€ (en ole tietoinen tästä) ja jos oletetaan että lapsi olisi vaikka 1-2 vuotias niin kyllähän tuosta voi muutaman tonnin vähentää jo siltä ajalta mitä lapsi olisi kuluttanut tuona aikana. Ja ainahan voi ottaa vaikka sen kymppitonnin pienemmän asuntolainan joka ei paljon vaikuta, ihmiset kuitenkin maksavat paljon lemmikeistä, autoista, kodin sisustuksesta yms. niin miksi ei adoption kuluistakin... Lähinnä en oikein ymmärrä sitä valitusta adoption maksuista, pitäähän se lapsi voida elättääkin ja kummasti ihmisillä riittää rahaa aina muuhun, niin jotenkin outoa että lapsen saamisen kuluista ei oltaisi valmiita mitään maksamaan...
[quote author="Vierailija" time="28.11.2013 klo 22:38"]
Haluaminen isäksi ja äidiksi on yleensä sen verran voimakas, että ei siihen mitkään kummilapset auta. Adoptio taas on pitkä, kallis ja usein raastavakin prosessi. Meillä on ainakin muutakin käyttöä sille ajalle ja rahalle, enkä tiedä olisiko henkinen kantti kestänyt sitä.
[/quote]
Mitenhän ihmiset pärjää kun eivät niitä lapsia sitten lainkaan saakaan? Eli koska adoptio olisi pitkä prosessi (eikö hyvää kannata odottaa?) ja kallis (eikö lapsesta olla valmiita mitään maksamaan?) niin ei kannata yrittääkään?
Tosiaan jos on muutakin käyttöä sille ajalle ja rahalle kuin lapsi, niin ei varmaan kannatakaan yrittää adoptoida.
En ymmärrä itsekään miten esim. lestadiolaiset hyväksyvät lapsettomuushoidot mutta eivät ehkäisyä. Selittäkää joku? Jos kaikki Jumalan antamat lapset pitää ottaa vastaan ja muutenkin noudattaa Raamattua niin eikö nuo hoidot ole Jumalan tahtoon puuttumista.
Ei taida ihan vapaaehtoisesti lapseton olla tuo ystäväsi, aika katkeralta nimittäin kommenttinsa vaikuttaa.
[quote author="Vierailija" time="28.11.2013 klo 23:54"]
En ymmärrä itsekään miten esim. lestadiolaiset hyväksyvät lapsettomuushoidot mutta eivät ehkäisyä. Selittäkää joku? Jos kaikki Jumalan antamat lapset pitää ottaa vastaan ja muutenkin noudattaa Raamattua niin eikö nuo hoidot ole Jumalan tahtoon puuttumista.
[/quote]
No kukapa noita uskovaisten hihhulointia ymmärtäisikään kun ei niissä koskaan ole mitään logiikkaa, tyyliin ei saa katsoa telkkaria mutta netistä saa katsoa... Olen kyllä sitä mieltä että terve ihminen voisi joskus myös tyytyä osaansa, jos ei saa luonnollisesti esim. lasta, parisuhdetta, miksi pitäisi kaikki pakottamalla tulla jos ei muuten onnistu. Miksi se oma lapsi olisi jokin perusoikeus mikä on pakko saada, ei tässä elämässä moni muukaan asia ole eikä kaikkea aina saa?
[quote author="Vierailija" time="29.11.2013 klo 00:09"]
Miksi se oma lapsi olisi jokin perusoikeus mikä on pakko saada, ei tässä elämässä moni muukaan asia ole eikä kaikkea aina saa?
[/quote]
Hyvä kysymys! Olen itsekin tätä mietiskellyt varsinkin silloin, kun Satu Taiveaho on milloin missäkin mediassa käväissyt asiaansa nyyhkimässä.
Minusta ainakin on tökeröä ja moukkamaista laukoa mielipiteitään tuolla tavalla, oli kyse sitten mistä tahansa. Turha siitä tosin on loukkaantua, hänhän se tyhmän kuvan itsestään antoi. Liekö sitten ärsyttänyt niin, ettei osannut hillitä itseään, kun oli ajattelut saavansa sinusta vela-ystävän for life (vaikka et sitä oikeasti ole edes ollut).