Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hölmöin lasten paapominen, mitä olet todistanut?

Vierailija
24.09.2020 |

Minulla oli ehkä pari vuotta sitten istuessani z-junassa. Samassa loosissa oli ehkä 60v mummo päiväkoti-ikäisten lastenlastensa kanssa. Olin ostanut junaevääksi muutaman kappaleen suklaakuorrutetun parapähkinän. Kaivoin laukustani paperipussin, jossa pähkinät olivat ja rapistelin pussin auki. Lapset seurasivat uteliaan kiinnostuneena, mummo kulmiaan kutristellen. Mietin, katsooko mummo sen takia pahasti jos jollain heistä on vakava, hengitysilmasta jo tarttuva pähkinäallergia. Ajattelin kuitenkin, että jos on allergiaa, niin kai mummo saa suun auki ja kertoo siitä. Mutustelin muutaman pähinän välillä Helsinki - Kerava. Sitten laitoin lähes tyhjän pussin takaisin käsilaukkuun. Mummo seurasi paheksuva ilme kasvoillaan. Vähän ennen Lahtea mummo puhui kännykkään ja kuulin, miten muka ääntään madaltaen puhui minusta tyyliin "ja syönyt koko matkan karkkia lasten edessä, miten kehtaa, tulee paha mieli lapsille, ei ole edes myyntikärryä tässä junassa mistä ostaa lapsille herkut". Ja koko ajan lapset touhusivat tyytyväisenä ipadillä omia juttujaan! Se mummo oli se, joka kyttäsi karkin syömistäni!

Kommentit (163)

Vierailija
161/163 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätähän se lasten kanssa on nykypäivänä, niiden pitäisi saada kaikki mitä muilla on, pettymyksiä ei siedetä. Lapset saa vapaasti saada julkisilla paikoillakin kaikenmaailman itkupotkuraivareita ja se on ihan ok. Kaikki on ok nykyään. Kaikkien pitää saa toteuttaa itseään ei toivotullakin tavalla, ilman että siitä seuraa mitään rangaistusta. Jopa väkivaltainen käytös sivuutetaan vaan "muka" "ignooraamalla se ja oletetaan että se menee iän myötä ohi. Lastahan ei saa estää fyysisesti saati päyttää takaisin. Pahin rangaistus on "soo soo, noin ei voi tehdä" ja otetaan älypuhelin pois muutamaksi tunniksi. Näinhän vaan opetetaan lapselle että jos potkin ja puren äitiä, siitä ei seuraa mitään joten voin tehdä niin toistekkin. Omassa lapsuudessani ei käynyt ikinä mielessäkään että olis voinut potkaista tai lyödä jotain aikuista. Sitten kun oppi syy-yhteyksiä niin voin vaan kuvitella minkälaisen fyysisen selkäsaunan ja hirveän huudon ym ym  olisin saanut jos olisin jotain tuollaista tehnyt.

Kaikki ristiriitatilanteet ovat neuvoteltavissa ja kaikella käydään ikäänkuin kauppaa. Lapset oppii hyvinkin pienenä jo tulkitsemaan ja havaitsemaan vanhempiensa heikot kohdat ja käyttävät siekailematta niita hyödykseen. Se ei ole ilkeyttä, se on selviytymiskeino ja ihminen on perusluonteeltaan hyvin itsekäs. Muiden huomioonottaminen, oman tahdon sivuun jättäminen ja empatia opetellaan vasta myöhemmin. 

Lapset eivät kunnioita vanhempiaan, saati muita aikuisia, tai ainakaan niitä omia vanhempia, koska heillä ei ole mitään auktoriteettiä.  En ymmärrä yhtään tätä nykypäivän lasten paapomista, jalustalle nostamista, sitä että aikuisista on tullut lasten palvelijoita ja lapset ovat kaiken keskiössä. 

Vierailija
162/163 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun oma äitini. Jos kerron Whatsapissa tai puhelimessa lähteväni esim. lenkille, kauppaan tms., hän sanoo "Älä sitten kompastele!"

Olen yli 30. 

Mun äiti oli samanlainen. Huolehti, että minä viisikymppinen lapsi en liukastu/palellu/syön tarpeeksi =)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/163 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun vanhempani kysyvät pitääkö käydä vessassa, kun ollaan yhdessä jossain tai lähdössä jonnekin. Olen 45, ja osaan kyllä ihan itse hoitaa vessa-asiani. 😂

Mä teen tätä samaa omilleni, jos ollaan lähdössä mun luota jonnekin. Ovat syntyneet 1995, 2000 ja 2002. Jotenkin vaan lipsahtaa ajattelematta 😅