Ovatko nämä mielestäsi yleistietoa vai eivät?
Olen huomannut käytännön elämässä, että 95 % ihmisistä ei näytä tietävän, että
A) jaetulla kävely-/pyörätiellä pyörätie on aina se, joka on lähempänä ajokaistaa ja
B) portaissa alaspäin tulijalla on "oikeus" kaiteeseen (ja kierreportaissa leveämpään osaan porrasta), jos tulee vastaantulo-/väistötilanne.
Mietin nyt, eikö näitä opeteta enää lapsille? Edes kansalaistaidon tms. tunnilla?
Ihan loogisia sääntöjähän nämä ovat, mutta käytännössä jäädään mm. möllöttämään portaissa eikä osata väistää.
Kommentit (29)
Ja jalankulkijat noudattavat keskenään oikeanpuoleista liikennettä.
Saman huomion olen tehnyt. Ihan talonpoikaisjärki riittäis, ei tarvita muuta.
[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 21:44"]
[/quote]
Näin on, mielestäni myös portaissa.
Joo, tietysti kevyen liikenteen väylällä kuljetaan sitten sen OMAN KAISTAN oikeaa reunaa. Mutta kun tuntuu, että lähes aina sekä pyöräilijät että jalankulkijat käyttävät järestään (itsestään katsottuna) oikeaa kaistaa. Eihän siinä ole mitään järkeä, siksihän siinä on keskiviiva. Silloin kun tiehen on merkitty maalaamalla jalankulku- ja pyöräilypuoli, se menee aina noin kun aloituksessa mainitsin.
Muistan itse, että kansalaistaidon tunnilla opetettiin ainakin, kumpaa ajokaistan reunaa pitää jalankulkijan kävellä (ja poikkeukset siihen, jos on esim. tosi lyhyt matka ja kohde samalla puolella tietä kuin lähtöpiste). Siinä samassahan nämäkin menisivät. Mutta onko kansalaistaidon tunteja enää?
Enkä tod ole mikään kansakoulufossiili vaan alle 30-vuotias, 90-luvulla kouluni käynyt.
t. ap
Ei ole enää kansalaistaidon tunteja, kun pitää opettaa sen sijaan pakkoruotsia.
Minäkin noita tunteja kaipaan. Itse olen käynyt koulut 70-luvulla.
Minäkin 90-luvulla kouluja käynyt, eikä koskaan ollut kansalaistaidon tunteja. Nuo asiat on ihan käytännön elämässä oppinut.
Sörnäisten rantatiellä on kohta, jossa jalkakäytävä on ajoradan puolella ja pyörätie ulompana.
Mitä ihmettä, ap? Kansalaistaitoa ei ole koulussa ollut vuoden 2000 jälkeen eikä niillä tunneilla opetettu mainitsemiasi asioita.
Jyrkissä kierreportaissa liikkumisen sanelee ihan maalaisjärki. Liukuportaissa seisotaan oikealla ja vasemmalla kävellään, samoin lentokenttien "liukuhihnoilla".
Pyörä- ja kävelytien osoittaa se, miten päin ne liikennemerkkiin on piirretty. Näin minulle on opetettu.
Koulun aloitin 70-luvulla.
[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 21:49"]
Silloin kun tiehen on merkitty maalaamalla jalankulku- ja pyöräilypuoli, se menee aina noin kun aloituksessa mainitsin.
nämäkin menisivät.
t. ap
[/quote]
Sori, ap, mutta olet väärässä. Mikäli kevyen liikenteen väylässä on keskiviiva, pyöräilijät ja jalankulkijat käyttävät sitä puolta miten päin ne ovat liikennemerkkiin laitettu. Voivat olla kummin päin hyvänsä.
Jos keskiviivaa ei ole ja kuvat ovat merkissä päällekkäin, jalankulkijat saavat kulkea kummalla puolen vaan. Pyöräilijät käyttävät tällöin oikeaa reunaa ja ohittavat kävelijät vasemmalta.
[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 21:47"]
[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 21:44"]
[/quote]
Näin on, mielestäni myös portaissa.
[/quote]
Jos tarkkoja ollaan, niin liikenneturvan sinulla sanotaan, että jalankulkijan paikka on reunassa, mutta jalankulkija saa valita, kumpaa reunaa käyttää. Voitte käydä sen itse sieltä tsekkaamassa. Mutta portaissa esim. tänään tuli vastaan alempaa kepin kanssa kulkeva nainen, kyllä minusta hänellä oli oikeus siihen kaiteeseen enemmän kuin minulla.
en ole tiennyt tienneeni tätä. Aina olen noin kuitenkin toiminut
Portaissa perussääntönä on kulkea vasenta reunaa, meni sitten ylös tai alas.
liukuportaissa seistään oikealla. Ja tärkeimpänä olis oppia että päästetään ensin metrosta poistuvat ulos, ennenkuin rynnitään sisään. Samoin hississä, ainakinpohjakerroksessa...
A:sta tiedän että olet väärässä. B:stä ei ole kuullutkaan.
MInulle on opetettu, että portaissa on samat kulkusuunnat kuin liikenteessä eikä mitään "alastulevan kaideoikeuksia"
[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 22:51"]
Portaissa perussääntönä on kulkea vasenta reunaa, meni sitten ylös tai alas.
[/quote]
Miksi kukaan kulkisi kierreportaiden sisäsyrjässä jossa ei jalka edes mahdu portaalle?
[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 21:55"]
[/quote]
Minulla on kyllä ollut kansalaistaitoa ja ruotsia peruskoulussa. Kansalaistaidon oppisisällöt ovat nykyään ympäristö- ja luonnotiedossa.
öh..kansalaistaito? Olenko niin nuori että en oo tälläsestä oppiaineesta kuullutkaan :D
Ei ole kyllä tuota kierreporrassääntöä minulle kansiksessa opetettu. Kuten ei sitäkään, millä puolella liukuportaita tulee seisoa tai kenen tehtävä on laittaa välipulikka ostoshihnalle.