Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuhlaatko vai säästätkö, jos saat ylimääräistä rahaa

Vierailija
27.11.2013 |

Meillä normaalit tulot ja menot on tasapainossa, mutta mihinkään pröystäilyyn ei ole varaa. tai vähän olis, mutta haluan pitää rahaa säästössäkin. Joka kk menee 300e säästötilille.

Joskus jos saa ylimääräistä rahaa, esim työmatkan kilometrikorvaukset ja päivärahat tai ylityökorvaukset (näitä tosi harvoin), niin sallin ostaa puolella rahasta itselleni jotain extraa ja puolet säästöön.

Nyt tänä syksynä on ollut poikkeuksellisesti 6 työmatkaa, joista on bensojen jälkeen jäänyt 150e kustakin ja 1 viikonloppu ylitöitä, josta jäi käteen 500e. Kyllä on tullut itselle osteltua kaikkea kivaa =)

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuhlaan vähän (ostan esim. jonkun yksittäisen himoitsemani tavaran), säästän suurimman osan.

Vierailija
2/13 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästöön menee. Jotain ostettavaa tietysti aina on, mutta noin yleensä tuntuu etten tarvitse tavaraa. Asuntokin aikalailla maksettu, lasten kansa matkustamme aika vähän. Säästäminen on kivaa ja järkevää:)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

säästän, en tarvi turhaa tavaraa. Mulla on jo kaikkea.

Vierailija
4/13 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä laitan yleensä rahaa säännöllisesti säästötilille. Säästetään haja-asutusalueilla pakolliseksi tulevaa vedenpuhdistussysteemiä varten.

Jos on enemmän rahaa kuin normaalisti - viime aikoina on ollut - ostetaan kaikkea sellaista, mitä ilman ollaan oltu: peräkärry, uusia talvivaatteita ja -kenkiä esimerkiksi.

Vierailija
5/13 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikeestaan kumpaakaan, en vain käytä rahoja. Ostelu on kuvottavaa, ostan vain jos oikeasti tarvitsen jotain. Välillä rahaa tulee käytettyä esim. ravintolasyöntiin, kampaamoon ja jalkahoitoon, mutta nämä kuuluu normaaliin elämään enkä pidä minään ekstrana, eikä niitä tarvitse rahoittaa mistään ekstratuloista.

Vierailija
6/13 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 21:45"]

säästän, en tarvi turhaa tavaraa. Mulla on jo kaikkea.

[/quote]

Niin mullakin, mutta vaatteet ja kengät ja kosmetiikka kuluu käytössä. Ja maku muuttuu, vaihdoin makkariin tapetit. Ja rahalla saa muutakin kuin tavaraa, vaikkapa elämyksiä. Esim issikkavaellus oli yksi ostamani juttu.

ap.

Vierailija
7/13 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä teen ylimääräisiä lyhennyksiä asuntoon. 2 x vuodessa saa tehdä ilmaiseksi ja juuri ennen tilipäivää jätän tilille 150 e ja kaikki muut menevät extralyhennykseen.

En käytännössä osta itselleni mitään. Vain jos saan täysin ylimääräistä rahaa, esim kirpparilta. Tietenkin jos joku on tosi kiva, harkitsen. Olen tänä vuonna saanut kirppistuloja n 1000 e, joista olen tuhlannut n 800. Eli vähän voin vielä tuhlata tänä vuonna.

Vierailija
8/13 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 21:50"]

En oikeestaan kumpaakaan, en vain käytä rahoja. Ostelu on kuvottavaa, ostan vain jos oikeasti tarvitsen jotain. Välillä rahaa tulee käytettyä esim. ravintolasyöntiin, kampaamoon ja jalkahoitoon, mutta nämä kuuluu normaaliin elämään enkä pidä minään ekstrana, eikä niitä tarvitse rahoittaa mistään ekstratuloista.

[/quote]

Sama täällä. En korvamerkitse rahojani mitenkään. Kulutan sen minkä kulutan, mikä ei yleensä ole paljoa, ja loput jää tilille riippumatta siitä paljonko siinä kuussa on tuloja. En ymmärrä käsitettä "ylimääräinen raha".

Vierailija
9/13 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs ylimääräistä rahaa ne on, jos kerran tavarat olet jo kertaalleen kovalla rahalla ostanut?

Vierailija
10/13 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo oliskin fiksua. Tällä hetkellä en vaan uskalla tehdä niin, joten laitan säästöön, kun on itsellä vähän epävarma työtilanne. Minäkään en ymmärrä käsitettä ylimääräinen raha. Tarpeeseen se aina tulee jossain vaiheessa, joten en todellakaan tuhlaamalla tuhlaa ajatuksella että "ostampa tästä itselleni jotain kivaa".

[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 21:51"]

Mä teen ylimääräisiä lyhennyksiä asuntoon. 2 x vuodessa saa tehdä ilmaiseksi ja juuri ennen tilipäivää jätän tilille 150 e ja kaikki muut menevät extralyhennykseen.

En käytännössä osta itselleni mitään. Vain jos saan täysin ylimääräistä rahaa, esim kirpparilta. Tietenkin jos joku on tosi kiva, harkitsen. Olen tänä vuonna saanut kirppistuloja n 1000 e, joista olen tuhlannut n 800. Eli vähän voin vielä tuhlata tänä vuonna.

[/quote]

Vierailija
11/13 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä menee joka kuukausi jonkin verran säästöön. Jos jotain ylimääräistä rahaa tulee, ne kyllä yleensä tuhlataan - ei tavaraan, vaan koko perheen kylpyläreissuun, huvipuistoon, lastenkonserttiin, leffaan, ravintolassa syömiseen tms. kivaan koko perheen tekemiseen.

Joskus haluaisin oikeastaan laittaa sen ylimääräisen säästöön ja tiedän, että se olisi hyvä tapa, mutta kun tiedän, että jotain ylimääräistä on tulossa, se oikein polttelee, että on pakko päästä käyttämään johonkin kivaan. Tiedä häntä, huono vai hyvä tapa...

Vierailija
12/13 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä puolet säästöön ja puolet "tuhlaukseen". Tosin tällä hetkellä säästän mm. uuteen autoon ja lomamatkaan, eli ne rahat menevät lopulta kulutukseen.

Nyt veronpalautuksista säästöön meneen noin 4/5 ja yhden viidenneksen ajattelin kuluttaa joululahjoihin.

Vierailija
13/13 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulutukseen menevät yleensä. Säästäminen on automatisoitua, ja joka palkasta menee jo tietty prosentti suoraan säästötilille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän yhdeksän