Mitä mieltä olet verenluovuttajista?
Kysymys
Kommentit (52)
38, mulla on O- verta mutta en voi luovuttaa ennenkuin helmikuun lopussa koska sairastuin ja jouduin 3kk karenssiin. :(
Kerkisin luovuttaa verta 99 kertaa. Sitten sokeritauti lopetti luovutukset. Olen itsekin saanut 3-4 litraa verta. On se ihan hyvä juttu, vaikka Veripalvelun dirika(t) on mokanneet. m58v.
On hyvä muistaa, että veren luovutus on myös bisnestä. SPR:n Veripalvelu, joka on monopoli, myy luovutetun veren sairaaloille tiettyyn hintaan. Mistään talkoista ei siis ole kyse! Esim. tässä lisätietoa:
[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 19:08"]
Joo, SPR:llä on monopoli. Ja kyllä, myös heidän toimintansa pitää jotenkin rahoittaa. Se veren testaaminen ja koko organisaation pyörittämäminen on hirveän kallista ja jostain sekin raha pitää saada. Tilanne voisi muuttua, jos kaikki päättäisivät alkaa lahjoittamaan SPR:lle.
[/quote]Kaikki väärin. Veripalvelun kustannukset katetaan mutta sen lisäksi rahaa siirretään SPR:lle jolla ei ole mitään muuta tekemistä veripalvelun kanssa kuin se että SPR omistaa sen. Ja rahat käytetään mamuttamiseen ja johtajien isoihin liksoihin. Olipa viime vuonna joku rahan kavalluskin
Vain idiootti tukee tällaista mädännäisyyttä
[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 19:21"]
SPR ei tienaa verenluovutuksesta mitään, tekevät homman talkoilla...
[/quote]Lopeta valehtelu
Se on hyvä, että jotkut sitä tekevät. Itsekin viikko sitten sain verta menetettyäni keskenmenossa kaikkiaan 3l verta. Hengenvaaraa ei kyllä ollut, mutta varmasti olisin ollut heikommassa hapessa ilman verta pidempään.
Itse en vielä ole luovuttanut kun ei koskaan ole ollut sopivaa tilaisuutta. Aina sitä on ollut raskaana, imettänyt tai muusta syystä ei ole voinut luovuttaa. Ehkä sitten kun on karenssi keskenmenosta ja verensiirrosta ohi.
sillä ihmisen koolla niin suurta merkitystä ole kun luullaan :D isot miehetkin pyörtyilee, vaikka ovat istuneet tovin ja syöneet sämpylää kaikessa rauhassa. ja tiedän myös pikkuruisia naisia, jotka saavat juuri ja juuri kokonsa puolesta luovuttaa, jotka ovat poistuneet verenluovutuksesta täydessä sielun ja ruumiin voimissa.
Onkohan syynä tän aiheen aloitukseen se kun hesarissa oli Sini Saarelasta juttu jossa mainittiin että hän säännöllisesti luovuttaa? Musta verenluovutus on hyvin kunniallista hommaa eikä sinänsä liity hippeilyyn mitenkään.
Aloitin luovuttamisen 18-vuotiaana ja luovutin verta 30 kertaa.
Sairastuttuani syöpään sai verensiirteitä, koska veriarvoni eivät kohonneet riittävästi. Olin erittäin tyytyväinen siihen, että Suomessa on verenluovuttajia.
Kiitos kaikille teille, jotka pelastatte ihmishenkiä luovuttamalla verta. :)
Ei sillä Sini Saarelan luovuttamisella ole mitään väliä, kuvottava ituhippi edelleen.
Mies luovuttaa. Yksi tuttu luovuttaa, koska hänellä on ongelmana niin paksu veri, että sitä pitää saada ohennettua. Itse en kelpaa, kun on ollut anemiaa ja verenpaine matala. Pyörtyisin luultavasti, en herkkyyden takia vaan ihan näistä fyysisistä syistä.
Heidän ansiosta olen elossa. Oli rankemmanpuoleinen synnytys v.2001.