Mitä mieltä olet verenluovuttajista?
Kysymys
Kommentit (52)
Mua kans huvittaa ne nuoret tylleröt jotka pyörtyilevät siellä :D onko pakko mennä sinne riesaksi jos tietää ettei kestä kys. toimenpidettä
[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 18:34"]
[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 18:32"]
Mitä verta siellä muuten tarvitaan? Itselläni veriryhmä 0+/- (en muista oliko positiivinen vai negatiivinen) ja eräs tuttava sanoi että ei maksa vaivaa mennä luovuttamaan tuolla veriryhmällä, kun suurin osa suomalaisista kuuluu tähän ryhmään.
AB- verestä taidetaan maksaakin, on niin kova puute.
[/quote]
Joo, 0+ veren luovutus on aika turhaa, sitä alkaa olemaan jo liikaakin. Mutta 0- veri on kriittisessä tilassa, joten kannattaa ainakin varmuudella selvittää oma veriryhmänsä.
[/quote]
Kuten tuolta Veripalvelun sivuilta näkee, siellä on O+:n kohdalla, että: "Veriryhmäsi verta tarvitaan tavallista enemmän. Tule luovuttamaan lähipäivinä." Että sitä EI TOSIAAN OLE LIIKAA.
Rasittavaa kun ihmiset ei kykene ottamaan selvää faktoista vaan kirjoittavat ihan puutaheinää faktana.
veripalvelu.fi
sieltä löytyy ajantasaiset tiedot kunkin veriryhmän tarpeesta.
Itse en oo hintelää ituhippiä nähnyt luovuttamassa, en myöskään jonkun kuvailemia henkilöitä jotka tekevät luovutuksesta ison numeron. Kaikki luovuttamassa olevat tietävät että kyseessä on asia jonka tekemisestä ei tarvitse suurta numeroa tehdä.
Aika moni mun tuntemistani luovuttajista on samanlaisia kuin minäkin; itsekin jossain vaiheessa lisäverta saanut tai joku läheltä saanut ja sen avulla myös jäänyt henkiin. Kävin luovuttamassa ensimmäisen kerran heti 18-vuotiaana, ja siitä säännöllisesti niin usein kuin veripalvelu kunnassani on käynyt aina kun olen ollut luovutuskelpoinen.
Ja jos jollakulla on vielä käsitys siitä, että verenluovuttamisesta maksetaan, niin ei Suomessa. Sillä tavalla varmistetaan se, ettei kukaan tee sitä bisnesmielessä.
[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 18:42"]
Mitä verta siellä muuten tarvitaan? Itselläni veriryhmä 0+/- (en muista oliko positiivinen vai negatiivinen) ja eräs tuttava sanoi että ei maksa vaivaa mennä luovuttamaan tuolla veriryhmällä, kun suurin osa suomalaisista kuuluu tähän ryhmään.
[/quote]
Joo, 0+ veren luovutus on aika turhaa, sitä alkaa olemaan jo liikaakin. Mutta 0- veri on kriittisessä tilassa, joten kannattaa ainakin varmuudella selvittää oma veriryhmänsä.
[/quote]
Kuten tuolta Veripalvelun sivuilta näkee, siellä on O+:n kohdalla, että: "Veriryhmäsi verta tarvitaan tavallista enemmän. Tule luovuttamaan lähipäivinä." Että sitä EI TOSIAAN OLE LIIKAA.
Rasittavaa kun ihmiset ei kykene ottamaan selvää faktoista vaan kirjoittavat ihan puutaheinää faktana.
[/quote]
Tässä puhuttiinkin siitä, että vain 0- veri kelpaa yleisluovuttajaksi, ei 0+, kuten nämä jotkut täällä jankkaavat.
[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 18:33"]
Sitä arvostaa vasta sitten kun itse tarvitsee verta ja sitä saa..
[/quote]
Todellakin. Itse olen elossa, valtava kiitos verenluovuttajille, sain yli 6 litraa verta.
Käsittämättömiä kommentteja olette täällä antaneet, selvästikään ette ole hengenvaarassa koskaan olleet. Ja mitä.. joku kommentoi, ettei toivo aikuisen lapsensa luovuttavan verta??? Jos lapsesi siis joskus tarvitsee verta, toivot ilmeisesti hänen kuolemaansakin??
[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 18:46"]
[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 18:42"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Tässä puhuttiinkin siitä, että vain 0- veri kelpaa yleisluovuttajaksi, ei 0+, kuten nämä jotkut täällä jankkaavat.
[/quote]
Tuolla kommentilla "Joo, 0+ veren luovutus on aika turhaa, sitä alkaa olemaan jo liikaakin" ei kyllä ainakaan tarkoitettu muuta kuin sitä mitä siinä lukee. Ts. kirjoittaja luulee, että 0+ verta on liikaa eikä sitä kannata luovuttaa. Ei mainittu mitään mistään yleisluovuttajista.
[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 18:31"]
Sairasta. Miksi tukea SPR :n pöhöä
[/quote]
Jos oikein pinnistelet, voit ehkä ymmärtää, että ketä verenluovutus auttaa loppupeleissä...
[/quote]Ei auta. Mieti itse vähän. SPR :llä on monopoli
[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 18:51"]
Sitä arvostaa vasta sitten kun itse tarvitsee verta ja sitä saa..
[/quote]
Todellakin. Itse olen elossa, valtava kiitos verenluovuttajille, sain yli 6 litraa verta.
Käsittämättömiä kommentteja olette täällä antaneet, selvästikään ette ole hengenvaarassa koskaan olleet. Ja mitä.. joku kommentoi, ettei toivo aikuisen lapsensa luovuttavan verta??? Jos lapsesi siis joskus tarvitsee verta, toivot ilmeisesti hänen kuolemaansakin??
[/quote]En toivo että SPR:lle luovutetaan verta, hölmö
Monilla on niin paksu veri, että tuntee olonsa kevyemmäksi sen luovuttamisen jälkeen. Itse kuulun niihin, jotka pyörtyy. Sen jälkeen kun se tapahtui toistamiseen, minulle kerrottiin ettei enää kannata tulla. Mistä ihmeestä täällä on joillain sellainen kuva, että sinne joku menisi ihan tahallaan pyörtymään? Pyörtyminen ei ole mitenkään mukava kokemus, eikä siitä saa mitään muuta kuin pakollisen makaamisen puoli tuntia. Itse jouduin sen jälkeen suoraan kotiin taksilla ja perumaan illan suunnitelmat, koska oli niin huono olo.
o plussaa voi antaa pakollisissa tilanteissa kaikille mutta ei olw suotavaa..
[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 19:05"]
o plussaa voi antaa pakollisissa tilanteissa kaikille mutta ei olw suotavaa..
[/quote]
Juuri näin.
Joo, SPR:llä on monopoli. Ja kyllä, myös heidän toimintansa pitää jotenkin rahoittaa. Se veren testaaminen ja koko organisaation pyörittämäminen on hirveän kallista ja jostain sekin raha pitää saada. Tilanne voisi muuttua, jos kaikki päättäisivät alkaa lahjoittamaan SPR:lle.
kaikkia ryhmiä tarvitaan aina, ns. yleisiä veriryhmiä tientenkin tarvitaan eniten (plus sitten tämä o- vielä erityisesti, koska voi antaa ensihädässä kaikille, ennenkuin potilaan veriryhmä on selvillä). Mutta periaateessa veriryhmiä tarvitaan samassa suhteessa, kuin niitä väestössä esiintyy.
verenluovuttajista en ajattele mitään erityistä, mutta välttämättömyyshän se on, ja jollei vapaaehtoisia löytyisi, sitten kansalaisia pitäisi velvoittaa.
O+ verta voi antaa kaikille muille PAITSI O-.O- verta voi antaa kaikille, mutta O- veriryhmään kuuluvalle voi antaa VAIN O- verta. Olisinkin siis kiitollinen kaikille, jotka luovuttaisivat O- verta, sillä se on koko ajan lopussa, ja itsellenikin käy vain O- veri. Esim. kun on synnytys tulossa, eikä sitä koskaan tiedä, jos menee jotain pieleen, ja tarvitsisi verta.
Itse olen luovuttanut kaksi kertaa, nyt en tietenkään raskausaikana ole voinut ja myös hemoglobiinini on ylipäätään niin alhainen, että viimeksi kehottivat olemaan hetkeen luovuttamatta.
[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 19:11"]
ihme ituhippeilyä
[/quote]
Sinun kannaattaa toivoa, oikein kovasti, ettet sinä (tai läheisesi) joudu tilanteeseen jossa sinulle tarvitsisi antaa verta.
O-verta voi antaa hätätilassa kelle vaan. O-veriryhmäläiselle itelleen ei voi antaa kuin O:ta.
SPR ei tienaa verenluovutuksesta mitään, tekevät homman talkoilla...
Hei camoon, ei sitä voi tietää, että pyörtyykö luovutuksessa/sen jälkeen. Itse en ole mikään pikkumimmi, mutta niin se taju vaan lähti vähän luovutuksen jälkeen. Oli useampi luovutuskerta takana.
Menen luovuttamaan, kunhan karenssi on taas ohi. Yritän saada kavereitakin tekemään sitä. Harmi, että moni ei uskalla :(
[/quote]
Tuttavasi on väärässä, kaikkea verta tarvitaan.
Mistään verestä EI makseta luovuttajalle koskaan mitään, oli se sitten AB:tä tai ei.
[/quote]
Lisään: kannatta katsoa Veripalvelun sivuilta lisätietoa, sieltä näkee myös veritilanteen jokaisen veriryhmän osalta, http://www.veripalvelu.fi Kuten tuosta veribarometristä etusivulta näkee, tällä hetkellä KAIKKIA veriryhmiä tarvitaan tavallista enemmän, erityisesti A+:aa ja O-:sta.
Verenluovuttajia ei siis koskaan ole liikaa, oli veriryhmä mikä tahansa, päinvastoin.