Helpotusta pimeyteen
Olen jo vuosia voittanut pimeyden yksinkertaisella konstilla. Olen alkanut marraskuun puolivälistä lähtien laskemaan päiviä vuoden pimeimpään päivään ja huomannut niiden vähenevän päivä päivältä Kun sitten tuo kyseinen päivä (tänä vuonna 21.12) on saavutettu, ollaankin käännytty jo valoisampaa aikaa kohti.
Kun seuraa esim. perjantaisin klo 16 valostumista huomaa, että jo parissa viikossa tuohon aikaan ei olekaan enää yhtä pimeää kuin ennen joulua. Katselin kalenterista auringon laskuaikoja tammikuussa 2014 ja laskin, että 19.1.2014 valoisa aika on pidentynyt illasta jo 45 minuuttia.
Minusta on outoa, että aina maristaan siitä, että valoisa aika alkaa pidentyä vasta maaliskuussa. Ottakaa ja seuratkaa tammikuussa, miten päivät pidentyvät, niin huomaatte ihmeen. Tammi-helmikuun vaihteessa on valoisa aika pidentynyt jo reilusti.
Kommentit (4)
Ulkoinen valo ei auta sisäiseen pimeyteen;)
Kyllä tää aika on ahdistavaa. Ihminen tarvitsee luonnonvaroja ollakseen virkeä ja tasapainoinen. Jotkut selvisi hyvin tästäkin ajasta. Mulle on vaikeaa. Eläkeiässä aion olla muualla marras ja joulukuun.
Aloittajan ajatuksissa on itua. Miksi valittaa pimeyttä, kun voi seurata valostumista viikko viikolta. Näin se vain on.