Millaisia kokemuksia sinulla on jälkiehkäisytabletista?
Kysymys niille, jotka ovat sellaista käyttäneet...
Kommentit (23)
Toimi, en tullut raskaaksi. Svuoireina oli rintojen arkuutta ja hiukan mielialanvaihteluja. Kuukautiset tulivat ajallaan.
Siinä on aikamoinen hormoniannos niin se selittää noi rintojen arkuudet ja pahoinvoinnit. Ite en oo koskaan joutunut käyttämään mutta nykyään myyn niitä apteekissa. Btw täällä Ruotsissa niitä voi ostaa ihan suoraan hyllystä mikä tälleen farmaseutin näkökulmasta on hämmentävää kun Suomessa on vähän kontrolloidumpaa (eli pitää kysyä farmaseutilta erikseen) :D
Sama kuin ekalla vastaajalla, ovulaation aikaan sattui vahinko, tabletin hakemisessa kesti melkeen vuorokausi, toimi silti. Alavatsa oli hiukan kipeä, johtui sitten jännityksestä tai pilleristä, muita oireita/sivuvaikutuksia ei tullut. Menkat alkoivat viikko pillerin ottamisen jälkeen, noin 10vrk etuajassa.
Toimin ohjeiden mukaan, mutta tulin raskaaksi. Alkujärkytyksen hävittyä ja näin jälkeen päin ajateltuna paremmin ei olisi voinut käydä: Olin silloin jo yli kolmekymppinen enkä olisi koskaan varmaan hankkinut lapsia, mutta nyt niitä on jo kaksi enkä voisi olla onnellisempi. Eivät siis ole täysin varmoja...
Parhaillaan: keskeytetty yhdyntä ovulaation aikana, je n. 40 tunnin päästä, kuukautiset alkoivat viiden päivän kuluttua. Nyt jännittää, kuinka kauan vuoto kestää ja meneekö rytmi ihan sekaisin. Nettijuttujen perusteella on tiedossa puolen vioden vuotohäiriöt ja jarkuvaa tiputtelua :( En saanut apteekista mitään informaatiota.
Anteeksi näppäilyvirheet....olen niin hermostunut tästä.
ed.
Toimi toivotusti, en tullut raskaaksi, eikä kierto mennyt sekaisin.
Joskus otin ja ei mitään sivuoireita, oisko menkat himpun myöhemmin alkanut. Toisen kerran kun oon ottanut 10h yhdynnästä ei mitään seurauksia pilleristä, lopputulos syntynee kk:n sisällä :) eli siis kohtalo puuttui peliin eikä pilleri toiminut
Mun mielestä se oli aivan kamala kokemus. Aika rankasti sanottu, mutta sen kerran jälkeen päätin, että mieluummin lapsi, kuin jälkiehkäisytabletti :) Meillä kävi vahinko, kun oli kaksi alle 1,5v lasta ja siksi otin jälkiehkäisyn. Mulle tuli siitä kerta kaikkiaan huono olo, konttasin lattioita niiden kahden lapsen kanssa, kun en pystynyt kävelemään huonon olon takia. Yritä siinä sitten hoitaa lapsia samalla.
Nyt tuosta kokemuksesta on jo aikaa ja kolmas lapsikin on jo iso, mutta aivan kauhea kokemus tuon huonovointisuuden takia. Mutta toimi kyllä tarkoituksessaan :)
Olen kerran ottanut, joskus voi olla jo 20 vuotta aikaa, mutta kauheaa se oli, sen muistan, ihan hirveä olo viikon ajan, siis pahoinvointia, ja minulla kun on kauhea oksentamiskammo... se oli kuin pahimmat raskauspahoinvoinnit mitä mulla oli sitten kun odotin kaksosia.
Pari kertaa oon ottanu, ei oo ollu ongelmaa. Ei siis mitään haittoja ja kk tulleet ajallaan
Ottanut kerran teininä, kun kondomi hajosi silloisen poikaystävän kanssa. Piti käydä hakemassa lääkäriltä resepti, sain kuulla samalla melkoisen läksytyksen.
Hain jälkiehkäisyn suunnilleen 18h yhdynnän jälkeen. Toimi kuten pitikin, eli en tullut raskaaksi. Ei ollut myöskään mitään erityisiä kipuja normaalien menkkaoireiden lisäksi. Rinnat aristi ja alavatsa kramppasi, mutta niin mulla oli aina menkkojenkin aikaan.
Menkat alkoi reilun viikon etuajassa ja kesti pari päivää pidempään kuin normaalisti, mutta jatkuivat suunnilleen siinä tutussa rytmissä kuin siihenkin asti. Ehkä puoli vuotta oli pidettävä sellainen parin, kolmen päivän bufferi kumpaankin suuntaan siitä totutusta menkkojen alkamispäivästä. Mulla on aina ollut tosi säännölliset menkat, joten se, että alkamispäivä vaihteli suunnilleen 7 päivän sisällä oli epäsäännöllisyyttä, mutta ei mitenkään häiritsevästi.
Kaveri tuli raskaaksi kondomin rikkouduttua ja jälkiehkäisyn petettyä. Aina ne ei tosiaan toimi halutulla tavalla, valitettavasti.
Oon joutunut ottamaan pari kertaa kondomin mennessä rikki. (Niitä muuten pamahtelee ihan älyttömällä prosentilla riekaleiksi, tullut huomattua vuosien varrella.. Onneksi on myöhemmin ollut tuplaehkäisy, niin ei ole tarvinnut aina hakea jälkiehkäisyä.) Ensimmäisellä kerralla olin tosi nuori, enkä ollut koskaan eläissäni syönyt hormoneja, ja jälkiehkäisypillereiden aiheuttamat oireet oli melko rankat. Pyörrytti, oksetti, näkökenttä sumeni, ja olin kaksi päivää käytännössä täysin toimintakyvytön. Sen jälkeen hommasinkin e-pillerit. Vuosia myöhemmin, kun en sillä hetkellä syönyt pillereitä, meni taas kondomi rikki. Sillä kertaa oireita ei ollut lainkaan vaikka muistaakseni kyseessä olivat täysin samat lääkkeet. Epäilenkin, että koska söin siinä välissä vuosia e-pillereitä, kroppani oli tottunut hormoneihin ja siksi jälkimmäisellä kerralla ei tullut mitään oireita? Ihan mutu-tuntumaa kyllä, en ole koskaan kysynyt lääkäriltä tästä. Kuukautiseni olivat noihin aikoihin todella epäsäännölliset, mutta en ainakaan muista että olisivat menneet enempää sekaisin. Mitään vuotoja tai pitkäaikaisia oireita minulle ei tullut, enkä tullut raskaaksikaan.
No, se ehkäisee, ja sehän on tärkeintä. ;) Oli mulla jotain oireita siitä, pahoinvointia tms. mut toisaalta ne saattoivat olla ihan vaan sitäkin, että olin niin jännittynyt ja hermostunut. Kondomi siis hajosi samana päivänä kun ovuloin, ja lapsi olisi ollut katastrofi. Mut siis, en tullut raskaaksi. Menkat alkoivat normaalia aiemmin, sekin on ilmeisesti yksi pillerin sivuvaikutuksista.