Noin 200-kiloisen liikkuvuus
Osaako kukaan sanoa pystyykö n.200 kiloa painava n.160cm pitkä ihminen kävelemään yhtäjaksoisesti vaikka 5km? Jos on mahdollista niin missä ajassa?
Kommentit (34)
En usko, että pystyy. Ylipainoa on yli 100kg . Todella pitkät miehetkään harvoin painaa 200kg
Hengenvaarallisesti lihava -sarjassa on yli 300-kiloisia ihmisiä ja heistäkin monet vielä kävelevät. Kun paino on pudonnut "vain" 200 kiloon, osa kävelee jo pitkiäkin matkoja. Varmasti on aika yksilöllistä, miten kunto säilyy lihoessa ja missä vaiheessa ihminen luovuttaa ja jää sänkyyn makaamaan.
Riippuu varmaan liikuntataustastakin. Itse olen 173 cm pitkä ja 160-kiloisena kykenin 25 km vaellukseen suht tasaisessa maastossa. Sit 207-kiloisena ei kyllä tullu juuri liikuttua, menin ihan lähikauppaankin autolla. Sen sijaan 180-kiloisena joku 5 km mäkilenkki meni ihan ok. Huonoimmassa kunnossa olen ollut reilu 100-kiloisena, mutta se olikin pitkän vaikean masennusjakson päätteeksi, kun en ollut liikkunut kuukausiin ja lihakset oli varmaan surkastuneet. Kyllä lihavakin voi olla suht hyväkuntoinen, jos liikkuu säännöllisesti. Mäet ja portaat on kuitenkin pahoja.
Minulla on tuon kokoinen kaveri, joka kyllä kävelee, mutta ei kamalan nopeasti. Varmaan menisi reilu tunti, korkeintaan puolitoista. Hän kyllä harrastaa myös paljon vesiliikuntaa, niin saattaa olla ”tyypillistä” tuon kokoista parempikuntoinen.
Kokemuksesta sanoisin, että väsyneenä tuon toteuttaminen ei ole hyvä idea eikä polkupyörällä ajokaan taida olla vaihtoehto.
Jos on hyväkuntoinen muuten, niin kokeilee pienempiä matkoja ensin?
Vaatteet olisi syytä olla kiristämättömät. Itselläni vyötäröltä tiukat painaa selkää väärästä kohtaa.
Perunajauhoa kannattaa myös käyttää, ettei tule hiertymiä.
150kg 172cm siskoni pystyy hyvin, tekee fyysistä työtä ja on hyvässä kunnossa. Eikä näytä ollenkaan pahalle vaan on hyväkuntoisen näköinen. Mun silmään ei edes läski.
Jos hän olisi 50kg painavampi en usko että mitenkään vaikuttaisi kävelykykyyn.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu varmaan liikuntataustastakin. Itse olen 173 cm pitkä ja 160-kiloisena kykenin 25 km vaellukseen suht tasaisessa maastossa. Sit 207-kiloisena ei kyllä tullu juuri liikuttua, menin ihan lähikauppaankin autolla. Sen sijaan 180-kiloisena joku 5 km mäkilenkki meni ihan ok. Huonoimmassa kunnossa olen ollut reilu 100-kiloisena, mutta se olikin pitkän vaikean masennusjakson päätteeksi, kun en ollut liikkunut kuukausiin ja lihakset oli varmaan surkastuneet. Kyllä lihavakin voi olla suht hyväkuntoinen, jos liikkuu säännöllisesti. Mäet ja portaat on kuitenkin pahoja.
Tää oli hyvä vastaus. Usein luullaan että joku 160kg on sängyssä makaava ja ei pysty liikkumaan. Väärin! Mun 160kg tuttu on heppatallilla töissä, nostelee ja kantaa kaikkea ja liikkuu koko päivän. Lisäksi käy illalla jumpassa. Enemmän saa liikuntaa kuin moni laiha, ja siksipä tuo 160 ei ole vielä paino eikä mikään.
Todelliset ongelmat alkaa vasta kolmessasadassa :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää oli hyvä vastaus. Usein luullaan että joku 160kg on sängyssä makaava ja ei pysty liikkumaan. Väärin! Mun 160kg tuttu on heppatallilla töissä, nostelee ja kantaa kaikkea ja liikkuu koko päivän. Lisäksi käy illalla jumpassa. Enemmän saa liikuntaa kuin moni laiha, ja siksipä tuo 160 ei ole vielä paino eikä mikään.
Todelliset ongelmat alkaa vasta kolmessasadassa :)
Joitakin pieniä ihmisiä voi ihmetyttää miten paljon voimaa vähän isommalla ihmisellä voi olla kokonsa puolesta.
Ei tunnu missään...
Tervetuloa Ylilaudalle, siellä on keskusteltu tästäkin. 😁