Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi minun kasvissyöntini on sinulle ongelma?

Vierailija
24.09.2020 |

Ihmettelen usein miksi ventovieraita häiritsee tai ärsyttää se että olen kasvissyojä? En tee asiasta numeroa, en paasaa muille, toki vastaan jos kysytään onko minulla ruokarajoitteita mutta en vaadi erikoiskohtelua. Jos kasvisvaihtoehdon valmistaminen on liian vaikeaa niin otan omat eväät tai syön mitä kasvislisukkeita nyt sattuu olemaan saatavilla.

Täällä AV:llakin veget saa jatkuvasti vittuilua ja usein vielä aika agressiivista vittuilua osakseen. Mun on kauhean vaikea ymmärtää sitä, mulle itselleni muiden ihmisten ruokavaliot on yhdentekeviä.

Jos kutsun illallisvieraita niin tottakai kysyn etukäteen ruokarajoitteet ja valmistan ruokaa jota kaikki voi syödä, mutta lihaa en kokkaa. En ensinnäkään voisi maistaa sitä ja varmistaa että se on varmasti hyvää enkä ole vielä koskaan tavannut ihmistä joka olisi allerginen kaikille kasvikunnan tuotteille, teen sitäpaitsi ihan superhyvää ruokaa joten mun ruokapöydästä ei kenenkään tarvitse lähteä nälkäisenä tai epätyytyväisenä

Kerro siis vihainen lihansyöjä miksi sinua suututtaa että kaikki eivät halua syodä lihaa?

Kommentit (261)

Vierailija
201/261 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun allergioihin perustuva viljattomuus on myös monille ongelma joten älä kuvittele että ongelman ydin olisi nimenomaan se kasvissyönti. On ihmisiä joita häiritsee kaikki se mitä muut tekevät eritavalla, muutakin kuin ruoka. Lasten kasvatus varsinkin herättää tunteita moneen suuntaan. Kaikki. Jopa kodin sisustus häiritsee osaa vaikka minä täällä asun.

Vierailija
202/261 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tiristetään molemmissa uunissa. Mämmi tulee pintaan siellä kakkosuunissa haudutettaessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/261 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kasvissyöjille on sekasyöjän lihansyönti niin suuri ongelma, että koulussakin pitää olla vähintään yksi kasvispäivä per viikko? Miksi sekasyöjä pitää pakottaa syömään pelkkiä kasviksia? Eihän kasvissyöjääkään pakoteta syömään lihaa vaan kouluissakin on aina kasvisruokavaihtoehto. Miksei voi olla aina myös liha-/kalavaihtoehto? En ole koskaan tavannut ihmistä, joka söisi PELKÄÄ lihaa vaan aina syö muuta sen kanssa.

Koska se liha on epäterveellistä. Tää on vähän kärjistettynä kuin se et miks ei ole makean mässyttely päivää. Kasvisvaihtoehto on aina terveellisempi.

Vierailija
204/261 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkien pitää syödä samaa ruokaa, samalla tavalla ja samaan aikaan.

Vierailija
205/261 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä tiristetään molemmissa uunissa. Mämmi tulee pintaan siellä kakkosuunissa haudutettaessa.

Tuleeko etu-uunissa tiristettäessä ennen kakkosuunia vai kakkosuunissa hauduttamisen jälkeen?

Vierailija
206/261 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkien pitää syödä samaa ruokaa, samalla tavalla ja samaan aikaan.

Näin se vaan on! Koska freedoms!

Vierailija
207/261 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi "ruokarajoitteinen" täällä meinasi aloittaa keskustelua, kunnes tuli todettua tämän ketjun perusteella, että älä edes jaksa. Syökää mitä haluatte, ketään ei kiinnosta. Ihan oikeasti. Länkkärimeiningillä joo paskaa tulee niskaan jos et syö lihaa ja paskaa tulee niskaan jos syöt lihaa. Nälkää näkevä syö mitä käsiinsä saa. 

Syödäänkö kuitenkin kaikki vain jotain ja eletään ja annetaan muiden elää niin kuin elävät. Hitto että voi vaikeaksi vetää mitä kukin vetää napaansa, aikuiset ihmiset 😂

N42

Vierailija
208/261 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos vegaanit olisivat eettisiä ja ekologisia he eläisivät kuten Linkola.

Vegaanit jos jotkut ovat tekopyhää porukkaa. Juodaan vegaanisia energiajuomia ja muita piristeitä ja kuvitellaan olevan niiiin maailmanparantajia.

Ihan sama kuinka paljon vikiset, niin henkilökohtaisesta hiilijalanjäljestä ruokavalio nyt vaan tekee ison osan.

Kysymys on eettisestä ja ekologisesta kuluttamisesta. Siihen ei kuulu Euroopasta ja maailmalta rahdatut soijat eikä prosessoidut kasvisvalmisteet. Täällä joku sanoi osuvasti että eettisyys on muutakin kuin hiilijalanjälki. Teollisuus valmistaa kaikkea käsittämätöntä prosessoitua kasvissontaa ja vegetuotteita markkinoille. Näillä sitten ostetaan hyvää omaatuntoa ja kuvitellaan olevan eettisiä ja parempia ihmisiä.

.

Totta kai on eettisempi, jos ei osta lihaa. Mitä vikaa on muualta maailmasta tai Euroopasta tuodussa soijassa? Mitä epäeettistä siitä on? 😂

Ymmärrätkö sinä mitä eettisyys ja ekologisuus tarkoittaa? Miksi et elä kuten Linkola?

Vierailija
209/261 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vegaanit syvät todella prosessoitua ruokaa, jota kutsuvat sitten terveelliseksi. Tofut, nyhtökaurat, hummukset, kaura- ja soijavalmisteet, jne.

Tekopyhää kutsua tällaista ruokaa terveelliseksi.

Tekopyhää puhua asiasta, josta ei oikeasti tiedä mitään. Hummus todella prosessoitua ruokaa? Sehän on soseutettua, maustettua kikhernettä. Tofu tehdään soijamaidosta samallalailla, kun juustomassa lehmänmaidosta. Ja soijamaito on soijapapua ja vettä, ja valmistusmetodi soijapapurouheen keittäminen ja tämän nesteen siivilöiminen. Ja nää kyllä oikeesti on terveellisiäkin. Ja näitä on valmistettu satoja, ehkä tuhansia vuosia jo.

Nyhtökaura oli noista ainoo, jota voi kutsua prosessoiduks ruuaks.

Amen tälle.

Ja en ymmärrä tätä prosessoidusta ruuasta länkyttämistä. Sehän on yksi maailman parhaista keksinnöistä!

Ei leipä, pesto tai spagetti missään pellolla kasva.

Ei kai kukaan nyt mielummin eläisi maailmassa, jossa myydään vain perunaa ja kasviksia sellaisenaan + jotain lihakimpaleita.

Kyllä suuri osa ihmisistä tykkää jostain ”prosessoidusta ruuasta” kuten vaikka suklaasta, makkarasta ja siitä pastasta vaikka.

Moni vegaani suosii myös plant based wholefoods elämäntapaa, jossa vältetään kaikkea prosessoitua ruokaa. Yleisesti ottaen vegaanit ja kasvissyöjät terveellisemmin kuin sekasyöjät, mutta tottakai löytyy aina myös pelkästään roskaruokaa syöviä vegaaneita.

Vierailija
210/261 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä ehkä ärsyttävät:

Syyt minkä vuoksi alkaa kasvissyöjäksi.

Joudutaan popsimaan pillereitä purkista ja kerrotaan että ihan normaalia on.. joo-o.

Suomessa suurin on sekasyöjiä ja meillä on yli 3 miljoonaa lihavaa/ ylipainoista ja iso ongelma elintasosairauksien suhteen.

Diabetes, sydän- ja verisuonitaudit ynnä muut kukoistaa.

Keskimäärin vain joka viides suomalainen syö tarpeeksi kasviksia päivässä.

Ja sun mielestä kasvissyönti romuttaa terveyden? 😂😂

No minun tuntemani kasvissyöjät ovat kaikki huomattavan ylipainoisia 😂😂😂😂.  En ymmärrä miksi pitää valehdella, että kasvissyönti muka laihduttaisi. 

Vierailija
211/261 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kasvissyöjille on sekasyöjän lihansyönti niin suuri ongelma, että koulussakin pitää olla vähintään yksi kasvispäivä per viikko? Miksi sekasyöjä pitää pakottaa syömään pelkkiä kasviksia? Eihän kasvissyöjääkään pakoteta syömään lihaa vaan kouluissakin on aina kasvisruokavaihtoehto. Miksei voi olla aina myös liha-/kalavaihtoehto? En ole koskaan tavannut ihmistä, joka söisi PELKÄÄ lihaa vaan aina syö muuta sen kanssa.

Koska se liha on epäterveellistä. Tää on vähän kärjistettynä kuin se et miks ei ole makean mässyttely päivää. Kasvisvaihtoehto on aina terveellisempi.

Miten sekaisin päästään on ihminen, joka uskoo, että biologisesti sekasyöjälle liha on jotenkin epäterveellistä 😂

Vierailija
212/261 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdotan, että muutat Helsinkiin. Ketään ei kiinnosta, mitä syöt. 

Pöpelikössä tilanne voi olla toisenlainen. 

Vierailija
213/261 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tofua voivat kaikki syödä. Sillä voi korvata broilerin tms useista ruoista. 

Eivätkä voi.

No miksei voi?

Et ole koskaan kuullut esim. allergioista?

Vierailija
214/261 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se ongelma ole. Ongelma on kuitenkin jos minut kutsutaan syömään ja kaikille muille on jotain mutta minulle ei.

Milloin tämmöinen tilanne on ollut ettei oikeasti ole ollut _mitään_ syötävää? Ilmoititko erityisruokavaliostasi?

En ole tuo jolta kysyit, mutta ajattelin kuitenkin vastata. Olin hiljattain vieraana pienehköissä ylioppilasjuhlissa, joissa ei kyllä kysytty etukäteen vierailta erityisruokavalioista, mutta päivänsankari tietää kyllä minun olevan kasvissyöjä. Luulen ettei hän ehkä ollut muistanut mainita asiasta juhlia järjestäneelle äidilleen, en tiedä kun en tietenkään tehnyt asiasta mitään numeroa. Juhlissa oli ensin suolainen kattaus, joka sisälsi kinkku- ja jauhelihapasteijoita, tonnikalasalaattia ja lohivoileipäkakun. Makeassa pöydässä oli sitten kermakakkua ja juustokakkuja. Makeita pystyin siis syömään koska en ole vegaani, mutta oli hiukan kiusallista palata suolaisen pöydän äärestä tyhjin käsin omaan pöytään.

Ihan oikein sinulle. Häpeäsi olet ansainnut. Omissa yo-juhlissani ei ollut vegehömpötystä tarjolla. Gluteenittomat sekä laktoosittomat toki löytyivät, koska niiden taustalta löytyy oikea lääketieteellinen syy välttää niitä, ja toki eivät ole hyväksi kenellekään.

Ois kiva saada perustelu tuolle että gluteeni ja laktoosi ei ole hyväksi kellekään.

Tulisitko jo pois sieltä 1950-luvulta. Gluteeni tuhoaa ohutsuolen mikrovillukset sekä pitää yllä kehon tulehdusarvoja. Sinunkin nivel- ja jännekipujen taustalla on syömäsi inflammaatiota indusoiva ruoka. Eivät nivelet tai jänteet kulu, kuten ortopedit tykkäävät toistella. Kehon kyky tuottaa laktaasia heikkenee murrosiän jälkeen ja dekrementoituu lopulta aivan minimiin. Tämän vuoksi laktoosi aiheuttaa erilaisia suolistoa ärsyttäviä ongelmia. Kannattaa lukea joskus muutakin kuin duodecimia.

Miksi nivelet ja jänteet olisi jotenkin muusta kudoksesta poikkeus? Ihminenhän vanhenee, söi se mitä tahansa.

Vierailija
215/261 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harvalle se ongelma on. Netissä vaan korostuu kaiken maailman mielenterveyshäiriöiset ölisijät jotka purkaa pahaa oloaan millon mihinkin. Mikään nettikeskustelu ei koskaan tulis toimia aloitteena tällaiselle keskustelulle. Se jos sinulle siitä säännööllisesti päin naamaa valitettaisiin niin sen vielä ymmärtäs.

Mä en ole ap mutta jos jossain on ilmennyt että mä olen vegaani niin se on todella monelle ongelma, sitä kyseenalaistetaan ja ihmiset pitävät minua tyhmänä. Päin naamaa.

Tää tuntuu myös riippuvan aika paljon ihmisen asuinpaikasta miten vegaanisuuteen suhtaudutaan. Itse asun miljoonakaupungissa ulkomailla ja kukaan ei korvaansa heilauta jos kerrot olevasi vegaani. Mutta mitä syrjäisemmälle seudulle menet, sitä kielteisimmin yleensä vegaanisuteen suhtaudutaan.

Asun Lontoossa. Täällä on yli 150 vegaaniravintolaa ja suurimmista osasta perinteisistäkin ravintoloista löytää helposti vegaanivaihtoehdon halutessaan. Myös supermarketeilla on suurehkot vegaaniosastot nykyään, koska kysyntä on tosiaan kasvanut paljon.

Vierailija
216/261 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö sekasyöjän ruokavalioon kuulu kasvisruuat?

Vierailija
217/261 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sekasyöjän on pakko saada jokaisella elämänsä lämpimällä aterialla lihaa?

Jos on edes pieni mahdollisuus siihen ettei lihaa olisikaan tarjolla, alkaa itkupotkuraivari.

Sekasyöjälle vinkki: jos menet kasvissyöjän luokse syömään, ota oma makkarapaketti tai kinkku mukaan.

Vierailija
218/261 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

joop kirjoitti:

Jos on edes pieni mahdollisuus siihen ettei lihaa olisikaan tarjolla, alkaa itkupotkuraivari.

Sekasyöjälle vinkki: jos menet kasvissyöjän luokse syömään, ota oma makkarapaketti tai kinkku mukaan.

Kukaan ei ole missään vaatinut saada jokaisella elämänsä lämpimällä aterialla lihaa. Vain kasvissyöjä voi valehdella jotain noin älytöntä.

Kun kasvissyöjä menee sekasyöjän luo syömään ja hänelle kattauksesta kelpaa vain perunat ja salaatti, alkaa järjetön mölinä ja rutina, kun ei ole otettu minua yhtään huomioon ja niin paljon minua sorretaan ja byhyy ja yääääää. 

Vierailija
219/261 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on se ristiriita mitä monet lihansyöjät kokevat, heillä on koira esim, mutta lehmä kelpaa syötäväksi. He tietävät olevansa pahoja ihmisiä ja se tietenkin ärsyttää. He sitten oikeuttavat massiivisen lihansyöntinsä haukkumalla kaikki muut. Ja siis itsekin syön lihaa joskus, mutta en koe asiasta ristiriitaa, koska suhtaudun maailmaan eri tavalla kuin useimmat.

Vierailija
220/261 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

joop kirjoitti:

Kukaan ei ole missään vaatinut saada jokaisella elämänsä lämpimällä aterialla lihaa. Vain kasvissyöjä voi valehdella jotain noin älytöntä.

Kun kasvissyöjä menee sekasyöjän luo syömään ja hänelle kattauksesta kelpaa vain perunat ja salaatti, alkaa järjetön mölinä ja rutina, kun ei ole otettu minua yhtään huomioon ja niin paljon minua sorretaan ja byhyy ja yääääää. 

tässäkin ketjussa vingutaan koulujen kasvisruokapäivästä ja siitä ettei kasvissyöjä laita ruoaksi lihaa jos sekasyöjä tulee kylään.

t. sekasyöjä joka voi syödä myös kasvisruokaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan seitsemän