Miksi minun kasvissyöntini on sinulle ongelma?
Ihmettelen usein miksi ventovieraita häiritsee tai ärsyttää se että olen kasvissyojä? En tee asiasta numeroa, en paasaa muille, toki vastaan jos kysytään onko minulla ruokarajoitteita mutta en vaadi erikoiskohtelua. Jos kasvisvaihtoehdon valmistaminen on liian vaikeaa niin otan omat eväät tai syön mitä kasvislisukkeita nyt sattuu olemaan saatavilla.
Täällä AV:llakin veget saa jatkuvasti vittuilua ja usein vielä aika agressiivista vittuilua osakseen. Mun on kauhean vaikea ymmärtää sitä, mulle itselleni muiden ihmisten ruokavaliot on yhdentekeviä.
Jos kutsun illallisvieraita niin tottakai kysyn etukäteen ruokarajoitteet ja valmistan ruokaa jota kaikki voi syödä, mutta lihaa en kokkaa. En ensinnäkään voisi maistaa sitä ja varmistaa että se on varmasti hyvää enkä ole vielä koskaan tavannut ihmistä joka olisi allerginen kaikille kasvikunnan tuotteille, teen sitäpaitsi ihan superhyvää ruokaa joten mun ruokapöydästä ei kenenkään tarvitse lähteä nälkäisenä tai epätyytyväisenä
Kerro siis vihainen lihansyöjä miksi sinua suututtaa että kaikki eivät halua syodä lihaa?
Kommentit (261)
joop kirjoitti:
Miksi sekasyöjän on pakko saada jokaisella elämänsä lämpimällä aterialla lihaa?
Jos on edes pieni mahdollisuus siihen ettei lihaa olisikaan tarjolla, alkaa itkupotkuraivari.Sekasyöjälle vinkki: jos menet kasvissyöjän luokse syömään, ota oma makkarapaketti tai kinkku mukaan.
Käsityksesi sekasyöjistä perustuu pelkästään omiin havaintoihisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kasvissyöjille on sekasyöjän lihansyönti niin suuri ongelma, että koulussakin pitää olla vähintään yksi kasvispäivä per viikko? Miksi sekasyöjä pitää pakottaa syömään pelkkiä kasviksia? Eihän kasvissyöjääkään pakoteta syömään lihaa vaan kouluissakin on aina kasvisruokavaihtoehto. Miksei voi olla aina myös liha-/kalavaihtoehto? En ole koskaan tavannut ihmistä, joka söisi PELKÄÄ lihaa vaan aina syö muuta sen kanssa.
Koska se liha on epäterveellistä. Tää on vähän kärjistettynä kuin se et miks ei ole makean mässyttely päivää. Kasvisvaihtoehto on aina terveellisempi.
Miten sekaisin päästään on ihminen, joka uskoo, että biologisesti sekasyöjälle liha on jotenkin epäterveellistä 😂
Ihminen on sekasyöjä, mutta lihaa on syöty hyvin vähän verrattuna muuhun ruokavalioon. Ja niin sen pitäisi ollakin. Liha on suurina määrinä vahingollista, se kalakin, eikä pelkästää elohopean takia.
Vierailija kirjoitti:
joop kirjoitti:
Jos on edes pieni mahdollisuus siihen ettei lihaa olisikaan tarjolla, alkaa itkupotkuraivari.Sekasyöjälle vinkki: jos menet kasvissyöjän luokse syömään, ota oma makkarapaketti tai kinkku mukaan.
Käsityksesi sekasyöjistä perustuu pelkästään omiin havaintoihisi.
Kysymys oli kyllä tarkoitettukin kärjistäväksi ja suunnattu näille ketjun vinkujille.
Kenenkään kasvissyönti ei ole minulle onhelma, kunhan ei tule saarnaamaan minulle asiasta. Sama kuin uskisten kanssa. Kukin uskokoon mihin haluaa, mutta ei tarvitse tulla oven taakse valistamaan asiaansa.
Se just, että sinä et tarjoa minulle lihaa, mutta minä joudun tarjoamaan sinulle vegeä. Eli minä olen meistä ainoa joka joustaa ja sinä luulet olevasi minun yläpuolellani kun et syö lihaa.
Luin taannoin ulkomaalaisen tutkimuksen missä todettiin että lihansyöjät kuolevat keskimääräistä onnellisempina kuin kasvissyöjät.
Ei kuule ole mikään ongelma mulle.
Vierailija kirjoitti:
Se just, että sinä et tarjoa minulle lihaa, mutta minä joudun tarjoamaan sinulle vegeä. Eli minä olen meistä ainoa joka joustaa ja sinä luulet olevasi minun yläpuolellani kun et syö lihaa.
Mutta minähän olen sinun yläpuolellasi.
Vierailija kirjoitti:
Ei kuule ole mikään ongelma mulle.
No kivat sulle.
Vierailija kirjoitti:
Joustan minäkin siinä etten laita tarjolle ruoka-aineita jota tiedän sinun inhoavan.
En tee sinulle väkisin aurajuustokastiketta tai sieniä jos tiedän ettet niitä syö.
Mikä erottaa lihan näin voimakkaasti muista ruoka-aineista?
Johonkinhan se katkeruus pitää purkaa. Minä en uskalla enää puhua laihdutuksesta, kun se aiheuttaa niin suurta raivoa muissa. Pitää ensin lihottaa itsensä obeesiksi, ja sitten vasta saa laihduttaa.
Se, että haluan mahtua vaatteisiini on epäreilua kaikkia niitä kohtaan, jotka eivät laihduta (vaikka ehkä kannattaisi).
Veikkaan, että kasvissyönnissä on jotain samaa; kaikki tiedostavat että kasviksia pitäisi syödä, ja on ahdistavaa että joku tekee niin.
Vierailija kirjoitti:
joop kirjoitti:
Kukaan ei ole missään vaatinut saada jokaisella elämänsä lämpimällä aterialla lihaa. Vain kasvissyöjä voi valehdella jotain noin älytöntä.
Kun kasvissyöjä menee sekasyöjän luo syömään ja hänelle kattauksesta kelpaa vain perunat ja salaatti, alkaa järjetön mölinä ja rutina, kun ei ole otettu minua yhtään huomioon ja niin paljon minua sorretaan ja byhyy ja yääääää.
Ja kun ihminen joka ei voi sietää selleriä, on kysyttäessä asiasta maininnut, menee syömään jonnekin jossa 9/10 ruokaa sisältää selleriä niin voi sitä vinkumisen määrää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kasvissyöjille on sekasyöjän lihansyönti niin suuri ongelma, että koulussakin pitää olla vähintään yksi kasvispäivä per viikko? Miksi sekasyöjä pitää pakottaa syömään pelkkiä kasviksia? Eihän kasvissyöjääkään pakoteta syömään lihaa vaan kouluissakin on aina kasvisruokavaihtoehto. Miksei voi olla aina myös liha-/kalavaihtoehto? En ole koskaan tavannut ihmistä, joka söisi PELKÄÄ lihaa vaan aina syö muuta sen kanssa.
Koska se liha on epäterveellistä. Tää on vähän kärjistettynä kuin se et miks ei ole makean mässyttely päivää. Kasvisvaihtoehto on aina terveellisempi.
Ae on vain sinun mielipiteesi. Kasvavat ja liikuntaa harrastavat pojat ei pelkillä kasviksilla pärjää.
Tuntuu ennemminkin siltä että sekasyöjät on kasvissyöjille ongelma 😄
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoittaa "...ruokaa, jota kaikki voi syödä, mutta lihaa en kokkaa"?
Mitä laittaisit, jos sanoisin listani: ei kermankorvikkeita eli esim kaurakermaa, ei rypsi/rapsi/auringonkukkaöljyä, ei karrageenia, ei natriumglutamaattia, ei hiivauutetta, ei soijaa, ei bataattia, ei riisiä, ei maissia, ei gluteenia?
Entäs perunoita, sipulia ja porkkanoita?
Ei silti, että samaan pöytään jouduttaisiin. - En tuommoisten kanssa syö.
Tosin en ole kasvissyöjä, vaikka kasvisruokia suosinkin. Meillä syödään maitotuotteita, kalaa ja munia. Mutta jos joku laittaa kasvisruokaa, kyllä syön mielihyvin. Itsekin pyrin laittamaan pääsääntöisesti kasvisruokaa, koska siitä ei níin helposti tule väsynyt olo kuin eläimellisestä ruuasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
joop kirjoitti:
Kukaan ei ole missään vaatinut saada jokaisella elämänsä lämpimällä aterialla lihaa. Vain kasvissyöjä voi valehdella jotain noin älytöntä.
Kun kasvissyöjä menee sekasyöjän luo syömään ja hänelle kattauksesta kelpaa vain perunat ja salaatti, alkaa järjetön mölinä ja rutina, kun ei ole otettu minua yhtään huomioon ja niin paljon minua sorretaan ja byhyy ja yääääää.
tässäkin ketjussa vingutaan koulujen kasvisruokapäivästä ja siitä ettei kasvissyöjä laita ruoaksi lihaa jos sekasyöjä tulee kylään.
t. sekasyöjä joka voi syödä myös kasvisruokaa.
Etkö sä itse näe tätä älyttömyyttä näissä kasvisruokailun puolustuspuheissa. Kasvisruokaa on joka päivä tarjolla joka paikassa, mutta liharuokaa ei välttämättä ole. Auta armias, jos kasvisvaihtoehto puuttuu, hirvee valitus alkaa. Ethän sä sitä tajua, kun on aina niitä kasviksia tarjolla. Olen päättänyt, että teen tästä lähtien aina lihapataa, jossa porkkanat on kastikkeen seassa ja perunamuusi höystetty pekonimurulla, kun kasvissyöjä tulee kylään. Mikä ihme siinä on, ettei liharuoka kelpaa silloin tällöin, kun kasvisruokaa saa muina päivinä. Mille kuulostaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
joop kirjoitti:
tässäkin ketjussa vingutaan koulujen kasvisruokapäivästä ja siitä ettei kasvissyöjä laita ruoaksi lihaa jos sekasyöjä tulee kylään.
t. sekasyöjä joka voi syödä myös kasvisruokaa.
Etkö sä itse näe tätä älyttömyyttä näissä kasvisruokailun puolustuspuheissa. Kasvisruokaa on joka päivä tarjolla joka paikassa, mutta liharuokaa ei välttämättä ole. Auta armias, jos kasvisvaihtoehto puuttuu, hirvee valitus alkaa. Ethän sä sitä tajua, kun on aina niitä kasviksia tarjolla. Olen päättänyt, että teen tästä lähtien aina lihapataa, jossa porkkanat on kastikkeen seassa ja perunamuusi höystetty pekonimurulla, kun kasvissyöjä tulee kylään. Mikä ihme siinä on, ettei liharuoka kelpaa silloin tällöin, kun kasvisruokaa saa muina päivinä. Mille kuulostaa?
Hyvä. Tuu meille syömään ni mä tarjoan sulle niin saatanan tulista ruokaa ettet varmasti pysty syömään.
Ethän itke siitä kun muina päivinä on kuitenkin miedompaa ruokaa tarjolla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ongelma ole. Ongelma on kuitenkin jos minut kutsutaan syömään ja kaikille muille on jotain mutta minulle ei.
Milloin tämmöinen tilanne on ollut ettei oikeasti ole ollut _mitään_ syötävää? Ilmoititko erityisruokavaliostasi?
En ole tuo jolta kysyit, mutta ajattelin kuitenkin vastata. Olin hiljattain vieraana pienehköissä ylioppilasjuhlissa, joissa ei kyllä kysytty etukäteen vierailta erityisruokavalioista, mutta päivänsankari tietää kyllä minun olevan kasvissyöjä. Luulen ettei hän ehkä ollut muistanut mainita asiasta juhlia järjestäneelle äidilleen, en tiedä kun en tietenkään tehnyt asiasta mitään numeroa. Juhlissa oli ensin suolainen kattaus, joka sisälsi kinkku- ja jauhelihapasteijoita, tonnikalasalaattia ja lohivoileipäkakun. Makeassa pöydässä oli sitten kermakakkua ja juustokakkuja. Makeita pystyin siis syömään koska en ole vegaani, mutta oli hiukan kiusallista palata suolaisen pöydän äärestä tyhjin käsin omaan pöytään.
Olet itsekäs, olisit ottanut pienen palan piirakkaa. Et kuitenkaan ole allerginen. Juhlat oli järjestetty ja paljon nähty vaivaa, ei silloin tarvi kiukutella. Jos voi olla kohtelias.
Vierailija kirjoitti:
Sinä se haluat pakottaa kouluihin ja inttiin pakollisia kasvisruokapäiviä, vaadit lihalle korkeampaa verotusta ja saat tärinöitä siitä jos ravintolan kasvisruoka on pelkkä salaatti.
Sikäli hauska juttu, että Espoossa kouluissa oli jo 80-luvulla ainekin 3 kasvisruokapäivää kuukaudessa.Tämä ei ollut kenellekään ongelma. Syy näihin päiviin oli osin taloudellinen ja osin puhuttiin ruokakasvatuksesta. Toinen hauska juttu on, että mikäli lounaslinjastossa laitetaan rajoitus tyyliin max 4 lihapullaa per ruokailija, niin varmasti aiheuttaa jupinaa. Aiheutti jo 80-luvulla ja on aiheuttanut siitä asti vielä 2010-luvulle. Viimeisen parin vuoden aikana en ole ruokailupaikoissani törmännyt rajoituksiin, mutta mikäli niitä on epäilen ihmisten edelleen valitttavan elleivät saa riittävää annosta.
Tästä voisi olettaa ihmisten toimivan samalla tavalla ruokavaliostaa riippumatta, joten miksi sama tapa toimia olisi ongelma jonkin ruokavalion edustajalta muttei toisen ruokavalion edustajalta?
Se on ongelma koska soijapapujen aiheuttama tuhnu ei haise hyvältä.