Jälkiehkäisypilleri ei toimi yli 75-kiloisilla
http://www.iltasanomat.fi/terveys/art-1288625406744.html
Voi järkky! Eihän tänä päivänä 80-kiloinen nainen ole mikään kummastus, onhan monet naiset niin pitkiäkin. Ei 80-kiloinen ole välttämättä vielä kovinkaan lihava, jos pituutta on yli 170 cm. Eikö lääkkeen vaikuttavan aineen määrää voisi lisätä niin, että se toimisi myös isokokoisemmilla naisilla? Tai tehdä kaksi valmistetta, isommalla ja pienemmällä lääkemäärällä.
Kommentit (24)
[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 23:02"]
Siis oikeasti!? Monella 75 kiloisella tai jopa 80 kiloisellaki voi olla upea kroppa! Kyllä itse painan 82kg. Ja miehiä se ei lainkaan haittaa. Ja kyllä kehtaan kulkea napapaidoissa :)
[/quote]
Please, säästä silmäparkojamme ja älä kulje!
Voi että, olipa mukava löytää tämä keskustelu. Luulin olevani ainoa joka on yksin häpeissään miettinyt tätä! Meille sattui mieheni kanssa vahingo alkuvuodesta, kun unohdin ottaa pillerit juuri kriittiseen aikaan liuskan ensimmäisellä viikolla.
Apteekin nainen sitten piti pienen saarnan jälkiehkäisypillereitä ostaessa, että ei sitten muuten toimi yli 75-kiloisilla (painan 87). Enpä kehdannut siinä tiskillä enää kieltäytyä, vaan ostin ja toivoin kovasti että toimii.
Muutaman viikon päästä tein testin ja negatiivinen onneksi oli, mutta muistaapa jatkossa tosiaan nappailla ne pillerinsä kun tietää että jos vahinko sattuu niin vaihtoehdot on aika vähissä..
Tajuatko muuten että ihan kaikissa lääkkeissä on tämä sama ongelma?
Varmaan kovin isot ihmiset ovat itsekin tajunneet että täytyy ottaa aspiriinia enemmän kuin jonkun 50 kg sintin. Mutta silti: lääkkeet myös testataan vain miehillä tai e-pillereitä käyttävillä naisilla. Mitä jos e-pilleri tehostaa tai laimentaa lääkkettä?
Japanissa lääkkeet myydään pulvereina, ja potilas saa henkilökohtaisen annostusohjeen, mutta kaipa me olemme täällä länsimaissa niin yksinkertaisia että ei tuo meiltä onnistuisi.
No eipä pidä paikkaansa.
Itse painoin lähes 90 kiloa ja toimi kyllä.
[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 09:19"]
No eipä pidä paikkaansa.
Itse painoin lähes 90 kiloa ja toimi kyllä.
[/quote]
mistä tiedät? ehkä mitään hedelmöittymistä ei ollut edes tapahtumassa!
Onneksi painoin vaan 70 kg kun sitä kerran tarvin (kondomi luiskahti pois paikoiltaan kun vähän kännissä yhdenillansuhdetta vietin sinkkuaikanani).
Ot, mutta sama ilmiö on siis myös matalan hormonitason e-pillereissä. Ylipainoisella ihmisellä (eikä sitä ylipainoa tarvitse edes olla paljon) maksa toimii sen verran tehokkaasti, että pillerien hormonimäärä ei vaan riitä. Pienikin häiriö imeytymisessä (joka ei muuten tarkoita mitään vatsataudin tyyppistä) voi heikentää ehkäisytehoa. Ja tämä on ihan faktaa jonka googlella löytää, mut josta ei pidetä melua, ihme kyllä.
Painoin itse 75 kg kun käytin matalahormonisia e-pillereitä ja ne vaan eivät toimineet. Jatkuvia välivuotoja ja ovuloin pillereistä huolimatta. Olen kuullut etten ole tosiaankaan ainoa ylipainoinen, jonka keho mennä porskutti tavalliseen tapaan eikä ollut pillereistä moksiskaan.
Samoinhan ehkäisylaastarit ei toimi ylipainoisilla, eräs ylipainoinen ystäväni tuli niiden käytöstä huolimatta raskaaksi.
Voi hitto. Söin Mercilonia yli kymmenen vuotta, vaikka olen koko aikuisikäni ollut yli 70kg. Toimi täydellisesti, onneksi. Vai onko tuo edes mikään matalahormoninen? Onpa alkeellista, että lääkkeen teho "kaatuu" tuollaiseen. :P
Tuo Japanin pulverijuttu kuulostaa hyvältä.
-AP
[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 11:29"]
Voi hitto. Söin Mercilonia yli kymmenen vuotta, vaikka olen koko aikuisikäni ollut yli 70kg. Toimi täydellisesti, onneksi. Vai onko tuo edes mikään matalahormoninen? Onpa alkeellista, että lääkkeen teho "kaatuu" tuollaiseen. :P
Tuo Japanin pulverijuttu kuulostaa hyvältä.
-AP
[/quote]
Minulle määrättiin Mercilonit viisitoista vuotta sitten (hui, nyt tuli vanha olo, en kuitenkaan ollut teini enää tuolloin!), kun valitin ensimmäisten käyttämieni kolmannen polven pillereiden sivuvaikutuksia. Lääkäri selitti, että se hormonien suhde on Merciloneissa hiukan erilainen kuin monissa muissa kolmannen polven pillereissä, ja ne määrätään siksi usein, jos käyttäjä kokee muut pillerit itselleen sopimattomiksi. Matalahormonisia ne eivät kuitenkaan käsittääkseni ole.
Minulla jälkiehkäisy ei toiminut, vaikka olin pillerin ottaessani aikuiselämäni laihimmassa kunnossa (53 kg/168 cm). Syy taisi olla tavallista vahvemmissa limakalvoissa. Myöhemmin muusta syystä tähystyksessä käydessäni lääkäri totesi, että kohdun limakalvoni olivat kierron aikaan nähden poikkeuksellisen voimakkaat. Eli tuossa varmaan syy siihen, että pääsi kuitenkin alkamaan. Ei riittänyt se yksi tabletti kiinnittymistä estämään!
Kolmesti (joo noloo...) yli 80 kiloisena ottanut. Ei ole vauvoja tullut. Tiedä sitten, että toimiko.
Mediuutiset.fi
EHKÄISY
Elina Heino, 6.8.2014, 11:08
Naisen paino ei vaikutakaan katumuspillerin tehoon
Viime syksynä päiviteltiin julkisuudessa tutkimustulosta, jonka mukaan jälkiehkäisypilleri Norlevo ei ehkäisekään ei-toivottua raskautta ylipainoisilla naisilla.
Tutkijat olivat havainneet, että katumuspilleri menetti tehoaan yli 75-kiloisilla naisilla ja kävi täysin tehottomaksi 80-kiloisilla.
Euroopan lääkeviranomainen EMA ohjeisti, että Norlevoa ei sovi suositella ylipainoisille naisille.
Nyt EMA on muuttanut asiassa kantaansa, kertoo Dagens Medicin -lehti.
Tänä vuonna valmistui uusi tutkimus aiheesta. Sen mukaan elopainon ja jälkiehkäisyn tehon välille ei löytynytkään yhteyttä.
EMAn tieteellinen komitea toteaa nyt, että selvä tieteellinen näyttö painon vaikutuksesta ehkäisytehoon puuttuu. EMAn mukaan katumuspillerit ovat melko kehno suoja raskautta vastaan, riippumatta naisen painosta.
[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 08:42"]
Voi järkky! Eihän tänä päivänä 80-kiloinen nainen ole mikään kummastus, onhan monet naiset niin pitkiäkin. Ei 80-kiloinen ole välttämättä vielä kovinkaan lihava, jos pituutta on yli 170 cm. Eikö lääkkeen vaikuttavan aineen määrää voisi lisätä niin, että se toimisi myös isokokoisemmilla naisilla? Tai tehdä kaksi valmistetta, isommalla ja pienemmällä lääkemäärällä.
[/quote]
No tsiisus, EI! Ehkä olis syytä laihduttaa tai käyttää kortsua! Normaali nainen ei paina mitään 80 kiloa!
Yli 80 kg painavan naisen täytyy olla yli 180 cm, jotta olisi normaalipainoinen. Näin pitkiä naisia on alle prosentti.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 16:34"]
[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 08:42"]
[/quote]
No tsiisus, EI! Ehkä olis syytä laihduttaa tai käyttää kortsua! Normaali nainen ei paina mitään 80 kiloa!
[/quote]
Mä olen 178cm pitkä, mulle on siis sangen normaalia painaa 80kg. Tosin painan 74 kiloa ja suunta ois muutaman kilon alaspäin.
T: toinen
Siis oikeasti!? Monella 75 kiloisella tai jopa 80 kiloisellaki voi olla upea kroppa! Kyllä itse painan 82kg. Ja miehiä se ei lainkaan haittaa. Ja kyllä kehtaan kulkea napapaidoissa :)