Vahva göukokortikoidi (esim.Prednisolon) lääkitys -onnistuuko työssäkäynti?
Onko teillä sujunut työssäkäynti vahvalla, pitkällä glukokortikoidikuurilla? Tarkoitan annoksia 1mg/kg suun kautta, en 5-10mg/päivä. Tällaisia annoksia voisi olla vaikka tulehduksellisissa suolistosairauksissa.
Minulla on tällaisen immuunisupressiivisen lääkityksen uhka päällä, mutta suunnittelen samalla paluuta hoitovapaalta. En ole puhunut sairaudesta työnantajalle ja työssäni totisesti vien paikan innokkaalta sijaiselta ja poissaoloihin tarvitaan pätevä korvaaja.
Vaikuttiko lääkitys työkykyynne? Psyykeen? Veiko yöunet tms?
Kommentit (5)
Kiitos vastauksestasi. Tällä hetkellä epäillyn sairauden hoitoannos on 1mg/kg (50-60mg) 3kk ajan ja sitten laskevin annoksin 1-1.5v. Ehkä myös infliximabi olisi vaihtoehto, kuten myös sinulla.
Kyllä minua tuo univaje mietityttää, olen tosi vastuullisessa työssä. Mutta en haluaisi puhua töissä diagnoosiepäilyistä. Olisi toisaalta tosi törkeätä, että antaisin erottaa sijaiseni (tämän hetkisen) ja jäisin pian sairaslomalle.
Täytyy toivoa, ettei diagnoosi vahvistuisi.
Minä en olisi jaksanut. Sitten kun annos on jotain 10 mg, niin sitten alkaa olla jo normaali olo. Korkeat annokset vie yöunet ja päivällä on muutenkin kauhea olo.
[quote author="Vierailija" time="14.11.2013 klo 13:18"]
Kiitos vastauksestasi. Tällä hetkellä epäillyn sairauden hoitoannos on 1mg/kg (50-60mg) 3kk ajan ja sitten laskevin annoksin 1-1.5v. Ehkä myös infliximabi olisi vaihtoehto, kuten myös sinulla.
Kyllä minua tuo univaje mietityttää, olen tosi vastuullisessa työssä. Mutta en haluaisi puhua töissä diagnoosiepäilyistä. Olisi toisaalta tosi törkeätä, että antaisin erottaa sijaiseni (tämän hetkisen) ja jäisin pian sairaslomalle.
Täytyy toivoa, ettei diagnoosi vahvistuisi.
[/quote]
Niin tai näin, terveys on kuitenkin aina etusijalla.
Olen syönyt prednisolonia nyt 3,5v putkeen 5mg päiväannoksella, lukuunottamatta kahta kuuria, jolloin on lähdetty tiputtamaan tuosta 40mg:sta. En ole huomannut mitään sivuvaikutuksia.
Kyllä minulla ainakin on onnistunut. Sairastan tulehduksellista suolistosairautta ja olen ollut usealla Prednison/Prednisolon tms. kuurilla. Annokset ovat lähteneet 40-50 mg/päivä ja sitä viikko-kaksi, ja sitten pudotellen 5 mg per viikko. Itseäni on toki häirinnyt itse suolistosairauden akuuttivaihe, mutta sitten kun oireet ovat alkaneet vähetä, ei työntekoni ole häiriintynyt. Minulla kortisoni vie yöunet kunnes annos putoaa 20 mg/päivä. Sitten ei enää haittaa. Ja kyllä sitä ennenkin jotenkin uni pikku hiljaa paranee. Alussa on vaikeaa kun menee 50 mg/päivä, unta ehkä 3 tuntia yössä. Mutta työskennellyt olen. Tämähän on aika yksilökohtaista, miten univajetta kestää. Mutta kortisoni piristää kyllä päivälläkin, ei sitä jotenkin huomaa että nukkuu niin vähän. Ja olen myös joskus saanut unilääkkeitä lääkäriltä. Ne auttavat pahimman yli.
Miten pitkää kuuria sinulle ollaan kaavailemassa? Minulla tosiaan on ollut noin 8 viikkoa sellaista aikaa, jolloin lääkettä on mennyt yli 20 mg/päivä, joka kuten sanottu, itselläni on sivareiden alaraja, ja kyllä tuon 8 viikkoa olen ihan hyvin kestänyt. Kokemusta sairauden kanssa elämisestä 25 vuoden ajalta, akuutit nykyään harventuneet kun on parempi immunosupressantti päällä.
Tsemppiä!