Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

15v ei halua silmälaseja

Vierailija
24.09.2020 |

Hei! 15v poikani oli jo pitkään valitellut päänsärkyä ja outoa oloa. Vein hänet tutkimuksiin silmälääkärille, kun hän myöskin totesi, että silmät tuntuvat oudolta. Tutkimuksissa todettiin voimakas piilokarsastus, johon määrättiin prismahiotut silmälasit. Niiden pitäisi korjata tuo karsastustaipumus.

Ongelma on se, että poikani otti asian todella raskaasti, ja on ollut mieli maassa siitä lähtien. Hän pelkää, miten muut suhtautuvat siihen, että yhtäkkiä hänellä on silmälasit. Hän on vielä siinä iässä, että tytöt ovat alkaneet kiinnostaa jne. Miten voisin rohkaista häntä ajatukseen, että silmälasit eivät ole maailmanloppu? Itselläni ei ole laseja, joten en voi itsekään toimia esimerkkinä niiden käytössä

Kommentit (221)

Vierailija
61/221 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miten lasit on nykypäivänä muka noin paha asia nuorelle? Ei niistä enää vuonna 2020 kiusata ketään.

Vierailija
62/221 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättävän suurella osalla ihmisistä on piilokarsastusta, joka havaitaan jos muuten menee tutkittavaksi, mutta se ei aiheuta mitään oireita, eivätkä he siis käytä silmälaseja. Itselläni havaittiin 46-vuotiaana, kun menin silmälääkäriin outojen silmäoireiden takia, joiden syyksi paljastui sitten silmäoireinen ruusufinni. Sivulöydöksenä piilokarsastus ulospäin. Näössä ei ole ollut koskaan mitään vikaa eikä mitään oireita ole koskaan ollut. Lääkärikin oli sitä mieltä että kun tähän asti elämää on menty ilman laseja niin menköön loppukin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/221 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis miten lasit on nykypäivänä muka noin paha asia nuorelle? Ei niistä enää vuonna 2020 kiusata ketään.

Mä oon itse sellainen joka on kieltäytynyt laseista teininä. Ei silloinkaan kiusattu laseista yleisesti enkä ollenkaan pelännyt että minuakaan laseista kiusattaisiin. Koin vaan hyvin vahvasti, että juuri minun imagoon lasit ei sovi. Se tuntui pilaavan koko identiteettini, jos olisin lasit päässä. Sitä ei varmaan järkevä aikuinen, jos ei ole tuota kokenut, ymmärrä miten kauhea kärsimys se voi tuossa iässä olla että joutuisi näyttämään joltain jolta ei halua.

Vierailija
64/221 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yllättävän suurella osalla ihmisistä on piilokarsastusta, joka havaitaan jos muuten menee tutkittavaksi, mutta se ei aiheuta mitään oireita, eivätkä he siis käytä silmälaseja. Itselläni havaittiin 46-vuotiaana, kun menin silmälääkäriin outojen silmäoireiden takia, joiden syyksi paljastui sitten silmäoireinen ruusufinni. Sivulöydöksenä piilokarsastus ulospäin. Näössä ei ole ollut koskaan mitään vikaa eikä mitään oireita ole koskaan ollut. Lääkärikin oli sitä mieltä että kun tähän asti elämää on menty ilman laseja niin menköön loppukin.

Tämä on totta. Siksi juuri mietinkin aloittajan tilannetta, onkohan prismakorjaus välttämätön? Kun silmät omaksuvat prismakorjauksen, niin oireet voivat pahentua ilman prismaa eli ilman lasien jatkuvaa käyttöä

Vierailija
65/221 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teinipoikani myös joutui hankkimaan lasit, oli vaikea paikka! Mentiin yhdessä ajan kanssa katselemaan kehyksiä ja löysikin sitten mieleisensä. Hän tosin pystyy käyttämään myös piilolinssejä ja niitä päivisin käyttääkin. Kyllä se siitä lähtee ja kun hän pahimmasta pettymyksestä pääsee yli, niin hoksaa, että onhan niitä tosiaan muitakin joilla on lasit. Kehyksiä on niin hyvännäköisiä nykyään!

Vierailija
66/221 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä oon itse sellainen joka on kieltäytynyt laseista teininä. Ei silloinkaan kiusattu laseista yleisesti enkä ollenkaan pelännyt että minuakaan laseista kiusattaisiin. Koin vaan hyvin vahvasti, että juuri minun imagoon lasit ei sovi. Se tuntui pilaavan koko identiteettini, jos olisin lasit päässä. Sitä ei varmaan järkevä aikuinen, jos ei ole tuota kokenut, ymmärrä miten kauhea kärsimys se voi tuossa iässä olla että joutuisi näyttämään joltain jolta ei halua.

Kertoo aika paljon ulkonakokeskeisesta maailmankuvasta, joka vaan on 2000-luvulla korostunut :( 

Vierailija
67/221 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuleekohan silmät riippuvaisiksi tuosta prismakorjauksesta? Jos poika alkaa nyt käyttämään laseja niin onko hän sitten lopun elämänsä lasien käyttäjä? Olen kuullut että prisma laiskistaisi silmää hiukan ja lasien pois jättö on hankalaa jos niitä kerran alkaa käyttämään

Nimenomaan, hyvä et ymmärrät, silmälihakset siellä on ja niitä täytyisi nyt voimistaa. Hänen täytyisi saada lepuuttaa niitä myös: tuijottaa kaukaisuuteen. Tosin siitä saattaa saafa epilepsiadiagnoosin aika äkkiä ja silloin ollaankin sivuraiteilla hyvin nopeasti. Mites se koliini, syökö kananmunan keltuaisia päivittäin?

Vierailija
68/221 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni oli täysin uusi juttu ja pidin ihan huuhaana, mutta poikani jolla on ollut huono näkö jo vuosia, alkoi tutkimaan asiaa perusteellisemmin ja ryhtyi treenaamaan silmiään. Hänellä myös vuosia sitten jotain piilokarsastusta, mutta pystyi kuitenkin käyttämään piilareita. En muista tuon ohjelman nimeä, mutta voin kysyä ja infota myöhemmin jos kiinnostaa. Hän on siis pystynyt siirtymään monta "astetta" lähemmäksi normaalinäköä. Uskoo hyvin vahvasti siihen muutenkin, että optikot totta kai suosittelee ja ohjaavat ihmiset käyttämään laseja pitääkseen alan pystyssä. Silmiä voi harjoittaa ja näköä parantaa.

Vierailija
69/221 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselleni oli täysin uusi juttu ja pidin ihan huuhaana, mutta poikani jolla on ollut huono näkö jo vuosia, alkoi tutkimaan asiaa perusteellisemmin ja ryhtyi treenaamaan silmiään. Hänellä myös vuosia sitten jotain piilokarsastusta, mutta pystyi kuitenkin käyttämään piilareita. En muista tuon ohjelman nimeä, mutta voin kysyä ja infota myöhemmin jos kiinnostaa. Hän on siis pystynyt siirtymään monta "astetta" lähemmäksi normaalinäköä. Uskoo hyvin vahvasti siihen muutenkin, että optikot totta kai suosittelee ja ohjaavat ihmiset käyttämään laseja pitääkseen alan pystyssä. Silmiä voi harjoittaa ja näköä parantaa.

https://endmyopia.org/about-endmyopia/

Tuossa tuo linkki aiheeseen.

Vierailija
70/221 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pojallasi ei varmaankaan ollut tuota prismakorjausta, joten hän pystyi käyttämään piilareita

Vierailija
71/221 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
72/221 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan itse, miten lasien saaminen tuonikäisenä oli maailmanloppu :)

Asiaan olisi auttanut jos

- tilastojen mukaan kai jo 1/3 tarvitsee lasit nuorena aikuisena

- olisi ostettu päheet pokat, ehkä sellaiset joita joku idoli käyttää mainoskuvissa?

-ei insinööripokia, vaikka saisi halvalla

- sovitaan, että laseja käytetään vaikka aluksi vain oppitunneilla, ei välitunneilla jos ei halua

- sovitaan, että ostetaan ensi kesänä myös aurinkolasit voimakkuuksilla

-kysyisin nuorelta, että jos hän kärsii päänsärystä, ei näe taululle yms. niin minkä hän itse näkisi ratkaisuksi, jos lasit eivät käy

- kysyisin, mikä pelottaa: muiden nauraminen, häpeä yms. ja sitten keskustelisin, miten niihin voisi vastata ja tunteisiin reagoida

M44

Vierailija
73/221 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostatte vaan ne rillit ja sanot pojalle että saa käyttää niitä niin kuin itse haluaa, ehkä sitten pikku hiljaa tottuu ajatukseen kun huomaa että esim oppitunnilla sujuu paremmin.

Vierailija
74/221 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle annettiin ensin silmäjumppaohjeet ulospäin karsastavan silmän vuoksi. Piilokarsastuksesta siis kyse. Kun eivät harjoitukset tilannetta kohentaneet, laitettiin prismalinssi. Oli silloin 16 -vuotias. Prismalinssi auttoi ja se jätettiin pois. Mutta karsastus alkoi kyllä uudelleen.

Haittaa lukemista ja päätetyöskentelyä. Rivit hyppelevät. Väsyneenä näen usein kahtena.

Vierailija
75/221 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikai se prisma oikein määrättynä mitään riippuvuutta aiheuta, ainoastaan näkeminen helpottuu ja mukavoituu

Vierailija
76/221 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikasi voi itse päättää, milloin pitää laseja ja milloin ei. Se riippuu siitä, haluaako hän nähdä kunnolla kuinka usein. Jos haluaa nähdä aina hyvin, käyttäköön koko ajan. Jos kokee, että pärjää välillä ilmankin, niin voi olla silloin ilman.

Vierailija
77/221 |
26.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä enemmän niitä laseja käyttää, sen helpompaa niiden päähän laittaminen on jatkossakin. Kukaan ventovieras ihminen ei reagoi yhtään erilailla verrattuna siihen, että hänellä ei olisi laseja. Tutut taas saattavat olla kuin ei mitään tai antaa kehuja. Mitään negatiivista ei tule, voin sanoa kokemuksen syvällä rintaäänellä

Vierailija
78/221 |
26.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytöt vain pitävät jos kehykset ovat tyylikkäät

Vierailija
79/221 |
26.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, Mikki Hiiri -lasit vaan lähes aikuiselle miehelle. Sopii yhteen parran kanssa.... Miten joku voi olla niin typerä, että ehdottaa jotain lasten laseja isolle teinille?

Vierailija
80/221 |
26.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perheessä on kaikilla lasit, tytöllä, pojalla ja meillä molemmillä vanhemmilla. En ole pakottanut käyttämään laseja vaan ovat saaneet itse päättää milloin käyttävät. Vähitellen ovat tottuneet pitämään. Tyttöä oli alkuun nimitetty rillirouskuksi, mutta nyt pitää laseja koko ajan. Koulussa tunneilla käyttävät aina, kun näkeminen on helpompaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kuusi