Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ex-tenavatähti Konsta Hietasella hurja lapsimäärä ja tiukka kuri - meillä ei pelata eikä katsota telkkaria

Vierailija
24.09.2020 |

https://www.iltalehti.fi/iltv-paivarinta/a/f0b23e5c-36de-4374-b7d9-a125…

Poika ja Ilves -elokuvasta tuttu Konsta Hietanen ällistytti viime sunnuntaina somen ja tv-katsojat laulamalla oopperaa Tähdet tähdet -ohjelmassa. Sitä ennen moni hieraisi silmiään, kun Hietanen ryhtyi näyttelemään Salkkareissa tänä keväänä.

Mitä lapsitähden elämässä tapahtui Poika ja Ilves -elokuvan jälkeen? Lapsia Hietasilla on jo peräti viisi. Iältään 2-12-vuotiailla lapsilla ei ole pelikonsolia, eikä pelejä pelata myöskään puhelimilla. Myöskään televisiota ei juurikaan katsota. Miksi Hietaset ovat päätyneet tiukkaan ratkaisuunsa ja mitä se on vaatinut?

Mahtaa olla lapsilla ankea elämä jos pitää suunnilleen käpylehmillä leikkiä.

Kommentit (116)

Vierailija
1/116 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tippuvat aika hyvin jo lapsena teknologian kehityksestä ja jättävät lapset ulkopuolelle kaveripiiristä. Hienoja ratkaisuja. Not.

Vierailija
2/116 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai jaa, että viisi lasta on oikein "hurja" määrä. Typerää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/116 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinhän se alkaa maailmallakin mennä. Toki Hietasen perhe ei nyt näihin lukeudu, mutta esimerkiksi Piilaaksossa jo useamman vuoden ollut havaittavissa, että teknologian parissa työskentelevät eivät halua lapsilleen esim älypuhelimia ymmärtäen niiden vaikutuksen aivojen kehitykselle mm. keskittymiskyvyn sekä supernormaalin stimulin suhteen.

Ihmisillä ei tunnu olevan käsitystä ilmiöiden päälekköisyydesta ja yhteyksistä.

Vierailija
4/116 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No. "Televisiota ei katsota" KUn sieltä ikävä kyllä tulee vaan "tissimissit rannalla panee ketä kii saa" JA " pubi-uroot rannalla jahtaa ketä kiinni saa" ja sitten "näin he  pitävät allasbleitä" niin voiko syyttää jos ei katsota telkkaria. Sen seitsemän kanavaa ja samaa paskaa joka tuutista.

No sitten se pelaaminen. EI sekään ole maailmanloppu jos ei pelaa.

Lapsilla on mielikuvitusta,oppivat taitoja joita ei saa katsomalla tissimissejä rannalla,oppivat arvostamaan toisiaan ja muita ihmisiä,oppivat arkitaitoja. Pelejä ehtii pelaamaan myöhemminkin.

Olen koko ikäni ollut "huono" telkkarin katsoja,ei aina ole edes ollut koko kapistusta,hukkaanheitettyä aikaa.

Sanokaa yksikin hyvä ohjelma. Yksi. Jossa ei halvenneta ihmisarvoa.

Vierailija
5/116 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fiksuja päätöksiä. Eiköhän lapset saa pelata ja katsoa telkkaria ihan tarpeeksi kavereidensa luona. 

Vierailija
6/116 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kusessa ovat kun eivät saa kunnollista mediakasvatusta ja opastusta. Sitten menevät täysi-ikäisenä nettiin ja ovat ryöstettävissä ja huijattavissa jokainen sekä uskovat kaiken mitä lukevat netistä.

Vierailija
7/116 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuuttik kirjoitti:

No. "Televisiota ei katsota" KUn sieltä ikävä kyllä tulee vaan "tissimissit rannalla panee ketä kii saa" JA " pubi-uroot rannalla jahtaa ketä kiinni saa" ja sitten "näin he  pitävät allasbleitä" niin voiko syyttää jos ei katsota telkkaria. Sen seitsemän kanavaa ja samaa paskaa joka tuutista.

No sitten se pelaaminen. EI sekään ole maailmanloppu jos ei pelaa.

Lapsilla on mielikuvitusta,oppivat taitoja joita ei saa katsomalla tissimissejä rannalla,oppivat arvostamaan toisiaan ja muita ihmisiä,oppivat arkitaitoja. Pelejä ehtii pelaamaan myöhemminkin.

Olen koko ikäni ollut "huono" telkkarin katsoja,ei aina ole edes ollut koko kapistusta,hukkaanheitettyä aikaa.

Sanokaa yksikin hyvä ohjelma. Yksi. Jossa ei halvenneta ihmisarvoa.

Poirot on hyvä ohjelma. 

Vierailija
8/116 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kusessa ovat kun eivät saa kunnollista mediakasvatusta ja opastusta. Sitten menevät täysi-ikäisenä nettiin ja ovat ryöstettävissä ja huijattavissa jokainen sekä uskovat kaiken mitä lukevat netistä.

Ei se ole mitään mitään mediakasvatusta, että annetaan lasten pelata ja katsoa mielinmäärin tv:tä.

Vierailija
9/116 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tylsää tommonen ehdottomuus. Ei asiat ole niin mustavalkoisia.

Vierailija
10/116 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näissä "ei mediaa"-perheissä mietityttää aina se, että entä jos lapsi/lapset itse olisivat kiinnostuneita vaikkapa siitä pelaamisesta? Minä olin, jo pienestä asti, ja harrastan sitä vieläkin päivittäin vaikka olenkin 35-vuotias nainen (ja äiti, iik!). Onneksi minulla oli myös vanhemmat, jotka ymmärsivät harrastuksen tärkeyden, ja panostivat siihen rahallisestikin. 

Telkkaria ilman on helppo pärjätä koska uutisia ja ohjelmia on netti pullollaan, senkun vaan valitsee palvelunsa. Mutta tuo pelaamisen demonisointi...en tajua, sori.

Vierailija
11/116 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohtuus kaikessa.

Vierailija
12/116 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiseen samasta aiheesta olevaan keskusteluun eilen kirjoitinkin, että Konsta ihan hyvin perusteli tuon perheen päätöksen ( hän myös kertoi itse lapsena olleensa tosi kova pelaamaan ja ajatelleensa saavansa lapsista pelikavereita konsolipeleihin)

Mutta ison lapsikatraan kanssa ovat kokeneet helpommaksi kieltää pelaamisen kuin mahdolliset taistelut peliajoista ja niiden venyttämisestä. Myöskään kavereiden luona pelaamista eivät ole kieltäneet.  Lisäksi tv:täkin heillä katsotaan ( tai elokuvia), mutta ne ovat koko perheen yhteisiä ekstrahetkiä.

Perheessä jossa toinen puoliso on paljon yksin lasten kanssa, tuo vaikuttaa erittäin järkevältä ratkaisulta.

Lisäksi Konsta myöskin sanoi, että, kun lapset kasvavat on syytä taas miettiä mikä silloin on parasta eikä esim. pelaaminen ole poissuljettu mahdollisuus.

Mitä taas tuohon lestaväitteeseen tulee, niin perheen telkkari, kilpailu-urheilutausta, viihteelliseen laulukilpailuun osallistuminen, elokuva- ja tv-näyttelijän työt eivät kyllä mene lestadiolaisten ohjeistuksiin.

Vierailija
13/116 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näissä "ei mediaa"-perheissä mietityttää aina se, että entä jos lapsi/lapset itse olisivat kiinnostuneita vaikkapa siitä pelaamisesta? Minä olin, jo pienestä asti, ja harrastan sitä vieläkin päivittäin vaikka olenkin 35-vuotias nainen (ja äiti, iik!). Onneksi minulla oli myös vanhemmat, jotka ymmärsivät harrastuksen tärkeyden, ja panostivat siihen rahallisestikin. 

Telkkaria ilman on helppo pärjätä koska uutisia ja ohjelmia on netti pullollaan, senkun vaan valitsee palvelunsa. Mutta tuo pelaamisen demonisointi...en tajua, sori.

Antaisitko lapsesi juoda olutta jos hän olisi kiinnostunut? Eihän yksi olut nyt pahaa tee lapsellekaan.

Vierailija
14/116 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelaamisessa itsessään ei ole mielestäni mitään ongelmaa, olisi oikeastaan suotavaa jos lapsi innostuisi näpertelemään vaikka pc:n parissa. Peleistä oppii kieliä, loogista päättelykykyä, sekä pelistä riippuen sosiaalisia taitoja.

Älypuhelimet ovat mielestäni toinen juttu, nopeita ärsykkeitä saatavilla kunhan puhelimen nostaa vain taskusta. Tiktokissa ja muissa sosiaalisissa medioissa valtavasti sisältöä, mitä lasten vaikea arvioida. Keskiverto amerikkalainen instagramin käyttäjä avaa sovelluksen 150krt päivässä.

Vierailija
15/116 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kiva ratkaisu jos se sopii kaikille ja lapset tulevat kuuluviksi.

Vierailija
16/116 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toiseen samasta aiheesta olevaan keskusteluun eilen kirjoitinkin, että Konsta ihan hyvin perusteli tuon perheen päätöksen ( hän myös kertoi itse lapsena olleensa tosi kova pelaamaan ja ajatelleensa saavansa lapsista pelikavereita konsolipeleihin)

Mutta ison lapsikatraan kanssa ovat kokeneet helpommaksi kieltää pelaamisen kuin mahdolliset taistelut peliajoista ja niiden venyttämisestä. Myöskään kavereiden luona pelaamista eivät ole kieltäneet.  Lisäksi tv:täkin heillä katsotaan ( tai elokuvia), mutta ne ovat koko perheen yhteisiä ekstrahetkiä.

Perheessä jossa toinen puoliso on paljon yksin lasten kanssa, tuo vaikuttaa erittäin järkevältä ratkaisulta.

Lisäksi Konsta myöskin sanoi, että, kun lapset kasvavat on syytä taas miettiä mikä silloin on parasta eikä esim. pelaaminen ole poissuljettu mahdollisuus.

Mitä taas tuohon lestaväitteeseen tulee, niin perheen telkkari, kilpailu-urheilutausta, viihteelliseen laulukilpailuun osallistuminen, elokuva- ja tv-näyttelijän työt eivät kyllä mene lestadiolaisten ohjeistuksiin.

Joo aika huono perustelu.

Vierailija
17/116 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaimo vetää lonkkaa himassa. Mikseivät laita lapsia hoitoon ja vaimoa töihin? Mies raataa burn-outissa montaa työtä.

Hän elää suomalaisen miehen unelmaa. Miehethän haluaisi naiset kotiin ja elättää heidät. Ei puututa nyt hyvään järjestelyyn.

Vierailija
18/116 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole mitään mitään mediakasvatusta, että annetaan lasten pelata ja katsoa mielinmäärin tv:tä.

Ei ole myöskään se, että sitä ei anneta tehdä. 

Vierailija
19/116 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tippuvat aika hyvin jo lapsena teknologian kehityksestä ja jättävät lapset ulkopuolelle kaveripiiristä. Hienoja ratkaisuja. Not.

jep, pelien pelaaminen ja kännykällä räpeltäminen on ainoa keino pysyä mukana teknologian kehityksessä :D

Sääliksi käy sinun lapsesi, jos kasvatusmetodisi ovat sitä, että lapset istuvat eri laitteilla 99% hereilläoloajastaan.

Sääliksi käy sinun lastasi, kun näet vain kaksi ääripäätä. Joko käyttää koko ajan eri laitteita tai ei käytä ollenkaan.

Vierailija
20/116 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka tässä mielinmäärin antaa katsoa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kahdeksan