Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko 100 μg D3-vitamiinia päivässä liikaa?

Vierailija
24.09.2020 |

Olen kyllä vuosikaudet syönyt jotain 50-100 mikrogramman valmistetta, kesäaika poislukien. Mutta yhtäkkiä iski joku epäilys josko teenkin hallaa terveydelleni noin ”isolla” annoksella? En ole käynyt mittauttamassa veriarvoja tms. Aikuinen normaalipainoinen naisihminen olen.

Kommentit (65)

Vierailija
21/65 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain kunigaskuluttajassa taisi olla koe, jossa mies söi 20 yksikköä D-vitamiinia ja meni testiin. Testitulos oli hyvä ja hänelle sanottiin että ei tarvitse syödä purkista. (eli ei pkrele otettu huomioon sitä hänen pillerien syöntiään, mikä varmaan oli jo parantanut sitä tulosta).

Vierailija
22/65 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä merkitystä sillä on, mistä D-vitamiini on yehty? Kaupassa purkin päällä luki, että lampaan villan lanoliinista. Yäk.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/65 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jossain kunigaskuluttajassa taisi olla koe, jossa mies söi 20 yksikköä D-vitamiinia ja meni testiin. Testitulos oli hyvä ja hänelle sanottiin että ei tarvitse syödä purkista. (eli ei pkrele otettu huomioon sitä hänen pillerien syöntiään, mikä varmaan oli jo parantanut sitä tulosta).

No kun se k e r t y y elimistöön ja rasvaliukoisena myös p y s y y siellä jonkin aikaa.

Vierailija
24/65 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen syönyt yhden talvikauden yli noin 200 mikrogramma päivässä (alussa enemmän, lopussa vähemmän). Veressä oli alkutilanne 43 ja keväällä 125 (en muista mitä yksikköä ne oli). Eli en päässyt lähellekään ylärajalle joka on jossakin 200:ssa. Toki olen 54 v. eikä vitamiini välttämättä imeydy niin kuin jollakin nuorella. Veritesti maksoi jotakin 60 euroa, enkä enää niitä tee vaan syön kylmästi aina kun muistan useita kapseleita.

Onko sulla joku vaiva, jonka takia on määrätty? Kai huomioit sen, mitä lisättyä saat muusta ruoasta?

Ei ollut määrätty. Otin ja mitautin ihan omatoimisesti. Oli monta vuotta ongelmia lihasten ja nivelten kanssa. Lihasten jäykkys ja kolotus. Koko aika oli niska, jalat ja kädetkin jumissä. Jatkuvasti piti venyttellä. Lihaskramppeja. Otin relaksantteja. Sitten hoksasin mitauttaa D-vitamiinin tasoa. Puolet geeniperimästä on etelästä. Luulen että siedän huonosti D-viitaminin alhaista tasoa. Nyt ei ole enää lihassärkyjä.

Vierailija
25/65 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No käy mittaamassa se D-vit taso labrakokeella. Itse olen syönyt ainakin vuoden-pari 150 mikrogrammaa päivässä eikä silti ole noussut arvo kuin hieman yli sataan.

Pääseekö sinne mittaukseen ihan soittamalla terveyskeskukseen ja pyytämällä mittausta vai pitääkö maksaa maltaita yksityiselle? Anteeksi tyhmyyteni, käytän tosi vähän terveyspalveluja hammaslääkäriä lukuunottamatta. Ap

Tk tuskin suostuu, joten mene yksityiselle.

Synlab ja Puhti laboratoirioita, jonne voi mennä ilman lääkärin lähetettä. Ei ole siten kovin kallis mittaus.

Siellä saat varmuudella sen koronankin, jos yhtään oma hyvinvointi kiinnostaa...!

Just joo, joku koko kansan kuppainen tk onkin turvallisempi paikka hysteerikolle. Puhdin kautta voi tilata, mutta Synlab näytteen ottaa. Tulos tulee nopeasti noin helpossa mittauksessa.

Vierailija
26/65 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista!! Ap

Vierailija
27/65 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön itse 150 mikrogrammaa päivässä, mutta sen lisäksi vielä K2-vitamiinia ja magnesiumia. Ajattelen, että ehkä ne vähentävät hyperkalsemian riskiä.

Vierailija
28/65 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin Tallinnan Synlabilla piti toukokuussa laittaa maski naamalle ja hieroa kädet käsidesillä ennen odotustiloihin menemistä. Itse ajattelin ottaa tulevalla talvikaudella 300-400 mikrogrammaa päivässä.

M47

Vierailija
29/65 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksista!! Ap

"Ravnskov: ”On erittäin vaikeaa kyseenalaistaa tällaisia yleisiä totuuksia. Eikä pidä unohtaa, että tutkijoiden on hyvin vaikeaa tulla esiin, ja sanoa, että se mihin on uskonut koko uransa ajan ja mistä on julkaissut runsaasti tutkimuksia, onkin itse asiassa aivan väärin."

Uffe sanoi. Ei sanonut sitä, et sun pitää itse osata laskea kaikki. Jos et syö rasvaa riittävästi, mihin se vitamiini liukenee?

Vierailija
30/65 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaarallista touhua!!! Porukka vetää suuria määriä vitamiinilisiä ilman että tietävät onko heillä edes puutoksia?! No, jos haluaa pilata maksan, luuston, hermoston jne. niin mikäs siinä. Ei liialliset määrät esim. deetä ja beetä ala heti tuhojaan tehdä. Mutta ajan kanssa kyllä! Valitettavasti sitten ollaankin jo pahoissa ongelmissa. Pitäs ymmärtää että jokaisella toimii kroppa vähän eri tavalla ja syödään, ulkoillaan toisin kuin naapurissa. Ja pitäs tietää myös muitakin arvoja verestä että pysyy kunnossa eikä johonkin vitamiini-hivenaineeseen tule esim. suurempaa laskua, nousua vain siksi kun syö liikaa jotain toista ainetta. Ne kun toimivat usein pareina. Eipä mulla muuta sanottavaa ole.

Vierailija
31/65 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä merkitystä sillä on, mistä D-vitamiini on yehty? Kaupassa purkin päällä luki, että lampaan villan lanoliinista. Yäk.

Mulla on ollut lampaita vuosikymmeniä sitten ja tein siitä hahtuvasta lapsilleni nutut ja villahousut. Se villa tosiaan oli aika rasvaista, mut myös likaista, yäk tosiaan:-D

MUTTA samaan aikaan kävin lammaskurssia ja siellä kerrottiin method Bioclip

No, silloin sille naureskeltiin, mut tajusin, et on se keritseminen kauheen hankalaa, kun ensin pitää saada se pässi(ei ollut meillä muita kuin uuhia) istumaan, et saa rauhassa leikata villat nahkaa myöten pois, eikä mun sitä itse tarvinnut tehdä, koska mies osasi entuudestaan käyttää konetta, jolla lehmien utareista ajellaan karvat...

No, m a a i l m a l l a niille lampaille ruutataan hormonia, joka pudottaa sen villan irti 4 viikon kuluttua siitä annoksesta - Booclip-menetelmässä lampaalle puetaan verkkotakki päälle:-).

Tietysti sitä valmistetta jää aina siihen lampaanrasvaankin, mutta kun se ON ihmisperäistä valmistetta, ei siitä kai lampaalle muuta haittaa ole, kuin paljas iho (australian kuumuusdessa, epäilen vähän...) - ihmiselle VOI olla, mut ei sitä kukaan tiennyt kertoa tuolloin. Verkkotakista keräävät sitten sen villan pestäväksi ja siitä se lanoliini tehdään. YÄK niille pesuaineille ainakin:-D

Vierailija
32/65 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin Tallinnan Synlabilla piti toukokuussa laittaa maski naamalle ja hieroa kädet käsidesillä ennen odotustiloihin menemistä. Itse ajattelin ottaa tulevalla talvikaudella 300-400 mikrogrammaa päivässä.

M47

Juu, en mene koskaan mittauksiin, koska tiedän, etten niitä lisiäkään aio ottaa. Onneksi tässä on saanut olla terveenä pian 10 vuotta, mutta en aio rasittaa tuota hienoa systeemiä yhtään millään mittauksilla. Maissiöljyä en sietäisi missään muodossa ja sitähän on niissä valmisteissa - ainakin siinä mitä Valio käyttää. Mahakipu on hyvä merkki siitä, ettei yhtään enää! Jäkälää en söisi missään tapauksessa ja ja... !

Vierailija
33/65 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

ottaa 100 yksikköä päivässä muutaman kuukauden ja kun käy testissä niin arvo on n. 100

Rautalankamallin mukaan.

Vierailija
34/65 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla D-vitamiinin lähtötaso oli 14. Söin vuoden verran 100 umg/pv. Uusintamittauksessa D-vitamiinitaso oli 51 eli ei vieläkään kovin hyvä. Kannattaa siis mittauttaa, jotta tietää miten oma elimistö D-vitamiinia käyttää.

Vierailija
35/65 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla D-vitamiinin lähtötaso oli 14. Söin vuoden verran 100 umg/pv. Uusintamittauksessa D-vitamiinitaso oli 51 eli ei vieläkään kovin hyvä. Kannattaa siis mittauttaa, jotta tietää miten oma elimistö D-vitamiinia käyttää.

Siis 100 mikrogramma/pv. Pahoittelut typosta.

Vierailija
36/65 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaus suomalaisesta d-vitamiinitutkimuksesta viime vuodelta.

"D-vitamiinin tarve näyttäisi olevan yksilöllistä. Eräässä tutkimuksessa, jossa olin mukana, annoimme 71 vapaaehtoiselle koehenkilölle yhden satakertaisen päiväannoksen D-vitamiinia, siis 2 000 mikrogrammaa. Sen jälkeen mitattiin, kuinka paljon kunkin koehenkilön veren D-vitamiinitasot nousivat kuukauden aikana. Osoittautui, että koehenkilön keho sääteli itse, minkä verran se päästää rasvakudokseen ja maksaan varastoitunutta D-vitamiinia vereen. Jokaisella koehenkilöllä D-vitamiinin taso asettui omalle henkilökohtaiselle optimitasolle."

D-vitamiinin vaje näyttäisi olevan riskinä suurempi kuin vitamiinin liikasaanti.

Tämän tutkimuksen perusteella yhdelle tarpeellinen D-vitamiinin määrä on siten erilainen kuin toisella. "Jokaisen voisi siksi olla hyvä määrityttää oma D-vitamiinitasonsa ainakin kerran laboratoriotestein."

Vierailija
37/65 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse vedän kyllä vain 25 mikrogramman nappia ja hyvin riittää. Tosin pidän huolen myös ravintopuolesta eli silakka/silli, plus maito jne. ovat kohtuullisen helppoja ja edullisia ratkaisuja. Vähän luulen, että monella on tämä ravinto se isompi ongelma.

Vierailija
38/65 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksiköhän Trumpillekin antavat nyt d-vitamiinia?

Varastot ovat kesän jälkeen täynnä varmaan hänelläkin!

Vierailija
39/65 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole liikaa. D-vitamiinia käytetään esim. Hortonin hoitoon. Täällä menee 250 mikrogrammaa päivittäin ja lisäksi k-vitamiini, nämä siis hortonin hoitoon. Ulkomailta tilattu, yksi pilleri tämän vahvuinen.

Vierailija
40/65 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syönyt n. kolme vuotta 150mikrog päivässä ja mittauksessa veriarvo oli 125.

En juo maitoa, enkä käytä levitteitä, noissa kai sitä eniten on lisättynä?

Mutta tosiaan synlabissa saa mitattua ilman lähetteitä ihan mitä mieleen juolahtaa.