Kotihoidontuki vaarassa
Hallitus aikoo poistaa kotihoidontuen 2v. alken, mikäli perheen isä ei kykene jäämään kotiin hoitamaan lasta. Päätös asiasta tehdään tällä viikolla. Mitä se tarkoittaisi teidän perheellenne?
Kommentit (28)
Eikö siitä saa mitään "anteeksi", että isä olisi kotona vanhempainvapaalla? Meille se on ainoa mahdollisuus, sillä tuloeromme ovat liiiian suuret (ja näin toimittiin myös esikoisen kanssa). Että ihan hoitovapaalla on pakko olla, että saa hoitaa lasta kolmevuotiaaksi kotona?
Tietäisi lisää töitä kun 2-vuotiaita olisi tulossa lisää hoitoon ja täällä noin pienet on aina perhepäivähoidossa jos eivät tarvitse vuorohoitoa.
t. php
Näin meilläkin on. Isä ei voi jäädä kotiin. Emme selviäisi mitenkään.Jako menee 13kk toiselle ja 13 kk toiselle vanhemmalle. Käytännässä kyse on leikkauksesta, josta kukaan ei hyödy. Käytännössä jo nyt perheet, joissa äidin tulotaso on suurempi, isä usein jää kotiin.Ja mitä tapahtuu päiväkodeissa kun niihin tuodaan tuhansia uusia lapsia (jonkun skenaarioissa jopa 24 000 uutta lasta)- kaikki kärsivät.
Siis eikö vieläkään tämän "tiedon" lähdettä? Aloittaja keksii ihan omia juttujaan.
Jos isä ei voi jäädä kotiin? No monessako perheessä muka voi? Se isä kun sattuu olemaan monessa perheessä kovatuloisempi....täyttä paskaahan tää kaikki on! Vittu kun niillä oli tarkoituskin leikata kotihoidontukea jo alusta asti, tää " isä jää kotiin" on ollut alusta saakka pelkkää helvetin silmänlumetta. Aika ovelasti tehty. Joo...ja meillä lapset ovat jo sen ikäisiä, että hoidossa ovat ja lisää meille ei tule, joten tää ei kosketa meidän perhettä enää. Ihan vaan periaatteesta vituttaa tällainen kusetus. Tuo ajojahti kotihoidontuen leikkaamiseen tavalla tai toisella on ollut jo pitkään tapetilla ja nythän niillä on syy! Eihän sitä tarvita, jos ei isä pysty jäämään kotiin sen toisen puolikkaan ajaksi.
Ei mitään. Meillä on 1 lapsi ja toinen tulossa, mahdollisesti kolmaskin halutaan. Minä olin esikoisesta kotona 1v10kk ja mies reilun vuoden, kakkosesta ollaan varmaan 1.5 ja 1.5v ja mahdollisesta kolmosesta sama.
Jos mies ei jostain syystä jäisi kotiin niin olisin itse varmaan reilun 2v kotona ja sitten lapsi hoitoon.
Ja meillä oli esikoisen kanssa tilanne, jossa molemmilla oli hyvin pieni palkka, ja pystyimme molemmat olemaan kotona. Kakkosen kanssa tulee olemaan tilanne, jossa molemmilla vähän yli keskipalkka, mutta isompi asuntolaina. Laskujemme mukaan pystymme olemaan molemmat jälleen yli vuoden kotona. Mahdollisen kolmosen kanssa tulee todennäköisesti olemaan tilanne, jossa miehellä on selvästi isompi palkka kuin minulla. Silti emme millään laskuilla pääse siihen tulokseen, että mies ei voisi jäädä kotiin. Ehkä laskemme jotenkin väärin.
Ei vaikuta meihin. Olen aloittamassa työt tammikuussa kun kuopus on 2v 2kk ja enempää lapsia meille ei tule. En missään tapauksessa olisi kolmea vuotta kotona eikä isäkään. Meidän parivuotias on kyllä niin sosiaalinen, että varmasti tykkää olla hoidossa.
Niin, siltä vaikuttaa. Lasten etua ei ole tutkittu tai haluttu tutkia. MLL muistutti hallitusta tästä selvityksessään, en silti usko että aikovat tutkia- tulokset eivät ole sitä haluttaisiin kuulla.Lasten etua tämä esitys ei aja!