Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tarkoittaako se, jos on hidas oppilas, että olisi myös tyhmempi? Vai mistä hitaus kertoo?

Vierailija
23.09.2020 |

Voisiko joku selittää?

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarkoita tyhmyyttä tai tuolla aikaisemmin epäiltyä autismia. Monella opettamallani luokalla se hitain tekijä on monesti se huolellisin ja saa kokeesta parhaat pisteet. 

Samaa mieltä. Älykäs oppii kyllä nopeasti, mutta on useimmiten temperamentiltaan hidas ja introvertti. Lahjakkaimmat tuntemani ihmiset ovat älykkäitä matemaattisesti ja tekemisissään tuskastuttavan hitaita, puhekin usein hidasta. Silti he tajuavat sellaisia vaikeita ja monimutkaisia asioita esimerkiksi fysiikassa ja matematiikassa, joista keskinkertaisuudet eivät ymmärrä mitään. Eli älyä ja temperamenttia ei pidä sekoittaa. Usein nopeapuheiset ja nopeat tekijät ovat keskinkertaisia mitä tulee oikeasti vaikeiden asioiden ja ongelmien ratkaisemiseen ja ymmärtämiseen.

Vierailija
22/29 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei läheskään aina tarkoita tyhmyyttä. Esim. Monet teknillisillä tai matemaattisilla aloilla pitkälle edenneet korkean ÄO:n henkilöt saattaa vaikuttaa sosiaalisissa tilanteissa hitailta.

Juuri näin. Ovat myös hitaita tekijöitä monesti esimerkiksi kirjoittamisessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eri ihmisillä on erilainen prosessi. Itse olen sellainen että minun täytyy visualisoida asia päässäni oppiakseni.

Vierailija
24/29 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ADD eli keskittymisen vaikeus ilman ylivilkkautta aiheuttaa myös "hitautta". Tämmöisellä oppilaalla jää ikään kuin näytönsäästäjä päälle vähän väliä. Hän ei hoksaa ottaa työvälineitä esille eikä pysy muun ryhmän mukana muissakaan touhuissa, kun kaikki on tahmeaa ja äärettömän hidasta. Jos aikuinen ei ole vieressä pitämässä kiinni opiskeltavassa asiassa, voi ADD unohtua katselemaan ikkunasta ulos tai vain tuijottamaan eteensä. Tekemisen punainen lanka katkeaa myös helposti: ADD saattaa kesken tehtävän alkaakin toimia ihan toisella tapaa, hyppiä tehtävien yli tai unohtaa virkkeistä kokonaisia sanoja, kun ajatus katkeaa.

Avun saanti voi olla pitkässä puussa, kun tällainen oppilas ei häiriköi, eikä näin ollen ole akuutti tapaus. Hänen oma oppimisensa vain hidastuu ja vaikeutuu vuosi vuodelta.

Miksi hidastuu ja vaikeutuu entisestään?

Oppiminen hidastuu ja vaikeutuu siksi, koska tällainen oppilas saa tehtyä koulussa aina vain osan suunnitelluista tehtävistä. Esim. matikassa soveltavat tehtävät jäävät tekemättä, kun koko tunti menee perustehtävistä selviytymiseen. Alunperin hänellä ei ehkä ole ollut erityisesti matemaattisia haasteita, mutta koska hän tekee koko ajan vähemmän kuin muut, kuilu toisiin oppilaisiin kasvaa myös tiedollisesti väistämättä.

Toinen tärkeä oppimista estävä tekijä on itsetunto ja minäkuva oppijana. ADD hoksaa kyllä, että hänelle kaikki on vaikeampaa ja hän on aina muita jäljessä. Ilman tukea ja nimeä näille haasteille hän saattaa itse ajatella olevansa vain tyhmä ja hidas. Näinhän ei ole, vaan ADD on ADHD:n tavoin neurologisesti ihan eri taajuudella pään sisäisen myrskynsä kanssa "tavallisiin" oppilaisiin verrattuna.

Apua, lapsellani on varmaankin tämä! Miten nuori pääsisi selvittämään, että onko hänellä ADD?

Vierailija
25/29 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
26/29 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ADD eli keskittymisen vaikeus ilman ylivilkkautta aiheuttaa myös "hitautta". Tämmöisellä oppilaalla jää ikään kuin näytönsäästäjä päälle vähän väliä. Hän ei hoksaa ottaa työvälineitä esille eikä pysy muun ryhmän mukana muissakaan touhuissa, kun kaikki on tahmeaa ja äärettömän hidasta. Jos aikuinen ei ole vieressä pitämässä kiinni opiskeltavassa asiassa, voi ADD unohtua katselemaan ikkunasta ulos tai vain tuijottamaan eteensä. Tekemisen punainen lanka katkeaa myös helposti: ADD saattaa kesken tehtävän alkaakin toimia ihan toisella tapaa, hyppiä tehtävien yli tai unohtaa virkkeistä kokonaisia sanoja, kun ajatus katkeaa.

Avun saanti voi olla pitkässä puussa, kun tällainen oppilas ei häiriköi, eikä näin ollen ole akuutti tapaus. Hänen oma oppimisensa vain hidastuu ja vaikeutuu vuosi vuodelta.

Miksi hidastuu ja vaikeutuu entisestään?

Oppiminen hidastuu ja vaikeutuu siksi, koska tällainen oppilas saa tehtyä koulussa aina vain osan suunnitelluista tehtävistä. Esim. matikassa soveltavat tehtävät jäävät tekemättä, kun koko tunti menee perustehtävistä selviytymiseen. Alunperin hänellä ei ehkä ole ollut erityisesti matemaattisia haasteita, mutta koska hän tekee koko ajan vähemmän kuin muut, kuilu toisiin oppilaisiin kasvaa myös tiedollisesti väistämättä.

Toinen tärkeä oppimista estävä tekijä on itsetunto ja minäkuva oppijana. ADD hoksaa kyllä, että hänelle kaikki on vaikeampaa ja hän on aina muita jäljessä. Ilman tukea ja nimeä näille haasteille hän saattaa itse ajatella olevansa vain tyhmä ja hidas. Näinhän ei ole, vaan ADD on ADHD:n tavoin neurologisesti ihan eri taajuudella pään sisäisen myrskynsä kanssa "tavallisiin" oppilaisiin verrattuna.

Mä niin tunnistan itseni tästä! Mulla ei ole diagnosoitu ADD mutta olin koulussa todella hidas ja syntynyt vielä kaiken lisäksi loppuvuodesta, kotona ei autettu läksyissä. Voitte kuvitella oppimisen tuskaa! Se että keskityin tunnilla tehtäviin vaati todella paljon. Sama kuin olisi pitänyt katsetta järven pinnalla kelluvassa kohdissa kokoajan. Jos et keskittynyt, ajatukset harhaili ja muut olivat jo tehneet tehtävät. En pystynyt keskittymään ellei ollut täysin rauhallista. Olen harjoitellut keskittymistä aikuisiällä mutta energiaa se vie. Tyhmä olokin on kun en vain heti tajua kun ajatukset viheltää jossain muualla. Mutta jännä juttu että jo yksi olut tekee keskittymisestä helpompaa ( en juo ) nuorempana kylläkin. Se voisi selittää adhd ja ADD potilaiden alkoholinkäytön.

Vierailija
27/29 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsellani todettiin ysiluokalla kielellinen erityisvaikeus.

Adhd yms tutkimukset koulupsykologi teki, mutta yhtäläisyyksiä niihin ei ollut.

Nuori oppii asiat kuuntelemalla, mutta on todella hidas tekijä.

Esim. Matematiikassa muut tekivät vihkoon tehtävät ja hän sai tehdä kirjaan. Kokeet sai jatkaa seuraavan välitunnin ajan, kun 45 min ei riittänyt.

Koulun käynti helpottui huomattavasti, kun saa valmiit muistiinpanot opettajalta.

Nuori on erittäin hyvä kemiassa ja matematiikassa.

Joten en sitä hidasta aina tyhmäksi sanoisi.

Vierailija
28/29 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakaan minun tuttavapiirissäni hitaus ja nopeus eivät tunnu korreloivan älykkyyden tai tyhmyyden kanssa. Kai se on jokin hermostollinen juttu, että jotkut vain toimivat hitaammin tai nopeammin. Usein hitaat kyllä saavat parempaa jälkeä aikaan kuin nopeat, mikä on ymmärrettävää koska he käyttävät enemmän aikaakin.

29/29 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hidas oppilas oppii hitaammin. Ei se välttämättä "tyhmyydestä" eli tavallista alhaisemmasta älykkyysosamäärästä kerro.

On ihmisiä, jotka aikarajoitetussa älykkyystestissä pärjäävät tavallista huonommin, mutta ilman aikarajaa pärjäävät siinä tavallista paremmin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kaksi