Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Paljonko joulu maksaa?

Vierailija
26.11.2013 |

Minkä verran käytätte tänä vuonna jouluun rahaa? Ja minkä kokoisella perheellä/porukalla sitä vietätte?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat elossa molemmilla+2 teiniä. Lahjoihin ja "extraan" menee ehkä noin tonni. Toisillemme ostamme jotain pientä ja pesoonallista.

Vierailija
2/23 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän mennessä on mennyt joulukortteihin noin 45 euroa (postimerkit ostamatta) - mutta niistä osa menee asiakkailleni ja siiksi firman piikkiin (Olen freelanceri)

- lahjoihin on mennyt jo 440 euroa, mutta ne ovat sellaisia asioita, joita olisimme ostaneet muutenkin, laitan ne vain joulupakettiin

- lahjoihin menee vielä noin 500 euroa

- ruokiin, herkkuihin jne. menee arviolta 350 euroa
- kukkiin menee arviolta 50 euroa

- kuusi maksaa noin 40 euroa

- kynttilöitä olen jo ostanut noin 40 eurolla (parafiinikynttilöitä) ja lisää ostan varmaan myös 40 eurolla (en polta halpiskynttilöitä turvallisuussyistä)

Meitä on 5 aikuista (lapsemme ovat jo nuoria aikuisia)  ja yksi vauva + Tapaninpäivänä lähisukulaisia 5 henkeä - ja ostan myös osalle heistä lahjat + kummilapsille lahoja.

Ai juu, joulusiivous maksaa noin 40 euroa, kun laskee kotitalousvähennyksen siitä pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

9 unohti vielä juomat: viiniin ja glögiin menee noin satanen.

Vierailija
4/23 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kolahtanut. Kulutushysteria on sitä että ostetan tarpeettomia tavaroita ihmisille, joille ei edes haluta antaa lahjoja. Minä haluan antaa tarpeellisia tavaroita ihmisille joita rakastan. Olen lisäksi yh joten mietin tarkkaan muutenkin mitä tarvitaan ja myös sen, voiko jonkun tavaran hankkia käytettynä.

Vierailija
5/23 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 11:12"]

Ei kolahtanut. Kulutushysteria on sitä että ostetan tarpeettomia tavaroita ihmisille, joille ei edes haluta antaa lahjoja. Minä haluan antaa tarpeellisia tavaroita ihmisille joita rakastan. Olen lisäksi yh joten mietin tarkkaan muutenkin mitä tarvitaan ja myös sen, voiko jonkun tavaran hankkia käytettynä.

[/quote]

Ja lainaamassasi kommentissa niitä annettiin ihmisille joille ei oikeasti haluaisi antaa?

Vierailija
6/23 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 10:58"]

Että mä vihaan tota "taisi kolahtaa" mitä sillä tarkoitat?

[/quote]

Kops ja auts. xD

Vierailija
7/23 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole koskaan tullut laskettua, aina on rahat riittäneet kustannuksiin.

Vierailija
8/23 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään kutsuisi perheemme joulua kulutushysteriaksi, vaikka rahaa palaa varmaan n. 1500 -2000 euroa kaikkinensa.

Esim juuri ostin (tarpeeseen) miehelle netanttilasta (sain halvalla, kaikki -30%) pitkiä kalsareita, kalsareita, sukkia, hanskoja, t-paitoja ja yhdet collegehousut, koululaiselle kolmet ulkohousut (toppahousuja) hanskoja, hattuja, yö-puku, aamutakki sekä sitten joulukuusen jalan (entinen risa), lahjasäkin, pari jouluvaloa (mm kuusenkynttilät, edelliset risat), pari joulukuusen koristetta, anopille lämmin hattu ja hanskat (tarpeeseen), joulusuklaata miehelle ja opettajille ja tarhaan, meni yhteensä n. 240 euroa (kaikki -30 %). Lapsi ja mies tarvitsee vaatetta, ja näin joulunalla ostetaan ne pukinkonttiin samantein.

Lisäksi menee jouluruokiin n. 150 euroa, juomiin ja suklaisiin yms herkkuihin n. 100 euroa. Ostimme myös perheen yhteiseksi joululahjaksi I Pad 3, ja siihen suojakuori, suojakalvo, ja laukku meni n. 800 euroa yhteensä. Lapsille leluja (kauko-ohjattava auto, lumipotkukelkka, käytetyt luistimet, legopaketti) jne. Lapset saa pari kallista lahjaa, ja sitten pikku lahjoja muutama.

Sitten on vielä kuusen hankinta, joulukortit ja postimerkit (menee n. yht. 130 euroa) Rahaa vaan palaa helposti jouluna.  Mutta käytetään tarjoukset ja etukupongin hyväksi. Ja tekniikka ostetaan halvimmalla verkosta...

Vierailija
9/23 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miten jotkut "selviää" joulusta siis tosi halvalla. Koko joulubudjetti siis jotain 200-300 euroa (ymmärrän kyllä opiskelijat, köyhät, yh:t jne) mutta noin muuten.

Kuusi maksaa (kaupungissa n. 30-70 euroa), joulukortit ja postimerkit maksaa (riippuu miten halpoja ostaa/tekee ja kuinka paljon lähettää, mutta helposti saa palamaan esim. 40-50 euroa). Joulukukat (esim pari hyasinttia, amaryllis, hautaan vietävät esim. kranssit ja kynttilät) helposti maksaa n. 30 euroa, sitten jouluruuat (kinkku, alkuruuat, jälkiruuat ) helposti n. 100-200, ja sitten vielä joulujuomat (glögi, pieni kirkas pullo glögiin tujuiksi, pari viinipulloa,  parit oluet saunaan, helposti n. 60 euroa), sitten vielä lahjat esim kahdelle lapselle, mummeille ja vaareille, kummilapsille, opettajalle, tarhaan niin vaikka ostaisi vain kympillä (kouluun/tarhaan) tai kahdella (mummeille, vaareille) niin helposti saa palamaan 100 - 150 euroa (mukana siis molemmat mummit, vaarit, opettaja, lastenhoitajat tarhassa pari, kummilapsi), sitten lahja vielä miehelle (esim. kirja, suklaata, uusi kello/kravatti/hanskat, kalsareita, sukkia) helposti 100-300 riippuen miten kallista ja paljon ostetaan, kahdelle lapselle lahjat helposti yht. 300-400 euroa (sisältää vaatetta, ulkovaatetta, ja pari kallista lahjaa, ja muutama halvempi lahja) niin yhteensä nämä tekevät n. 1000 euroa... Sitten on vielä lahjapaperit, kynttilät, pari jouluvaloa/joulukoristetta, teippiä niin ei meinaa tuo 1000 euroa riittää.

Perheellisellä ainakin pitää olla aika köyhä joulu, jos meinaa sen viettää siis 200 eurolla kaikkinensa. Ja kaupungissa esim. havukranssien itseteko ei oikein ole mahdollista. Ja joulukorttien tekeminen itse on kalliimpaa kuin ostaa halpiskortteja jne.

Vierailija
10/23 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

uppista

Vierailija
11/23 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

16: Ihan helposti.

Emme lähetä kortteja, emme osta komeroiden täytteeksi koristeita tai hanki erityisiä joulukukkia. Meidän joulumme muodostuu ihan eri asioista kuin krääsästä. Kuustakaan emme ole koskaan jaksaneet ottaa vaivoiksemme: voimme ihastella koristeltuja kuusia eri puolilla kaupunkia ja ystäviemme luona. Syömme jouluaterian keskenämme ja kyläilemme joulupäivänä ja tapanina, joten mitään kestityskuluja ei tule. Arvostamme hyvää ruokaa, eikä jouluateria maksa sen enempää kuin tavallinenkaan pyhäateria. Baarikaapissakin on aina juotavaa. 

Olemme molemmat jouluihmisiä ja nautimme suuresti joulun rauhallisesta tunnelmasta. Meillä on omat rakkaat perinteemme, jotka eivät vaadi paljon rahaa tai suureellisia järjestelyjä. Kauhistuttaa tuollaiset monen tuhannen euron summat. -3

Vierailija
12/23 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulu Thaimaassa kolmelle aikuiselle 6000 euroa matkat ja majoitus. Paikan päällä menee vielä ehkä tonni. Mutta ei ole stressiä! Siitä olen valmis maksamaankin.

Vierailija
13/23 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulu ilman joulukortteja, joulukuusta, joulukukkia, lahjoja on kyllä aika köyhää.

Ehkä kaden aikuisen ihmisen jouluna ok, mutta ei lapsiperheessä; joulupukki puuttuu, joulukuusi puuttuu, lahjat puuttuvat, ei koristeltu kotia jouluiseksi, ei kynttilöiden loistoa, ei jouluherkkuja (suklaata, pähkinöitä, glögiä). Miksi Suomessa pidetään kulutushysteriana sitä, että koti koristellaan (sillä "krääsällä"), ja pahelliset tuhlurit ostavat jopa joulukuusen, ja hankkivat lahjoja.

Itse koin lapsuuteni joulut juuri tällaisessa hengessä; ei ollut joulukuusta, lahjoiksi saatiin alelaarista hankitut valokuvakansiot (vaikka meillä lapsilla ei ollut edes kameraa) ja divarista eurolla hankitut pari kirjaa, äidin kutomat sukat (ne oli kivat). Ei tullut joulupukkia, vanhemmat eivät ostaneet mitään toisilleen. Kiva joulu. Muistan vieläkin, kuinka olin kateellinen kavereilleni, joitka saivat vaikka mitä, heillä oli käynyt oikea joulupukki, ja saivat kortteja kaikilta sukulaisiltaan ja tuttaviltaan.

Ja korostaisin vielä sitä, että meillä ei oltu köyhiä, vaan itse asiassa olimme varakkaimpia perheitä mitä sillä alueella (tavallinen asuinalue) oli... Isäni oli hyväpalkkainen johtaja. Mutta meillä "köyhäily" johtui siitä, että isäni inhoaa joulua, joten protestiksi sitten meillä joulua vietettiin pakollisessa minimissään, ja isä sai sitten kitsauttaan taas kasvatella pankkitiliään, ja olla innoissaan miten vähällä tänäkän jouluna rahallisesti päästiin.. Enkä olisi odottanut mitään kulutusjuhlaa, vaan edes vähän sellaista joulun tunnelmointia, olisi edes ollut joulukuusi, ja ne toivomani pari lahjaa  (mitkä eivät olleet kallita ostaa).  Päätin lapsena, että kun kerran kasvan aikuiseksi, minä vietän joulua ja aion nauttia siitä ja tunnelmoida kunnolla, ja ostaa lahjoja omille lapsilleni!

Vierailija
14/23 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Av:laistenhan ihanne joulu on budjetissa 100 euroa maksimissaan. Lapset saavat itsekudotut joulusukat, ja kirjan. Sitten loput lahjat saadaan sukulaisilta, ja kuusi omalta tontilta samoin kuusenhavut haudoille. Itse tehdään kaikki joulukoristeet ja leivotaan ja paistetaan itse kaikki, samoin jouluolut valmistetaan itse (kotikalja), ja kynttilätkin valetaan Pirkko-Liisan kynttilänvalukurssilla kirkonkylillä.

Vierailija
15/23 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 19:59"]

Joulu ilman joulukortteja, joulukuusta, joulukukkia, lahjoja on kyllä aika köyhää.

[/quote]

Kyllä me lahjoja ostamme ja annamme. Se onkin joulun parhaita puolia. Noita muita asioita emme millään tavalla kaipaa. Korttien lähettäminen tai saaminen ei  tuota mitään erityistä iloa (aikaisemmin lähinnä stressiä), oma kuusi on kaupungissa täysin tarpeeton ja mitään kukkia ei ollut edes lapsuudenkodissani. Meillä on kummallakin ollut lapsuudessamme runsaat ja jopa yltäkylläiset joulut, joten emme koe tarvetta kompensoida kokemuksiamme kuluttamisella. Tunnelmointi onnistuu ilman materiaakin, ja on ollut hauskaa rakentaa omat ja taatusti omannäköiset jouluperinteet. -3

Vierailija
16/23 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokiin menee noin 300e ja lahjoihin 450e (kahdelle lapselle sekä yhdet paketit kolmelle aikuiselle).

Meitä tulee jouluna olemaan yhteensä seitsemän ihmistä (neljä aikuista ja kolme lasta).

Vierailija
17/23 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut kasvatti kansaneläkkeellä oleva mummo, samasa talodessa asui myös tätini poikansa kanssa. Elämä oli aika niukkaa kuten 60-luvulla muillakin mutta ne joulut! Kuusi, kynttilöitä, leipomista, askartelua, joululauluja, koristeita, salaisuuksia! Ja lahjoja, paljon lahjoja. Meillä satsattiin jouluun ja niin teen minäkin omien lasteni kanssa. Aina samat rutiinit, leipomiset, joulukirkko, sauna, kuusi ja lahjoja, paljon lahjoja. Ja koska meitä on monta ja kaikki tekevät tai ostavat kaikille lahjoja, niitä on paljon. Niukimmillaan olen ostanut lahjoja 700 eurolla, tänä vuonna summa on 1500 josta 500 menee esikoiselle rahana työvälineen hankintaan.

Vierailija
18/23 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä sitä olla niinkään budjetoitu. Ruokiin on tällä hetkellä mennyt noin 250€ ja saman verran menee vielä. Lahjoihin mennyt ja menee noin 3000€.

Oman perheen kesken vietämme joulua. Lahjoja puolisolle, 4 lasta, 3 muuta aikuista,

Jouluna meitä on koossa 4 aikuista ja 2 lasta.

Vierailija
19/23 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä 200 euroa lähipiirin lahjoihin. Emme syö jouluna sen enempää kuin tavallisestikaan, enkä keksi muita joulukuluja. Vietämme joulun kahdestaan, mutta käymme molempien vanhempien luona lounaalla jossakin vaiheessa välipäiviä. Edulliseksi tulee joulu, ei kulutushysteriasta tietoakaan.

Vierailija
20/23 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi vaikea arvioida.

Lahjoja ostetaan muutamalla satasella lähipiirille, lapsen lahjoihin menee ehkä noin reilu satanen. Yksi muutaman satasen osto on vielä auki, se olisi lahja koko perheelle.

Kuuseen menee muutama kymppi. Ruokaa pitäisi ostaa muutenkin, mutta tietysti jouluna tulee ostettua vähän enemmän ja kalliimpaa kuin muuten, esim, graavikaloja, mätiä, pateeta yms. Kinkut ja laatikot on aika halpoja, kun ne itse tekee.

Kynttilöitä ostan jonkun verran, mutta niitä poltellaan muutenkin kuin vain jouluna. Koristeita saatan jotain pientä ostaa, mutta tosi maltillisesti, rahaa ei niihin juurikaan kulu.

Muita suoraan joulusta aiheutuvia kuluja ei oikein tule mieleen. Eli joitakin satasia menee, alle tonnilla kuitenkin pärjätään hyvin. Ja ei mitenkään erityisesti pihistellä, se ostetaan, mitä koetaan tarpeelliseksi.