Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tekisin ihan mielelläni siivoustyötä, mutta siksi en tee koska muut ihmiset aina katsoo siivoojaa...

Vierailija
23.09.2020 |

...kuin jotain säälittävää raukkaa/halpaa makkaraa. Jotkut yrittää "lohduttaa" tulemalla kertomaan että "hei, sinä SIISTIJÄ teet tosi tärkeää työtä kiitos". Suurin osa jättää täysin huomioimatta, osa katsoo vaan rumasti nenän vartta pitkin, jotkut kettuilee tahallaan, jotkut on säälistä mukavia. Jos yhtään muita ihmisiä ei pitäisi kohdata, niin ei haittaisi tehdä kyseistä työtä. Jos ihan rauhassa saisi yksin tehdä.

Kommentit (60)

Vierailija
41/60 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi siivooja on jotenkin sellainen ammatti jota pitäisi aina arvostaa niin paljon ylitse kaikkien muiden? En ymmärrä miksi jatkuvasti korostetaan aina että juuri he ovat niin tärkeitä, syylistetään muita siitä ettei siivoojia arvosteta tarpeeksi, siivoojat sitä ja tätä. Suomi on täynnä ammatteja joissa työolosuhteet ovat rankat ja palkka aivan naurettavan surkea verrattuna vaatimustasoon. Ihan samalla tavalla rekkakuskeja, lähihoitajia, sairaanhoitajia, bussikuskeja jne. katsotaan alaspäin yhteiskunnasssa eikä heitä todellakaan arvosteta. Mutta silti juuri siivoojat ovat ne jotka pitäisi arvostaa koska heidän, ja vain heidän työ on niin tärkeää, rankkaa ja kaikki muu on vähemmän tärkeää. Tämä ei varsinaisesti koske perustyöntekijää mutta siivousala on muutenkin niin täynnä k*settamista että minulle siivousyrittäjä on luultavasti kiinteistövälittäjän ohella kovimman p*skanjauhaajan maineessa.

Jos haluat rauhassa tehdä työtä omassa toimistossa niin sitten kannattaa vain uhrata usea vuosi koulutuksen hankkimiseen. Mutta et pääse silläkään helpommalla nimittäin on muillakin rankkaa kuin vain siivoojilla.

Yritä ensin käyttää julkista vessaa, jota ei ole pariin päivään siivottu ja huollettu, niin puhutaan sitten.

Vierailija
42/60 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se siivoja mitään arvostuken osoituksia tarvitse sen kummemmin kuin muutkaan.

Ei siivoja sellaisia ajattele työssään.

Siivous on hänelle vain työtä, samalla tavalla kuin muillekin on oma työnsä.

Kiire heillä näyttää aina olevan, juoksevat tukka putkella yhdestä paikasta toiseen paikkaan siivoamaan.

Eivät he häpeä työtään millaan tavalla, miksi niin tekisivät. Sehän on normaalia työtä, josta juoksee joko kuukausipalkka kuten julkisella puolella on, tai tuntipalkka yksityisen puolella.

Eivät he ehdi ajattelemaan jokapäiväisessä työssään että arvostaako joku heidän työtään vai halveeksiko sitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/60 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo sama ongelma minulla. Työ olisi ihan kivaa, mutta toimistoilla ja taloyhtiöissä on niin kusipäisiä asiakkaita että pilasivat koko homman. Aikuiset ihmiset ovat vieläkin ihan hiekkalaatikolla nokkimisjärjestelmineen. Yksikin ukko kävi aina kusemassa tahallaan niin että roiskeet oli pitkin lattioita (hänen työkaverinsakin olivat hiiltyneet tähän perseilyyn vihaisista viesteistä päätellen) ja jätti paskarantuja pönttöön. Parikymppiset toimistokottaraiset aukoivat päätä ja rappukäytävissä mummot juoksivat tärkeinä perässä valittamassa ja haastamassa riitaa. Lähiesimiehet laittavat liikaa töitä ja antavat liian vähän aikaa yhden kohteen siivoamiseen, jos sanot ettei jaksa tehdä enempää niin huudettiin ja lyötiin luuria korvaan.

Kiva ala kerrassaan ja lämpimät muistot jäi. Muuten itse työssä ei ollut mitään vikaa ja mielelläni siivoaisin, jos näitä ihmisiä ei tarvitsisi sietää.

Vierailija
44/60 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harha kuvitelmaa, joka johtuu täysin omasta suhtautumisestaan työhönsä. Jos olet siinä anteeksi pyyteleväisen oloinen, katse maassa ja olat lytyssä, niin ihminen kyllä vaistoaa sen ja käyttäytyy sen mukaan, kun kohtaisi surullisen ihmisen. Selkä suoraksi, katse kontakti silmiin ja anteeksi pyytelevä olemus veke. Teen nyt työni, anteeksi jos häiritsen mutta jos et väisty, ne paskat saa odottaa ensi kertaan.

Vierailija
45/60 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi siivooja on jotenkin sellainen ammatti jota pitäisi aina arvostaa niin paljon ylitse kaikkien muiden? En ymmärrä miksi jatkuvasti korostetaan aina että juuri he ovat niin tärkeitä, syylistetään muita siitä ettei siivoojia arvosteta tarpeeksi, siivoojat sitä ja tätä. Suomi on täynnä ammatteja joissa työolosuhteet ovat rankat ja palkka aivan naurettavan surkea verrattuna vaatimustasoon. Ihan samalla tavalla rekkakuskeja, lähihoitajia, sairaanhoitajia, bussikuskeja jne. katsotaan alaspäin yhteiskunnasssa eikä heitä todellakaan arvosteta. Mutta silti juuri siivoojat ovat ne jotka pitäisi arvostaa koska heidän, ja vain heidän työ on niin tärkeää, rankkaa ja kaikki muu on vähemmän tärkeää. Tämä ei varsinaisesti koske perustyöntekijää mutta siivousala on muutenkin niin täynnä k*settamista että minulle siivousyrittäjä on luultavasti kiinteistövälittäjän ohella kovimman p*skanjauhaajan maineessa.

Jos haluat rauhassa tehdä työtä omassa toimistossa niin sitten kannattaa vain uhrata usea vuosi koulutuksen hankkimiseen. Mutta et pääse silläkään helpommalla nimittäin on muillakin rankkaa kuin vain siivoojilla.

Ala on ollut vuosia tapetilla väärinkäytösten vuoksi (työehtosopimusten noudattamatta jättäminen, heikennykset) ja nyt on sankarinviittaa soviteltu harteille koronan myötä. Koirat haukkuvat, karavaani kulkee. Samaa virttä veisataan hoitajien kanssa, ei tässä mitään uutta ole. -7

Haluatko, että sinut leikataan tilassa jota ei ole siivottu edellisen potilaan jäljiltä?

Vierailija
46/60 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ala on ollut vuosia tapetilla väärinkäytösten vuoksi (työehtosopimusten noudattamatta jättäminen, heikennykset) ja nyt on sankarinviittaa soviteltu harteille koronan myötä. Koirat haukkuvat, karavaani kulkee. Samaa virttä veisataan hoitajien kanssa, ei tässä mitään uutta ole. -7

Haluatko, että sinut leikataan tilassa jota ei ole siivottu edellisen potilaan jäljiltä?

Mihin tämä nyt liittyi? Olen itsekin siivonnut niitä tiloja, ehdin olla sairaalassa 17 v. Varahenkilöstössä tuli kierrettyä.

Vierailija
47/60 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulta saatte arvostusta! Kunnioitan työtänne ja yritän omalta osaltani helpottaa sitä.

Minäkin kunnioitan sinun työtäsi ja yritän helpottaa sitä.

Vierailija
48/60 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, onkon paras, että teet ihan toisenlaisia töitä, jos olet tuolla asenteella olemassa.

Vierailija
49/60 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työskentelin pitkään siistijänä ja tarkoitus oli joskus perustaa oma yritys, hankin ihan koulutuksenkin ja kävin yrittäjyyskurssin. Olin työssäni hyvä, sain paljon kiitosta ja arvostusta.

Kas kummaa, kroppa sanoi itsensä irti, nykyään teen ihan muita hommia.

Arvostan siistijöitä ehkä taustani takia enemmän. Tällä hetkellä nykyisessä töissä minua ärsyttää se, että kollegat eivät ole huomaavinaan siistijöitä ja heitä tarvittaessa kollegat käskyttävät siistijöitä kuin orjia "tee tuo, hoida tuo" ilman mitään kiitosta. Minä sen sijaan heitän heille huomenet, heitän vähän läppää ja kohtelen heitä muutenkin vertaisinani. Viime jouluna jätin yhdelle siistijälle joulusuklaata :)

Vierailija
50/60 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän. Mutta itse kyllä tervehdin siivojaa ystävällisesti ja en osoita sillä sääliä. Arvostan heidän työtä. On joskus arvokkaampikin kuin "hienojen kontori-ihmisten" työ (jota myös itse teen). Olen itse joskus myös siivonnut mutta todennäköisesti suhtautuisin lähes samoin, vaikka itse en olisi tehnyt tätä koskaan.

Ehkä poikkeusellista(?), mutta älkää ajattelkaa, että jokainen ystävällinen tervehdys tai hymy on sääliä. Minä olen ainakin ihan aito. Surullista, jos muut ihmiset estävät siivojia arvostamasta omaa työtä.

PS. Itse en siivoessa traumoja saanut, en ajattellut tai tajunnut, että muut säälistä moikkaisivat. Enemmänkin taisin nähdä siinä hyvätahtoisuutta tai hyvää mieltä siitä, että paikat on kunnossa. ...Ooks mä kovin naiivi?

Vierailija
51/60 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei saa olla ilkeä, se on selvää.

Ei saa olla välinpitämätön, koska se on mitätöivää.

Ei saa olla ystävällinen, koska sitä ollaan vain säälistä... eli miten siivoojaan saa suhtautua?

Tervehdi. Sen ihmeellisempää suhtautumista ei tarvita. En minäkään suhtaudu sinuun mitenkään.

Vierailija
52/60 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kyllä arvostan kaikkia rehellisen työn tekijöitä. En kyllä käy kertomassa siistijälle, että hänen työnsä on arvokasta, kuten en muillekaan työntekijöille. Mutta ehkä he ovat luonteeltaan sellaisia että kehuvat herkästi.

Oletko varma, ettet tee omia tulkintoja? En väitä että välttämättä tekisit, onhan tuo täysin mahdollista että joku katsoo nenänvartta pitkin.

Olen huomannut että esim pk-seudulla on Oulun seutuun verrattuna kummallinen tarve jakaa ihmisiä johonkin luokkiin, jopa halveksua joitain ammatteja.

Eräs tuttavani jopa pohti voiko hänen parisuhteensa kestää kun toinen ei ole korkeakoulukoulutuksen tasoisessa työssä

Vierailija
53/60 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kyllä arvostan kaikkia rehellisen työn tekijöitä. En kyllä käy kertomassa siistijälle, että hänen työnsä on arvokasta, kuten en muillekaan työntekijöille. Mutta ehkä he ovat luonteeltaan sellaisia että kehuvat herkästi.

Oletko varma, ettet tee omia tulkintoja? En väitä että välttämättä tekisit, onhan tuo täysin mahdollista että joku katsoo nenänvartta pitkin.

Olen huomannut että esim pk-seudulla on Oulun seutuun verrattuna kummallinen tarve jakaa ihmisiä johonkin luokkiin, jopa halveksua joitain ammatteja.

Eräs tuttavani jopa pohti voiko hänen parisuhteensa kestää kun toinen ei ole korkeakoulukoulutuksen tasoisessa työssä

Olen itseasiassa huomannut täysin saman asian. Olen oululainen.

Pitäiskö ihan tehdä uusi keskustelu, kiinnostaa tietää onko tämä oikeasti joku ilmiö? Vai johtuuko ajan muutoksesta? Minä asuin Oulussa varmasti hieman erilaisena aikakautena kuin nykyinen

Vierailija
54/60 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse työskentelen hoitajana ja näin korona-aikana laitoshuoltajien työ on korostunut. Surkeeta on se, että vaikka heiltä on nyt vaadittu tehostettua siivoamista enemmän, ei lisää henkilökuntaa ole palkattu eikä sijaisia meinaa saada mistään. Palkkakaan ei ole huono näin, mutta tekijöitä ei vain tule. Ehkä tulisi, jos ala olisi arvostetumpi. Mutta sama ongelma meillä hoitajilla on, että tavallaan ollaan samassa veneessä ja ihan hyvässä hengessä tehdään hommia laitoshuoltajien kanssa.

Vierailija
55/60 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse työskentelen hoitajana ja näin korona-aikana laitoshuoltajien työ on korostunut. Surkeeta on se, että vaikka heiltä on nyt vaadittu tehostettua siivoamista enemmän, ei lisää henkilökuntaa ole palkattu eikä sijaisia meinaa saada mistään. Palkkakaan ei ole huono näin, mutta tekijöitä ei vain tule. Ehkä tulisi, jos ala olisi arvostetumpi. Mutta sama ongelma meillä hoitajilla on, että tavallaan ollaan samassa veneessä ja ihan hyvässä hengessä tehdään hommia laitoshuoltajien kanssa.

Kyllä se palkka on aika huono, oikeasti.

Vierailija
56/60 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika jännä kun tääkin homma on laitettu omaan kategoriaansa. Ennen jokapaikassa ne ketä siellä oli siivosi samalla kun teki omaa hommaansa.

Vierailija
57/60 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin palata takaisin siivojan ammattiin, koska ihmiset on aina katsonut minua hymyillen ja tullut juttelemaan. Oikeastaan oli mukavaa, kun työpari otti jutustelijan roolin niin minä sain siivota rauhassa ja kuunnella sivusta heidän juttujaan. Välillä piti jopa hoputtaa, ''ei sinulla ole aikaa kaikkien kanssa ystävystyä'' :) 

Yksi asiakas oli poikkeus (sadoista?), joka vain valitti, mutta niitä nyt löytyy joka työstä. 

Vierailija
58/60 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse arvostan kovasti työnsä hyvin tekevää siistijää. En osaa sitä osoittaa muuta kuin tervehtimällä ja vaihtamalla muutaman sanan, tekemällä tilaa ym, noukkimalla roskat jos ne tippuu roskiksen viereen tms. Joskus sanon, että ihanaa kun täällä on taas niin siistiä nyt, kun on siivottu. Onko nämä teot oikein, en tiedä.

Olisipa täällä kotikonttorillakin siistijä!!

Vierailija
59/60 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tervehtiminen koetaan säälin osoittamiseksi, niin sitten on kyllä todella vaikea miellyttää.

Vierailija
60/60 |
24.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo jos ei reagoi, ei ole huomaavinaan, jos on mukava, yrittää "lohduttaa", jos tervehtii, tekee sen säälistä. Miten meidän siis pitäisi olla??

AP:n varmaan kannattaa hakeutua muihin töihin, sillä ongelma on nyt se, ettei AP itse arvosta työtään.