Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Elatusmaksusta: Jos miehen nettopalkka on n. 3000 euroa kuussa,

Vierailija
25.11.2013 |

kuinka paljon hälle tullaan määräämään yhden lapsen elatusmaksuksi? Tai mitä kehtaisitte pyytää? Lapsi on 6-vuotias, ja äidille tulee yksinhuoltajuus.

Kommentit (83)

Vierailija
1/83 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

moni äiti luulee ,että miehen tehtävä on maksaa äidin tulevat baarireissut ja muut riennot, koska noista elatusmaksuista menee pieni osa itse lapseen, jos isälle voitaisiin näyttää toteen se ,että raha todellisuudessa menee lapselle niin asia olisin ihan eri. tuntuu sille, että kukaan teistä äideistä ei mieti tai halua miettiä sitä miltä isästä tuntuu kun kaikki viedään. lapsi, parisuhde, koti!!! ja vielä pitää maksaa tämän jälkeen!!!!

Vierailija
2/83 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 21:41"]

Noin 200€. Jos hoitaa esim. viikonloppuja, nämä tietysti vähentää ruokkoja

[/quote]

Elatusmaksu lasketaan suunnilleen näin: Otetaan lapsen kuukausittaiset kulut kuten ruoka, vaatteet, harrastukset jne. Sitten katsotaan lapsilisän suuruus yv-lisineen. Tämä vähennetään kuluista ja erotus tulee sitten jaettavaksi vanhempien kesken tulojen suhteessa. Ja kyseessä ovat siis lapsen kulut, eivät äidin "vapaailtojen lastenhoitajan palkka jne".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/83 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 22:47"]En minäkään mitään ylimääräistä rahaa saa "jaksamiseen" eikä kuulukaan saada, minä olen totaalisesti yksin kun mieheni kuoli.
[/quote]

Lesken eläkettä varmaan kuitenkin joten ole hiljaa.

Vierailija
4/83 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 22:07"]Ap:n tilannetta tuntematta, mutta miten helvetissä täällä on aina näitä persaukisia naisia, joilla ei ole tuloja sitten yhtään. Hakeudu herranen aika töihin! Tai kouluun vähintään... Sanoisin, että 300-350 Euroa/kk on hyvä ja se olisi aika järkevä summa noinkin hyvätuloiselta mieheltä. Muista kuitenkin, että sinullakin on elatusvastuu ja se tarkoittaa, että teet töitä niin kuin eksäsi ja muutkin aikuiset ihmiset.
[/quote]

Ai mitenkö? Oletko sä ihan vajaa? No, kun naisten pitää tukea miesten uraa maailman äärissä eivätkä itse voi siellä syystä tai toisesta työskennellä. Ja sit jo sellanen jännä juttu kun raskaus, synnytys ja vauvan hoito. Entä palkkaerot, soittaako kelloja...? Tässä alkuun muutama.

Vierailija
5/83 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 23:39"][quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 22:53"]

[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 22:47"]

En minäkään mitään ylimääräistä rahaa saa "jaksamiseen" eikä kuulukaan saada, minä olen totaalisesti yksin kun mieheni kuoli.

[/quote]

Olen pahoillani että sinulle on käynyt niin. Mutta minun mieheni ei ole kuollut, hän vain on päättänyt rikkoa lapsemme perheen ja samalla tuhota joko minun, hänen, tai meidän kaikkien elintason. Teillä molemmat olivat häviäjiä karmean tapahtuman takia, miksi meillä toisen vanehmman (+lapsen) pitäisi olla häviäjiä, kun voittajia voisimme olla kaikki?

-Ap

[/quote]

Ja mitäköhän SINUN elintasosi kuuluu ex-miehellesi? :D Mene töihin ja lopeta valitus! Lapsen elatus kuuluu myös äidille, miksiköhän se aina unohdetaan tällä palstalla.....

[/quote]

Voi kuule ei unohdeta. Usein äidit maksaa pienistä palkoistaan suhteessa paaaljon enemmän kuin isät mutta silti isältä ei saisi pyytää oikein mitään, outoa. Tiukassa tuntuu istuvan tuo ajatus exiä lypsävistä äideistä vaikka totuus on usein ihan toinen.

Vierailija
6/83 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 22:53"]

[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 22:47"]

En minäkään mitään ylimääräistä rahaa saa "jaksamiseen" eikä kuulukaan saada, minä olen totaalisesti yksin kun mieheni kuoli.

[/quote]

Olen pahoillani että sinulle on käynyt niin. Mutta minun mieheni ei ole kuollut, hän vain on päättänyt rikkoa lapsemme perheen ja samalla tuhota joko minun, hänen, tai meidän kaikkien elintason. Teillä molemmat olivat häviäjiä karmean tapahtuman takia, miksi meillä toisen vanehmman (+lapsen) pitäisi olla häviäjiä, kun voittajia voisimme olla kaikki?

-Ap

[/quote]

Kannattaisi miettiä sitä ennen parisuhdetta, eikä vaan yrittää rakentaa omaa elintasoa toisen ihmisen tulojen perustalle.

Vierailija
7/83 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 23:26"][quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 23:18"]

Kurja, että ero on tulossa. Jotenkin nyt jäi sellainen maku, ettet ole hirveen kiinnostunut lapsesta ja hänen hyvinvoinnistaan. Ehkä on tosiaan parempi, että muksu jää isälleen (tai hoitajalle) kun et halua edes jaksaa.

[/quote]

Minä haluan, ja minä jaksan, siitä ei ole kysymys. Minusta vaan ei ole kohtuullista, että mies kirjoittautuu ulos meidän elämästämme 200 eurolla kuukaudessa, jolloin minulle jäisi kaikki muu. En kysele tätä itseni takia, vaan nimenomaan lapseni takia. Todellisuudessa en koskaan antaisi isälle lapsen yksinhuoltajuutta, mutta pitäisikö sitä piruuttaan hänelle tarjota, jotta joutuisi oikeasti laskeskelemaan, mitä lapsi oikeasti hänelle tulisi maksamaan. Ehkä se rohkaisisi hänen halujaan maksaa minulle enemmän kuin tuo ehdotetut 200 euroa?

-Ap
[/quote]

Mä ymmärrän ja uskon sua ap mutta kuten olet varmaan jo huomannut ei nämä vajakit täällä tällaisia tajua, ei kannata. Sä et ole kohtuuton vaan vaikutat järkevältä ja lapsesi parasta ajattelevalta äidiltä. 300 € varmaan ihan ok mutta tehkää kunnon laskelmat. Äläkä välitä noista kommenteista että muka valitat kun joudut olemaan lapsen kanssa, ei nämä tajua. Tsemppiä.

Vierailija
8/83 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 22:48"][quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 22:17"]

Luepa/laskepa nyt ne kaavat, joilla elatus lasketaan. Et sinä sitä päätä mitä "kehtaat" pyytää vaivoistasi. Se on lapsen elatuksen tarve miinus lapsilisän yh-korotus, jaettuna vanhempien nettotulojen suhteella. Lapsen tarve= yleinen tarve(ruoka, vaatteet)+osuus vuokra/lainakuluista/sähkö/vesi(oliko joku 20% en muista)+erityiset harrastuskulut+erityiset lääkekulut. Siinä on siis KATTO siinä tarpeessa, vaikka itse tienaisitkin nolla euroa ja isä maksaisi 100% lapsen tarpeesta.

Meillä vastaavat tulot etällä, lähillä kolmasosa tuosta. Maksu ei tosiaankaan yli 300€.

[/quote]

No kannattaakohan minun sitten tarjota yksinhuoltajuutta miehelle? Hänellä tuollainen palkka joten luulisi olevan varaa. Omilla tuloillani maksaisin varmasti minimielareita + miehen pitäisi maksaa joka tapauksessa lapsen matkakulut, koska itselläni niihin ei olisi varaa. Lisäksi mieheni saisi maksaa ulkomailla lapsen koulutuksen (ei ilmaista kuten Suomessa), harrastukset, ruoan, ulkopuolisen hoitajan (koska itsellään niin pitkät työpäivät),... Joten eipä häneltä enää paljoa lopulta siitä 3000:sta käteen jäisi, jos minä pesisin käteni vastuusta samoin kuin te nyt kannustatte häntä tekemään? Joten kyllä todellakin ajattelin "kehdata", kysymys olikin että mikä teistä olisi kohtuullista.

-Ap
[/quote]

Eli sinulle lapsi on vain pelinappula. Toivottavasti miehesi hakeekin yksinhuoltajuutta! Voisit sitten ehkä joskus loma-aikana tavata lastasi, joka tuskin muistaisi sinua. Muista että tuo on todellisuutta monelle etävanhemmalle, isälle tai äidille.

Terveisin 3 lapsen yh-isä

Vierailija
9/83 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 16:17"][quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 22:07"]Ap:n tilannetta tuntematta, mutta miten helvetissä täällä on aina näitä persaukisia naisia, joilla ei ole tuloja sitten yhtään. Hakeudu herranen aika töihin! Tai kouluun vähintään... Sanoisin, että 300-350 Euroa/kk on hyvä ja se olisi aika järkevä summa noinkin hyvätuloiselta mieheltä. Muista kuitenkin, että sinullakin on elatusvastuu ja se tarkoittaa, että teet töitä niin kuin eksäsi ja muutkin aikuiset ihmiset.
[/quote]

Ai mitenkö? Oletko sä ihan vajaa? No, kun naisten pitää tukea miesten uraa maailman äärissä eivätkä itse voi siellä syystä tai toisesta työskennellä. Ja sit jo sellanen jännä juttu kun raskaus, synnytys ja vauvan hoito. Entä palkkaerot, soittaako kelloja...? Tässä alkuun muutama.
[/quote]

Suomalaisen naisen ei todellakaan tarvitse tukea miehen uraa, jos ei itse niin halua. Nykyään naiset ovat jo koulutetumpia ja useassa perheessä rakentavat uraa miestään ahkerammin. Enkä ole koskaan kuullut, että suomalaisen olisi pakko muuttaa pois suomesta. Raskaus, synnytys ja vauvan hoito on ihan hyviä syitä, toki siltä ajalta kuluja osin korvaa sosiaaliset järjestelmämme. Ja palkkaerot johtuvat ammateista, samassa tehtävässä maksetaan ainakin suomessa samaa palkkaa, sehän on jo lakiin kirjoitettu. Toki jos toinen tekee hyvin palkattua työtä, toinen vaikka pätkätöitä, niin tuloeroja syntyy. Mutta ei se sitä tarkoita, että tuloerotkin korvataan erossa jollain palkan kompensaatiolla, vaan elatusmaksu on LAPSEN elantoa varten, ei huonompipalkkaisen ex-puolison. Mitäs ne muut olivat?

Vierailija
10/83 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 16:27"][quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 22:48"][quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 22:17"]

Luepa/laskepa nyt ne kaavat, joilla elatus lasketaan. Et sinä sitä päätä mitä "kehtaat" pyytää vaivoistasi. Se on lapsen elatuksen tarve miinus lapsilisän yh-korotus, jaettuna vanhempien nettotulojen suhteella. Lapsen tarve= yleinen tarve(ruoka, vaatteet)+osuus vuokra/lainakuluista/sähkö/vesi(oliko joku 20% en muista)+erityiset harrastuskulut+erityiset lääkekulut. Siinä on siis KATTO siinä tarpeessa, vaikka itse tienaisitkin nolla euroa ja isä maksaisi 100% lapsen tarpeesta.

Meillä vastaavat tulot etällä, lähillä kolmasosa tuosta. Maksu ei tosiaankaan yli 300€.

[/quote]

No kannattaakohan minun sitten tarjota yksinhuoltajuutta miehelle? Hänellä tuollainen palkka joten luulisi olevan varaa. Omilla tuloillani maksaisin varmasti minimielareita + miehen pitäisi maksaa joka tapauksessa lapsen matkakulut, koska itselläni niihin ei olisi varaa. Lisäksi mieheni saisi maksaa ulkomailla lapsen koulutuksen (ei ilmaista kuten Suomessa), harrastukset, ruoan, ulkopuolisen hoitajan (koska itsellään niin pitkät työpäivät),... Joten eipä häneltä enää paljoa lopulta siitä 3000:sta käteen jäisi, jos minä pesisin käteni vastuusta samoin kuin te nyt kannustatte häntä tekemään? Joten kyllä todellakin ajattelin "kehdata", kysymys olikin että mikä teistä olisi kohtuullista.

-Ap
[/quote]

Eli sinulle lapsi on vain pelinappula. Toivottavasti miehesi hakeekin yksinhuoltajuutta! Voisit sitten ehkä joskus loma-aikana tavata lastasi, joka tuskin muistaisi sinua. Muista että tuo on todellisuutta monelle etävanhemmalle, isälle tai äidille.

[/quote]

Siis mistä tuo pelinappula -juttu käy susta ilmi? Oletko sä kiinni lapsissasi tauotta? Tuskin! Ja maksaisit mukisematta itse kaiken vaikka exäsi tienaisi hyvin, really? Idiootti.

Vierailija
11/83 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen netto 3400€, maksaa yhdestä teinistä 600€ elarin. Ihan käypä summa. Eikä muuten edes ruikuta asiasta vaan itse ehdotti tätä.

Vierailija
12/83 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyytäisin 400-500€/kk ja mielellään kaikki kerralla eli 72000€.

Vierailija
13/83 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provohan tämä on, ei kai kukaan voi olla noin pihalla elatusmaksujen määräytymisen perusteista, jos asia on jo niin akuutti, että on lakimieskin jo valmiiksi katsottuna.

Jos mies tienaa vain kolme tonnia ja itse tienaa edes jotain, niin ei niitä elareita kovin montaa satasta kerry. Kyse on kuitenkin lapsen elatuksentarpeesta, eikä äidin tavoite-elintasosta.

Vierailija
14/83 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei missään tapauksessa kaikkea kerralla. Sitä ei suositeta ainakaan, jos lapsi on noin pieni. Maailma muuttuu ja elatuskyky.

Minusta ap sinä olet juuri samanlainen kuin kaikki muutkin naiset täällä. Kaikkien miehillä on hirveän hyvät palkat ja itse ollaan tulottomia ja hirveä porua, että nyt pitäisi saada rahaa. Jokaisella on vastuu siitä omasta elämästä. Mutta koska maito on kaatunut jo, niin lapsi toki ansaitsee elatuksensa. Itse ehdottaisin isälle tuossa tilanteessa 400 Euroa/kk ja vaikka 1-2 vuotta ensin määräaikaisena, jonka jälkeen voidaan arvioida, mihin sinun tulosi ja hänen tulonsa ovat asettuneet.

Vierailija
15/83 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saatana en tee koskaan lapsia. Mieluummin käytän reilun 3400 bruttotuloni omana itseeni kuin johonkin saatanan kersaan....M30.

Vierailija
16/83 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 16:41"][quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 16:17"][quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 22:07"]Ap:n tilannetta tuntematta, mutta miten helvetissä täällä on aina näitä persaukisia naisia, joilla ei ole tuloja sitten yhtään. Hakeudu herranen aika töihin! Tai kouluun vähintään... Sanoisin, että 300-350 Euroa/kk on hyvä ja se olisi aika järkevä summa noinkin hyvätuloiselta mieheltä. Muista kuitenkin, että sinullakin on elatusvastuu ja se tarkoittaa, että teet töitä niin kuin eksäsi ja muutkin aikuiset ihmiset.
[/quote]

[/quote]

Suomalaisen naisen ei todellakaan tarvitse tukea miehen uraa, jos ei itse niin halua. Nykyään naiset ovat jo koulutetumpia ja useassa perheessä rakentavat uraa miestään ahkerammin. Enkä ole koskaan kuullut, että suomalaisen olisi pakko muuttaa pois suomesta. Raskaus, synnytys ja vauvan hoito on ihan hyviä syitä, toki siltä ajalta kuluja osin korvaa sosiaaliset järjestelmämme. Ja palkkaerot johtuvat ammateista, samassa tehtävässä maksetaan ainakin suomessa samaa palkkaa, sehän on jo lakiin kirjoitettu. Toki jos toinen tekee hyvin palkattua työtä, toinen vaikka pätkätöitä, niin tuloeroja syntyy. Mutta ei se sitä tarkoita, että tuloerotkin korvataan erossa jollain palkan kompensaatiolla, vaan elatusmaksu on LAPSEN elantoa varten, ei huonompipalkkaisen ex-puolison. Mitäs ne muut olivat?
[/quote]

Niin mutta kun lasta ei elätetä ainkaan pk-seudulla 400 €/kk valopää. Ja jos isä tienaa reilusti enemmän niin miksi ÄIDIN pitäisi maksaa elatuksesta enemmän?! Niin ja miten olis vaikka työlupa kun ollaan ulkomailla? Ja helvetin hyvät onkin nuo sun mainitsemat sosiaaliset järjestelmät, minäkin sain aikoinaan oikein 500 € vuoden ikäisen hoitamisesta mies 2500 netto kun ero tuli mutta ei, isiä ette kuppaa ja sorra, nih! Minäkään en ole käynyt baareissa vuosikymmeniin tai käytä muutenkaan rahaa itseeni mutta ei, kaikki idiootit huutaa silti suuna päänä kuinka exän ei tarvii elättää. Ette sitten voi tajuta että joku ajattelee vain sitä YHTEISTÄ lasta. Eikö teidän lapset harrasta mitään? Eikö niillä ole pyöriä, luistimia, puhelimia ymv.? Vaikka kuinka halvat ostais maksaa ne silti!! Typerykset.

Vierailija
17/83 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ottaa huomioon sekin, että tapaamisten matkakulut voidaan ottaa huomioon elatuskykyä laskettaessa. 

Vierailija
18/83 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 16:42"][quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 16:27"][quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 22:48"][quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 22:17"]

[/quote]

-Ap
[/quote]

[/quote]

Siis mistä tuo pelinappula -juttu käy susta ilmi? Oletko sä kiinni lapsissasi tauotta? Tuskin! Ja maksaisit mukisematta itse kaiken vaikka exäsi tienaisi hyvin, really? Idiootti.
[/quote]

Pelinappulajuttu käy ilmi tuosta, että muka tarjoat huoltajuutta miehellesi tarkoittamatta sitä, omia tarkoitusperiäsi vastaan.
Kyllä, olen hoitanut lapset yksin 8 vuoden ajan, erotessa nuorin oli 2,5 vuotias. Mummollaan olivat toki pienenä lomalla, kun minun lomat eivät yksinkertaisesti riittäneet koulujen lomiin. Äitinsä lähti eron jälkeen etelä-eurooppaan silloisen poikaystävän kanssa ja tapasi lapsia ensin 2 vkl vuodessa, parin vuoden päästä ei lapset eikä äitinsä halunneet enää tavata vaikka kannustin, samoihin aikoihin äitinsä myös lopetti yhteydenpidon joululahjoja lukuunottamatta. Lasten äiti ei maksa penniäkään vaikka käy säännöllisesti töissä ulkomailla, valtio ei saa rahoja karhuttua ja minulle on aivan sama. Valtiolta toki tulee elatustukea. Oliko muuta?

Vierailija
19/83 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
20/83 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ketjussa haiskahtaa vahvasti "oma vika". Mitäs menit hankkimaan lapsen langassa selvinneen tilanteesi tietäen.