Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Anoppi tuo vanhaa lahjaksi, mitä mieltä?

Vierailija
25.11.2013 |

Taas tulee joulu ja etukäteen harmittaa anopin tapa antaa lapsillemme vanhaa tavaraa pakettiin käärittynä. Osa lahjoista voi olla uusiakin, mutta valtaosa on kirpputorilöytöjä.:(

Koen, että lahjan pitäisi olla uusi ja arvokas. Minusta vaikka gantin sukat olisi parempi lahja kuin 10 vanhaa kirppispaitaa. Kierrätys on ihan mukava juttu, mutta mielestäni ei jouluna!

Kommentit (130)

Vierailija
101/130 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma äitini tekee juuri näin eli laittaa kirppislöytöjä pakettiin (joulu/synttäri ym). Ja kehtaa vielä väittää, että uusia ovat, vaikka sokeampikin näkee, että käytetty mikä käytetty. Lelut saattavat olla jopa rikki, mutta ei "urpona" tajua, että paloautosta kuuluisi tulla äänikin tai valot vilkkua. Kyse ei ole siitä, ettei olisi rahaa, vaan siitä, että on vain pihi. Mieluummin tosiaan yksi uusi lahja kuin kymmenen käytettyä.

Vierailija
102/130 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaisia käytettyjä tavaroita hän antaa? Jonkun kirpparilta ostetun käytetyn paidan? Se tuntuu vähän oudolta...

Meillä anoppi on joskus antanut lahjaksi esim. hänen vanhempiensa häälahjaksi saamat hopealusikat, mikä minusta on hieno ja arvokas lahja, vaikka onkin käytetty. Divarista voisi hyvin ajatella ostavansa käytetyn lahjan, esim. joku vanha kirja, joka jollain tavalla sopii saajalleen ja jota ei enää uutena saa mistään. Samoin joku sisustusesine voisi käytettynäkin sopia lahjaksi, joku hieno kynttilänjalka tai vanha kahvimylly, jos sisustus muutenkin on sen tyylistä tms.

Vanhoja vaatteiden osto kirpparilta lapsille on vähän outoa... Ennemmin antaisin vaikka lämpimät pöörösukat uutena, jos muuhun ei ole varaa. ja kannata kyllä kierrätystä, mutta silti...

Mutta: kyllähän se niin on, että lahjoista ei sovi valittaa ja antaja päättää, mitä antaa. joten hymyile vaan kauniisti ja kiitä ja laita sitten joulun jälkeen vaikka roskiin, jos ei niille muuta käyttöä ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/130 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei tykkää niistä lahjoista, niin kippaa suoraan takaisin kierrätykseen. Ei kannata asettaa toiveitaan yhden henkilön varaan, ellei se henkilö ole itse.

Vierailija
104/130 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 09:03"]Gantin sukat?!

[/quote]

Niin, ne olisivat parempi lahja kuin kirppispaita. Pointti oli, että mieluumin jotain todella pientä, mutta laadukkaampaa samalla hinnalla. Ap

Vierailija
105/130 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestä niitä lahjoja ei ny kannata niin tosissaan ottaa. Saahan se lapsi paljon muutakin. Meillä on ollut ihan samanlaisia sukulaisia ja mä vain hymyilen ja kiitän ja kaikki on tyytyväisiä. Ei tulis mieleenikään alkaa loukkaantumaan tuollaisesta.

Vierailija
106/130 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me saimme häälahjaksi kirpparilta ostetut kahvikuppiastiastot. Ei siis mitään antiikkia vaan ihan "made in hong kong" lukee. Olivat vieläpä likaiset eikä meillä ole käyttöä. Kiitin kauniisti ja pesin astianpesukoneessa. Hiukan noloa häneltä antaa tuommoinen lahja. On kova neulomaan niin jälkikäteen on jäänyt harmittamaan etten pyytänyt etukäteen virkattua sängyn peittoa..sille olisi ollut käyttöä ja arvostaisin. Edelleenkin haaveilen peitosta mutta en ole raaskinut sanoa vaan otan vastaan villasukkia yms. joita jo monia pareja.

Vierailija
107/130 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaveri antoi kerran jollekin lahjaksi itse lahjaksi saamiaan tai ostamiaan lastenvaatteita. Ei ollut kuulema kertaakaan pidettyjä, mutta pestyjä, eikä tainnut mainita tästä lahjansaajalle. Olisin kyllä itse sanonut, että ovat "vanhoja", mutta annan ne nyt sinulle. 

Vierailija
108/130 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 09:06"]Jos ei tykkää niistä lahjoista, niin kippaa suoraan takaisin kierrätykseen. Ei kannata asettaa toiveitaan yhden henkilön varaan, ellei se henkilö ole itse.

[/quote] Tiedätkö, kuinka iloisia olisimme jos emme saisi anopilta mitään? Lähinnä inhottaa lasten puolesta, kouluikäinen taisi viime vuonna käsittää, että mummi ei arvosta. Ap

Vierailija
109/130 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ap, oletko jo kertonut toiveestasi anopille?

Vierailija
110/130 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän täysin, että äitinä on herkillä silloin kun omalle lapselle annetaan jotain "sekundaa" lahjaksi. Lahja on symbolinen ele, vahva viesti omana itsenään. Varmasti jokainen haluaa kokea, että oma lapsi on sen arvoinen, että hänelle annetaan uusi tai arvokas lahja. Jos joku haluaa kuitata lahjan jollain kirppisrätillä, niin se on kyllä vähän ikävää. Tulee vaikutelma, että näinkö sinä lapseni arvotat.

Ja siihen pohjattomaan kiitollisuuteenkaan ei voi tämän päivän yltäkylläisyydessä enää vedota. Se on ollut todellisuutta joskus pulavuosina, jolloin ei ollut kerta kaikkiaan mitään tarjolla. Mutta nykyään edullisia uusia tavaroita on nykyään kaikkien saatavilla. 

Vierailija
111/130 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 09:17"]Ymmärrän täysin, että äitinä on herkillä silloin kun omalle lapselle annetaan jotain "sekundaa" lahjaksi. Lahja on symbolinen ele, vahva viesti omana itsenään. Varmasti jokainen haluaa kokea, että oma lapsi on sen arvoinen, että hänelle annetaan uusi tai arvokas lahja. Jos joku haluaa kuitata lahjan jollain kirppisrätillä, niin se on kyllä vähän ikävää. Tulee vaikutelma, että näinkö sinä lapseni arvotat.

Ja siihen pohjattomaan kiitollisuuteenkaan ei voi tämän päivän yltäkylläisyydessä enää vedota. Se on ollut todellisuutta joskus pulavuosina, jolloin ei ollut kerta kaikkiaan mitään tarjolla. Mutta nykyään edullisia uusia tavaroita on nykyään kaikkien saatavilla. 

[/quote]hyvin sanottu! Anoppi ei ole vielä edes eläkkeellä, joten mistään vähävaraisesta vanhuksestakaan ei ole kysymys.

Symbolisena eleenä kierrätetyt vaatteet eivät tosiaan ole mukava viesti ja kouluikäinen taisi tämän viime vuonna ymmärtää. Ap

Vierailija
112/130 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 09:13"]

[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 09:06"]Jos ei tykkää niistä lahjoista, niin kippaa suoraan takaisin kierrätykseen. Ei kannata asettaa toiveitaan yhden henkilön varaan, ellei se henkilö ole itse.

[/quote] Tiedätkö, kuinka iloisia olisimme jos emme saisi anopilta mitään? Lähinnä inhottaa lasten puolesta, kouluikäinen taisi viime vuonna käsittää, että mummi ei arvosta. Ap

[/quote]

Kysyykö anoppi ikinä, mitä lapset toivovat lahjoiksi? Silloin voisit ehkä hieman vaikuttaa asiaan. Sanot painokkaasti, että ei vaatteita.

Vierailija
113/130 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu niin ihmisestä. Itse arvostan kirpputorilöytöjäni ja joskus voin antaa niitä jopa joululahjaksi. Minulla ei ole varaa antaa Marimekon yöpaitaa lahjaksi äidilleni, mutta kun löydän uudenveroisen kirpputorilta, niin annan sen mielluummin, kuin samanhintaisen uuden rytkyn. Marimekon uusia sukkia en ostaisi, se tuntuisi liian pieneltä lahjakta omalle äidille.

Mutta joo, minä tunnen äitini ja tiedän ettei hän käytettyä halveksu. Anopille en ostaisi, koska tiedän, ettei hän oikein tykkää ajatuksesta käyttää toisten vanhoja!

Vierailija
114/130 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 09:13"]

[/quote]

Meillä myös näin, äitini osalta. Harmittaa nähdä lapsen ilme, kun pakettia avatessa tulee kulahtanut kissapalapeli pojalle, joka pitää hälytysautoista tms. tai se rikkinäinen paloauto tai tytölle käytettyjä nukkeja, joilla ei ole edes kunnon vaatteita jäljellä, joita pukea/riisua. Laitan toki lapset kiittämään ja itse kiitän, mutta tasan siihen lattialle nuo jäävät ja vähin äänin kannan roskikseen/uffille tms. juhlan jälkeen. Ja mummi näyttää pettyneeltä, kun lapset eivät niillä leikikään (no miksei osta mitään, mistä lapset oikeasti tykkäisivät, koitan joka vuosi vihjailla, mutta ei ota onkeensa). Lisäksi ostaa niitä kulahtaneita vaatteita: kuviot kuluneet, voi olla tahroja tai sauman purkauma tai haalistuma. Kiitän, mutten ikinä laita käyttöön. Ja jälleen äitini on pettynyt, kun ei koskaan näe vaatteita lasten päällä ja kyselee niiden perään. Sitten kehittelen milloin mitäkin vastausta: unohtui kaappiin, jäi pieneksi. Joskus suorasukaisella tuulella tai riidan yhteydessä sanon, että menevät roskiin, mutta ei taida sitä uskoa... (itse hän hamstraa eikä heitä mitään pois, koti onkin sen näköinen, hänen ajatusmaailmaansa ei mahdu, että voisi oikeasti jotain heittää pois). Eikä edelleenkään anna mitään hyödyllistä. Olen myös sitä mieltä, että mieluummin ei antaisi mitään kuin noita turhia. Ovat vain riesana.

Vierailija
115/130 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 09:24"][quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 09:13"]

[/quote]

Kysyykö anoppi ikinä, mitä lapset toivovat lahjoiksi? Silloin voisit ehkä hieman vaikuttaa asiaan. Sanot painokkaasti, että ei vaatteita.

[/quote]

Saahan kirpputoreilta lelujakin. ;) hän on tällainen rautarouva, joka suuttuisi verisesti jos sanoisin hänelle suoraan, että ei kiitos kirppatavaraa. En tee tätä miehen vuoksi. Tilanne on vaikea ja ehkä pitäisi laittaa mies asialle, koska hänelle tämä ei ehkä suuttuisi niin paljon. Vaikea luonne, joka pyrkii heti tasaamaan vaakakupit ja se tarkoittaa, että on paha suustaan. Ihana anoppi siis minulla.:) Ap

Vierailija
116/130 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 09:24"][quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 09:13"]

[/quote]

[/quote] lelujakin saa kirpputoreilta.ap

Vierailija
117/130 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä ole edes tajunnut, että joku voisi ottaa nokkiinsa kierrätystavarasta lahjana. Aika itsekästä ja nirppanokkaista lahjan saajaltakin valittaa tuollaisesta, mielestäni ajatus on aina tärkein eikä se varsinainen lahjatavara saatika sen rahallinen arvo.

Itselleni ja lähipiirilleni ekologiset ja eettiset arvot (ja sitä kautta siis kierrätys ja mahdollisimman vähän uuden tavaran ostaminen) ovat todella tärkeitä ja minä ainakin arvostaisin huolella ja ajatuksella juuri minulle valittuja kirppistuotteita paljon enemmän kuin minua varten uutena ostettuja juttuja. Ja niin arvostavat onneksi lähipiirinikin. Olen jopa antanut omia vanhoja vaatteitani lahjaksi ystävilleni, jotka ovat niitä ihastelleet ja himoinneet minun niitä käyttäessäni.

Vierailija
118/130 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lähinnä inhottaa lasten puolesta, kouluikäinen taisi viime vuonna käsittää, että mummi ei arvosta."

No aika paksua, kouluikäinen lapsi on kyllä tuollaisen asenteen oppinut ihan kuule teiltä vanhemmiltaan. Mietipä jotain oikeasti köyhää lasta vaikkapa, olisi iloinen ihan mistä vaan, käytetystäkin, lelusta. Arvot ja asenteet opitaan vanhemmilta -jos te olette sitä mieltä, että lahja on arvoton ja nolo ja tyhmä, niin pian on lapsikin sitä mieltä vaikka alkuperäinen mielipiteensä olisi voinut olla ihan muuta.

Vierailija
119/130 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on täti, joka tuo aina kirpparilöytöjä. Mutta jotenkin se on hauskaa, ei me oteta niin vakavasti. Hänellä on aina säkillinen kaikkea ihme sälää, mitä on löytänyt kirppareilta, ei tosin ikinä vaatteita. Mä olen saanut joskus jotain kermanekkaa, sokerikkoa, kakkuvatia... ei ne mua haittaa. Kaikki on sellaista ihan kunnollista. Meilla lapset on jo isoja, ne kans naureskelee ihastuksissaan suuresta lahjasäkistä. Ja täti on siis kuitenkin melko rikas, että ei tee tätä köyhyyttään.

Vierailija
120/130 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 09:03"]

Inhottavaa. Kirppistavaroiden  mukana tulee vielä ihrakuoriaisia, vaatekoita ja kaikkia tuhoeläimiä :(

[/quote]

Tottakai kirpparivaatteiden ja tavaroiden kanssa pitää olla tarkkana. Itse käyn lähes viikottain kirppareilla ja olen törmännyt kerran oman arvion mukaan koinmuniin villapaidassa. Olin kuitenkin jo etukäteen laittanut villavaatteet pakastimeen ja kun otin ne sieltä tarkempaan tarkasteluun, löysin pari pienenpientä munaa. Pesin vaatteet villanpesuaineella ja ne on nyt käytössä. Ei ongelmaa!

En ostaisi esim vanhaa sohvaa luteiden pelossa. Kaikki tekstiilit pesen vähintään 40astessa ja jos vähänkin kestävät, niin 60 asteessa. Etikkavedessä voi liottaa ja sappisaippualla käsitellä esim. kainalot ennen pesua.

Ehkä himpun verran enemmän työläämpää, että saa vaatteet varmistettua tuholaisilta, mutta toisaalta sen edullisen hinnan, hyvän laadun ja eettisen ja ekologisuuden takia kannattaakin hieman nähdä vaivaa. Uudet vaatteet sisältävät mm. formaldehydiä, irtoväriä, homeenestoaineita ja viimeistelyaineita. Pesetkö kaiken ennen käyttöönottoa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yhdeksän