Anoppi tuo vanhaa lahjaksi, mitä mieltä?
Taas tulee joulu ja etukäteen harmittaa anopin tapa antaa lapsillemme vanhaa tavaraa pakettiin käärittynä. Osa lahjoista voi olla uusiakin, mutta valtaosa on kirpputorilöytöjä.:(
Koen, että lahjan pitäisi olla uusi ja arvokas. Minusta vaikka gantin sukat olisi parempi lahja kuin 10 vanhaa kirppispaitaa. Kierrätys on ihan mukava juttu, mutta mielestäni ei jouluna!
Kommentit (130)
[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 09:29"]Enpä ole edes tajunnut, että joku voisi ottaa nokkiinsa kierrätystavarasta lahjana. Aika itsekästä ja nirppanokkaista lahjan saajaltakin valittaa tuollaisesta, mielestäni ajatus on aina tärkein eikä se varsinainen lahjatavara saatika sen rahallinen arvo.
Itselleni ja lähipiirilleni ekologiset ja eettiset arvot (ja sitä kautta siis kierrätys ja mahdollisimman vähän uuden tavaran ostaminen) ovat todella tärkeitä ja minä ainakin arvostaisin huolella ja ajatuksella juuri minulle valittuja kirppistuotteita paljon enemmän kuin minua varten uutena ostettuja juttuja. Ja niin arvostavat onneksi lähipiirinikin. Olen jopa antanut omia vanhoja vaatteitani lahjaksi ystävilleni, jotka ovat niitä ihastelleet ja himoinneet minun niitä käyttäessäni.
[/quote] jos kehun tutun paitaa, niin se ei tarkoita että haluan löytää rätin käytettynä joululahjapaketista!
Ei haittaa minua, mielellään otan vanhaa. Hyvää vanhaa siis, en tahtoisi kaikkea rojua mitä oma äiti meille kirpparilta kantaa, mutta otan nekin vastaan ja laitan vain eteenpäin mitä en tarvitse. Jos on hyvä ja toimiva vanha niin mieluiten niin.
[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 09:29"]
Enpä ole edes tajunnut, että joku voisi ottaa nokkiinsa kierrätystavarasta lahjana. Aika itsekästä ja nirppanokkaista lahjan saajaltakin valittaa tuollaisesta, mielestäni ajatus on aina tärkein eikä se varsinainen lahjatavara saatika sen rahallinen arvo.
Itselleni ja lähipiirilleni ekologiset ja eettiset arvot (ja sitä kautta siis kierrätys ja mahdollisimman vähän uuden tavaran ostaminen) ovat todella tärkeitä ja minä ainakin arvostaisin huolella ja ajatuksella juuri minulle valittuja kirppistuotteita paljon enemmän kuin minua varten uutena ostettuja juttuja. Ja niin arvostavat onneksi lähipiirinikin. Olen jopa antanut omia vanhoja vaatteitani lahjaksi ystävilleni, jotka ovat niitä ihastelleet ja himoinneet minun niitä käyttäessäni.
[/quote]
Pointti onkin siinä, että tavarat ovat kirppistavaraa, mutta eivät huolella valittuja, vaan huonoja, risoja, turhia, ei ajateltu saajaa. Kunhan vain voi antaa JOTAIN, ihan sama mitä ja ihan sama onko se saajasta kiva.
[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 09:37"][quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 09:29"]Enpä ole edes tajunnut, että joku voisi ottaa nokkiinsa kierrätystavarasta lahjana. Aika itsekästä ja nirppanokkaista lahjan saajaltakin valittaa tuollaisesta, mielestäni ajatus on aina tärkein eikä se varsinainen lahjatavara saatika sen rahallinen arvo.
[/quote] jos kehun tutun paitaa, niin se ei tarkoita että haluan löytää rätin käytettynä joululahjapaketista!
[/quote]
Onhan se sopivaa, jos saat vastalahjana käytettyjä tuotteita. Ellet saa, niin olisi ekan kirjoittajan aika miettiä, että pitääkö se lähipiiri kierrätyslahjoista sittenkään niin kovasti.
Vitsi mikä hirviö. Älä anna tavata lapsenlapsiaan.
Mutta eikö pitäisi kunnioittaa myös lahjan ostajan arvoja? En toki tiedä tämän anopin arvoista mitään enkä niitä syitä, miksi ostaa kirppikseltä (oli se sitten piheys, ekologisuus tai joku muu).
Minä lahjan antajana kokisin epäkunnioittavana itseäni kohtaan, jos joku "vaatisi" (joko suoraan vaatimalla tai selkeästi epäkunnioittamalla minun kirppisvalintaani) minua ostamaan kaupasta uutena vaikkapa jotain merkkivaatteita (esim. ne Gantin sukat 10 eurolla), koska sellainen sotii todella paljon minun eettisekologisia arvojani vastaan. Kuten en myöskään haluaisi itse lahjaksi mitään sellaista, mutta en toki siitä loukkaantuisi ja valittaisi, jos sellaisen lahjan saisin.
Minulla on sellainen periaate ettei vanhaa tavaraa lahjaksi, ellei ole antiikkia tai arvotavaraa.
Kirppislöydöt voi antaa muulloin kuin jouluna ja jos jouluna niin ilman lahjakääreitä.
Olen lähettänyt kauempana asuvalle lapsenlapselle joulupaketin postin kautta ja uudet lahjat oli kääreissä ja kirppislöydöt kääreettä. Kirjeeseen laitoin ettei kirppislöydöt ole joululahjoja. Käytännön syistä lähetin samassa paketissa, säästin postimaksuissa.
[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 09:37"]
[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 09:29"]Enpä ole edes tajunnut, että joku voisi ottaa nokkiinsa kierrätystavarasta lahjana. Aika itsekästä ja nirppanokkaista lahjan saajaltakin valittaa tuollaisesta, mielestäni ajatus on aina tärkein eikä se varsinainen lahjatavara saatika sen rahallinen arvo.
[/quote]
No sitä et ehkä, meidän kaveripiirissä vaatteiden vaihtelu ja kierrätys kaverilta toiselle on ihan normaalia ja arkipäivää :)
[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 09:34"]"Lähinnä inhottaa lasten puolesta, kouluikäinen taisi viime vuonna käsittää, että mummi ei arvosta."
No aika paksua, kouluikäinen lapsi on kyllä tuollaisen asenteen oppinut ihan kuule teiltä vanhemmiltaan. Mietipä jotain oikeasti köyhää lasta vaikkapa, olisi iloinen ihan mistä vaan, käytetystäkin, lelusta. Arvot ja asenteet opitaan vanhemmilta -jos te olette sitä mieltä, että lahja on arvoton ja nolo ja tyhmä, niin pian on lapsikin sitä mieltä vaikka alkuperäinen mielipiteensä olisi voinut olla ihan muuta.
[/quote] osallistun jouluna lahjakeräyksiin ja ostan köyhille lapsille aina uutta. Suomessa ei niin köyhiä olekaan ettei ymmärtäisi uuden tavaran päälle, köyhäkään ei arvosta vanhaa lahjaa.
ymmärrän ap:ta, tässä nyt kuitenkin pointtina oli se, että pienellä rahalla saa mieluisan lahjan (yhdet laadukkaat uudet sukat) tai sitten ei-niin-mieluisan (monta nuhjaantunutta käytettyä paitaa), mutta nämä halvalla ostavat arvostavat yleensä määrää, eivät laatua. Lahjan ei missään nimessä tarvitse olla kallis, eikä kierrätyksessä ole mitään pahaa.