Voi ohutsuoli- ja paksusuolen tähystyksen tehdä samalla kertaa?
Kommentit (31)
Keliakia tutkitaan suun kautta tehtävällä tähystyksellä, koepalat otetaan kun ollaan suolessa.
[quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 18:18"]
Mä en oikeasti pelkää paksusuolen tähystystä (joo, voin olla tyhmä!! Mutta oikeasti en osaa tuota pelätä..). Mutta se letkun nieleminen oikeasti pelottaa ja mä olen jo nyt täysin paniikissa. Vaikkei edes aikoja/aikaa ole tullut.
En nyt tajunnut miksi hitossa se lääkäri edes tunki tuohon paksusuolen tähystykseen mut :( Keliakiadiagnoosi siis "haussa" ja eikö sitä voisi edes ottaa paksusulen tähystyksen yhteydessä?
Kun ymmärsin lääkärin huonosta suomesta sen, että vatsaa ja nielua ei tarvi tähystää, ainoastaan suolisto ja eihän sillä vissiin ole mitään väliä kummasta päästä (siis alku- vai loppupäästä) sen näytepalan ottaa...
Joo, mä yritän oikeasti keksiä mitä tahansa syitä, ettei tarvis mennä nielemään sitä letkua.
Soitin tuonne sairalaan, mutta en muistanut kysyä, että voiko nämä tehdä samana päivänä, kysyin vaan voiko tehdä ns. humauksessa ja voidaan tehdä, JOS soitan sinne, kun saan ajan JA tulen puolta ennen aikaa paikalle.
[/quote]
Tuo paksusuolen tähystys varmaankin on sairauksien poissulkua. Keliakian lisäksi samanlaisia oireita voivat aiheuttaa haavainen paksusuolentulehdus ja Crohnin tauti. Ne nähdään siellä paksusuolen tähystyksessä, jos kyse on sellaisista.
[quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 18:24"]
Keliakia tutkitaan suun kautta tehtävällä tähystyksellä, koepalat otetaan kun ollaan suolessa.
[/quote]
Eikös se suoli ole ihan yhtä vaurioitunut keliakissa eli miksei sitä voitaisi ottaa myös peräpään kautta? Eli miksi se pitää ottaa nimen omaan suolen yläosasta??
Mikä idea siinä on? Kiduttaa ihmisiä?
Vaiko onko se suoli sitten alaosastaan "terve" (siis ohutsuoli).
Minusta se letkun nieleminen ei ollut ollenkaan kamalaa. Paksusuolen tähystys oli paljon epämiellyttävämpi kaikkine tyhjennyksineen. Se sattuikin hetkittäin, toisin kuin mahalaukun tähystys. Hengissä selviää kyllä kirkkaasti molemmista.
21. kun mulla ei ole mitään oireita. Vatsa toimii, ei ole ripulia, ei ummetusta, ei pierretä, ei mitään.
Ainoastaan alhainen hemppa :( Jota lääkäri ei voi ymmärtää, että ihmisiä on vaan erillaisia ja joillekkin tuo on vaan normaalia.
Ymmärtäisin tuon peräpään tähystyksen, jos mulla olisi noita vatsavaivoja, mutta kun ei ole (ja lääkäri ei voi vaan tajuta asiaa. Luulee vissiin mun valehtelevan, kun edelliselläkin kerralla tivasi samoja asioita viis kertaa :().
[quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 18:27"]
Minusta se letkun nieleminen ei ollut ollenkaan kamalaa. Paksusuolen tähystys oli paljon epämiellyttävämpi kaikkine tyhjennyksineen. Se sattuikin hetkittäin, toisin kuin mahalaukun tähystys. Hengissä selviää kyllä kirkkaasti molemmista.
[/quote]
Mulla on erittäin herkkä oksennusrefleksi (esim. nielunäytteiden ottaminen on työn ja tuskan takana + olen muutaman kerran meinannut puklata hammaslääkärin sormille, kun sen jotain tökkinyt liian syvälle) + todella PAHA oksennus fobia :( Eli mä olen oikeasti paniikissa, kun vaan ajattelinkin asiaa. Nytkin sydän hakkaa varmaan 150 kertaa minuutissa, kun vaan ajattelinkin koko asiaa.
Peräpään tähystys ei pelota sen takia, että mulla on korkea kipukynnys ja siinä EI joudu NIELEMÄÄN sitä letkua.
[quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 18:05"]
Mulle tuli kutsu gastroskopiaan ja kolonoskopiaan, ei yhtä aikaa, mutta puolen tunnin välein. En mennyt, kun jouduin hätäleikkaukseen tutkimuksia odotellessa.
[/quote]
No vallan mukavaa kun kerroit tämän aiheeseen liittymättömän sivuseikan ja hait vielä sympatiapisteitä.
Gastroskopia eli mahalaukuntähystys (nähdään myös ohutsuolen alkuosaa) on ei ole sama kuin ohutsuolen tähystys.
No sitten ymmärrän nielemispelkosi. Auttaakohan se puudutussuihke siihen, jonka minä ainakin sain aluksi. T. 23
[quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 18:36"]
No sitten ymmärrän nielemispelkosi. Auttaakohan se puudutussuihke siihen, jonka minä ainakin sain aluksi. T. 23
[/quote]Toki saahan sen letkun kait voideltua jollain puudutus geelillä tms. mutta kaitpa se puudutus suihkekkin pitäisi tökätä suht syvälle, että onnistuu. Eli siinäkin on se puklaus vaara ja sekin pelottaa :( Ettei onnistu.
Molempiin tähystyksiin voi saada nukutuksen, joten huoletta vain tutkimuksiin. Itsellä keliakia suljettiin pois ihan vain verikokeella, mutta en mene väittämään lääkärille vastaan jos haluaa vielä tähystyksellä varmistaa..
koko ohutsuolta ei tosiaan pystytä tähystämään. Sellaista skooppia ei liene vielä keksitty, jolla se olisi mahdollista. Alku- ja loppupäätä pystytään tutkailemaan, mutta peräpään kautta ohutsuoleen asti pääsy ei ole itsestäänselvää. Kuulemma voi olla joskus vaikeaa. Nieltävällä kameralla näkee ohutsuolen, mutta sillä ei voi ottaa näytepaloja. Ohutsuoli voidaan myös kuvata magneettikuvassa tai tietokonetomografiassa, jolloin nähdään, onko siellä esim ahtaumia tms.