Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko toisten omahyväinen arvostelu vain oman heikon itsetunnon pönkittämistä?

Vierailija
24.11.2013 |

Se päätelmä tulee väkisin mieleen, kun lueskelee vuolaita, itsekritiikittömiä, mollaavia, joskus kirjoittajaa itseään ihannoivia kommentteja. Useat muistavat myös oman "fiksuutensa" kanssaihmisiin nähden: "en minä mutta se ja se/ne muut" tai "ei meillä noin ja noin tehdä mutta naapurini/työkaverini/ystäväni/tuttavani/kumppanini jne.jne.

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
24.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä nyt sitten edes on arvostelua tai haukkumista?

Kyllähän sitä voi toisille puhua ihan vaan havainnoistaan jostakusta. Entä saako muita kehua toisille?

Itse koitan puhua muista ihmisistä sellaisia asioita joiden takana voin sitten seistä.

Vierailija
22/27 |
24.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä nyt sitten edes on arvostelua tai haukkumista?

Kyllähän sitä voi toisille puhua ihan vaan havainnoistaan jostakusta. Entä saako muita kehua toisille?

Itse koitan puhua muista ihmisistä sellaisia asioita joiden takana voin sitten seistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
24.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 19:47"]

Hyvä esimerkki tulee heti mieleen tämänpäiväisestä ruuhkavuosiketjusta. Heti toinen tai kolmas kirjoittaja alkoi päteä että kannattaa valita oikein niin kuin hän.

[/quote]

Minua ärsyttää ainakin sellaisen vaihtoehdoton puhe, että elämä nyt on tällaista, kiireelle ei mitään voi, parisuhde on pakostakin kovilla ja omat tavoitteet täytyy laittaa syrjään. Tuo on pötypuhetta. Olen tietoisesti rakentanut elämäni sellaiseksi, että se on rauhallista, helppoa, mukavaa ja erittäin tyydyttävää. Minun näkökulmastani ruuhkavuodet ovat täysin itseaiheutettu ongelma ja niistä valittaminen typerää energian tuhlaamista. Itsetuntoni on täysin kunnossa, ja tarjoan kommenttini ainoastaan hyväksi esimerkiksi siitä, miten asiat voi tehdä toisella tapaa ja, kyllä, mielestäni myös paremmin.

Vierailija
24/27 |
24.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No varmaan pääsääntöisesti näin, mutta kaikkea itseä kohtaan kohdistuvaa kritiikkiä ei voi vain ajatella arvostelijan heikosta itsetunnosta johtuvana. Joskus todellakin on peilin eteen menemisen paikka, ja aika pysähtyä miettimään, että entäpäs jos tuo toinen yrittääkin auttaa. Tosin tämä kyllä sulkee sen omahyväisen pois.

Esimerkiksi yksi kaverini ajattelee toisen ystävänsä arvostelun juurikin noin, että tekee sitä vain piruillakseen ja itseä pönkittääkseen. Todellisuudessa itse olen samaa mieltä tämän hänen ystävänsä kanssa (joskin olen nössömpi sanomaan suoraan), että kaverini toimii väärin erään tietyn asian suhteen. Uskon että tämä toinen tyyppi yrittää ihan puhdasta hyvyyttään herätellä kovinkin sanoin, siinä missä itse pyrin vihjailemaan yleisellä tasolla asiasta.

Vierailija
25/27 |
24.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, itse olen aika kärkäs antamaan palautetta ja kertomaan omat mielipiteeni. Tämä ei johdu heikosta itsetunnosta, vaan päinvastoin minulla on erittäin hyvä itsetunto. Jotkut pitävät minua ylimielisenä, mitä en itse mielestäni ole. Suomessa odotetaan anteeksipyytelevää ja nöyristelevää käytöstä, jota en voi itse sietää itsessäni enkä muissa.

Vierailija
26/27 |
24.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 20:16"]

[quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 19:47"]

Hyvä esimerkki tulee heti mieleen tämänpäiväisestä ruuhkavuosiketjusta. Heti toinen tai kolmas kirjoittaja alkoi päteä että kannattaa valita oikein niin kuin hän.

[/quote]

Minua ärsyttää ainakin sellaisen vaihtoehdoton puhe, että elämä nyt on tällaista, kiireelle ei mitään voi, parisuhde on pakostakin kovilla ja omat tavoitteet täytyy laittaa syrjään. Tuo on pötypuhetta. Olen tietoisesti rakentanut elämäni sellaiseksi, että se on rauhallista, helppoa, mukavaa ja erittäin tyydyttävää. Minun näkökulmastani ruuhkavuodet ovat täysin itseaiheutettu ongelma ja niistä valittaminen typerää energian tuhlaamista. Itsetuntoni on täysin kunnossa, ja tarjoan kommenttini ainoastaan hyväksi esimerkiksi siitä, miten asiat voi tehdä toisella tapaa ja, kyllä, mielestäni myös paremmin.

[/quote]

Sinäkin olet joutunut tekemään valintoja ja kompromisseja. Jos ruuhkaisemman elämän valinnut on väsynyt, hänellä on kaikki oikeus tuntea niin, sanoa Se ja saada tukea ja myötätuntoa muilta. Itsellä toimineet arkea helpottavat vinkit ovat varmasti tervetulleita kaikille. Mutta mielestäni sormi pystyssä sen julistaminen että toinen on valinnut kategorisesti väärin ei ole asiallista. Pitää harkita, miten asiansa esittää.

Vierailija
27/27 |
24.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 20:51"]

Sinäkin olet joutunut tekemään valintoja ja kompromisseja. Jos ruuhkaisemman elämän valinnut on väsynyt, hänellä on kaikki oikeus tuntea niin, sanoa Se ja saada tukea ja myötätuntoa muilta.

[/quote]

Valintojen tekeminen nyt on välttämätöntä, mutta että kompromisseja? En ole joutunut luopumaan mistään, vaan päinvastoin olen vain keskittynyt maksimoimaan kaiken sen, mistä elämässä pidän, ja jättämään pois yhdentekevät tai vastenmieliset asiat. Tietysti sitä voi aina sairastua tai joutua onnettomuuteen, mutta kaikki omaa elämääni koskevat isot ratkaisut ovat olleet helppoja ja pelkästään positiviivisia. 

Minusta ruuhkavuosista valittaminen on kuin vuosia tupakoinut valittaisi keuhkoahtaumaa.