YLE: Vammaisten seksuaalioikeudet
https://yle.fi/uutiset/3-11543140
Tässä jutussa häiritsee taas se, ettei sanallakaan puhuttu vammaisten naisten näkökulmasta. Jos Kela antaisi taloudellista tukea kyseiseen toimintaan, olisi tällöin myös naispuolisille vammaisille järjestettävä mies.p. rostituoituja tasa-arvon nimissä. Kuinkahan paljon löytyy vapaaehtoisia?
Kommentit (281)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se hoitaja avustaa seksissä-homma oli ainakin jo melko perverssiä mielestäni. Joku raja sentään.
No kuka muu muka niitä sitten avustaa? Ihan luonnollistahan se on.
Ei ole luonnollista. Ehkä jos tykkää kimppakivasta... Itse en ainakaan menisi ketään avustamaan seksiaktissa. Kääntelemään ja vääntelemään kroppia, tunkemaan penistä pilluun. Hyissaakeli.
Täytyypä hakea noita avustajan tehtäviä.
Maksavat vielä kuulemma hyvää palkkaakin henkilökohtaisille avustajille!
Seksi ei ole ihmisoikeus. Kenelläkään ei ole oikeutta vaatia seksiä miltään taholta. Jokaisella aikuisella on kyllä oikeus harrastaa seksiä, mikäli hän itse kykene löytämään vapaaehtoisen seksikumppanin (seurustelukumppani, prostituoitu). Jos joku päättää käyttää prostituoitujen palveluita, hän on itse velvollinen maksamaan kaikki kustannukset. Jos ei maksa, niin sitten kärvistelee puutteessa.
Universaalit ihmisoikeudet ovat: oikeus asumiseen, ruokaan, henkilökohtaiseen turvallisuuteen (kukaan ei lyö, raiskaa, kiduta) ja oikeus henkilökohtaisen mielipiteen ilmaisemiseen, uskonnon harjoittamiseen (terrorismi EI ole sallittua), poliittiseen toimintaan ja perheen perustamiseen (jos itse kustantaa omien kakaroidensa elatuksen).
Vierailija kirjoitti:
Seksi ei ole ihmisoikeus. Kenelläkään ei ole oikeutta vaatia seksiä miltään taholta. Jokaisella aikuisella on kyllä oikeus harrastaa seksiä, mikäli hän itse kykene löytämään vapaaehtoisen seksikumppanin (seurustelukumppani, prostituoitu). Jos joku päättää käyttää prostituoitujen palveluita, hän on itse velvollinen maksamaan kaikki kustannukset. Jos ei maksa, niin sitten kärvistelee puutteessa.
Universaalit ihmisoikeudet ovat: oikeus asumiseen, ruokaan, henkilökohtaiseen turvallisuuteen (kukaan ei lyö, raiskaa, kiduta) ja oikeus henkilökohtaisen mielipiteen ilmaisemiseen, uskonnon harjoittamiseen (terrorismi EI ole sallittua), poliittiseen toimintaan ja perheen perustamiseen (jos itse kustantaa omien kakaroidensa elatuksen).
Keneltä taholta sinulla on oikeus vaatia asuntoa, ruokaa, turvallisuutta?
Luojalle kiitos tähän *unkkaamiseen ei voi ketään hoitajaa pakottaa. Vielä. Ties vaikka sekin päivä vielä koittaa että hoitajan velvollisuuksiin kuuluu myös tuottaa ns happy ending avustettavalle..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän ne kuulu järjestää lakisääteisesti kun verojakin maksetaan niin kuntien ja valtion toimesta ihan jokaiselle joka Suomessa asuu.
Kuuluu ihan perusihmisoikeuksiin jotka ovat kirjattuna lakiin. Seksitarpeiden tyydytykseen ei ole lakisääteistä pakkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän ne kuulu järjestää lakisääteisesti kun verojakin maksetaan niin kuntien ja valtion toimesta ihan jokaiselle joka Suomessa asuu.
Kuuluu ihan perusihmisoikeuksiin jotka ovat kirjattuna lakiin. Seksitarpeiden tyydytykseen ei ole lakisääteistä pakkoa.
Eli miksi seksi ei voisi olla ihmisoikeus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuuluu ihan perusihmisoikeuksiin jotka ovat kirjattuna lakiin. Seksitarpeiden tyydytykseen ei ole lakisääteistä pakkoa.Eli miksi seksi ei voisi olla ihmisoikeus?
Kysy Sanna Marinilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko, että kelpaisin auttamaan seksissä. Olen 60 v lähäri ja ylipainoinen ja ruma.
Uskon, että toivovat avustajiksi nuoria ja kauniimpia tyttöjä.Kieltämättä asiaa puoltavista kannanotoista ja ulostuloista tulee sellainen kuva, että avustajiksi toivotaan nimenomaan nuoria naisia. Koko tämä keskustelu koskee naisvaltaista alaa ja nimenomaan naispuolisia hoitajia. Miehiltä ei odoteta seksissä avustamista, sen sijaan naisiin on alettu kohdistaa jo pientä painostusta.
Missä on ollut painostusta?
Painostus on hyvin hienovaraista, mutta kyllä sitä on. Opiskelen hoitoalaa, ja oppilaitoksessani kävi seksuaalineuvoja puhumassa aiheesta. Hänen luennossaan oli mielestäni pikkuisen syyllistävä ja jopa painostava sävy ("jos et avusta vammaista seksissä, et ole itsesi kanssa sinut"). Toki puhe oli lähinnä apuvälineistä, mutta itse kokisin jo sellaisen asettamisen epämukavaksi.
Itselleni tuli tunne, että meitä yritetään aivopestä. En tiedä, mitä mieltä opettajat ovat. Luennosta jäi todella epämiellyttävä olo loppupäiväksi.
Jännää on sekin, että tämä hienovarainen painostus kohdistuu nimenomaan naisvaltaiseen alaan. Miehiä ei syyllistettäisi samalla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan moni ryhtyy avustajaksi jos palkkaus on se mikä on ja työhön lisätään asiakkaan seksissä avustaminen. Tai jopa kahden asiakkaan jos ovat pariskunta.
Onko kukaan näistä jotka tätä juttua kannattavat miettinyt palkka-asioita.
Jos joku avustaja siihen hommaan suostuu pitäisi se myös näkyä palkassa.
Seksissä avustamisen ei todellakaan pidä näkyä henkilökohtaisen avustajan palkassa. Ei ainakaan niin kauan kun avustajien palkat maksetaan verorahoista. Jos joku avustettava on valmis maksamaan omasta pussistaan, siitä vaan.
Ällöttävää, että seksistä avustamisesta pitäisi tehdä kirjallinen sopimus, jossa sovitaan mitä avustaminen sisältää. Mitä jos jossain asiassa avustaminen alkaakin tuntua väärältä? Siitä ei enää koskaan saa kieltäytyä, koska sopimus velvoittaa.
En ikinä avustaisi etenkään kehitysvammaista miestä seksissä. Jos ei ole ollut tekemisissä kehitysvammaisten kanssa, niin on helppo hurskastella ja saarnata "perusoikeuksista". Varsinkin miespuolisilla kehitysvammaisilla on usein olematon impulssikontrolli, lapsenomainen mieli ja aikuisen raavaan miehen voimat. Tämä yhdistelmä on potentiaalisesti vaarallinen, mikäli avustajana on vaikkapa 50-kiloinen ja hädin tuskin 160-senttinen nainen.
Siis miksi tätä seksiä pitää joka tuutista jatkuvasti tuputtaa. Ahdistavaa. Ihan liian yliarvostettu juttu. Siihen tottuu aika nopeasti, kun sitä ei ole. Mitä vähemmän harrastan, sitä väehmmän tekee mieli. Onneksi ei ole tarvinnut vuoteen harrastaa.
Kyllä vammaisillakin on oikeus vaatia nuorta ja kaunista avustamaan seksisdä. Ei he mitään pervojaa ole, että joku iäkäs justiina lähäri heppiä tulisi asettelemaan rakoon. Johan siinä seisokki loppuisi. Heillä on myös oikeus visuaalisiin näkymiin
Kommenttini jäi moden haaviin. Siinä ei ollut mitään ihmeellistä. Yritin vääntää rautalangasta, että avustajan työ ei ole auttaa ketään näissä jutuissa, ja avustajan työ ei saa olla kiinni siitä, että ei halua auttaa. Eikä kukaan ole oikeutettu vihjailemaan, että avustaja/hoitaja ei olisi sinut itsensä kanssa, kun ei halua avustaa toisia tässä asiassa. Se on väärin, jos sellaista edes vihjaillaan.
Mulla on lapsuudesta aika karmivia kokemuksia juurikin tän vammaisten seksuaalioikeuksien paapomisen takia... Välillä tuntuu että oikeuksia paapotaan niin paljon että aletaan jo infantilisoida heitä.
Olin 7v ja leikin taloyhtiön pihalla. Aikuinen kehityshäiriöinen mies tuli siihen ja halusi myös leikkiä. Asui vanhempiensa luona jotka olivat hänen täyspäiväisiä hoitajiaan, ja heidän mielestään oli ihan kiva ja ok että aikuinen mies (n. 30v) kaverustuu kaikkien pihan pikkulasten kanssa, "onhan hän kuin lapsi itsekin".
Vaan kun ei ole. Mies päätti että musta tulee hänen vaimonsa ja halusi näyttää vanhemmilleen. Raahasi sitten ranteesta kotiinsa, jossa ajattelin että onneksi hänen äitinsä on paikalla.
Äiti hymisteli ja paapoi vaan, totesi että "voi kun nätin olet tällä kertaa tuonut, kyllä on kiva että meidän *Matti on tällaisen kivan tytön löytänyt itselleen". Sanamuodoista paistoi omistajuus, ihan kun olisin joku esine. *Matin ollessa vessassa äiti selitti mulle nopeasti että mun pitää vaan leikkiä mukana, ettei *Matille tule paha mieli. *Matti mukamas "ei ymmärrä" että hän on 30v ja minä vasta 7v. Kuka ihmeen 7-vuotias muka edes miettii naimisiinmenoa ja etsii vaimoa leikkipihalta...?
Hirveä määrä vastuuta 30-vuotiaan miehen "tarpeiden" hoidosta sälytettiin heti 7-vuotiaan harteille kun vaan pystyi. *Matti koitti vongata äitinsä seurassa multa haleja, pusuja, kädestä pitämistä. Äiti kanteli vanhemmilleni kun en suostunut vaan menin kotiin. *Mattia piti sen jälkeen varoa enkä voinut mennä ulos jos hän oli siellä, koska hän omien sanojensa mukaan halusi "mukiloida" koska "kiusasin" häntä sanomalla ei. Törkeintä tässä oli se, että *Matin äiti valehteli vanhemmilleni, väitti että olin haukkunut *Mattia rumaksi. Vanhempani yrittivät että minun on pakko pyytää *Matilta anteeksi ja uskoivat vasta kun itkin että hän on 30v. Olivat oikeasti luulleet että hän on jotain 17v - joka olisi sekin ollut sairasta.
Koko ajan kaikessa korostettiin minulle että jos joku on minua yhtään vanhempi, minun on oltava heille mieliksi. Aivan sama mitä he haluavat. Etenkin jos he ovat vammaisia - silloin on pakko myötäillä ja suostua kaikkeen, "ettei vammaiselle tule paha mieli". "Hehän voivat vaikka hakata sinut tantereeseen kun heillä ei ole kontrollia omiin voimiinsa" oli aika yleinen selitys.
Että semmoista vammaisten oikeuksien tukemista. Pelotellaan lapsia että ovat jotain super-ihmisiä joilla on valta tehdä ihan mitä haluavat.
Uskokaa nyt, että seksi ja seksuaalisuus eivät ole sama asia. Seksin harjoittaminen kattaa pienen osan ihmisen kokonaisvaltaisesta seksuaalisuudesta. Seksuaalisuus kuuluu ihmisenä olemiseen ja oman seksuaalisuuden toteuttaminen ihmisen perusoikeuksiin. Sen sijaan fyysinen seksi toisen ihmisen kanssa ei ole perusoikeus, sillä vaatii aina toisen ihmisen vapaaehtoisen suostumuksen.
Myös vammainen ihminen on seksuaalinen olento, ja häntä ei vammaisuutensa vuoksi tulisi kohdella ei-seksuaalisena ihmisenä. Yksi osa kysymystä toki on se, miten vammainen voisi toteuttaa seksuaalisuuttaan myös seksin kautta. Joidenkin kohdalla tämä todennäköisesti tarkoittaisi avustajaa. Tämän ehdottamisessa ei sinällään ole mitään väärää, kunhan avustaja tekee sen _täysin_ omasta vapaasta tahdostaan ja halustaan auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Ällöttävää, että seksistä avustamisesta pitäisi tehdä kirjallinen sopimus, jossa sovitaan mitä avustaminen sisältää. Mitä jos jossain asiassa avustaminen alkaakin tuntua väärältä? Siitä ei enää koskaan saa kieltäytyä, koska sopimus velvoittaa.
Älä viitsi. Jokaisella on oikeus kieltäytyä seksistä tai tilanteesta johon seksi jossain muodossa kuuluu. Pelkkää yliampuvaa läyhättämistä väittää että joku voitaisiin sopimuksella pakottaa vaikka mieli muuttuisi.
Seksi on mukavaa ja sitä pitää olla.
Vierailija kirjoitti:
Se hoitaja avustaa seksissä-homma oli ainakin jo melko perverssiä mielestäni. Joku raja sentään.
Haittaako sinun elämääsi? Muuttuisiko mielesi kun itse ja puolisosi vammautuisi?
Eläimiä et sitten maininnutkaan.