Naisen työt ei koskaan lopu
Ihmettelen itsekin, miten koko ajan pikkulapsien ja koululaisten perheessä joutuu tekemään ns. huushollihommia. En tarkoita tällä sitä ruuanlaitto-pyykki-siivousrumbaa, vaan kaikenlaista ylläpitoa. Tuntuu siltä, että koko ajan silmiin osuu jotain korjattavaa lastenvaatteissa, kenkiä ostamaan, harrastusvälineitä ostamaan, niitä vaatteitakin ostamaan, vaikka paljon kierrätetäänkin sisarukselta toiselle. Mutta sekin vaatii huomioimista, että milloin on hihat lyhyet ja esikoiselle ostetaan uutta paitaa ja vanhat siirtyy seuraavan vaatekaappiin. Milloin fillarit ovat jääneet pieniksi, onko renkaissa ilmaa, kolikot eskarin uimahallikeikkaa varten.
Sen lisäksi vielä peittojen, tyynyjen, vuodevaatteiden, pyyhkeiden uusimiset, mattojen pesut, verhojen uusimiset. Meillä ei todellakaan osteta mitään sisustusrihkamaa eikä uusita huonekalujakaan kuin äärimmäisessä hädässä (muuton takia jos tarvitaan uusia kalusteita yms).
Ajatuksia uppoaa siihen, mitä tarjotaan kun ystäviä tulee yökylään, mitä kaapista löytyy ja mitä allergioita heillä on. Yritän jopa laittaa jotain muuta ruokaa kuin edellisellä kerralla, vaikka menyyt tässä talossa ovatkin aika vakiintuneita.
Ja kuinka pitää muistaa laittaa kauppalistalle hammastahnat ja shampoot, buranat ja uuninpesuaineet.
Jep, olen yh-äiti, mutta samat asiat olivat minulla huolehdittavana silloinkin kun elimme lasten isän kanssa saman katon alla. Mutta ennen kuin kehotat minua relaamaan, niin enhän minä siitä valita, että ne pitää tehdä, eikä siihen oikeasti mene paljon aikaa. Mutta kuitenkin, miksei tuollaisia voisi joskus hyvillä mielin ulkoistaa?
Kommentit (8)
Elämää se varmaan on, muttei sellaista mitä minä elän. Toisinkin voi valita, jos haluaa. Ei tietenkään ole pakko haluta.
Korjaus: äidin työt, ei naisen.
Olen 38-vuotias lapseton nainen ja teen kotitöitä ehkä vartin päivässä. Kaikki isommat siivoukset hoitaa ammattilainen, ruoanlaitto on harrastus.
Elämä on valintoja. Helppo arki antaa mahdollisuuden käyttää aikansa mielensä mukaan.
No enpä olisi onnellinen, jos olisi helppo arki lapsettomuudesta takia.
[quote author="Vierailija" time="23.11.2013 klo 19:38"]
No enpä olisi onnellinen, jos olisi helppo arki lapsettomuudesta takia.
[/quote]
Todennäköisesti olisit.
A. osan töistä voi ulkoistaa ja B. jos sulla on mies, se on siinä sitä varten että se jakaa kaikki kotiin ja perheeseen liittyvät työt. Mitään muuta vaihtoehtoa ei tarvitse hyväksyä.
Miten ulkoistaisit esimerkiksi sen, että kuopuksella olisi uimahallipäivänä kaikki tarvittava mukana?
Tuota minä kutsun elämäksi. Vaatteet käydään läpi kolmen kuukauden välein, fillarit kaksi kertaa vuodessa, samoin luistimet ja muut urheiluvälineet. Lakanat ja pyyhkeet näkee useammin joten ei niitä tarvitse miettiä. Ei tuota ongelmia.