Työharjoittelu, valmistuminen, työttömyys...
Huono otsikko, en keksinyt parempaakaan. Opiskelen teknistä alaa AMK:ssa kolmatta vuotta ja tavoitteena olisi valmistua keväällä 2015. Opinnot ovat sujuneet hyvin ja aikataulussa, vaikka olenkin huomannut, ettei tämä ala taida olla minua varten. Yritän parhaillaan etsiä työharjoittelupaikkaa ensi kesäksi, mutta ei tunnu tärppäävän. Viime vuonna laitoin kolme hakemusta ja yli kaksikymmentä yritystä jätti kokonaan vastaamatta. Yhden paikan sainkin, mutta sinne en voi palata ensi vuonna (koulu ei hyväksy).
Olen tarjoutunut työskentelemään palkatta tarvittaessa (eli opintotuella) vaikka koko kesän jos se on yritykselle niin parempi. Eikä onnista. Olen ollut elämäni aikana neljässä eri työpaikassa (olen 21-vuotias) ja kaikkiin minua on pyydetty takaisin, eli luultavasti olen ollut hyvä työntekijä. Olen ollut jatkuva opiskelija, eli välissä tullut niin koulun kuin paikkakunnankin vaihdosta ja siksi useampi työpaikka ollut. Työtehtäviä on ollut mm. ATK-tuki, asiakaspalvelu (niin kasvotusten kuin puhelimessakin) isossa firmassa sekä oman alan suunnittelutehtävät.
Pelottaa valmistumisen jälkeinen aika ja mahdollinen työttömyys, kun ei edes palkattomaksi harjoittelijaksi pääse. Asun ihan kohtuu isossa kaupungissa (yli 100 000 asukasta), eikä toistaiseksi ole mahdollisuus mihinkään muuttaa niin kauan kuin koulu on kesken.
Onko nyt vaan sellaiset ajat, ettei harjoittelijaksikaan meinaa päästä, saati sitten kesätöihin? Vielä kun on pakko olla alaan liittyvää niin rajoittaa hakua aika paljon. Yrityksiä kuitenkin riittää, mutta eivät näemmä huoli.
Kommentit (2)
Monilla firmoilla alkaa kesän rekryt vasta tammikuussa. Kannattaa siis heti kärppänä olla liikenteessä (nyt voi olla vielä liian aikaista). Kannattaa myös olla systemaattinen, eli hakea kaikkiin mahdollisiin firmoihin (vaikka tyyliin etsii keltaiset sivut ja sieltä oman alan alta metsästää niiden firmojen nettisivut ja hakemusta vetämään). Isot firmat on hyvä pitää mielessä, mutta kannattaa myös huomioida, että niihin on myös eniten hakijoita. Joskus se helmi voi olla joku pikkufirma, jossa pääsee näkemään usein monipuolisemmin toimintaa. Jos ajankohtaista, niin voinet hakemuksessa puhua myös mahd. opparista/tuntityöskentelystä myöhemmin. Kun on kerran opetettu firman tavoille, halutaan niistä monesti pitää kiinni ja on hyvä mainita, jos pystyt jatkamaan pidempään tai esim. projekteissa tms. Katso myös firmojen sivujen lisäksi mol, monster, oikotie jne. sekä esim. aarresaari ja jobstep (näissä paljon akat. hommia, harkkapaikkoja jne.). tosin monet isot firmat ilmoittavat paikoista vain omilla sivuillaan. Huomaa myös avoin hakemus, mikäli ei ole paikkoja vapaana: harjoittelijaks voi silti päästä.
Laitoin siis kolmekymmentä hakemusta, en kolme. Typo. /ap