Kuka teillä siivoaa?
Kuka/ketkä siivoaa?
Miten usein siivotaan?
Kauan siivotaan?
Tuleeko riitaa tai ärsyttääkö?
Mites muut kotityöt?
Kommentit (53)
Se siivoaa joka huomaa sotkut ensin. Jos siivoamalla aletaan siivota, niin mies imuroi ja hoitaa keittiön, minä pyyhin lattiat ja pölyt ja siivoan vessan. Näin siksi, että nuo ovat meille mieluisimmat työt. Ei riitaa.
Olen ollut keväästä asti työttömänä, siitä eteenpäin siivous ja ruuanlaitto ovat olleet minun vastuulla. Sitä ennen siivous joko jäi tai tuli riitaa, kun kumpikaan ei jaksanut. Lapsen vastuulla on tiskit ja oman huone. Kaikki hoitaa perusjutut, tiskit koneeseen, pyykit koriin, pyyhitään kaatuneet yms. Lapselle on tehty selväksi, että sotku pysyy omassa huoneessa, jos tulee sieltä yli, niin heitän roskiin.
Siivoan joka päivä vähän, ehkä 15-60min. Yleensä pyykinpesupäivinä siivoan sen reilun tunnin kun kone on päällä ja muina päivinä sen about vartin verran, yleensä sekin pätkissä. Isoja siivouspäivä en pidä paitsi, jos olen pahalla päällä, silloin puran aggression siivoamiseen. Noita päiviä tosin enää tuskin on, koska ei ole työstressiä. Joka päivä yleensä imuroin, pyyhin pölyjä, järjestelen tavaroita, pesen lattiaa ja siivoan keittiön (ruuanlaiton yhteydessä). Kerran viikossa vaihdan lakanat, pesen keittiön kaapinovet, putsaan jääkaapin, pesen hellan ja pesen vessan. Ja en siis kaikkia kerralla vaan joka päivä yhden tai kaksi hommaa ja noita päivittäisiä siis jostain huoneesta tai kohdasta. Koti pysyy hyvin siistinä tällä tavalla.
Mies hoitaa töiden ohella ns. miesten työt, ajaa nurmikon, luo lumet, korjaa auton, hoitaa remontit (minä autan), tekee saunapuut ja sellaista.
Ikkunat on pesemättä ulkopuolelta, koska vanhan talon ikkunoita ei sisäpuolelta saa pestyä ja ulkoa on liian korkealla.
Järjestely toimii nyt hyvin, mutta sitten kun pitää mennä takaisin töihin, niin on vaikea paikka saada taas muu perhe mukaan.
Mä siivoan AINA, mutta en tee RUOKAA! Tiskaan ja siivoan mielelläni miehen tekemän sotkun ruokaa laittaessa, kunhan ei tarvitse mennä ruokaostoksille, eikä tehdä ruokaa.
Pidän myös ok-talon ja pihan kunnossa.
Toimii meillä👍😊
Minä teen kaiken. Joka toinen päivä imuroin ja pyyhin lattiat. Samoin pölyt. Keittiö siistitään joka ilta eli astiat koneeseen tasot tyhjiksi ja pyyhitään. Wc ylläpitosiivous joka toinen päivä. Viikossa kaikkeen siivoukseen ja pyykkihuoltoon menee aikaa kai pari tuntia
Kerran vuodessa ikkunat, seinät. Kaappeja järjestellään fiiliksen, tarpeen mukaan. Kylppärin isompi siivous joka toinen kk. Teinit joskus tyhjentää tiskikonetta, laittavat ruokaa ja raivaavat huoneensa.
Kukaan ei tee mitään. Jatkuvasti tapellaan asiasta. Lapset ei tee, kun "ei isinkään tartte", minä en yksin ole piikana ja mies ei mielestään sotke. Yksin ollessaan kuulemma siivosi kerran kuussa tunnin ja se riitti. Ja nyt kun hän tekee enemmän töitä ja saa enemmän palkkaa, niin minä voin tehdä sen tunnin. On muka minun syy, että koti on niin täynnä tavaraa, että siivoukseen menee aikaa enemmän. Vaikka se on hänen äitinsä joka kantaa kaikkea turhaa ja mies vaan kiittelee, että tuollaisia meillä ei ollutkaan. No ei ollut kun ei tarvita!
Enkä kestä, jätän kohta koko perheen, siinähän elävät lätissä keskenään.
Meillä ei näköjään kukaan. Melkoisen sotkuista.
Mies ei vaan tee mitään joten mun on pakko tehdä. Ärsyttää välillä!
Exä ja joskus satunaisesti ex-anoppi
mies52v
Minä hoidan lattiat joka päivä imuroiden ja moppaan kerran viikossa. Pyykkihuolto minulla. Siivoan myös vessan kerran viikossa ja teen ruuat. Kerran kuussa tyhjennän viemäreistä moskat. Mies tiskaa, pyyhkii noin kerran kuussa pölyt, käy kaupassa ja lenkittää koirat. Autoa tai pihatöitä yms meillä ei kerrostalossa ole. On riitaa, kun teen enemmän ja en jaksaisi. Koiria lenkittäisin mielummin, kuin vaikka pyykkäisin ja viikailisin.
Siivoojat käy hoitamassa isommat. Äitee hoitaa pikku välisiivoukset ja mie hoidan kaiken ruokaan liittyvän.
Olipas tyhmä kysymys kertakaikkiaan!
Vaimo tietysti - sitä varten se on tähän talouteen otettukin...
M 38
Vierailija kirjoitti:
Meillä myös tämä ja meitä on neljä aikuista. Vaikka välillä innostuisi, ei näy missään. Sotkua ja tavaraa on liikaa.
Manuela siivoaa ja silittää vaatteet kerran viikossa. Ei tule riitaa.
Ritva siivoaa kerran viikossa noin 7 tuntia. Siihen samaan syssyyn silittää paidat, pesee lakanapyykit, joka kerta siivoaa jotain "isompaa" tyyliin kuistin ikkunat, sauna jne.
Ei tule riitoja.
Tekee pyynnöstä muitakin kotitöitä, jos on aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Palkkaa kodin ulkopuolista työvoimaa. Rahalla se ratkeaa.
EIikö riitä että on ahkera töisssä. Haluuutsä taas jonkun oikeutuksen.
Mies hoitaa päivittäiset/lähes päivittäiset tehtävät kuten keittiön siivoamisen (kone tiskaa suurimman osan astioista), imuroinnin ja pyykin pesun. Hän myös puhdistaa tasot ja pesee lattiat mutta harvemmin. Minä laitan ruoan ja vastaan vessan pesusta. Siinäpä ne tärkeimmät. Ei tule riitaa.