AMK-essee, jäänkö kiinni plagioinnista?
Olen opiskellut kahdessa ammattikorkeakoulussa ja toisessa jo kirjoittanut ok arvosanoin esseen, joka sopisi aiheeltaan opintoihini nyt toisessa Amk:ssa. Uskallanko käyttää samaa? Tallentuvatko palautetut esseet johonkin järjestelmään?
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No vit tu jos oot sen kirjoittanut itse niin siitä vain. Itseään ei voi plagioida.
Nimenomaan itseään voi plagioida. Se on silloin nimeltään itseplagiointia, ja ainakin yliopistolla yhtä rangaistava teko kuin muukin plagiointi. Amk:ssa, tuossa kaikkien leikkikoulujen äidissä, ei ketään varmaan itseplagiaatio kiinnosta, kun ei kiinnosta muukaan plagiaatio.
Annoitpa hienon esimerkin yliopistoväen tasosta tuolla kommentillasi. Ja voin kertoa, että se ei ollut positiivinen esimerkki, jos niin kuvittelet.
Kavereiden amk-opiskrlua seuranneena on todella tullut huomattua mikä leikkikoulu amk on. Kirjalliset työt voi kopioida suoraan netistä, kurssikavereilta, tai jos oikein ahkera on niin kirjoista, eikä siitä jää koskaan kiinni. Jos jää, ei tule mitään seurauksia. Myös opinnäytetöihin voi kopioida sisältöä ilman seurauksia, ja tentit hoitaa kätevästi ryhmätyönä. Jos amk haluaisi olla vakavasti otettava KORKEAKOULU, se kitkisi tuon plagiointihomman kokonaan pois. Niitä ei vaan jostain syystä kiinnosta.
Kirjoita se uusiksi hieman eri sanoin. Urkund vertaa siellä tietokannassa jo oleviin teksteihin ja tietäisit varmasti jos vanha teksti on siellä, koska siihen kysytään lupa.
On aivan ok kierrättää ideoitaan ja se ei ole mitenkään laitonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No vit tu jos oot sen kirjoittanut itse niin siitä vain. Itseään ei voi plagioida.
Nimenomaan itseään voi plagioida. Se on silloin nimeltään itseplagiointia, ja ainakin yliopistolla yhtä rangaistava teko kuin muukin plagiointi. Amk:ssa, tuossa kaikkien leikkikoulujen äidissä, ei ketään varmaan itseplagiaatio kiinnosta, kun ei kiinnosta muukaan plagiaatio.
Se on itsensä lainaamista. Ei omia näkökulmiaan voi rajattomasti muuttaa eri kirjoitusasuun ilma, että koko näkökulma muuttuu.
Nope, se on itseplagiointia.
Päätin muokata rajusti. Toisessa koulussa oli käytössä silloin Turnit tmv.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhdessä korkeakoulussa on ollut maininta, että myöskään itseään ei saa plagioida. Muissa vissiin saa :D Olen itse käyttänyt omia lainauksia entisistä töistä, mutta en ole koskaan esim. kokonaista lukua saati koko työtä. Ei ole valitettu lyhyistä lainauksista.
Noh, plagiointi on määritelmällisesti jonkun toisen kirjoittaman tekstin käyttämistä omanaan. Tietysti jos on jakomielitautinen pitää varoa ettei plagioi toista persoonaa.
Itseplagiointi on oman aiemman työnsä käyttämistä uutena työnä. Ja sitähän tuo ap nimenomaan olisi tekemässä. Ottaisit sinäkin asioista selvää ennen kuin auot tyhjää päätäsi.
Viittaa lainauksissa aiempaan opinnäytetyöhösi / artikkeliisi yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Annoitpa hienon esimerkin yliopistoväen tasosta tuolla kommentillasi. Ja voin kertoa, että se ei ollut positiivinen esimerkki, jos niin kuvittelet.
Kavereiden amk-opiskrlua seuranneena on todella tullut huomattua mikä leikkikoulu amk on. Kirjalliset työt voi kopioida suoraan netistä, kurssikavereilta, tai jos oikein ahkera on niin kirjoista, eikä siitä jää koskaan kiinni. Jos jää, ei tule mitään seurauksia. Myös opinnäytetöihin voi kopioida sisältöä ilman seurauksia, ja tentit hoitaa kätevästi ryhmätyönä. Jos amk haluaisi olla vakavasti otettava KORKEAKOULU, se kitkisi tuon plagiointihomman kokonaan pois. Niitä ei vaan jostain syystä kiinnosta.
Höpöti höö. Ei ole lainkaan tuollaista AMK:ssa. Kaverisi vain vedättävät sinua, koska olet sen verran vajaa, että et tajua kyseenalaistaa kuulemaasi tai perehtyä asioihin itse.
Liikaa taas kaikkea yhtä aikaa kirjoitti:
Eiks toi Urkund tarkista vaan tekstiä netistä, että onko suoraan kopioitu?
Urkund on linkitetty lähes aina muihinkin tietokantoihin, vaikkapa E-thesikseen ja Moodleen, riippuen koulusta. Eli myös esseet ym. paperit on Urkundissa.
Ainakin HY:ssa kaikki lopputyöt menee Urkundiin aina automaattisesti, ei siitä mitään lupia opiskelijoilta kysytä. Varmaan kaikissa AMK:ssa nykyään sama juttu.
En tiedä, mutta kannattaa ehdottomasti kokeilla. Voitettavaa on paljon, hävittävää vain mahdollinen häpeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meillä yliopistolla sai viitata itseensä aivan samoin kuin muihin.
Viittaaminen != plagioiminen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meillä yliopistolla sai viitata itseensä aivan samoin kuin muihin.
No eihän viittaaminen ole plagiointia. Saman tekstin uudelleen käyttäminen ilman lähdeviitteitä ja muokkausta on. Myös itseään voi plagioida, kuten on todettu, ja yliopistossa se on kiellettyä.
Vierailija kirjoitti:
https://vastuullinentiede.fi/fi/tutkimustyo/itseplagiointi-miten-sita-v…
"Itseplagioinnista on kyse, jos tutkija julkaisee samoja tuloksia uudelleen mutta antaa ymmärtää, että niitä ei ole aikaisemmin julkaistu."
Siinä vastaus. Vaikka opiskelija ei olekaan tutkija, niin samat akateemiset säännöt pätevät. Et voi siis esittää vanhaa työtä uutena työnä.
Minä tekisin niin, että käyttäisin vanhaa esseetä apuna uuden kirjoittamisessa. Sen voisi vaikka mainita esseen alussa. "Käytin tässä esseessä apuna jo aiemmin aiheesta kirjoittamaani esseetä." tms.
Sitten kirjoittaisin asiat uudestaan omin sanoin (EI kuitenkaan niin, että vaan muutetaan sanamuotoja ja myös esseen koko rakenteen olisi hyvä muuttua.) Uusi essee olisi hyvä kirjoittaa vähän uudesta kulmasta käsin (sellaisesta joka sopii juuri tämän uuden kurssin aihealueisiin). Vanha essee toimisi siis vain pelkkänä inspiraationa.
Jos on jokin erityisen hyvä kohta vanhassa esseessä jonka haluaisi mukaan sellaisenaan, niin sitten siihen viitataan samalla tavalla kuin kenen tahansa muun työhön vittattaisiin ja esseen loppuun merkitään vanha essee asianmukaisesti lähdeviitteksi.
No, oot kyllä laiskuuden huippu, jot et voi edes vähän sanajärjestystä muuttaa tai synonyymejä vaihtaa.