Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

AMK-essee, jäänkö kiinni plagioinnista?

Liikaa taas kaikkea yhtä aikaa
22.09.2020 |

Olen opiskellut kahdessa ammattikorkeakoulussa ja toisessa jo kirjoittanut ok arvosanoin esseen, joka sopisi aiheeltaan opintoihini nyt toisessa Amk:ssa. Uskallanko käyttää samaa? Tallentuvatko palautetut esseet johonkin järjestelmään?

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No vit tu jos oot sen kirjoittanut itse niin siitä vain. Itseään ei voi plagioida.

Vierailija
2/35 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai jäät kiinni. Plagioinnin tarkistamiseen kouluilla on montakin tapaa, googlaa vaikkapa Urkund.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdessä korkeakoulussa on ollut maininta, että myöskään itseään ei saa plagioida. Muissa vissiin saa :D Olen itse käyttänyt omia lainauksia entisistä töistä, mutta en ole koskaan esim. kokonaista lukua saati koko työtä. Ei ole valitettu lyhyistä lainauksista.

Vierailija
4/35 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No vit tu jos oot sen kirjoittanut itse niin siitä vain. Itseään ei voi plagioida.

En myöskään näe ongelmaa plagiointina, vaan ennemmin opintopistehuijauksena.

Vierailija
5/35 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiks toi Urkund tarkista vaan tekstiä netistä, että onko suoraan kopioitu?

Vierailija
6/35 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat varmuuden asiaan niin kysy opettajalta. Toisaalta mitä siellä koulussa teet jos et halua oppia?

Vierailija
7/35 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan itseään voi plagioida. Se on silloin nimeltään itseplagiointia, ja ainakin yliopistolla yhtä rangaistava teko kuin muukin plagiointi. Amk:ssa, tuossa kaikkien leikkikoulujen äidissä, ei ketään varmaan itseplagiaatio kiinnosta, kun ei kiinnosta muukaan plagiaatio.

Vierailija
8/35 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on vain johonkin kurssiin liittyvä kirjallinen työ, voit huoletta käyttää vanhaa. Opparia ei kannata kierrättää.

Olethan hakenut kaikki mahdolliset hyväksiluvut edellisen tutkinnon kursseilla? Jos sama työ sopii nykyiseen opetussisältöön, olisiko mahdollista saada koko kurssi tai edes osa suoritetuksi vanhoilla opinnoilla?

Vierailija
9/35 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedät varmaan itse, syötettiinkö siinä aiemmassa AMK:ssa urkundiin tms. esseet. Varmin tapa on kysyä opettajalta, voisitko tehdä samasta aiheesta, josta teit aiemmin ja muokata vähän erilaiseksi. Varmaan löytyy jotain uutta, vähän erilaista näkökulmaa, mutta pääsisit aika vähällä vaivalla silti.

Vierailija
10/35 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan itseään voi plagioida. Se on silloin nimeltään itseplagiointia, ja ainakin yliopistolla yhtä rangaistava teko kuin muukin plagiointi. Amk:ssa, tuossa kaikkien leikkikoulujen äidissä, ei ketään varmaan itseplagiaatio kiinnosta, kun ei kiinnosta muukaan plagiaatio.

Annoitpa hienon esimerkin yliopistoväen tasosta tuolla kommentillasi. Ja voin kertoa, että se ei ollut positiivinen esimerkki, jos niin kuvittelet. 

Vierailija
11/35 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä meillä yliopistolla sai viitata itseensä aivan samoin kuin muihin.

Vierailija
12/35 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikaa taas kaikkea yhtä aikaa kirjoitti:

Eiks toi Urkund tarkista vaan tekstiä netistä, että onko suoraan kopioitu?

Se tarkastaa myös e-kirjoja sekä aiempia tekstejä, jotka on menneet Urkundin tarkistuksen kautta. Joka kerta, kun joku palauttaa tekstin, joka menee Urkundin tarkistuksen kautta, teksti tallentuu Urkundiin. Myös tätä tekstiä käytetään tarkastuksessa nettisivujen ja e-kirjojen lisäksi.

Vierailija
13/35 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhdessä korkeakoulussa on ollut maininta, että myöskään itseään ei saa plagioida. Muissa vissiin saa :D Olen itse käyttänyt omia lainauksia entisistä töistä, mutta en ole koskaan esim. kokonaista lukua saati koko työtä. Ei ole valitettu lyhyistä lainauksista.

Noh, plagiointi on määritelmällisesti jonkun toisen kirjoittaman tekstin käyttämistä omanaan. Tietysti jos on jakomielitautinen pitää varoa ettei plagioi toista persoonaa.

Vierailija
14/35 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on vain johonkin kurssiin liittyvä kirjallinen työ, voit huoletta käyttää vanhaa. Opparia ei kannata kierrättää.

Olethan hakenut kaikki mahdolliset hyväksiluvut edellisen tutkinnon kursseilla? Jos sama työ sopii nykyiseen opetussisältöön, olisiko mahdollista saada koko kurssi tai edes osa suoritetuksi vanhoilla opinnoilla?

Nykyisin myös normikurssityöt tungetaan urkundiin.

Vierailija
15/35 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

KTM papereilla voin sanoa, että aikamoinen lastentarha se yliopistokin on ja varsinaisesti työelämään ei paljoa eväitä suoraan antanut.

Vierailija
16/35 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai ilman lähdemerkintää? Meillä ei saanut viitata itseensä lähdemerkinnällä tai ilman. Eivät halunneet, että samoja juttuja käytetään useamman kerran.

Vierailija
17/35 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että ketään kiinnostaa, vaikka käyttäisitkin aiempaa esseetä. Kyseessähän on vain yksittäinen tehtävä, ei tieteellinen tutkimus tai opinnäytetyö. 

Vierailija
18/35 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä Urkund-palautuksessa voi antaa luvan työn tallennukseen. Ohjelma vinkkaa, että tämä kannattaa, koska sitten muut eivät voi plagioida omaa työtä. Oletan, että jos en ole lupaa antanjt, työtä ei missään tietokannassa ole. Lopputyöt sitten eri asia.

Vierailija
19/35 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on itsensä lainaamista. Ei omia näkökulmiaan voi rajattomasti muuttaa eri kirjoitusasuun ilma, että koko näkökulma muuttuu.

Vierailija
20/35 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai ilman lähdemerkintää? Meillä ei saanut viitata itseensä lähdemerkinnällä tai ilman. Eivät halunneet, että samoja juttuja käytetään useamman kerran.

Viitata samoin kuin muihinkin viitataan eli oman edellisen työn tiedot lähdetietoihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä seitsemän