AMK-essee, jäänkö kiinni plagioinnista?
Olen opiskellut kahdessa ammattikorkeakoulussa ja toisessa jo kirjoittanut ok arvosanoin esseen, joka sopisi aiheeltaan opintoihini nyt toisessa Amk:ssa. Uskallanko käyttää samaa? Tallentuvatko palautetut esseet johonkin järjestelmään?
Kommentit (35)
Tottakai jäät kiinni. Plagioinnin tarkistamiseen kouluilla on montakin tapaa, googlaa vaikkapa Urkund.
Yhdessä korkeakoulussa on ollut maininta, että myöskään itseään ei saa plagioida. Muissa vissiin saa :D Olen itse käyttänyt omia lainauksia entisistä töistä, mutta en ole koskaan esim. kokonaista lukua saati koko työtä. Ei ole valitettu lyhyistä lainauksista.
Vierailija kirjoitti:
No vit tu jos oot sen kirjoittanut itse niin siitä vain. Itseään ei voi plagioida.
En myöskään näe ongelmaa plagiointina, vaan ennemmin opintopistehuijauksena.
Eiks toi Urkund tarkista vaan tekstiä netistä, että onko suoraan kopioitu?
Jos haluat varmuuden asiaan niin kysy opettajalta. Toisaalta mitä siellä koulussa teet jos et halua oppia?
Vierailija kirjoitti:
No vit tu jos oot sen kirjoittanut itse niin siitä vain. Itseään ei voi plagioida.
Nimenomaan itseään voi plagioida. Se on silloin nimeltään itseplagiointia, ja ainakin yliopistolla yhtä rangaistava teko kuin muukin plagiointi. Amk:ssa, tuossa kaikkien leikkikoulujen äidissä, ei ketään varmaan itseplagiaatio kiinnosta, kun ei kiinnosta muukaan plagiaatio.
Jos on vain johonkin kurssiin liittyvä kirjallinen työ, voit huoletta käyttää vanhaa. Opparia ei kannata kierrättää.
Olethan hakenut kaikki mahdolliset hyväksiluvut edellisen tutkinnon kursseilla? Jos sama työ sopii nykyiseen opetussisältöön, olisiko mahdollista saada koko kurssi tai edes osa suoritetuksi vanhoilla opinnoilla?
Tiedät varmaan itse, syötettiinkö siinä aiemmassa AMK:ssa urkundiin tms. esseet. Varmin tapa on kysyä opettajalta, voisitko tehdä samasta aiheesta, josta teit aiemmin ja muokata vähän erilaiseksi. Varmaan löytyy jotain uutta, vähän erilaista näkökulmaa, mutta pääsisit aika vähällä vaivalla silti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan itseään voi plagioida. Se on silloin nimeltään itseplagiointia, ja ainakin yliopistolla yhtä rangaistava teko kuin muukin plagiointi. Amk:ssa, tuossa kaikkien leikkikoulujen äidissä, ei ketään varmaan itseplagiaatio kiinnosta, kun ei kiinnosta muukaan plagiaatio.
Annoitpa hienon esimerkin yliopistoväen tasosta tuolla kommentillasi. Ja voin kertoa, että se ei ollut positiivinen esimerkki, jos niin kuvittelet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meillä yliopistolla sai viitata itseensä aivan samoin kuin muihin.
Liikaa taas kaikkea yhtä aikaa kirjoitti:
Eiks toi Urkund tarkista vaan tekstiä netistä, että onko suoraan kopioitu?
Se tarkastaa myös e-kirjoja sekä aiempia tekstejä, jotka on menneet Urkundin tarkistuksen kautta. Joka kerta, kun joku palauttaa tekstin, joka menee Urkundin tarkistuksen kautta, teksti tallentuu Urkundiin. Myös tätä tekstiä käytetään tarkastuksessa nettisivujen ja e-kirjojen lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Yhdessä korkeakoulussa on ollut maininta, että myöskään itseään ei saa plagioida. Muissa vissiin saa :D Olen itse käyttänyt omia lainauksia entisistä töistä, mutta en ole koskaan esim. kokonaista lukua saati koko työtä. Ei ole valitettu lyhyistä lainauksista.
Noh, plagiointi on määritelmällisesti jonkun toisen kirjoittaman tekstin käyttämistä omanaan. Tietysti jos on jakomielitautinen pitää varoa ettei plagioi toista persoonaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos on vain johonkin kurssiin liittyvä kirjallinen työ, voit huoletta käyttää vanhaa. Opparia ei kannata kierrättää.
Olethan hakenut kaikki mahdolliset hyväksiluvut edellisen tutkinnon kursseilla? Jos sama työ sopii nykyiseen opetussisältöön, olisiko mahdollista saada koko kurssi tai edes osa suoritetuksi vanhoilla opinnoilla?
Nykyisin myös normikurssityöt tungetaan urkundiin.
KTM papereilla voin sanoa, että aikamoinen lastentarha se yliopistokin on ja varsinaisesti työelämään ei paljoa eväitä suoraan antanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai ilman lähdemerkintää? Meillä ei saanut viitata itseensä lähdemerkinnällä tai ilman. Eivät halunneet, että samoja juttuja käytetään useamman kerran.
En usko, että ketään kiinnostaa, vaikka käyttäisitkin aiempaa esseetä. Kyseessähän on vain yksittäinen tehtävä, ei tieteellinen tutkimus tai opinnäytetyö.
Meillä Urkund-palautuksessa voi antaa luvan työn tallennukseen. Ohjelma vinkkaa, että tämä kannattaa, koska sitten muut eivät voi plagioida omaa työtä. Oletan, että jos en ole lupaa antanjt, työtä ei missään tietokannassa ole. Lopputyöt sitten eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on itsensä lainaamista. Ei omia näkökulmiaan voi rajattomasti muuttaa eri kirjoitusasuun ilma, että koko näkökulma muuttuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai ilman lähdemerkintää? Meillä ei saanut viitata itseensä lähdemerkinnällä tai ilman. Eivät halunneet, että samoja juttuja käytetään useamman kerran.
Viitata samoin kuin muihinkin viitataan eli oman edellisen työn tiedot lähdetietoihin.