Ei ole enää varaa asua Helsingissä
Aika surkeaa. Hintataso tavallisissa vuokra-asunnoissa on karannut niin korkealle, ettei pienituloisella ole enää varaa asua kuin ehkä jossain Malminkartanossa, kaupungin asunnossa. Me emme saaneet kaupungin asuntoa, vuokrasimme halvimman mitä löysimme. Muutosta on kulunut kaksi vuotta ja vuokra nousee alkuvuodesta 5%. Tämän myötä meidän on etsittävä itsellemme uusi koti.
Meillä on Helsingissä sukulaiset ja ystävät, mutta ei auta: tuloista 60% kuluu vuokraan tällä hetkellä ja se on aivan liikaa. Lähikunnissa vuokrat eivät ole juuri halvempia, ihmeissäni katselin esim. Vantaan karseimpia lähiöitä, huonokuntoisista asunnoista pyydettiin vain satasen halvempaa vuokraa. Kuinkahan kauas sitä pitää muuttaa..?
Kommentit (164)
[quote author="Vierailija" time="22.11.2013 klo 18:17"]
[quote author="Vierailija" time="22.11.2013 klo 18:01"]
[quote author="Vierailija" time="22.11.2013 klo 17:57"]
Me asumme Lahdessa keskustassa vanhan (1960-lukuisen) talon toisen kerroksen kolmiossa, vuokra 650 e/kk. Asunto on hyvässä kunnossa, remontoitu pari vuotta sitten. Työpaikat ja lasten päivähoitopaikka kävelyetäisyydellä.
Ei ole pakko asua Helsingissä.
[/quote]
Rah rah. Taas näitä "ei ole pakko asua Helsingissä" -jankkaajia. Suurimmalla osalla kun on se tilanne, että on pakko. Katsos kun suurin osa työpaikoista on siellä Helsingissä. Mitä jos vaikkapa kaikkien valtion ministeriöiden pienipalkkaiset virkamiehet päättäisivät rynniä maakuntiin? Ei heille kaikille riittäisi töitä sitten millään (ja sitten se asuminen kallistuisi sielläkin).
[/quote]
Pienipalkkaiset virkamiehet ovat varsin tervetulleita vaikka Lahteen työpaikkoineen kaikkineen, koska heistä jo nyt satoja täällä muutenkin asuu. Suomen kannalta halvin ratkaisu olisi siirtää kaikki valtion virastot ja ministeriöt pois kalliista Helsingistä tänne maakuntiin, missä asuminen on halvempaa, työmatkat lyhyemmät ja tekniikka mahdollistaa palaverit omalta päätteeltä. Valmiita tilojakin löytyy ja halpoja asuntoja.
[/quote]
Tervetuloa vaan tänne Lahteen!
Asunnot ovat tosiaankin vähän edullisempia, mutta jos Helsingissä aiotte käydä töissä, huomioinette matkakustannukset (ja matka-ajan). Junalla pääsee tunnissa ja kuukausilippu maksaa halvimmillaan 330 e / henk. Halpislippu sisältää ne hitaimmat junat, eli jos haluat matkustaa nopeammin ja mukavammin myös InterCityllä tai Pendolinolla, hinta pompsahtaa 412 e / kk.
Siitä sitten laskeskelemaan, mikä oikeasti kannattaa. Jos kaksi ihmistä kulkee junalla Helsinki - Lahti väliä, lisäkustannus kuukaudessa on 660 - 824 e. Äkkiä huomataankin, että asunto Helsingistä tuleekin edullisemmaksi.
Ap, en jaksanut lukea koko ketjua, mutta oletko kertonut vuokranantajallenne tuon, että joudutte muuttamaan pois, jos korotus tulee? Jos se on yksityishenkilö, saattaa jopa harkita asiaa uudestaan - uuden vuokralaisen etsinnässä on oma vaivansa jne.
Huvittavaa, että nykyistä markkinataloutta kannatetaan vain silloin kun se on itselle eduksi. Mitäpä niitä asuntoja mihinkään hyväntekeväisyyshintoihin myymään, kun kalliillakin pystyy. Kysyntää riittää kuitenkin yli tarjonnan.
Itse olen matalapalkka-ammatissa ja asun lähellä Helsingin keskustaa - tuloista menee suuri osa palkkaan, mutta itsepä olen valintani tehnyt.
"Eikö se ole tullut jo selväksi, että kaupungin asuntojen rakentaminen, tonttien vuokrat ja kaikki korjauskulut ym. maksetaan kaupungin asuntojen vuokralaisten maksamista vuokrista! Tämä ei ole kaupungille tappiollista toimintaa. Turha sanoa, että yhteiskunta maksaa, kun vuokralaiset maksavat. Meiltä vuokraa vain peritään realistisesti sen verran, paljonko talojen kunnossapitoon ym. menee eikä mielivaltaisesti kuten yksityisellä. Mutta sinä et maksa penniäkään kaupungin asuntojen asunnoista."
Tämä on asia, josta ei tietääkseni tehty koskaan minkäänlaista kunnollista tutkimusta. Muistelen, että olen joskus lukenut Helsingin Sanomista, että Helsingin kaupunkikaan ei tiedä kuinka moni sen vuokralaisista maksaa vuokransa itse. Epäilen siis suuresti, että esim. Helsingin kaupungin kaikki vuokralaiset maksaisivat vuokransa itse, mutta vuokralaisten joukkoon mahtuu varmasti paljon sellaisiakin, jotka näin tekevät. Mutta paljon on varmasti niitäkin, joiden vuokrasta merkittävän osan maksaa asumistuki ja osalle asukkaista sosiaalitoimisto maksaa koko vuokran.
Lisäksi kaupungin vuokrataso on selvästi alempi kuin vapaitten markkinoitten vuokrataso ja vuokratalojen tonttien vuokrat ovat taatusti markkinavuokria halvemmat.
Edellä kuvatussa ei sinänsä ole mitään väärää, koska on oikein, että yhteiskunta tukee pienituloisten asumista, mutta väite siitä, että kaupungin vuokralaiset maksavat vuokransa ja sen myötä mm. talojen korjaukset itse edellyttäisi kyllä kunnollista tutkimusta perusteekseen.
Vuokralla asuminen Helsingissä on tosiaan kallista. Siksi kannattaa ostaa oma asunto, vaikka sitten pienikin. Itse ostimme omamme aikanaan vaikka olimme molemmat vasta valmistuneita ja juuri aloittelemassa työelämäämme. Teimme alkuun omien oman alan töiden lisäksi keikkaa viikonloppuisin minä ravintola-alla ja mies ajoi taksia kuten oli ajanut opiskeluaikoinakin. Silloin ei vielä ollut lapsia, joten oli mahdollista painaa paljon töitä ja elellä aika niukasti joten selvisimmekin lainasta mukavassa ajassa.
Useat asiat ovat valintakysymyksiä, toiset bilettävät ja reissaavat paljon opiskeluaikana, toiset tekevät jo silloin paljon duunia opiskelujen ohessa ja jatkavat samalla tavalla valmistuttuaan. Jos näin pystyy ja jaksaa tehdä, on helppoa kerätä säästöjä, joiden päälle voi ottaa lainaa ja maksaa laina sitten reippaasti pois.
[quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 20:44"]
Vuokralla asuminen Helsingissä on tosiaan kallista. Siksi kannattaa ostaa oma asunto, vaikka sitten pienikin. Itse ostimme omamme aikanaan vaikka olimme molemmat vasta valmistuneita ja juuri aloittelemassa työelämäämme. Teimme alkuun omien oman alan töiden lisäksi keikkaa viikonloppuisin minä ravintola-alla ja mies ajoi taksia kuten oli ajanut opiskeluaikoinakin. Silloin ei vielä ollut lapsia, joten oli mahdollista painaa paljon töitä ja elellä aika niukasti joten selvisimmekin lainasta mukavassa ajassa.
Useat asiat ovat valintakysymyksiä, toiset bilettävät ja reissaavat paljon opiskeluaikana, toiset tekevät jo silloin paljon duunia opiskelujen ohessa ja jatkavat samalla tavalla valmistuttuaan. Jos näin pystyy ja jaksaa tehdä, on helppoa kerätä säästöjä, joiden päälle voi ottaa lainaa ja maksaa laina sitten reippaasti pois.
[/quote]
Helppohan säästöjä on kerätä ja saada laina, jos taloudessa on kaksi töissä käyvää ihmistä. Yritäpä sinkkutaloudessa tehdä sama, kun asumiseen menee lähes saman verran kuin kahden hengen taloudessa (lapseton pariskunta ei tarvo paljoa sinkkua enempää neliöitä ja kaksiot on suhteessa yksiöihin aika paljon halvempia) ja tulot on puolet siitä... Pankitkaan ei anna lainaa niin helposti sinkulle kuin pariskunnalle, vaan pitää olla paljon paremmat vakuudet.
Perheasunto Oulun Tuirasta.
Kyllä saa keskustastakin Oulussa kolmion sillä hinnalla, johon pientä palkkaa tienaavan pariskunnan tulot riittävät!!! Katso vaikka tämä: http://www.etuovi.com/kohde/943793 tai tämä http://www.etuovi.com/kohde/479633. Ja jos uutta haluat keskustasta, niin sekin irtoaa erittäin halvalla pk-seutuun verrattuna: http://www.etuovi.com/kohde/1115345.
Piste tuli linkkien loppuun eli siis kaksi viimeistä tässä uudelleen:
http://www.etuovi.com/kohde/479633
http://www.etuovi.com/kohde/1115345
Kyllähän Oulussakin yritetään pyytää joistakin harvoista kohteista pk-seudun hintoja ja markkinoida niitä rikkaille, mutta ne ovat vain harvoja kohteita, ja suurin osa on erittäin kohtuuhintaista, myös keskustan alueella!
Niin no olennaisintahan tässä kuitenkin taitaa olla se, että Oulussa ei niitä työpaikkoja ole? Mun kotipaikkakunnalta Lapista saa omakotitalon 60 000 eurolla mutta en minä sinnekään voi muuttaa, työnantaja tuskin seuraa perässä:)
No tuosta voi vähän katsella: http://www.mol.fi/tyopaikat/tyopaikkatiedotus/haku/hae.htm?lang=fi&hakusana=oulu Mielestäni näyttäisi olevan aika paljon eri alojen työpaikkoja tarjolla, vaikkakaan joiltakin tietyiltä aloilta ei millään irtoa työtä.
[quote author="Vierailija" time="23.11.2013 klo 08:00"]
Kuule, ei tässä maassa ole kohta keskituloisella varaa asua missään. En siis usko, että tämä koskee pelkästään Helsinkiä, vaan nimenomaan ns. alempaa keskituloluokkaa ajetaan koko ajan ahtaammalle.
Itse asun Jyväskylässä, ja kyllä täälläkin saa pulittaa 1000/kk lähellä keskustaa olevasta perheasunnosta. Lisäksi esim. vesi on Suomen kalleinta.
Teillä siellä pk-seudulla on kuitenkin yleisesti ottaen parempi palkkataso, vaihtelee toki aloittain, mutta keskimäärin näin. Omalla alallanikin on useamman satasen ero kuukausipalkoissa.
Lisäksi teillä on esim. edullinen, toimiva paikallisliikenne. Kotona lapsia hoitaville huomattavat kuntalisät, täällä kokonaiset 50€ per perhe, ja sekin jää vuodenvaihteessa pois.
[/quote]
Ei pk-seudulla ole kyllä ns. tavallisilla työntekijöillä yhtään parempi palkkataso. Eikä julkinen lippukaan kovin halpa ole. Helsingin sisäinen matkakortti maksaa noin 50 euroa/kk ja jos joudut asumaan esimerkiksi Vantaalla ja käymään Helsingissä töissä, maksaa matkakortti jo 100 euroa/kk.
[quote author="Vierailija" time="22.11.2013 klo 23:17"]
[quote author="Vierailija" time="22.11.2013 klo 21:44"]
[quote author="Vierailija" time="22.11.2013 klo 20:46"]
En ymmärrä, että miten niin ei ole varaa. Palkat on sellaiset, joita työnantajalla on varaa maksaa, ja jos Helsingissä ei saa omasta mielestään riittävästi rahaa, niin todennäköisesti on valinnut vääränlaisen tavan elää.
En usko, että palkat ovat mitenkään ratkaisevasti alempia Helsingissä kuin muualla maassa. Joka tapauksessa se on ihan oma valinta, jos haluaa asua vuokralla Helsingissä eikä osta omaa asuntoa. Kaikilla on samat mahdollisuudet tehdä rahaa, jostain syystä Helsinkiin kokoontuvat ne, joilla ei ole taitoa käyttää rahaa.
[/quote]
Kyse ei ole siitä, etteikö palkat olisi kohdallaan, useimmitenhan pk-seudulla saa vielä pk-lisän kalliin elämisen takia. Se vain ei kompensoi sitä, että esim. Salossa kaksio maksaa 430e ja samankokoinen helsingissä maksaa 830e.... se satasen pk-lisä ei paljoo hymyilytä siinä vaiheessa...
Itse olen juuri muuttamassa pk-seudulle ja todellakin minulla tulee menemään puolet palkasta asumiseen. elämä on todellakin valintoja täynnä, Helsingissä minulla on kuitenkin paremmat työllistymismahdollisuudet omaan alaani, kuin Salossa.
[/quote]
Ei se ole hullu, joka pyytää isoa vuokraa vaan se, joka suostuu maksamaan. Oma ongelmasi: teet itse sen valinnan, että annat vuokranantajan rikastua.
[/quote]
Kyllä se on ihan kysyntä ja tarjonta, joka hintoja kohottaa. Tietenkin hinnat ovat pk-seudulla pilvissä, kun asuntoja ei ole, eikä niitä rakenneta tarpeeksi nopeaan tahtiin, että hintaa voitaisiin pudottaa. Minä ymmärrän tämän, sinä et taida sitä tajuta.
Kuinka monesti sinä olet sanonut Helsingissä "joo ihan kiva mesta, maksan tästä 500e vuokraa" ja sen jälkeen vuokranantaja on riemusta hyppinyt ja ottanut sut asukkaaksi? Veikkaan, että tapahtumia 0. Kyllä se vuokranantaja antaa asuntonsa sille, joka on valmis maksamaan pyydettyä hintaa.
Asun Helsingissä (en keskustassa) hyvien kulkuyhteyksien varrella. Maksan yksin 2 vuotta sitten ostamaani kaksiota. Nettotuloistani menee lähes 50% asumiseen (lainanlyhennys+ vastike). Tämä ei kuitenkaan ole minulle ongelma, sillä elämiseen jää vielä mainiosti rahaa. Olen asunut myös Tampereella, ja siellä elämä oli ankeaa, kun töitä oli niin vaikea löytää. Nyt elämän laatuni on paljon parempi. Kun asuu pk-seudulla, on vaan elettävä kalliiden asumiskustannuksien kanssa. Toisaalta täällä on paljon muita hyviä asioita. Ymmärrän kuitenkin, että monilapsisessa perheessä tilan tarve on paljon suurempi ja kahden aikuisenkin palkkatuloilla on hankala pärjätä.
[quote author="Vierailija" time="23.11.2013 klo 11:19"]
[quote author="Vierailija" time="22.11.2013 klo 23:59"]
[quote author="Vierailija" time="22.11.2013 klo 23:16"]
[quote author="Vierailija" time="22.11.2013 klo 21:19"]
Ei mene jakeluun. Meidän perheemme asuu Tampereella, vuokraa maksamme neliöstä 1050e kaikkine kuluineen (autopaikat ym). Keskustaan on matkaa 6 km. En ymmärrä tuota, että Helsingissä asuminen on niiiiiiin kallista, eihän se ole. Kantakaupungissa ei ole kenenkään pakko asua. Myös täällä on kallista ja palkat taatusti pk-seutua alhaisemmat.
[/quote]
En asu keskustassa minäkään vaan peräti Vantaan puolella. Maksan yksiöstä 680 euroa. Joku voi sanoa, että tyhmä kun maksan, ei ole kuitenkaan vaihtoehtoja kun ei ole suhteita, jossain on pakko asua.
[/quote]
No yksiöt maksavat myös täällä (Tampereella) tuon verran. Alle 600e:lla ei saa yhtään mitään.
[/quote]
Alle 600 eurolla saa Tampereelta kaksionkin.
[/quote]
Näytä yksi esimerkki? Multisillasta tai Tesomalta ehkä?
400 puntaa viikossa on ikävä kyllä lontoolaisyksiön markkinahinta. Kilti matkaa saattaa tulla jonkun verran, mutta onneksi Lontoon metro on kohtuullisen kattava ja kaupunkiliikenteeksi kiitettävän nopea. Vielä kun se kulkisi 24h ...
Katsokaapas Oulun kivan Metsokankaan alueen uusia kolmioita ja neliöitä... Hinnat lähtevät 127 000 eurosta: http://kuluttaja.etuovi.com/crometapp/portal/eo/realties/residences/apartments/search/public/item/itemlist.jsp?list_id=13852107108870&listorder=debtfreepricebase_eok_a&count=20&supplier_items=&itemgroup_id=50.1&fromSearchSubmit=fromSearchSubmit&portal=eo
[quote author="Vierailija" time="22.11.2013 klo 23:20"]
[quote author="Vierailija" time="22.11.2013 klo 21:27"]
[quote author="Vierailija" time="22.11.2013 klo 21:25"]
[quote author="Vierailija" time="22.11.2013 klo 21:19"]
[/quote]
Jeps, meillä 1180e 5h + k, Helsingissä 15min päässä keskustasta. Kaupungin asunto.
[/quote]
Ja lisäys, ei ole mikään ghetto vaan 2000-luvulla rakennettu alue jossa sekä vuokra- että omistusasuntoja, ikkunasta näkyy peltoja :)
[/quote]
Ei kannata brassailla kaupungin asunnolla. Niitä ei riitä kaikille tarvitsijoille. Minusta teidän suurperheenne(?) voisi asua kolmiossa. Miksi yhteiskunnan pitää rahoittaa toisten asumista?
[/quote]
Ai sinusta voisimme asua kolmiossa? Minusta emme. Tälläkin hetkellä oma huone on vaan kahdella aikuisella lapsella, ei muilla. Miksi meidän edes pitäisi asua kolmiossa, kaikki hermot kireällä sulottuna pieneen tilaan eikä kellään mitään yksityisyyttä? Kenen sitten pitäisi asua tässä asunnossa? Jonkun vielä isomman perheen? Meitä on 7 henkeä ja asumme nytkin liian ahtaasti.
Ja yhdelle valopäälle, meidän talouden täysi-ikäisistä 2 käy töissä, 1 opiskelee. Muutkin tässä talossa näyttää olevan työssäkäyviä. Helsingissä kaupungin asunnoissa asuu ihan tavallisia sairaanhoitajia, yrittäjiä, sosiaalityöntekijöitä, opettajia, myyjiä ym. Eri asia jossain tuppukylässä, mutta täällä ei monella tavallisella palkansaajalla ole mahdollisuutta ostaa omaa asuntoa.
[quote author="Vierailija" time="22.11.2013 klo 17:39"]
Olemme nyt kaksi vuotta asuneet Lontoossa ja maksamme yksiöstä 1500 euroa kuussa. Sijainti on kyllä hyvä, mutta asunto aivan peruskuntoinen
[/quote]
Entä perheenne tulot? Eihän se asunnon hinta kerro siitä miten tiukkaa eläminen on.