Rasittavat fraasit,"tuolla tuo keskenmeno nyt nukkuu pinnasängyssään"
Googlailin keskenmenosta tietoa ja jestas sentään miten usein nämä samat ärsyttävät fraasit ja latteudet tunkevat vastaan joka keskustelusta.
Mikä siinä on, että mammojen täytyy aina keksiä joku muka omaperäinen hieno kiertoilmaus jokaiseen lapsiin liittyvälle asialle?
Aina kun joku kysyi kivusta/vuodosta/oireettomuudesta/lapsettomuudesta niin vastauksia satelee ja liki jokaisesta kommentista löytyy fraasi "....mullakin oli kovat menkkakivut ja vuotoa, olin varma keskenmenosta. Mutta tuolla tuo keskenmeno nyt nukkuu pinniksessä <3..."
tai "toisesta kierrosta tärppäsi ja siellä nyt pinnasängyssä tuhisee"
tai "sanottiin ettemme todennäköisesti saa lapsia, mutta tuolla pinnasängyssä pikkuihme nyt vetää sikeitä <3...".
Siis mikä pakkomielle ihmisillä on aina tiedottaa, että se ihme on nyt pinnasängyssä päiväunilla :D ?! Ilmeisesti ei riitä, että toteaisi raskauden kuitenkin menneen hyvvin ja vauva syntyi. En ymmärrä. Tuntuu, että nykyään paljon muitakin tämmöisiä ärsyttäviä joka paikassa ja keskustelussa toistuvia ällöttävän kuluneita latteuksia. Mitkä sanonnat hiertää teitä?
Kommentit (95)
Vähän liikaa kai tullut kans luettua noita palstoja..
Mua on pitkään ärsyttänyt moni jo tällä mainittu fraasi vauvaa yrittäville.
Eniten ärsyttää:
- plussatuulia :)
- pupuilla
- peiton heilutusta niinä ja niinä päivnä
Aargh!
Meidän neiti on kanssa tosi ärsyttävä!
Mä en kestä kun joku luonnehtii kanssahenkilöä "aivan ihanaksi ihmiseksi". Hrrr.
Meikämandoliini (blogeissa)
rakkausvaate/asia tms.
- Meidän neiti
- "Olen puhunut."
- Nih.
- -- Niistä on mun sunnuntai tehty (fb:ssä, luettelo ruoista ja muista elementeistä, jotka kuuluvat kirjoittajan kyseiseen vuorokauteen. blokkaan tämän kirjoittajan saman tien)
- Lomalle lompsis
- mammakerho, mammatapaaminen, mammalounas jne
- äiti-ihminen
- ihanuutta, parhautta, mahtavuutta
se jos nainen sanoo miestään "isännäksi" tai mies vaimoaan "emännäksi" (tai itse asiassa vielä pahempaa "hallitukseksi"). Arrrrrrgggggghhhh!!!
Pitää tänne vielä lisätä erään tuttavani todella ärsyttävä tapa kirjoittaa Facebook-päivityksiä: "Jos sitä siivoais tänään." "Jos sitä lähtis lenkille." "Jos käyttäis tytön neuvolassa." Jos haluaa niitä Facebook-päivityksiä kirjoittaa ihan jokaisesta tekemisestään, niin kirjoittaisi sitten reilusti "Lähden nyt tytön kanssa neuvolaan." "Lähden lenkille." ja lopettaisi tuo hemmetin jossittelu.
Vauvalässytyksistä on mainitsematta naurettava tyyli kutsua vauvan tekemisiä koko perheen tekemiseksi, esim. "Jokos teillä pottaillaan?" tai "Nukuttekste vielä ulkona päikkärit?"
[quote author="Vierailija" time="22.11.2013 klo 22:49"]
Pitää tänne vielä lisätä erään tuttavani todella ärsyttävä tapa kirjoittaa Facebook-päivityksiä: "Jos sitä siivoais tänään." "Jos sitä lähtis lenkille." "Jos käyttäis tytön neuvolassa." Jos haluaa niitä Facebook-päivityksiä kirjoittaa ihan jokaisesta tekemisestään, niin kirjoittaisi sitten reilusti "Lähden nyt tytön kanssa neuvolaan." "Lähden lenkille." ja lopettaisi tuo hemmetin jossittelu.
[/quote]
Mulla on kanssa kaveri joka aloittaa fb:ssä joka päivityksen tuollain!
Mun inhokki: TYÖELÄMÄ.
Siis mikä? Käyn töissä, kai se elämää on sekin. Muuten elämä keskittyy paemminkin vapaa-aikaan, perheeseen ja harrastuksiin ym. Työelämässä ollaan, juu...
Ja hyvät päivänjatkot. Tekee mieli vastata, että eipä mun päivänjatkoni teille kuulu. Suomen kieleen tarvittaisiin ilmaisu, joka tarkoittaa hyvää loppu päivää - jos siis niin ei voi sanoa. Monissa kielissä voi. Voi hyvää päivää :)
Parasta on, kun sanotaan monta kertaa päivässä: elikkä hyvät päivänjatkot! Elikkä ei kiitos :)
[quote author="Vierailija" time="22.11.2013 klo 13:33"]
Mulla on sellainen mielikuva, että naiset oikein lässyttäen käyttävät näitä sanontoja. Kummallista, ettei voi puhua kuin aikuiset.
Eräs asia, mihin olen kiinnittänyt huomiota: kuuntelen paljon työpäivän aikana The Voice -radiokanavaa. Päiväjuontaja Mariannen mielestä kaikki on aina valtavan 'jotain'. Valtavan hieno keikka, valtavan hyvä artisti, valtavan ihana hymy jne.
[/quote]
Näin matematiikasta ja fysiikasta kiinnostuneena opiskelijana minua häiritsee eniten "äärettömän" jankuttaminen ja käyttäminen sellaisten asioiden kuvaamiseen, jotka *ittu vie ole millään tavalla äärettömäksi määriteltävissä. "Äärettömän suuri meri"... kyllä sillä merelläkin on oma ÄÄRELLINEN kokonsa. Kuten kaikilla niillä muillakin asioilla, joita usein ääliöt äärettömiksi kutsuvat.
Ärsyttää!
Ihme asiat ihmisiä ärsyttää. Jotenkin kuulostaa jo sairaalta moinen ärsytys.
Hyvät ystävät! Eiköhan anneta jokaiselle oikeutus ilmaista asiansa omalla persoonallisella tavallaan. Kielen metaforiseen luonteeseen kuuluu, että sama asia voidaan ilmaista sangen monella tavalla; merkityksen hahmottuminen lienee useinmiten se tärkein asia, ei suinkaan se mitä sanoja itsekukin käyttää. Näin ainakin arkipäivän sananvaihdosssa.
[quote author="Vierailija" time="22.11.2013 klo 22:09"]
Heijastin on halpa henkivakuutus.
Tiedän, että tuolla tarkoitetaan hyvää, mutta hitot se mikään henkivakuutus ole. Se ei takaa, että et voi jäädä auton alle ja jos jäät, eivät edunsaajat saa korvauksia jonkin hemmetin heijastimen ansiosta.
[/quote]
Itse asiassa korvaukset voidaan evätä, jos ei ole käyttänyt heijastinta ja autoilija ei ole nähnyt alle jäänyttä sen takia ennen kuin aivan viime hetkessä, joten kyllä se heijastin monessa tapauksessa on aika halpa vakuutus.
Justiinsa oli joku "onko haamuviiva plussa"- aloitus ja siellä oli myöa tuo "tuolla se mun haamuviiva nukkuu onnellisena pinnasängyssään" ARGH!!!!!!!!!!!!!!!!
Minua esikoista odottaessani ärsytti ihan suunnattomasti kun ihmiset pohtivat, milloinkohan mahdan RÄJÄHTÄÄ. Miksei voi vain sanoa synnyttää?? Jännitähän siinä jo valmiiksi synnytystä kun toiset puhelee vielä jostain räjähtävistä alapäistä!
Raskaana ollessa ärsytti kaikkien hokemat "siellä on varmasti kaks", "se on ainakin viiskilonen" ja "se on taatusti tyttö". No oli yksi poika kolme kiloa
Kaikki tissijutut.
-tissitakiainen
-rintaraivari
-tissittely
-vauva syö rintaa
mitä näitä kaikkia nyt on...
Noi tarrasukat sun muut on kyllä vähän ärsyttäviä, mutta itsekin olen niitä vauvafoorumeilla kirjoittaessa käyttänyt. Sitä ei ole tapana sanoa ja toivotella suoraan, että "toivottavasti ei tule keskenmenoa". Kiertoilmaus on vähän sama juttu kuin ennen vanhaan ei kutsuttu karhua nimeltä, vaan puhuttiin otsosta, mesikämmenestä... Taikauskoinen traditio että nimeltä kutsutun kohtaa.