Rasittavat fraasit,"tuolla tuo keskenmeno nyt nukkuu pinnasängyssään"
Googlailin keskenmenosta tietoa ja jestas sentään miten usein nämä samat ärsyttävät fraasit ja latteudet tunkevat vastaan joka keskustelusta.
Mikä siinä on, että mammojen täytyy aina keksiä joku muka omaperäinen hieno kiertoilmaus jokaiseen lapsiin liittyvälle asialle?
Aina kun joku kysyi kivusta/vuodosta/oireettomuudesta/lapsettomuudesta niin vastauksia satelee ja liki jokaisesta kommentista löytyy fraasi "....mullakin oli kovat menkkakivut ja vuotoa, olin varma keskenmenosta. Mutta tuolla tuo keskenmeno nyt nukkuu pinniksessä <3..."
tai "toisesta kierrosta tärppäsi ja siellä nyt pinnasängyssä tuhisee"
tai "sanottiin ettemme todennäköisesti saa lapsia, mutta tuolla pinnasängyssä pikkuihme nyt vetää sikeitä <3...".
Siis mikä pakkomielle ihmisillä on aina tiedottaa, että se ihme on nyt pinnasängyssä päiväunilla :D ?! Ilmeisesti ei riitä, että toteaisi raskauden kuitenkin menneen hyvvin ja vauva syntyi. En ymmärrä. Tuntuu, että nykyään paljon muitakin tämmöisiä ärsyttäviä joka paikassa ja keskustelussa toistuvia ällöttävän kuluneita latteuksia. Mitkä sanonnat hiertää teitä?
Kommentit (95)
Kommentti tähän:
Ja hyvät päivänjatkot. Tekee mieli vastata, että eipä mun päivänjatkoni teille kuulu. Suomen kieleen tarvittaisiin ilmaisu, joka tarkoittaa hyvää loppu päivää - jos siis niin ei voi sanoa. Monissa kielissä voi. Voi hyvää päivää :)
Sitähän se Hyvää päivänjatkoa tarkoittaa: hyvää päivänjatkoa eli loppupäivää. Mikä on ongelma? :D
Sana mamma aina kun sillä tarkoitetaan äitiä. Mamma sitä ja mamma tätä... pahin "tää mamma lähtee nyt"....
Emäntä ja isäntä kun puhutaan puolisosta. Junttia, niin junttia. Mutta nää onkin yleensä niitä kansan syvien rivien edustajia perähikiältä...
Miikkari (me&i) . Argh. Että siitäkin pitää sitten joku lempinimi vääntää. Ai niin, mutta täähän on koko elämä joillekin.
[quote author="Vierailija" time="22.11.2013 klo 12:47"]
Kiitos sinulle!
Mua rasittaa toi sanonta ihan karseesti. Kuulostaa jotenkin niin mairittelevalta ja lapsekkaalta, mutta sitä käyttää aikuiset ihmiset työelämässä.
[/quote]
Niin tai vielä tarkemmin:" HEI KIITTI SULLE HEI- OIKEESTI!".
Tarkoituksena asettaa kiitoksen saaja alamaisen asemaan, joka on tehnyt tooooosi pienen, mutta pienuudessaan kuitenkin mukamas "hyvänkin" teon, joka tosin on kuitenkin niin mitätön, että siitä pitää ylisuureellisesti mielistellä.
Joo siis "tissittely" ja "mammaloma", wtf??
Ja multa myös ihan työpaikalla tiedusteltiin, koska meinaan "poksahtaa". Naapurin mies oli jopa niin häveliäs että kysyi vain: "Koskas teillä...?" ja viittilöi jotain vatsansa edessä.
Ihan kuin synnytys, imetys ja äitiys olisivat niin latautuneita käsitteitä että niitä ei voi ääneen sanoa. Sen että keskenmenon riskistä puhutaan kiertoilmauksin on ymmärrettävää, mutta tarrasukkien toivottaminen on silti liian typerää.
Ja minulle on kyllä ihan sama mitä termejä ihmiset käyttävät omasta imetyksestään ja äitiydestään, mutta itseeni kohdistuvina ne tuntuvat kertakaikkiaan vähätteleviltä.
Itsekin kyllä kerron miehelle työpäivän jälkeen, miten pitkät päikkärit me nukuttiin ja miten reippaasti syötiin, vaikka puhun pelkästään lapsesta. Se ärsyttää itseänikin.
Mun naispuolinen ystävä puhuu hallituksesta tarkoittaen joskus itseään, joskus miespuolisten kavereidensa tyttöystäviä/vaimoja :D On ehkä tarttunut sen nörttimieskavereilta.
"Se tunne kun..." facebook-päivityksessä saa mun karvat aina pystyyn.
[quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 16:59"]
Mun naispuolinen ystävä puhuu hallituksesta tarkoittaen joskus itseään, joskus miespuolisten kavereidensa tyttöystäviä/vaimoja :D On ehkä tarttunut sen nörttimieskavereilta.
"Se tunne kun..." facebook-päivityksessä saa mun karvat aina pystyyn.
[/quote]
Joo, toi "hallitus" on aivan naurettavaa.
Kerran eräs puolituttu nainen alkoi kertomaan ohimennen, että "hallitus on sitten päättänyt, että uutta kissaa ei enää oteta". Aloin miettimään kuumeisesti, että mikä hallituksen päätös kieltää ihmisiä ottamasta kissoja lemmikiksi, kunnes kertojan jännityksestä odottavan, velmuilevan virneen alla tajusin, että mummohan vaan yrittää olla vitsikäs- ja nuorekas.
Mamma ottaa muakin päähän. Siis miksi pitää painottaa yhtäkkiä joka helvatun lauseessa sitä äitinä olemista? Eihän lääkäritkään joka fb-päivitykseen kirjaa, että "nyt tää lääkäri lähtis salille" tai "kyllä meinas tää lääkäri tikahtua nauruun kun meidän neiti taas sitä ja tätä". Mutta ilmeisesti äitinä oleminen on sitten niin huumaavaa, että pää sekoaa osalla väestöstä ja itseään ei nähdä enää kuin mammana. Mullakin monta näitä kaverina fb:ssa, mutta ykis on ylitse muiden. Päivityksiä tulee tasaisin väliajoin ja oli asia mikä hyvänsä (iltamenot, siivoaminen, kaunis ilma, ruoanlaitto, sairastelu tms.) niin sinne sen äitinä tai mammana olemisen taikka maininnan vauvastaan saa jotenkin ängettyä. Jopa kuolemasta ja hautajaisista mainitessa sai sen äitiyden ujutettua mukaan.
Joku kommentoi tuota kaksikieliten perheiden mamma-sanan käyttöä. Onpa muuten melkoinen keskittymä niitä ruotsinkielisiä joka keskustelupalstalla kun tuntuu, että joka toinen pukkaa olemaan mamma ;-)
Ei noi fraasit varmaan oikeasti ärsytä, tänne vain kirjoitetaan kaikki fraasit mitkä ihmiset muistaa ja osaa :)
Siinä missä jonkun toisen ihmisen puhetyyli muka ärsyttää niin itse käytetään kuitenkin omaa tyyliä ja sonontoja. Ei täällä kukaan kirjoita kuivaa kirjakieltä, mikä ei ilmaise tunteita lainkaan. Normaali puheessa ei noita fraaseja jatkuvasti tarvitse kun on eleet, ilmeet ja äänenpainot, mutta teksteissä ne elävöittävät puhetta.
[quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 19:47"]
[quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 19:46"]
Uskaltaako joku kertoa mikä sanonta ei ärsytä?
[/quote]
Teehän ihan oma aloitus siitä, täällä puhutaan just niistä ärsyttävistä sanonnoista.
[/quote]
Meillä koko perhe nukkuu ulkona päikkärit (lukuunottamatta hallitusta) ja isäntä on aloittanut jo pottailun. Minimies vielä kestoilee. Tissittelyä jatketaan, joten maitobaari on auki. Jaxuhaleja ja tarrasukkia kaikille. Toivotaan ettei täti tuu kylään.
Mamma ja masuasukki 3+1
[quote author="Vierailija" time="22.11.2013 klo 22:51"]Vauvalässytyksistä on mainitsematta naurettava tyyli kutsua vauvan tekemisiä koko perheen tekemiseksi, esim. "Jokos teillä pottaillaan?" tai "Nukuttekste vielä ulkona päikkärit?"
[/quote]
Mua ärsyttää tämä kans mutta oon huomannut käyttäväni sitä perhekerhossa tai naapureille kenen lasten nimiä en muista :D
Lomalle lompsis on yks hirveimmistä. Siihen sopii sitten lomalta palattua heittää, että "jokos on lomat lusittu". Eikun aattelin muuten vaan kesken loman tulla käymään töissä! Ihan turhia tokaisuja, joiden tarkoitus tuntuu olevan joko a) sanoa lämpimikseen jotakin tai b) ärsyttää kuulijaa
Äityliini. Yöks! Mikä siten on miespuolinen vastine? Isyliini? Isiliini?
Meillä tuollaista lässytystä ja lapsekasta puhetta nimitettiin läträämiseksi. Tätini oli siinä lajissa "huippu". Hän läträsi lapsille, mutta myös vanhemmille ihmisille kuten iäkkäälle isälleen, joka oli ihan täysjärkinen ihminen. Puistarraa vieläkin, kun muistelen sitä.
Ai kun sattuu päähän kun tän ketjun luin :D Siis karmeita, aivan kaikki. Tuonne jo aiemmin vastasinkin, mutta unohdin siinä kirjoittaessa monet ah niin vitsikkäät ja omaperäiset sutjautukset. Kiitos, nyt ne taas mukavasti sai sapen kiuhumaan :)
Mä olen tehnyt johtopäätöksen omasta tuttavapiiristä, että ne jotka eniten näitä viljelevät ovat usein niitä vähän vähemmän kielellistä kykyä omaavia ihmisiä. Siis ihan normaaleja ihmisiä muuten, mutta ei vain ole oikein kykyä monipuoliseen suulliseen/kirjalliseen ilmaisuun. Ja sitten kun kuulevat jonkun sanaleikin tai sanonnan, innostuvat he siitä ja nappaavat tohkeissaan sanavarastoonsa. Ja sitten kuvitellaan, että ollaan tosi hauskoja ja nokkelia kielenkäyttäjiä. Monet näistä sanonnoista on itse asiassa voineet ollakin ihan osuvia tai hauskoja silloin kun joku on sen lanseerannut ja pari kertaa sen jälkeen, mutta vain tyhmä jää toistamaan vuodesta toiseen samoja kulahtaneita lausahduksia. Ei todellakaan saa tekstiä, ilmoitusasiaa fb:ssa tms. kuulostamaan hauskemmalta tai mitenkään vitsikkäämmältä jos sen änkee näitä latteuksia, päinvastoin. Tulee olo, että etkö muuta keksinyt ja eikö kapasiteetti riitä keksimään mitään omaperäisempää. Miksi pitää toistaa jotain "ei mennyt kuin strömsössä" loputtomiin kun voisi sanoa asian ihan omin sanoin?
juu. onhan näitä ;) mitäs tuumaatte :
-pikku kakkonen (meillä aletaan tekemään pikku kakkosta, toista lasta)
-esikko (esikoinen O.o)
-napero, muksu.... ARGH !
-toivotetaan enkeleitä, jaksuja, voimahaleja tms
-meidän neiti, pikkumies, prinssi tai prinsessa (näitä täällä jo joskus ällöteltykin)
tuossa noin aluksi.
Mua ärsyttää eniten "sukupuolella ei väliä, kunhan on terve". En kerta kaikkiaan ymmärrä. On hyvin harvinaista, että vauvan sukupuoli liittyy jotenkin sen terveyteen. Miksi aletaan puhua terveydestä, jos joku kysyy, toivotaanko tyttöä vai poikaa? Ja kuka nyt toivoisi sairasta lasta?
[quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 15:51"]
sieltä se täti Punainen taas kurvasi Ferrarillaan pihaan! *jaksamista*
[/quote] Tämä on kaikista kammottavin. Jo vauvakuumeissani palstaillessani tämä sanonta aiheutti spontaaneja yökkäilyjä. Ja ne tarrasukat...
Jotkut ne jaksaa toistella:
"Ei mennyt ihan niinkuin Strömsössä"
Siis joo, se oli kiva silloin monta vuotta sitten kun sen kuuli ekan kerran.
"Tekniikan ihmelapsi". Mistä helvetistä tuo typerä sanapari on saanu alkunsa?
"Dodiin". Varsinki faceen kirjotettuna.
sieltä se täti Punainen taas kurvasi Ferrarillaan pihaan! *jaksamista*