Miksi pitäisi olla mahdollisuus kieltää potilastietonsa hoitohenkilökunnalta?
En käsitä. Miten voi olla mahdollista, että ihminen voi kieltää potilastietonsa hoitavan henkilökunnan ulottuvilta? Heillähän pitäisi olla käytössään kaikki mahdollinen tieto, joka voi vaikuttaa henkilön hoitamiseen, joten pitäisi olla itsestään selvää, että he saavat tiedot.
Pitäisi laittaa sellainen sääntö, että jos kieltää tietojensa antamisen eteenpäin, ei myöskään saa hoitoa.
Kommentit (78)
[quote author="Vierailija" time="22.11.2013 klo 17:41"]
Pälli! Vakuutusyhtiö kyllä saa ne tiedot päivämäärineen, vaikka olisivat salattuja. Siis kun ne tiedot on siellä sairaalassa kuitenkin vaikka ne ei paikallisessa terveyskeskuksessa olisikaan. Ei niitä voi huijata. Siis miten tyhmiä ja idiootteja ihmisiä täällä onkaan.
[/quote]
Miten sitten vakuutusyhtiö osaa tehdä tiedoilla parempia päätelmiä kuin hoitajat ja lääkärit?
[quote author="Vierailija" time="22.11.2013 klo 17:37"]
[quote author="Vierailija" time="22.11.2013 klo 15:01"]
[quote author="Vierailija" time="22.11.2013 klo 13:39"]
[quote author="Vierailija" time="22.11.2013 klo 12:38"]
Niin no, omapahan on elämäsi. Mutta on minusta hieman epäreilua olettaa lääkäreiden onnettomuustilanteessa hoitavan sinua ja arpoa, että mitähän lääkkeitä tälle voisi laittaa ja mitä ei. Hoitaisi jo monta muuta potilasta siinä ajassa kun nyt suhmuroi yhden kanssa.
[/quote]
Miten lääkärit edes tietävät kuka olen? Minulla EI ikinä ole mitään papereita mukana.
[/quote]
Niin no kuten sanoin niin omapahan on elämäsi ja jos ei tuon vertaa kiinnosta auttaa hoitohenkilökunnan työtä mahdollisen onnettomuuden jälkeen niin ei ole minulta pois. Se on vaan harmi että lääkärillä on hoitovelvollisuus ja se lopullinen vastuukin, joten hän siitä joutuu syytteeseen jos määrää sinulle epäsopivaa lääkettä tai hoitaa sinua väärin.
[/quote]
Ehkä niihin tietoihin voi saada jonkin systeemin jolla salattuja tietoja pääsee katsomaan hätätapauksessa mutta vain hätätapauksessa.
[/quote]
Paitsi että lääkäreihin Ei voi luottaa. Sama kuin poliisissa. Kyllä siellä sadat poliisit oli lukemassa Myllylän tietoja ja vuoti niitä lehdille. Mitään sanktioita ne ei saaneet. Ainoa keino varmistaa edes jotenkin yksityisyys on että kertoo vain ne mitä haluaa
[quote author="Vierailija" time="22.11.2013 klo 11:59"]
Koska on tehty tutkimuksia, että esim. mielen sairauksista kärsivät saavat huonompaa hoitoa fyysisiin vammoihinsa kuin mitä henklöt, joilla ei mielen sairauksia ole. Jos on selvät merkinnät, että henkilö on edellisellä kerralla tullut hoitoon masennuksen takia, niin keuhkokuumetta ei esim. tutkita, vaan se tulkitaan aiemman tiedon mukaan, pelkästään psykosomaattiseksi oireeksi masennuksesta.
[/quote]
Case Armi Aavikko.
En tiedä, miksi tämä on niin iso ongelma. Nämä, jotka haluavat tietonsa leviävän verkossa maapallon ympäri, niin antaa mennä vaan. Ihmeellistä ihmettelyä siitä, miksi jotkut eivät niin halua omalle kohdalleen?!? Toiset vain ovat yksityisempiä asioidensa kanssa ja sillä sipuli! Ei siinä mitään vainoharhadiagnoosia tarvita, pelkästään terve järki omien tietojen levittämisen autuudesta.
Ihmisen perusluontoon kuuluu uteliaisuus (ainakin minun). Tämän tiedostaen haluan todella olla kuulumatta mihinkään kantaverkkoihin sun muihin valtakunnallisiin käteviin tietopankkeihin. Mielestäni on todella naivia kuvitella, etteikö kerättyjä tietoja käytettäisi joko nyt tai myöhemmin tarkoituksiin, mihin potilas ei ole toimivaltuuksia antanut.
Mahdollisen hoidon hankaloitumisen kannalta en ole omalla kohdalla huolissani. Jos olen tajuissani, osaan kyllä kertoa sairaushistoriani/lääkkeeni. Jos en ole tajuissani, on minulla muutenkin elvytyskielto. Joten se siitä.
Ne, jotka ovat huolissaan hyvän hoidon saatavuudesta luovuttakoot tietonsa verkkoihin kaikin mokomin ja antakoot muiden salata tietonsa - mitä se teidän p***että kaivelee muutenkaan???
yleensä nää tyypit jotka haluu kieltää tietojensa luovutuksen on vähän vainoharhaisen oloisia... t. yks terveyasemalla työskennellyt
[quote author="Vierailija" time="22.11.2013 klo 13:40"]
[quote author="Vierailija" time="22.11.2013 klo 12:42"]
Kaikilta sairausasemilta ykstyiseltä ja julkiselta kaikki tiedot lähetetään salaamattoman yhteyden yli THL:ään, jossa kaikki tiedot on kaikkien "tutkijoiden" käytössä
[/quote]
Ei muuten lähetetä
[/quote]http://www.thl.fi/fi_FI/web/fi/tilastot/tiedonkeruut/avohilmo
No, Suomi onkin ihan oma lukunsa yksityisyyden suojan suhteen. Esim. Britanniassa ei ole juurikaan olosuhteita tai tilanteita, että tarvisi kertoa kotiosoitettaan sotusta puhumattakaan. Siellä pideetään yksityisyydestä todella tiukasti kiinni, koska viranomaisiin ei luoteta. Sama juttu monessa muussa maassa. Meillä yleinen luotto viranomaisiin on vielä suhteellisen korkealla tasolla ja siksi kansa luottavaisesti luovuttaa henkilökohtaisimpiakin tietoja melko huolettomasti.
Surullisia luettavia nämä terveysasemalla työskentelevien vainoharha-diagnoosit. Näkee, että on melko pienessä laatikossa elänyt (jos muut ei tee kuin minä teen, niissä on jotain vikaa!!!!!!)
[quote author="Vierailija" time="22.11.2013 klo 19:56"]
No, Suomi onkin ihan oma lukunsa yksityisyyden suojan suhteen. Esim. Britanniassa ei ole juurikaan olosuhteita tai tilanteita, että tarvisi kertoa kotiosoitettaan sotusta puhumattakaan. Siellä pideetään yksityisyydestä todella tiukasti kiinni, koska viranomaisiin ei luoteta. Sama juttu monessa muussa maassa. Meillä yleinen luotto viranomaisiin on vielä suhteellisen korkealla tasolla ja siksi kansa luottavaisesti luovuttaa henkilökohtaisimpiakin tietoja melko huolettomasti.
Surullisia luettavia nämä terveysasemalla työskentelevien vainoharha-diagnoosit. Näkee, että on melko pienessä laatikossa elänyt (jos muut ei tee kuin minä teen, niissä on jotain vikaa!!!!!!)
[/quote]
Tämä on niin totta! Suomi on niitä harvoja maita, jossa takuuvarmasti sama ihminen löytyy monesta eri järjestelmästä henkilötunnuksensa ansiosta eli meistä saa tehtyä aika kattavan taustoituksen muutamaa järjestelmää käyttämällä. Siksi Suomi on rokotetutkimusten luvattu maa: kaikki löytyy rekistereistä ja kaikki sinne kirjataan.
Itselläni kokemusperäistä tietoa siitä, kuinka esim. psykoterapeutit rikkovat vaitiolovelvollisuuttaan. Ja ei, kyseessä ei ole omat asiani, vaan caset, joissa ystäväni ystävät (2 psykoterapeuttia) ovat kertoneet asiakkaidensa asioita kavereilleen. Ja tämä kaveri siis on minun ystäväni - JOKA TAAS KERTOI MINULLE eteenpäin nämä asiakkaiden asiat! (Yhden asiakkaan jopa tunnisti, oli sen verran erikoiset oireet)
Mielestäni todella pöyristyttävää! Että näin ne terveydenhuollon ammattilaiset toimivat....
Ongelma on kun ihmiset käy vaikka yksityisellä ja menee sitten julkiseen ja hoitaa pitäisi. Kaikki lääkkeet ei näy listoilla, joku lääke voi olla toisen kanssa haittavaikutuksellinen, potilaalla voi olla joku diagnoosi joka ei näy ja vaikuttaisi tiedettäessä hoitoon jne. Asiakas voi olla tajuton, shokissa, muistisairas jne. Harvoinhan sitä ihan terveenä ja skarppina mennään sairaalaan.
Tuo poliisien tietojen katselu oli aika typerää, kun kaikki jotka käyttävät noita ohjelmia tietävät, että siitä jää jälki käyttäjästä, niitä seurataan ja erityisesti julkkisten kohdalla. Erityisesti. Lukee ihan ohjeissa.
Tietosuojasta vaahtoajat: Yhdysvaltain sisäisen turvallisuuden virastolla NSA:lla on pääsy salattuun verkkoliikenteeseen. Virasto on keksinyt tavat kiertää suojauksia, joilla turvataan niin kansainvälistä raha- ja pankkiliikennettä kuin potilastietojakin.
Tämäkin keskustelu käydään täällä Ruotsin kautta....
71 lisää: yleisemmin ne potilaan tiedot vuotavat ihan keskusteluissa tutuille, työkavereille tai bussissa kännykkään puhuen. Jos ei osaa olla ammatillinen.
Eniten tietovuodoista ovat huolissaan ne, joilla joku mielenterveysjuttu historiassa. Onhan se totta, että ne tiedot kertautuvat, joku lääkäri kirjaa vuonna 71 kun sinulla on masennusta ja se kertautuu yhteenvedoissa kuolemaasi saakka. Siinä sitten mummona saat hiukan antipsykoottia, kun olet aiemminkin ollut epävakaa....
Olen itse lääkäri ja ihan päivittäin tulee esiin se ongelma, että ihmiset muistaa terveystietonsa vähän sinnepäin. On aika tärkeää päästä tsekkaamaan, että oliko sen verenpainelääkkeen annos nyt 5mg vai 10mg, uskaltaako sitä vielä nostaa. Tai sit yksityislääkäri lopetti jonkun toisen lääkkeen mut potilas ei muista että milloin ja miksi. Tai että otettiinko ne kokeet nyt viime vuonna vai neljä vuotta sitten. Sydänfilmissä on nyt muutoksia, pitäisi tietää, onko ne uusia ja siis akuuttia huomiota vaativia vaiko ei. Eli siis ihan arkisiin hoitopäätöksiin vaikuttavia asioita ilman sen suurempaa dramatiikkaa ja salaliittoteorioita.
Kohdalleni on saanut sellaisia tapauksia, että potilaan aiempi MT-historia on vaikuttanut oleellisesti hänen saamaansa kohteluun aivan toisentyyppisen vaivan kohdalla. Ymmärrän siksi oikein hyvin, että jotkut haluavat salata tietonsa. Painotan vaan sitä, että voin tehdä hoitopäätökset vain niiden asioiden perusteella, jotka ovat tiedossani, en voi ottaa vastuuta niistä asioista, joita en tiedä.
Nähdäkseni tätä tiedonsiirtokieltoa ei tarvittais, jos jokainen alalla toimiva osaisi toimia ammatillisesti: ettei ennakkoasenne vaikuttaisi potilaan saamaan hoitoon ja seurantaan ja toisaalta niin, että vaitiolovelvollisuutta ja tietojenkäsittelyohjeita noudatettais.
[quote author="Vierailija" time="22.11.2013 klo 13:35"]
[quote author="Vierailija" time="22.11.2013 klo 12:28"]
Samaa olen minäkin ihmetellyt, ja on nämä vastauksetkin aika outoja. Miten ihmeessä jotkut voivat vaarantaa oman terveytensä sillä että ei anna tietoja? Tuon masennusjutun kyllä jotenkin vielä ymmärrän, että voi joskus vaikuttaa jos on joku idiootti lääkäri, mutta muuten en käsitä mitä salaista on siinä jos syö vaikka verenpainelääkkeitä??? Ja tuo, että tiedot leviää vaikka vakuutusyhtiöihin, siis hä? Eikös tiettyjen vakuutusten ottamiseen pidä toimittaa tiedot terveydestään, jopa lääkärin todistus, ja sillä pitäisi nyt sitten pystyä huijaamaan vakuutusyhtiötä että tietoja ei saa mistään kun käy monessa paikassa hoidettavana ja kieltää kaikkia antamasta tietoja?
En käsitä muutenkaan näitä vainoharhaisia ihmisiä jotka salailevat kaikkia asioitaan pakkomielteisesti kun kuvittelevat että kaikkia ihmisiä kiinnostaa heidän asiansa ihan kauheasti. Minä en ainakaan oleta että mun asiat kiinnostaa ketään, suurempi ongelma onkin se että ketään ei voisi vähempää meikäläisen sairaudet ja ongelmat kiinnostaa. Mua ei myöskään häiritse se että kauppias tietää mitä olen kaupasta ostanut, senhän näkee muutenkin kassatyöntekijä ja jopa muut asiakkaat, en ostele mitään häpeällisen salaisia asioita kaupoista.
Mun elämä ei ole niin jännittävää että minulla olisi mitään salattavaa, kerron avoimesti kaikki asiani kenelle vaan ketä kiinnostaa kuunnella.
[/quote]
sairasvakuutus otetaan ja sen jälkeen mitään tietoja ei luovuteta. Mutta jos vakuutusyhtiö saa tietää että olet vaikka sairastanut niin se nostaa vakuutusmaksujasi. Työnantaja irtisanoo sinut YT neuvotteluissa jos olet sairas.
Se että sinä kerrot kaikki tietosi muille on oma ongelmasi. Kerrotko vieraille myös esim emättimen tulehduksesi ja mitä lääkettä siihen otat?
[/quote]
Kyse on siitä, että KETÄÄN se asia ei kiinnosta, esim. työnantajalle on varmasti ihan se ja sama mitä lääkettä emättimeeni työnnän, kunhan työni teen. En usko kyllä millään, vaikka tunnen lääkäreitä, että he tuollaista asiaa lähtisivät pitkin kyliä juoruamaan, ei vaikka olisi sukupuolitaudista kyse, aika kaukaa haettua, todennäköisempää on se että joku ilkeyksissään levittää valheita sinusta kuin totuuksia sairaskertomuksesta.
[quote author="Vierailija" time="22.11.2013 klo 17:51"]
Johanna, tulepas nyt kertomaan sukunimesi. Vai tuliko puhuttua läpiä päähän?
[/quote]
Voi kultapieni kun mulla on muutakin elämää, en ehdi täällä päivystää ;)
Aumasto on sukunimi, sitä ei kovin monella tässä maailmassa ole, joten helppo selvittää kuka olen, voit vaikka auttaa tuon sukututkimuksen tekemisessä. Kun ollaan naamakkain voin kertoa koko elämäntarinani, ja vielä vähän sukutarinaakin, jos todellakin kiinnostaa. Vaikka toisaalta, onhan mulla ollut tässä kaikenlaista mistä kaikki ihmiset ei tiedä, mutta ei se mitään muuttaisi vaikka tietäisikin, minä olen hyvin tavallinen ihminen miljardien ihmisten joukossa, kuten sinäkin.
Me kaikki emme ole Mikä Myllylöitä tai edes Matti Nykäsiä joiden asiat aina kauheasti kiinnostaa kaikkia... seiskan lukijoita...
Jos jotakuta meikäläisen sairauden kauheasti alkaa kiinnostaa, että mitä ihmettä sillä naapurilla nyt on, niin kyllä voi tulla reilusti kysymään, minä kyllä kerron.
Miten kummassa luulette vakuutusyhtiöiden saavan jotakin tietoja, jos ette itse niitä sinne toimita tai pyydä hoitopaikkaa toimittamaan? Ei vakuutusyhtiöillä ole pääsyä terveystietoihin.
Ihme lorppasuita on siella laakareina jos niilla on aikaa ja kiinnostusta juoruilla potilaista ihan nimella. Taallapain nakyvat olevan niin kiireisia etta sauhu tulee kantapaista.
[quote author="Vierailija" time="22.11.2013 klo 17:39"]
Taitaa olla tämänkin ketjun aloittaja joku lähihoitaja, jota vituttaa kun ei saa kaikkea tietoa juoruttavaksi :)
[/quote]
No niinpä, eihän niillä lähihoitajilla tai muilla terveysalan työntekijöillä olekaan mitään muuta tekemistä, kuin lukea ihmisten terveystietoja. Ja kaikkiahan ne muutenkin niin palavasti kiinnostaa, vai mitä? Pölvästi.