Miksi pitäisi olla mahdollisuus kieltää potilastietonsa hoitohenkilökunnalta?
En käsitä. Miten voi olla mahdollista, että ihminen voi kieltää potilastietonsa hoitavan henkilökunnan ulottuvilta? Heillähän pitäisi olla käytössään kaikki mahdollinen tieto, joka voi vaikuttaa henkilön hoitamiseen, joten pitäisi olla itsestään selvää, että he saavat tiedot.
Pitäisi laittaa sellainen sääntö, että jos kieltää tietojensa antamisen eteenpäin, ei myöskään saa hoitoa.
Kommentit (78)
Kaikilta sairausasemilta ykstyiseltä ja julkiselta kaikki tiedot lähetetään salaamattoman yhteyden yli THL:ään, jossa kaikki tiedot on kaikkien "tutkijoiden" käytössä
[quote author="Vierailija" time="22.11.2013 klo 12:34"]
[quote author="Vierailija" time="22.11.2013 klo 12:28"] kerron avoimesti kaikki asiani kenelle vaan ketä kiinnostaa kuunnella.
[/quote]
Kerro vaikka nyt ensiksi nimesi.
[/quote]
Johanna
[quote author="Vierailija" time="22.11.2013 klo 13:02"]
[quote author="Vierailija" time="22.11.2013 klo 12:28"] kerron avoimesti kaikki asiani kenelle vaan ketä kiinnostaa kuunnella.
[/quote]
[/quote]
Johanna
[/quote]
Sukunimi?
Aina ihminen ei ole sairaalaan tuotaessa puhekuntoinen eikä omaisiakaan välttämättä tavoiteta lisätietoja varten...
Kyllä se psyyke +++ näkyy jo siitä s-kertomuksen avaussivulta, näkee jos psyk lehtiä on useampia, vaikka niihin teksteihin ei tarkemmin perehdykään (ainakin Efficassa näkyy). Vakavampi psyyken patologia toki tulee esille muutamassa minuutissa, vaikka ei paperehin perehtyisikään, joskus jo ensisilmäyksellä....
[quote author="Vierailija" time="22.11.2013 klo 12:20"]
[quote author="Vierailija" time="22.11.2013 klo 12:14"]
AP,on olemassa sellainenkin asia kuin potilaan oikeus. Sen mukaan mm. jokaisella on itsemääräämisoikeus esim. hoitoaan koskevissa asioissa. Minä olen jo kauan kieltänyt tietojeni luovuttamisen. Olen työskennellyt vakuutusyhtiössä mm. sairauskuluja korvaavien vakuutusten korvausasioiden parissa. Olen nähnyt, miten tiedot leviävät lääkäreiltä esim. juuri vakuutusyhtiöihin. Kun käyttää esim. kahta lääkäriasemaa ja kieltää tietojen luovutuksen näistä esim. terveyskeskukseen, voi turvata sen, ettei tiedot liiemmälti leviä.
Tapaturmat hoidatan terkkarissa, koska ainakin tällä paikkakunnalla, missä asun saa nopeasti hyvän hoidon. Mutta terkkarin henkilökunnan ei tarvitse tietää sitä, että minulla onkin pitkäaikaislääkitys esim. verenpaineen vuoksi.
[/quote]
Ai että hoitohenkilökunnan ei tarvitse tietää kaikista lääkkeistä joita käytät ja sairauksista joita sairastat!? Jos määräävät jotain lääkettä, joka ei sovi yhteen nykyistesi kanssa tai sitten käyttävät puolestaan jotain lääkettä tai menetelmää, joka aiheuttaa sinulle suuremman riskin tuon verenpaineen vuoksi. Kuka silloin on vastuussa hoidostasi? Sinä itse vai se hoitohenkilökunta?
[/quote]
Jos lääkärit saisi kaikki tiedot niin ne vuotaisi kuin seula. Kun niihin lääkäreihin EI voi luottaa. Siksi pitää minimoida vahinko.
Itse olen ollut sairaalassa ja terveyskeskuksessa töissä. Lääkärit juoruavat jatkuvasti potilaiden asioista työpaikalla ja vapaa-ajalla. Jotenkin ne aina esim. päätyy vakuutusyhtiön ja työnantajan tietoon vaikka se on laitonta niitä sinne antaa.
[quote author="Vierailija" time="22.11.2013 klo 12:28"]
Samaa olen minäkin ihmetellyt, ja on nämä vastauksetkin aika outoja. Miten ihmeessä jotkut voivat vaarantaa oman terveytensä sillä että ei anna tietoja? Tuon masennusjutun kyllä jotenkin vielä ymmärrän, että voi joskus vaikuttaa jos on joku idiootti lääkäri, mutta muuten en käsitä mitä salaista on siinä jos syö vaikka verenpainelääkkeitä??? Ja tuo, että tiedot leviää vaikka vakuutusyhtiöihin, siis hä? Eikös tiettyjen vakuutusten ottamiseen pidä toimittaa tiedot terveydestään, jopa lääkärin todistus, ja sillä pitäisi nyt sitten pystyä huijaamaan vakuutusyhtiötä että tietoja ei saa mistään kun käy monessa paikassa hoidettavana ja kieltää kaikkia antamasta tietoja?
En käsitä muutenkaan näitä vainoharhaisia ihmisiä jotka salailevat kaikkia asioitaan pakkomielteisesti kun kuvittelevat että kaikkia ihmisiä kiinnostaa heidän asiansa ihan kauheasti. Minä en ainakaan oleta että mun asiat kiinnostaa ketään, suurempi ongelma onkin se että ketään ei voisi vähempää meikäläisen sairaudet ja ongelmat kiinnostaa. Mua ei myöskään häiritse se että kauppias tietää mitä olen kaupasta ostanut, senhän näkee muutenkin kassatyöntekijä ja jopa muut asiakkaat, en ostele mitään häpeällisen salaisia asioita kaupoista.
Mun elämä ei ole niin jännittävää että minulla olisi mitään salattavaa, kerron avoimesti kaikki asiani kenelle vaan ketä kiinnostaa kuunnella.
[/quote]
sairasvakuutus otetaan ja sen jälkeen mitään tietoja ei luovuteta. Mutta jos vakuutusyhtiö saa tietää että olet vaikka sairastanut niin se nostaa vakuutusmaksujasi. Työnantaja irtisanoo sinut YT neuvotteluissa jos olet sairas.
Se että sinä kerrot kaikki tietosi muille on oma ongelmasi. Kerrotko vieraille myös esim emättimen tulehduksesi ja mitä lääkettä siihen otat?
[quote author="Vierailija" time="22.11.2013 klo 12:28"]
Samaa olen minäkin ihmetellyt, ja on nämä vastauksetkin aika outoja. Miten ihmeessä jotkut voivat vaarantaa oman terveytensä sillä että ei anna tietoja? Tuon masennusjutun kyllä jotenkin vielä ymmärrän, että voi joskus vaikuttaa jos on joku idiootti lääkäri, mutta muuten en käsitä mitä salaista on siinä jos syö vaikka verenpainelääkkeitä??? Ja tuo, että tiedot leviää vaikka vakuutusyhtiöihin, siis hä? Eikös tiettyjen vakuutusten ottamiseen pidä toimittaa tiedot terveydestään, jopa lääkärin todistus, ja sillä pitäisi nyt sitten pystyä huijaamaan vakuutusyhtiötä että tietoja ei saa mistään kun käy monessa paikassa hoidettavana ja kieltää kaikkia antamasta tietoja?
En käsitä muutenkaan näitä vainoharhaisia ihmisiä jotka salailevat kaikkia asioitaan pakkomielteisesti kun kuvittelevat että kaikkia ihmisiä kiinnostaa heidän asiansa ihan kauheasti. Minä en ainakaan oleta että mun asiat kiinnostaa ketään, suurempi ongelma onkin se että ketään ei voisi vähempää meikäläisen sairaudet ja ongelmat kiinnostaa. Mua ei myöskään häiritse se että kauppias tietää mitä olen kaupasta ostanut, senhän näkee muutenkin kassatyöntekijä ja jopa muut asiakkaat, en ostele mitään häpeällisen salaisia asioita kaupoista.
Mun elämä ei ole niin jännittävää että minulla olisi mitään salattavaa, kerron avoimesti kaikki asiani kenelle vaan ketä kiinnostaa kuunnella.
[/quote]
Ei todellakaan näy
[quote author="Vierailija" time="22.11.2013 klo 12:38"]
[quote author="Vierailija" time="22.11.2013 klo 12:30"]
No ei niillä sittenkään olisi tiedossa kaikkea sitä tietoa mitä niillä voisi olla jos olisin tajuissani. Ei mun kaikki lääkeaineallergiat yms. ole missään papereissa nytkään. Mut elämä on, toi on niin marginaalinen tilanne, että en ole huolissani. Leikkikööt sitten vaikka Housea.
[/quote]
Niin no, omapahan on elämäsi. Mutta on minusta hieman epäreilua olettaa lääkäreiden onnettomuustilanteessa hoitavan sinua ja arpoa, että mitähän lääkkeitä tälle voisi laittaa ja mitä ei. Hoitaisi jo monta muuta potilasta siinä ajassa kun nyt suhmuroi yhden kanssa.
[/quote]
Miten lääkärit edes tietävät kuka olen? Minulla EI ikinä ole mitään papereita mukana.
[quote author="Vierailija" time="22.11.2013 klo 12:42"]
Kaikilta sairausasemilta ykstyiseltä ja julkiselta kaikki tiedot lähetetään salaamattoman yhteyden yli THL:ään, jossa kaikki tiedot on kaikkien "tutkijoiden" käytössä
[/quote]
Ei muuten lähetetä
Ai jaa. Mielenkiintoista. Mikähän sairaala on kyseessä? Itse olen erikoislääkäri keskussairaalassa eikä kyllä potilaista juoruilla eikä tietoja levitellä mihinkään. Mielenkiintoisista tai ongelmallisista tapauksista toki keskustellaan mutta käytännössä aina nimenomaan ongelmalähtöisesti, ei potilaan nimellä, ammatilla tai yhteiskunnallisella asemalla. Useimmiten nimiä tms. ei edes mainita, vaan puhutaan nuoresta rintasyöpäpotilaasta tai harvinaisesta syndroomasta tai kolaripotilaan rankamurtumasta tms. Ja yleensä keskustellaan nimenomaan konsultaatiomielessä tai mielenkiintoisen löydöksen tai ongelman suhteen. Ehkä pikkupaikkakunnilla asia on sitten eri. On kyllä yleensä myös niin, että mitä matalammin koulutettu työntekijä, sitä suurempi tuntuu olevan juoruilun tarve ja arvostuksen saaminen tietoja "kauppaamalla".
Jokainen nykyiseen terveydenhoitosysteemiin kuuluva myös tietää sen, että luvatonta potilastietoihin tutustumista seurataan jatkuvasti mm. pistokokein ja potilaat saavat milloin tahansa lokitiedot omiin sairaskertomuksiinsa tutustuneista. Perusteeton ja ilman hoitosuhdetta tapahtuva esim. tuttavien, sukulaisten, naapurien tai isompien tai pienempien julkisuuden henkilöiden tietoihin tutustuminen on aihe virasta/toimesta erottamiseen ilman varoitusta.
[quote author="Vierailija" time="22.11.2013 klo 13:41"]
Ai jaa. Mielenkiintoista. Mikähän sairaala on kyseessä? Itse olen erikoislääkäri keskussairaalassa eikä kyllä potilaista juoruilla eikä tietoja levitellä mihinkään. Mielenkiintoisista tai ongelmallisista tapauksista toki keskustellaan mutta käytännössä aina nimenomaan ongelmalähtöisesti, ei potilaan nimellä, ammatilla tai yhteiskunnallisella asemalla. Useimmiten nimiä tms. ei edes mainita, vaan puhutaan nuoresta rintasyöpäpotilaasta tai harvinaisesta syndroomasta tai kolaripotilaan rankamurtumasta tms. Ja yleensä keskustellaan nimenomaan konsultaatiomielessä tai mielenkiintoisen löydöksen tai ongelman suhteen. Ehkä pikkupaikkakunnilla asia on sitten eri. On kyllä yleensä myös niin, että mitä matalammin koulutettu työntekijä, sitä suurempi tuntuu olevan juoruilun tarve ja arvostuksen saaminen tietoja "kauppaamalla".
Jokainen nykyiseen terveydenhoitosysteemiin kuuluva myös tietää sen, että luvatonta potilastietoihin tutustumista seurataan jatkuvasti mm. pistokokein ja potilaat saavat milloin tahansa lokitiedot omiin sairaskertomuksiinsa tutustuneista. Perusteeton ja ilman hoitosuhdetta tapahtuva esim. tuttavien, sukulaisten, naapurien tai isompien tai pienempien julkisuuden henkilöiden tietoihin tutustuminen on aihe virasta/toimesta erottamiseen ilman varoitusta.
[/quote]
Ei pidä paikkaansa. Suomessa on useita esimerkkejä joissa törkeässtäkin tietojen luovuttamisesta ei ole saanut edes sakkoja saati potkuja. Oli sitten lääkäri tai poliisi.
[quote author="Vierailija" time="22.11.2013 klo 13:12"]
[quote author="Vierailija" time="22.11.2013 klo 13:02"]
[/quote]
[/quote]
Johanna
[/quote]
Sukunimi?
[/quote]
Nosto
Mä en kanssa tajua tätä ihmeellistä salailun ja pimittämisen politiikkaa. Sen takia, että pystytään suojelemaan satunnaisen mielenterveyspotilaan yksityisyyttä, joutuu 95% porukasta "kärsimään" siitä, että tieto ei kulje, vanhuksille määrätään päällekkäisiä lääkkeitä kun lääkärit eivät näe historiaa mistään, aikaa kuluu asioihin selvittelyyn jne.
Kyllä minä soisin, että jokainen minua hoitava henkilö näkisi minun terveyshistorian. Sehän olisi vain hyvä, jos menen lääkäriin ja hän osaisi suoraan sanoa, että oireeni johtuu syömästäni kilpirauhaslääkkeesta tai vaikka siitä, että 2000-luvun alussa syömäni ehkäisypilleri saattaa aiheuttaa myöhemmällä iällä tällaista.
En tajua, miten niin moni kokee tämän negatiivisena asiana.
[quote author="Vierailija" time="22.11.2013 klo 14:23"]
Mä en kanssa tajua tätä ihmeellistä salailun ja pimittämisen politiikkaa. Sen takia, että pystytään suojelemaan satunnaisen mielenterveyspotilaan yksityisyyttä, joutuu 95% porukasta "kärsimään" siitä, että tieto ei kulje, vanhuksille määrätään päällekkäisiä lääkkeitä kun lääkärit eivät näe historiaa mistään, aikaa kuluu asioihin selvittelyyn jne.
Kyllä minä soisin, että jokainen minua hoitava henkilö näkisi minun terveyshistorian. Sehän olisi vain hyvä, jos menen lääkäriin ja hän osaisi suoraan sanoa, että oireeni johtuu syömästäni kilpirauhaslääkkeesta tai vaikka siitä, että 2000-luvun alussa syömäni ehkäisypilleri saattaa aiheuttaa myöhemmällä iällä tällaista.
[/quote]
Niin. Kaikista paras olisi jos ihmiset saavat itse hallita omia tietojaan ja päättää keille haluavat niidne näkyvän.
[quote author="Vierailija" time="22.11.2013 klo 14:23"]
[/quote]Se luokkaa yksityisyyden suojaa. Ihmisellä on oikeus salata terveystietojaan ja on ihan hänen oma asiansa jos niin haluaa tehdä. Kenelläkään ei ole oikeutta ilman lupaa lueskella toisten sairauksista. Se on sellainen perustavaa laatua oleva oikeus josta pitää pitää tiukasti kiinni.
Et varmaan tykkäisi jos sulla tai lapsellasi todettaisiin vaikkapa hiv ja sitten sen tietäisi kaikki. Siis ihan kaikki. Vittumaista naapuria, bussikuskia, kaupan kassaa ja anoppia myöten.
Kommentoija on oikeassa vakuutusyhtiöistä. Kun joku hakee uutta henkilövakuutusta, käydään läpi myös hänen sairaushistoriansa, jos henkilöllä on samassa yhtiössä esim. sairauskuluvakuutus. Näin ne tiedot vain liikkuvat, vaikka moni toisin luulee.
Ja kyllähän se on niin, että jokaisella on oikeus omiin tietoihinsa ja päättää niiden käytöstä ja kuka tietoja pääsee tutkimaan. Nythän tulee jatkuvasti esiin uteliaan hoitohenkilökunnan tekemiä "tutkimuksia" potilastiedostoihin.
En muuten huoli sähköistä reseptiäkään.
Onpa teillä monella omituinen asenne lääkäreihin ja muuhun terveydenhoitohenkilökuntaan. Te kuvittelette olevanne maailmannapoja, joiden tereystietoja jauhetaan sairaalan tai terveyskeskuksen kahvihuoneesa ja vielä henkilöiden vapaa-ajallakin. Ei ne teidän peräpukamat tai masennukset nyt niin ainoalaatuisia ole, että niistä riittäisi jutunjuurta pitkäksikin ajaksi. Jollain saattaa tietysti joskus olla joku niin harvinainen ja kiinnostava vaiva, että sitå lääkärit pohtivat yhdessä löytääkseen parhaan mahdollisen hoidon.
Jos kieltää antamasta tietojaan terveyskeskukseen tai lääkäriasemalle, tekee vain itselleen hallaa. Jos lääkäri ei tiedä, että potilaalla on joku jatkuva lääkitys, hän saattaa määrätä sellaisen lääkkeen, joka ei ole yhteensopiva muun lääkityksen kanssa, vaan saataa aiheuttaa pahojakin ongelmia. Hammaslääkärikin tarvitsee lääketiedot ja tiedon sairauksista, jos sattuisi tulemaan ongelmia, vaikka elvytystilanne allergisen sokin takia. Samoin kysyy silmälääkäri, mitä sairauksia on ja onko jatkuvaa lääkitystä.
Tärkeintä olisi saada kaikentasoisille hoitajille tiukat rajat siihen, kenen tietoja he tietokoneelta tarkastelevat. Tai rajathan itse asiassa on, mutta hoitajien moraali ja etikka ei aina ole vaatimusten tasolla. Vaikka olisi miten kiinnostavaa tutkia sukulaisten tai tutavien tietoja, niin siihen ei ole oikeutta ilman pätevää syytä. Sitä, joka rikkoo rajoja, pitäisi rangaista ankarasti. Ja lähettää kaikki lörppäsuut kilometritehtaalle.
Koska sukulaisia ja tuttavia työskentelee paikallisessa terveyskekuksessa olen kieltänyt potilastietojeni luovuttamisen edellisen asuinpaikkamme terveyskeskuksesta/sairaalasta. Mitään ihmeelistä siellä ei ole, mutta siltikään en halua olla juoruilun keskiössä. Ja tiedän, miten pikkupaikkakunnala niin terveyden- sosiaali- ja koulutoimen ihmiset puhuvat vaitiolovelvollisuuden piiriin kuuluvista asioista tutuille ja sukulaisille.
34 jatkaa: Nythän siis yksityiseen suoja on niin tiukka, että hoitohenkilökunta ei näe tietojani mistään, vaikka olen ruksinut joka kerta sitä kysyttäessä, että KYLLÄ, tietojani saa luovuttaa eteenpäin. Silti, joka kerta kun olen asioinut terveyskeskuksessa tai molemmissa synnytyksissä, henkilökunnalla ei ole ollut mitään tietoja minun hoitohistoriastani. Minulla on ollut aikoinaan pidempi sairaalajakso (fyysinen, ei psyykkinen ongelma) ja se tulee aina lääkäreille yllätyksenä.
Mielestäni mieluummin niin, että tieto kulkisi vapaasti ja te ketkä ne ehdottomasti haluatte jostain syystä salata, voisitte ruksia, että ei saa jakaa.
Ja vaikka hoitohenkilökunta tietoni näkisikin, mistä ne bussikuskit ja kaupan kassat ne tietäisivät? Tai miksi he edes olisivat kiinnostuneita? Eikä kyllä haittaa, vaikka tietäisivätkin.
[quote author="Vierailija" time="22.11.2013 klo 12:38"]
[quote author="Vierailija" time="22.11.2013 klo 12:30"]
No ei niillä sittenkään olisi tiedossa kaikkea sitä tietoa mitä niillä voisi olla jos olisin tajuissani. Ei mun kaikki lääkeaineallergiat yms. ole missään papereissa nytkään. Mut elämä on, toi on niin marginaalinen tilanne, että en ole huolissani. Leikkikööt sitten vaikka Housea.
[/quote]
Niin no, omapahan on elämäsi. Mutta on minusta hieman epäreilua olettaa lääkäreiden onnettomuustilanteessa hoitavan sinua ja arpoa, että mitähän lääkkeitä tälle voisi laittaa ja mitä ei. Hoitaisi jo monta muuta potilasta siinä ajassa kun nyt suhmuroi yhden kanssa.
[/quote]Oikein sanoit, oma on elämäni. En todellakaan hyväksyisi , että lääkäri omin päin päättäisi asioistani.