Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pitäisikö hormonikierukan kanssa jäädä kuukautiset siis oikeasti kokonaan pois?

Vierailija
12.10.2023 |

Minulla on ollut kierukka nyt pari vuotta, ja menkat tulee vieläkin. Välillä tiputteluna, välillä normaalisti.

Eka 6kk kierukan kanssa oli hel vettiä, vuosin kuin saavi jatkuvasti ja koin kipuja joita en tiennyt että voi olla olemassakaan. Kävin pariinkin otteeseen lääkärissä tarkistamassa ettei kierukka ole vaikka puhkaissut jotain, asenne oli se että joojoo ihan normaalia. Jatkuva vuotaminen loppui vasta vuoden kohdalla.

Jääkö teillä oikeasti kuukautiset siis kokonaan pois, ilman tiputteluvuotoa yms?

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa sanoivat myös minipillereistä, "menkat voi jäädä nyt kokonaan pois"... ei jäänyt ei. Pahempia vuotoja kuin vuosiin. Ainoa mikä jäi pois on nivelkipu ennen menkkoja.

Vierailija
2/29 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla meni noin puolitoista vuotta että kuukautiset jäivät pois.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ollut alun tiputtelun jälkeen kuukautisia 30 vuoteen hormonikierukan kanssa. Eikä ylipäätään minkäänlaisia ongelmia.

Vierailija
4/29 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

20 vuotta olen ollut hormonikierukoiden käyttäjä. Ei oo vuotoja ollu.

Vierailija
5/29 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikilta jää menkat pois, mutta useimmilta kyllä. Mulla oli yhdet menkat ja tiputteluvuotoa vajaa 2 kk, sen jälkeen jäi pois. Ei ole ollut menkkoja 8 vuoteen, luojan kiitos. 

Vierailija
6/29 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Samaa sanoivat myös minipillereistä, "menkat voi jäädä nyt kokonaan pois"... ei jäänyt ei. Pahempia vuotoja kuin vuosiin. Ainoa mikä jäi pois on nivelkipu ennen menkkoja.

Vain kolmasosalla jää minipillereillä menkat pois. Hormonikierukalla reilulla puolella ja vuoto vähenee jopa 90%:lla

Vierailija
7/29 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäi ne kokonaan pois. Ei mitään merkkiä mistään toiminnasta koko aikana.

Vierailija
8/29 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on hyvin säännölliset tiputtelumenkat vielä 10 vuoden jälkeen. Yksi tai kaksi ohutta sidettä käytän kuukaudessa. En niitä edes laske menkoiksi erittäin runsaiden ja kivuliaiden vuotojen jälkeen, mistä tuli kärsittyä aivan liian kauan. Nyt kaduttaa vain, etten ottanut kierukkaa aiemmin sivuvaikutusten pelossa.

Vierailija
9/29 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka kamalalta tuollaisen asetus tuntuu?

t. Anemisoitunut vuotaja

Vierailija
10/29 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi. Mulla on ollu melkee 2v mirena ja vuotoja on välilllä.. joskus sattuukin.

tosiaan kärsin tällä hetkellä alakuloisuudesta, mielialanvaihtelusta ja itsetuhoiset ajatukset. Osaako joku selittää miten tuo kapistus vaikuttaa niin negatiivisesti mieleen?

:(

Vierailija
11/29 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

t. Anemisoitunut vuotaja

Naisten kipuja mitätöidään eikä hoideta joten sattuu ihan saakelisti. Olen synnyttänyt luomuna pari yli 4 kiloista vauvaa ja jos sitä vertaa kierukan laittoon niin sanotaan näin, että en huutanut ja parkunut kivusta synnytyksessä.  Oikeasti sitä varten kuuluisi puuduttaa. Ei miehillekään tehdä tuon  kipuluokan operaatioia ilman puudutuksia, mutta naisille voi tehdä vaikka mitä operaatioita ilman kivunlievitystä koska naisten kivulla ei ole väliä. Välilihanikin on leikattu ilman puudutusta eikä se sattunut niin paljon kuin kierukan laitto. Panadolia vaan ja sillä pitäisi pärjätä. Muista, naisen kuuluukin elää kivussa joten pure hammasta.

Vierailija
12/29 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

t. Anemisoitunut vuotaja

Naisten kipuja mitätöidään eikä hoideta joten sattuu ihan saakelisti. Olen synnyttänyt luomuna pari yli 4 kiloista vauvaa ja jos sitä vertaa kierukan laittoon niin sanotaan näin, että en huutanut ja parkunut kivusta synnytyksessä.  Oikeasti sitä varten kuuluisi puuduttaa. Ei miehillekään tehdä tuon  kipuluokan operaatioia ilman puudutuksia, mutta naisille voi tehdä vaikka mitä operaatioita ilman kivunlievitystä koska naisten kivulla ei ole väliä. Välilihanikin on leikattu ilman puudutusta eikä se sattunut niin paljon kuin kierukan laitto. Panadolia vaan ja sillä pitäisi pärjätä. Muista, naisen kuuluukin elää kivussa joten pure hammasta.

Höpsistä. Kierukan laitto ei satu lainkaan. 

Vierailija
13/29 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

NIin, tuossahan on tuo "voi jäädä". Mulla jäi kokonaan pois muutaman ensimmäisen kuukauden jälkeen eikä ole yhtään edes tiputellut yli vuoteen (reilu 1,5 v sitten hankin minipillerit).

Vierailija
14/29 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

t. Anemisoitunut vuotaja

Taas näitä pelottelukommentteja. Kierukan asennus tai poisotto ei satu. Mitä saat tällaisesta kauhistelusta? Vertaat synnytystä, jossa koko sun kroppa joutuu koville, kierukan asennukseen, jossa hyvin pieni esine asetetaan kohtuun. Jotain rajaa sentään. 

Vierailija
15/29 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla jäi kuukautiset pois 1,5 vuoden jälkeen. Alussa yli puoli vuotta tiputteli.

Vierailija
16/29 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vain kolmasosalla jää minipillereillä menkat pois. Hormonikierukalla reilulla puolella ja vuoto vähenee jopa 90%:lla

Olen sitten tosi onnekas kun kuukautiset kokonaan poissa minipillereillä.

Vierailija
17/29 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Olen sitten tosi onnekas kun kuukautiset kokonaan poissa minipillereillä.

Sama. Söin minipillereitä reilut 10v. Ei menkkoja koskaan - jippii. Siksi en hoksannutkaan, kun vaihtarit alkoi 53v. Gyne kysyi kuukautisista... ihan kauheet kuumat aallot + mielialan vaihtelut. Pakko ottaa hormonikorvaushoito reilut 6v. Sit helpotti kaikki.

Vierailija
18/29 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa todella terveelliseltä. Kyllä naiset on hulluja.

Vierailija
19/29 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on toinen Jaydess menossa ja menkkoja ei käytännössä ole. Ei se asettaminen ja vanhan poisottaminen kylläkään mikään täysin kivuton toimenpide ollut. 

Vierailija
20/29 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ilman kierukkaa ihan tajuttoman runsaat kuukautiset ja tästä syystä kierukan ylipäätänsä hankin, koska anemiasta kärsin kokoajan. Menkkani oli pitkät, runsaat ja tuli liian usein. Eli 2 viikkoa menkatonta elämää kuukaudessa, ei se ollut elämää. Kierukka oli elämäni pelastus. Ja kuukautiset jäi samantien pois täysin. Ehkä välillä on jotain kuukautisten kaltasia oireita eli rintojen aristelua ja turvotusta sekä kuukautismaista kipua ja kramppailua, mutta eihän ne oo mitään verrattuna elämään ilman kierukkaa. Myös sitkeä paha akne katosi.

N24