Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi pitäisi olla mahdollisuus kieltää potilastietonsa hoitohenkilökunnalta?

Vierailija
22.11.2013 |

En käsitä. Miten voi olla mahdollista, että ihminen voi kieltää potilastietonsa hoitavan henkilökunnan ulottuvilta? Heillähän pitäisi olla käytössään kaikki mahdollinen tieto, joka voi vaikuttaa henkilön hoitamiseen, joten pitäisi olla itsestään selvää, että he saavat tiedot. 

Pitäisi laittaa sellainen sääntö, että jos kieltää tietojensa antamisen eteenpäin, ei myöskään saa hoitoa.

Kommentit (78)

Vierailija
41/78 |
22.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet oikeassa 32. Mitäpä miettisi vaikkapa aiemmin jostain mielenterveysongelmasta kärsinyt ihminen, joka olisi parantunut täysin työkuntoiseksi ja olisi saanut töitä. Sitten työnantajan lääkärinä toimiva tuttu livauttaisi "vahingossa" että teillä näkyy olevan mielenterveysotilaskin työssä ja kertoisi vielä kenestä on kyse. Ko. henkilö saisi kenkää, jollain keksityllä verukkeella ja jäisi miettimään, mitä tapahtui. Saisi siis kenkää aiemmin sairastetun mielenterveysongelman vuoksi. Tämä saattaisi johtaa uusiin ongelmiin ja pahimmillaan itsemurhaan. Etenkin pienillä paikkakunnilla tämä on iso riski. Siksi monet käyvätkin lääkärissä isommilla paikkakunnilla ja salaavat tietonsa. Näin paikallisen terkkarin tiedostoissa näkyvät vain ne flunssa- ja poskiontelotulehduskäynnit.

Kuka muuten takaa, ettei työnantajille luovuteta tietoja työnhakijan terveydestä. Mitä laajemmalle tiedot leviävät, sitä suurempi on riski tietovuotoihin.

Vierailija
42/78 |
22.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.11.2013 klo 13:39"]

[quote author="Vierailija" time="22.11.2013 klo 12:38"]

Niin no, omapahan on elämäsi. Mutta on minusta hieman epäreilua olettaa lääkäreiden onnettomuustilanteessa hoitavan sinua ja arpoa, että mitähän lääkkeitä tälle voisi laittaa ja mitä ei. Hoitaisi jo monta muuta potilasta siinä ajassa kun nyt suhmuroi yhden kanssa.

[/quote]

Miten lääkärit edes tietävät kuka olen? Minulla EI ikinä ole mitään papereita mukana.

[/quote]

Niin no kuten sanoin niin omapahan on elämäsi ja jos ei tuon vertaa kiinnosta auttaa hoitohenkilökunnan työtä mahdollisen onnettomuuden jälkeen niin ei ole minulta pois. Se on vaan harmi että lääkärillä on hoitovelvollisuus ja se lopullinen vastuukin, joten hän siitä joutuu syytteeseen jos määrää sinulle epäsopivaa lääkettä tai hoitaa sinua väärin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/78 |
22.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kiellätte neuvolaa lähettämästä tietojanne erikoissairaanhoitoon ja päinvastoin? Kuten joku jo sanoikin, ei niitä tietoja lähetetä kuin tarvittaessa?

Vierailija
44/78 |
22.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.11.2013 klo 14:43"]

34 jatkaa: Nythän siis yksityiseen suoja on niin tiukka, että hoitohenkilökunta ei näe tietojani mistään, vaikka olen ruksinut joka kerta sitä kysyttäessä, että KYLLÄ, tietojani saa luovuttaa eteenpäin. Silti, joka kerta kun olen asioinut terveyskeskuksessa tai molemmissa synnytyksissä, henkilökunnalla ei ole ollut mitään tietoja minun hoitohistoriastani. Minulla on ollut aikoinaan pidempi sairaalajakso (fyysinen, ei psyykkinen ongelma) ja se tulee aina lääkäreille yllätyksenä.

Mielestäni mieluummin niin, että tieto kulkisi vapaasti ja te ketkä ne ehdottomasti haluatte jostain syystä salata, voisitte ruksia, että ei saa jakaa.

Ja vaikka hoitohenkilökunta tietoni näkisikin, mistä ne bussikuskit ja kaupan kassat ne tietäisivät? Tai miksi he edes olisivat kiinnostuneita? Eikä kyllä haittaa, vaikka tietäisivätkin.

[/quote]

Koska se hoitohenkilökunta juoruaa niistä ympäri kaupunkia.

Esim. HUS on eri laitos ja terveyskeskukset oma. Niillä on eri järjestelmät, joten joutuu tilaamaan toisesta tiedot jos ne haluaa. Yksityiset keskukset ovat aina omia yksiköitään. Mutta kyllä HUSsissa liikuu tieto ihan hyvin. Mutta siihen tarvitaan lupa että lääkäri saa lukea tietosi

Vierailija
45/78 |
22.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko jonkun sairaus/henkivakuutuksen siis ottaa kuka vaan, käy lääkärintarkastuksessa hakemassa terveen paperit ja sen jälkeen voi alkaa oireilemaan kaikesta vanhasta minkä "unohti" kertoa ja luovutuskiellot oli ja on päällä, joten vaivatkin käsitellään uusina? Ainakin jos ei satu samaa lääkäriä?

Vierailija
46/78 |
22.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.11.2013 klo 12:00"]

[quote author="Vierailija" time="22.11.2013 klo 11:59"]

Koska on tehty tutkimuksia, että esim. mielen sairauksista kärsivät saavat huonompaa hoitoa fyysisiin vammoihinsa kuin mitä henklöt, joilla ei mielen sairauksia ole. Jos on selvät merkinnät, että henkilö on edellisellä kerralla tullut hoitoon masennuksen takia, niin keuhkokuumetta ei esim. tutkita, vaan se tulkitaan aiemman tiedon mukaan, pelkästään psykosomaattiseksi oireeksi masennuksesta.

[/quote]

Juuri näin. Hoitohenkilökuntakin muödustuu vain ihmisistä. Ihmisillä on taipumus muodostaa ennokäsityksiä, jotka vaikuttavat asiaan kuin asiaan.

[/quote]

Millaisia käsityksiä siitä sitten muodostetaan, että salaa historiansa? Näkyykö se että salaa, vai eikö mitään vain löydy?

Vierailija
47/78 |
22.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

saahan ne tiedot antaa, jos kerran kokee sen olevan hyväksi. Pienillä paikkakunnilla tieto kulkee muutenkin. Muistan teininä, kun yhden kaverin kaverin äiti kertoi aina kenelle nuorelle on tehty abortti. Kuka kenekään flunssasta on kiinnostunut? Jotkut asiat vaan kiinnostavat toisia enemmän. Oletteko koskaan katsoneet mitä vanhempien terveystietoja kirjoitetaan lasten papereihin? Siltikin vaikka ne ei sinne kuulu. Kerran kuuntelin junassa opiskelijoiden keskustelua harjoittelujaksolta. Aika yksityiskohtaisia kertomuksia synnyttämässä olevista naisista. Mainitsin heille siitä ja he vain sanoivat etteivät puhu nimillä. 

Vierailija
48/78 |
22.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieltämisen taustalla voi olla monia syitä. Omalla kohdallani olin aika järkyttynyt diagnoosista aluksi. Ehkä siinä sekavassa vaiheessa kun en oikein vielä itsekään tiennyt mistä on kyse, menin kieltämään. Pitkän aikaa sulattelin kaikkea ja sen jälkeen kun seuraavan kerran menin lääkäriin annoin laittaa tiedot eteen päin. Eihän sitä koskaan tosiaan tiedä jos joutuu menemään lääkäriin ja tarvitsee apua, eikä kukaan silloin tiedä mikä on vikana.

Vierailija
49/78 |
22.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.11.2013 klo 16:48"]

Voiko jonkun sairaus/henkivakuutuksen siis ottaa kuka vaan, käy lääkärintarkastuksessa hakemassa terveen paperit ja sen jälkeen voi alkaa oireilemaan kaikesta vanhasta minkä "unohti" kertoa ja luovutuskiellot oli ja on päällä, joten vaivatkin käsitellään uusina? Ainakin jos ei satu samaa lääkäriä?

[/quote]Ei voi. Kyllä niissä merkinnöissä päivämäärät näkyy. Vakuutusyhtiö voi siis nähdä, milloin sairaus tms. on alkanut. Vakuutuksen takia kukaan tuskin salaa tietojaan.

Vierailija
50/78 |
22.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.11.2013 klo 12:27"]

[quote author="Vierailija" time="22.11.2013 klo 12:24"]

Eiköhän henkilökunta osaa kysyä.

Ja vaikkeivät osaisi kysyäkään niin niitä papereita ne eivät kuitenkaan osa alukea. Sen olen huomannut monta kertaa.  Täyspäinen potilas osaa nykyään huolehtia itsestään ja kertoa jos on jotakin erityistä huomioitavaa.

Itselläni on astma ja se kyllä lukee niissä papereissa mutta niinpä vaan sain kerran lääkettä, jota ei olisi missään tapauksessa pitänyt mulle antaa ja ne huomasivat sen vasta sitten kun olivat jo antaneet. No en kuollut.

[/quote]

No siinä tapauksessa varmaan jos olet tajuissasi. Mutta entäs jos loukkaannut niin pahasti, ettet kykene itse kertomaan koko hoito- ja lääkehistoriaasi?

[/quote]

Jo nyt kyetään potilas hoitamaan, vaikka hänestä ei ole mitään potilastietoja eikä hän kykene mitään kertomaan. Ihan turhaa ajanhukkaa olisi jonkun hoitajan lukea satoja sivuja potilaskertomusta etsien, olisiko lapsuudessa tullut allergista reaktiota tai onko nyt meneillään joku lääkitys, joka mainitaan sivulauseessa epikriisissä.

Vierailija
51/78 |
22.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.11.2013 klo 17:30"]

[/quote]Ei voi. Kyllä niissä merkinnöissä päivämäärät näkyy. Vakuutusyhtiö voi siis nähdä, milloin sairaus tms. on alkanut. Vakuutuksen takia kukaan tuskin salaa tietojaan.

[/quote]

Miksi ei salaisi, jos vakuutusta ei muuten saa tai se maksaa enemmän? Ja jos vakuutus toisaalta on maksuautomaatti kuluille. Ja jos tietoja ei ole pakko luovuttaa, näyttelee vain uutta potilasta vaivoinensa.

Vierailija
52/78 |
22.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.11.2013 klo 17:27"]

Kieltämisen taustalla voi olla monia syitä. Omalla kohdallani olin aika järkyttynyt diagnoosista aluksi. Ehkä siinä sekavassa vaiheessa kun en oikein vielä itsekään tiennyt mistä on kyse, menin kieltämään. Pitkän aikaa sulattelin kaikkea ja sen jälkeen kun seuraavan kerran menin lääkäriin annoin laittaa tiedot eteen päin. Eihän sitä koskaan tosiaan tiedä jos joutuu menemään lääkäriin ja tarvitsee apua, eikä kukaan silloin tiedä mikä on vikana.

[/quote]Te unohdatte tässä keskustelussa sen, että jos joku oikeasti sairastuu johonkin, saattaa se aluksi olla niin kova paikka, että sitä ei usko/ myönnä itselleen. Siinä käy kaikenlaisia ajatuksia ja tunteita läpi. Tahtoo usein kieltääkin sen sairauden. Vitutus/ järkytys voi teettä sen, että kieltää jopa potilastietojensa eteen päin laiton. Että voi kauhistus sitten, niin...!

Että eiköhän ne ihmiset ihan itse saa niille potilastiedoilleen tehdä miten haluaa ja käsitellä omia asioitaan. Ja tietää mitä ovat tekemässä.

Vierailija
53/78 |
22.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.11.2013 klo 15:01"]

[quote author="Vierailija" time="22.11.2013 klo 13:39"]

[quote author="Vierailija" time="22.11.2013 klo 12:38"]

Niin no, omapahan on elämäsi. Mutta on minusta hieman epäreilua olettaa lääkäreiden onnettomuustilanteessa hoitavan sinua ja arpoa, että mitähän lääkkeitä tälle voisi laittaa ja mitä ei. Hoitaisi jo monta muuta potilasta siinä ajassa kun nyt suhmuroi yhden kanssa.

[/quote]

Miten lääkärit edes tietävät kuka olen? Minulla EI ikinä ole mitään papereita mukana.

[/quote]

Niin no kuten sanoin niin omapahan on elämäsi ja jos ei tuon vertaa kiinnosta auttaa hoitohenkilökunnan työtä mahdollisen onnettomuuden jälkeen niin ei ole minulta pois. Se on vaan harmi että lääkärillä on hoitovelvollisuus ja se lopullinen vastuukin, joten hän siitä joutuu syytteeseen jos määrää sinulle epäsopivaa lääkettä tai hoitaa sinua väärin.

[/quote]

Ehkä niihin tietoihin voi saada jonkin systeemin jolla salattuja tietoja pääsee katsomaan hätätapauksessa mutta vain hätätapauksessa.

Vierailija
54/78 |
22.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla tämänkin ketjun aloittaja joku lähihoitaja, jota vituttaa kun ei saa kaikkea tietoa juoruttavaksi :)

Vierailija
55/78 |
22.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on taas paranoidien ja vakuutuspettureiden kokoontumisajot : (

Vierailija
56/78 |
22.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.11.2013 klo 17:36"]

[quote author="Vierailija" time="22.11.2013 klo 17:30"]

[/quote]

Miksi ei salaisi, jos vakuutusta ei muuten saa tai se maksaa enemmän? Ja jos vakuutus toisaalta on maksuautomaatti kuluille. Ja jos tietoja ei ole pakko luovuttaa, näyttelee vain uutta potilasta vaivoinensa.

[/quote]Pälli! Vakuutusyhtiö kyllä saa ne tiedot päivämäärineen, vaikka olisivat salattuja. Siis kun ne tiedot on siellä sairaalassa kuitenkin vaikka ne ei paikallisessa terveyskeskuksessa olisikaan. Ei niitä voi huijata. Siis miten tyhmiä ja idiootteja ihmisiä täällä onkaan.

Vierailija
57/78 |
22.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.11.2013 klo 17:39"]

No on taas paranoidien ja vakuutuspettureiden kokoontumisajot : (

[/quote]Idiootit. Miksi teidän pitää olla niin tyhmiä. Ettekö te yhtään tajua, millaista voi olla jo sairastuu vaikka syöpään ja saa kuulla siitä? Miten hämilleen siinä menee. Miten sellaisessa tilanteessa ihminen voi tehdä ihan kummallisia ratkaisuja.

Vierailija
58/78 |
22.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johanna, tulepas nyt kertomaan sukunimesi. Vai tuliko puhuttua läpiä päähän?

Vierailija
59/78 |
22.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin voi käydä, kun lääkäri näkee potilastiedot:

Siskoni kävi vuonna 2004 terveyskeskuslääkärin luona vatsavaivojen vuoksi. Diagnoosi oli vatsakatarri, hoitona ruokavalio. Paljon pahemmat vatsavaivat alkoivat keväällä 2011, jolloin lääkäri sen enempiä tutkimatta luki vanhoista tiedoista, että "jaha, sulla on ollut tätä ennenkin, vatsakatarri, tässä resepti apteekkiin". Turhaan siskoni selitti, että kivut ovat erilaisia. Lääkärin diagnoosi oli, että tauti on sama, oireet uudet.

Samalla terveysasemalla siskoni kävi vielä kahdesti oireiden pahentuessa. Diagnoosi pysyi samana. Lopulta hän varasi ajan yksityiselle lääkäriasemalle, ei kertonut vatsakatarrista mitään ja pääsi tutkimuksiin. Löytyi pitkälle edennyt mahasyöpä. Sairaalassa kirurgi totesi, että mitään ei voi tehdä, liian myöhään menty tutkimuksiin.

Mutta kun potilastiedoissa luki, että vatsakatarri vuonna 2004 niin toki se sama sairaus on vuonna 2011.

Siskoa jäivät kaipaamaan puoliso ja 3 alle 10v lasta.

Vierailija
60/78 |
22.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.11.2013 klo 12:24"]

[quote author="Vierailija" time="22.11.2013 klo 12:20"]

[quote author="Vierailija" time="22.11.2013 klo 12:14"]

AP,on olemassa sellainenkin asia kuin potilaan oikeus. Sen mukaan mm. jokaisella on itsemääräämisoikeus esim. hoitoaan koskevissa asioissa. Minä olen jo kauan kieltänyt tietojeni luovuttamisen. Olen työskennellyt vakuutusyhtiössä mm. sairauskuluja korvaavien vakuutusten korvausasioiden parissa. Olen nähnyt, miten tiedot leviävät lääkäreiltä esim. juuri vakuutusyhtiöihin. Kun käyttää esim. kahta lääkäriasemaa ja kieltää tietojen luovutuksen näistä esim. terveyskeskukseen, voi turvata sen, ettei tiedot liiemmälti leviä. 

Tapaturmat hoidatan terkkarissa, koska ainakin tällä paikkakunnalla, missä asun saa nopeasti hyvän hoidon. Mutta terkkarin henkilökunnan ei tarvitse tietää sitä, että minulla onkin pitkäaikaislääkitys esim. verenpaineen vuoksi. 

[/quote]

Ai että hoitohenkilökunnan ei tarvitse tietää kaikista lääkkeistä joita käytät ja sairauksista joita sairastat!? Jos määräävät jotain lääkettä, joka ei sovi yhteen nykyistesi kanssa tai sitten käyttävät puolestaan jotain lääkettä tai menetelmää, joka aiheuttaa sinulle suuremman riskin tuon verenpaineen vuoksi. Kuka silloin on vastuussa hoidostasi? Sinä itse vai se hoitohenkilökunta?

[/quote]Eiköhän henkilökunta osaa kysyä.

Ja vaikkeivät osaisi kysyäkään niin niitä papereita ne eivät kuitenkaan osa alukea. Sen olen huomannut monta kertaa.  Täyspäinen potilas osaa nykyään huolehtia itsestään ja kertoa jos on jotakin erityistä huomioitavaa.

Itselläni on astma ja se kyllä lukee niissä papereissa mutta niinpä vaan sain kerran lääkettä, jota ei olisi missään tapauksessa pitänyt mulle antaa ja ne huomasivat sen vasta sitten kun olivat jo antaneet. No en kuollut.

[/quote]

"No eiköhän henkilökunta osaa kysyä".

No kyllähän henkilökunta kysyä osaa, mutta kun ne potilaat eivät ihan oikeasti aina osaa vastata! Kerrankin potilaalta oli päässyt unohtumaan, että hänpä oli juuri edellisenä päivänä ollut tehohoidossa. Ajatteli, että "eihän se nyt varmaan mihinkään vaikuta." Eikä ollut siis mikään muistisairaudesta tms. kärsivä. Aika monilla isillä ei myöskään ole minkäänlaista hajua siitä, että mitäköhän sairauksia, allergioita tai lääkityksiä heidän vastaanotolle tuomillaan lapsilla mahtaa olla. Olisi myös ihan mukava tietää, jos potilaalla on esim. HIV tai joku muu veriteitse tarttuva sairaus. Mahdollisen pistotapaturman jälkeen tietäisi, että pitääkö olla huolissaan vai hyvin huolissaan. Ja kyllä, pistotapaturmia sattuu, vaikka olisi miten varovainen. Ja tuosta kysymisestä vielä, että aika pitkät hoitoajat tulisi, jos työntekijän pitäisi kysymällä käydä läpi kaikki maailman lääkkeet. Kun ne potilaat eivät ihan oikeasti aina itsekään niitä muista/tiedä. 

Nämä kokemukset ovat siis suun terveydenhuollosta.