AMK VALINTAKOE SYKSY 2020
Kaikki, jotka ovat hakeneet AMK nyt sykyllä, tulkaa keskustelemaan kaikesta aiheeseen liittyvästä! Mihin aloille olette hakenu? :)
Kommentit (1351)
Todistushakukohdalla lukee juuri noin.
Vierailija kirjoitti:
Onks kukaa muu hakenu kareliaan fysioterapeuttiksi? Mulla lukee karelia fysioterapeutti kohdassa "et saanut opiskelupaikkaa" ja mietin mistä voi johtua?
Aika erikoista 🤔 En hakenut Kareliaan, mutta fyssariks kylläja mulla lukee kaikissa vaan et "Opiskelijavalinta kesken." Teitkö kuitenki valintakokeen siis ja lukeeko sulla muissa mitään?
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä7531 kirjoitti:
Tänään voidaankin illalla käydä tarkempaa keskustelua kysymyksistä ja vastauksista:)
Mä en enää muista mitä siel kysyttii ja mitä mä ees vastasin 😅
Haha, emmäkään 😅
Siis joko oon saanut vuosien varrella lukihäiriön sun muuta, koska en vaan ehtinyt lukea tekstejä ajatuksella ja vastata kysymyksiin varmoin ottein, tai oon vaan yksinkertaisesti huono 😅 äidinkieli tuntui todella haastavalta, eettisen näkökulman määritelmä "unohtui" väitteitä lukiessa ja englannin harjottelustakaan ei ollut hyötyä.. ehkä ensi vuonna yo arvosanoja korottamaan ja jos niillä sisään..
Miten teidän mielestä etiikan osio kuului tehdä? Mistä tiedän, onko väitteellä eettinen näkökulma vai ei? Jotenkin tuli niin tyhmä olo..
Englanti oli kyllä tosi vaikea! Saattaa kaatua koko pääsykoe siihen, vaikka aina olen ysin oppilas ollut kielissä. Matikka ja päätöksenteko osiot olivat ihan kivat, vaikka aika kyllä loppui kesken tuossa jälkimmäisessä. Äidinkielikin oli ihan ok. Mielenkiinnolla odotan tuloksia! (Onko tämä ketju ollut välillä pois täältä?)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onks kukaa muu hakenu kareliaan fysioterapeuttiksi? Mulla lukee karelia fysioterapeutti kohdassa "et saanut opiskelupaikkaa" ja mietin mistä voi johtua?
Aika erikoista 🤔 En hakenut Kareliaan, mutta fyssariks kylläja mulla lukee kaikissa vaan et "Opiskelijavalinta kesken." Teitkö kuitenki valintakokeen siis ja lukeeko sulla muissa mitään?
Tein valintakokeen ja muissa kohdissa lukee opiskelijavalinta kesken. En ole mukana todistusvalinnassa ja olen liittänyt tarvittavat liitteet samalla kun täytin yhteishakulomaketta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ei kyllä mee yhtään noin. Oon ite suorittanu amkin ja hyvillä arvosanoilla, mutta mulle matikka on ollu aina vaikeeta. Amkeissa järjestetään tukikursseja/valmentavia kursseja matikassa ja esimerkiks kielissä kans. Joo kannattaa ehdottomasti harjotella lisää, ETTÄ pääsee sisään, mutta vaikket ois hyvä matikassa tai vastaavasti enkussa ei tarkota ettet pärjäis Amk:ssa.
Tämä! Sehän on ihan yleisesti tiedossa, että AMK:n käyneet ovat sitä heikompaa ainesta. Kun ei siellä tarvi osata lukea eikä kirjoittaa, kun yks tai kaks "kutsumusammattilaista" tekee ryhmätyöt muiden vajaaälyisten puolesta.
Sinä varmaankin olet vajaaälyinen, kun tälläisen kommentin tänne kirjoitit? 🙂🤦🏻♂️
Sen verran älykäs kuitenkin, että olen hankkinut itselleni oikean akateemisen tutkinnon. Eipähän tarvitse hävetä itseään.
On kyllä epäreilua, että nyt Syksyllä valmistuvien ylioppilaiden todistusta ei huomioida todistusvalinnassa, vaikka keväällä valmistuvien huomioidaan keväällä. YTL antaa tulokset 14.11, melkein kaksi viikkoa ennen viimeistä päivää, milloin kokeen tulokset tulevat, joten mitään järkevää syytä, että miksi ei hyväksyttäisi.
Itsellä tulossa tällä hetkellä E:n paperit yhtä ainetta vailla, kyllä mielestäni ansaitsisin paikkani mielummin kuin se, jolla olisi minua paljon huonommat paperit...
Epäreilua kirjoitti:
On kyllä epäreilua, että nyt Syksyllä valmistuvien ylioppilaiden todistusta ei huomioida todistusvalinnassa, vaikka keväällä valmistuvien huomioidaan keväällä. YTL antaa tulokset 14.11, melkein kaksi viikkoa ennen viimeistä päivää, milloin kokeen tulokset tulevat, joten mitään järkevää syytä, että miksi ei hyväksyttäisi.
Itsellä tulossa tällä hetkellä E:n paperit yhtä ainetta vailla, kyllä mielestäni ansaitsisin paikkani mielummin kuin se, jolla olisi minua paljon huonommat paperit...
Ansaitset paikkasi sitten keväällä. Hellitä vähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ei kyllä mee yhtään noin. Oon ite suorittanu amkin ja hyvillä arvosanoilla, mutta mulle matikka on ollu aina vaikeeta. Amkeissa järjestetään tukikursseja/valmentavia kursseja matikassa ja esimerkiks kielissä kans. Joo kannattaa ehdottomasti harjotella lisää, ETTÄ pääsee sisään, mutta vaikket ois hyvä matikassa tai vastaavasti enkussa ei tarkota ettet pärjäis Amk:ssa.
Tämä! Sehän on ihan yleisesti tiedossa, että AMK:n käyneet ovat sitä heikompaa ainesta. Kun ei siellä tarvi osata lukea eikä kirjoittaa, kun yks tai kaks "kutsumusammattilaista" tekee ryhmätyöt muiden vajaaälyisten puolesta.
Sinä varmaankin olet vajaaälyinen, kun tälläisen kommentin tänne kirjoitit? 🙂🤦🏻♂️
Sen verran älykäs kuitenkin, että olen hankkinut itselleni oikean akateemisen tutkinnon. Eipähän tarvitse hävetä itseään.
Käytöstavat sinulta ainakin puuttuu🙄
Keksikää mulle kans diagnoosi kun en vain tajunnut sitä äidinkielen tekstiä. Yritin sisäistää mutta en saanut siitä tekstistä punaista lankaa esille.
Epäreilua kirjoitti:
Ei ole munkaan mielestä reilua, vaikka ei koskekaan itseä, kun itse valmistuin keväällä jokunen vuosi sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikamoista 😂
Vierailija kirjoitti:
Siis jos klikkaat oikealla olevaa "lisätieto" sanaa (hakutoiveen kohas)ja siel lukee pienellä "et saanu opiskelupaikkaa" se tarkoittaa et saanu sitä paikkaa todistusvalinnan kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vähimmäispisteet yotodistuksella kareliaan fyssariksi on 80 ja ammattikoulutodistuksella 70. Jos todistuspisteesi ovat alle tämän et ole mukana todistusvalinnassa.
Epäreilua kirjoitti:
Samaa mieltä.. nimimerkillä syksyllä korottanut, ja tiiän et sain nostettua sisäänpääsyn verran kouluun, johon pääsee aina vain syksyisin (syksyn haussa, kerran vuodessa) :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis jos klikkaat oikealla olevaa "lisätieto" sanaa (hakutoiveen kohas)ja siel lukee pienellä "et saanu opiskelupaikkaa" se tarkoittaa et saanu sitä paikkaa todistusvalinnan kautta.
Eikun se lukee siinä samassa johtaa kuin muissa hakutoiveissa lukee opiskelijavalinta kesken, mutta karelian kohdalla lukee "et saanut opiskelupaikkaa."
Epäreilua kirjoitti:
Syy on yksinkertaisesti se, että syksyn yo-tulokset eivät tule riittävän ajoissa. AMK julkaisee todistusvalinnat jo lokakuun puolivälin jälkeen, samoin pääsykokeet ovat jo ennen marraskuuta. Jos mentäisiin 14.11. julkaistavien yo-tulosten mukaan, se tarkoittaisi, että valintakokeet menisivät lähemmäs joulukuuta. Sen jälkeen kokeiden tarkistukseen ja tulosten julkaisuun menee oma aikansa. Ota huomioon, että koulutukset alkavat jo tammikuussa ja täytyy varata riittävasti aikaa, jotta toiselle paikkakunnalle opiskelemaan päässeiden ei tarvitse muuttaa viikon varoitusajalla.
Kevään yo-tulokset tulevat suunnilleen toukokuun puolessa välissä ja pääsykokeet pidetään touko-kesäkuun taitteessa. Tulosten julkaisuun on varattu aikaa pitkälle kesään, ja koulu alkaa usein vasta elokuun lopussa. Siinä on ihan eri lähtökohdat.
Anteeksi, mutta tuo sinun "mielestäni ansaitsen paikan mieluummin kuin huonommilla papereilla hakeva" -kommenttisi on aika naiivi ja itsekäs. Odottele rauhassa, sinunkin aikasi koittaa vielä.
Oliko jollain kokeessa sitä perintövero tehtävää? Jos oli niin mitä saitte vastaukseksi?
Muissa kohdissa lukee "opiskelijavalinta kesken"